مجله کودک 17 صفحه 28
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : مرجان کشاورزی آزاد

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء

موضوع : کودک

مجله کودک 17 صفحه 28

مدتهاست که دیگر نیازی به آبرنگ و قلم و کاغذ برای ساختن شخصیتهای کارتون و نقاشی متحرک نیست. این ادعایی است که متخصصان طراحی رایانه­ای از مدتها قبل گفته­اند و امروزه با قدرت آن را ثابت کرده­اند. در واقع از زمانی که «والت دیسنی»کارتون ساز جوان شخصیتی به نام «میکی ماوس» را پدید آورد و آن را با دستان هنرمند خود و همکارانش در استودیوی دیزنی آب و رنگ زد و روانه پرده سینماها کرد، مدت زیادی نگذشته است؛ اما امروزه به کمک رایانه­های پر قدرت آثار نقاشی متحرک زیبا و دیدنی زیادی ساخته و پرداخته شده است. کارتونهای علاء­الدین، شیرشاه و صدها کارتون دیگر فقط در مراحل اولیه شخصیت­پردازی و چهره­سازی از قلم و آبرنگ کمک می­گیرند. راستی تصویرهای سه بعدی چگونه ساخته می­شوند و حرکت می­کنند؟ این پرسشی است که رایانه به آن پاسخ داده است. در واقع همه تصاویر از نظر سه بعدی بودن در محور مختصات سه بعدی قرار می­گیرند. شما در مدرسه با محور مختصات دو بعدی آشنا شده­اید؛ اما در سالهای آینده یاد خواهید گرفت که اجسام و تصاویر رایانه­ها به نقاشی­های متحرک جان می­بخشند از سه زاویه مورد بررسی قرار می­گیرند؛طول، عرض و بُعد. رایانه می­تواند این سه ویژگی اجسام را دریابد و نتیجه دریافت اطلاعات خود از تصویر را بر روی پردۀ نمایشگر نشان دهد. البته این کار را می­توان به وسیله طراحی با دست نیز انجام داد؛ اما سرعت عمل و پیشنهادهایی که رایانه به متخصص طراحی می­کند، گاهی بهتر از ذهن آدمی عمل می­کند. رایانه می­تواند پشت سر تصویری که شما در برابرتان قرار داده­اید، برای شما حدس بزند و این

مجلات دوست کودکانمجله کودک 17صفحه 28