برای خدا به صورت فردی و جمعی قیام کنید
فاروق عبدالحق
1. وحدت علم و عمل
از آنجایی که ما در جهانی زندگی می کنیم که بسیاری از ملل و دولتها چه مسلمان و چه غیر مسلمان در پی حکومت طاغوت هستند، حکومتی که بر اساس پرستش قدرتهای مادی به عنوان ارزش و هدف نهایی استوار است، ما نیز نیازمند قدرت و توان مادی هستیم، امام خمینی به ما آموختند که میل به کسب قدرت قطع نظر از جویندۀ آن، تمایلی اهریمنی است.
بسیاری از افراد و سازمانهای موجود در امریکا مادیات را به عنوان خدای دروغین می پرستند؛ اما با این ادعا که در پی برقراری ثبات جهانی هستند، این حقیقت را پنهان می کنند. آنگاه که ثبات، ارزش غایی محسوب می شود، این امر، رد حقوق بشر را برای تمامی کسانی که به عنوان نیروی بالقوه بی ثبات محسوب می شوند می تواند توجیه کند. از زمان فروپاشی نظام کمونیسم، برای امریکایی هایی که در پی کسب قدرت جهانی هستند، اسلام تنها تهدید و خطر ممکن در جهان مدرن به شمار می آید. یعنی جامعۀ جهانی مسلمانان که به منظور فرمانبرداری و اطاعت از خداوند با یکدیگر همکاری می کنند. دلیل این امر آن است که اسلام
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 121 قویترین و متعهدترین نیروی حامی حقوق بشر است. امام خمینی(س) به ما آموختند که مسلمانان باید در پی مادیات توام با حکمت صرف باشند و آن را به کار گیرند؛ و اما حکمت چیست؟ از وقتی که امام خمینی(س) تعلیم دو نکتۀ اساسی را آغاز کردند، اسلام به عنوان قویترین و متنفذترین تهدید علیه طاغوت غرب به شمار آمده است: اول آنکه تنها راه برقراری صلح فقط از طریق برقراری عدالت ممکن می شود؛ و نمی توان جداگانه در پی کسب آنها بود، چرا که برقراری صلح فقط از طریق برقراری عدالت صورت می گیرد؛ و نه از طریق دیگر. شاید بتوانیم در اواخر محفل امشب با ارائۀ مثالهایی از مناطق کشمیر و کوزوو، راجع به کاربرد این اصل، بیشتر به بحث بپردازیم ؛ مناطقی که در حالی که شما هم اکنون به سخنان من گوش می دهید، نسل کشی در آنجا همچنان ادامه دارد؛ و یا قدس یا اورشلیم، جایی که هفتۀ گذشته نوت گینگریچ برای نیل به اهداف سیاسی بی اهمیت، خطاب به کنست، سخنگوی خانۀ نمایندگان، خواستار ملی سازی این شهر مقدس شد؛ و با این اقدام میل و رغبت خود را برای قتل عام دیگری علیه مردم بیگناه نشان داد. امام خمینی(س) به ما آموختند که: عدالت مفهوم دیگری برای وظایف بشری و حقوقی است و فقط هنگامی به وجود خواهد آمد که ما بر وظایف خود در برابر خداوند واقف باشیم. ایشان همچنین آموختند که قوانین الهی، یعنی شریعت، تنها مرجع جهانی حقوق بشر است که می تواند ما را به سوی صلح و سعادت رهنمون باشد.
تعالیم امام خمینی(س) همگی براساس قرآن و مفاهیم قرآنی قدرت و حکمت استوار بود. من هم این سخن قصار ایشان را که فرمودند: برای خدا به صورت فردی و جمعی قیام کنید، به عنوان بحث امشبم برگزیده ام.
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 122 این جمله بر گرفته از پیام ایشان در 35 سال پیش است که بلافاصله پس از دستگیری شان در قم، و تبعیدشان به دست شاه، ایراد فرمودند. پیام مزبور بیانگر شروع واقعی انقلاب نوین اسلامی در سراسر جهان بود. ایشان سخنانی بدین مضمون بیان کردند که: «برای خدا به صورت فردی و جمعی قیام کنید، برای نایل شدن به علم و معرفت الهی به صورت فردی به پا خیزید و برای رسیدن به اهداف و خواستهای الهی به صورت جمعی قیام کنید. عبارتِ برای خدا به صورت فردی و جمعی قیام کنید، برگرفته از قرآن مجید می باشد که دربارۀ سقوط شهر سبا است. شهری که تا زمانی که حاکمان آن از قانون خداوند پیروی می کردند، رونق داشت. این سوره بیانگر شش سورۀ دیگر در مورد قدرت جهان معنوی است، از جمله: سورۀ «ص» که دربارۀ غلبه بر شیطان توسط قدرت و حکمتِ پیامبران داوود و سلیمان است.
امام خمینی(س) به ما آموختند که: انقلاب بزرگ اسلامی ما قبل از آنکه انقلابی سیاسی و اجتماعی باشد، انقلابی اخلاقی و معنوی است؛ و نیز آنکه: نقطۀ آغازین، اصلاح خودِ بشر است؛ و اینکه: راه اصلاح یک مملکت، اصلاح فرهنگ آن کشور در آغاز کار است. ایشان به ما آموختند که دگرگونی شخصی تنها از معرفت و ایمان نشات می گیرد: بدانید که جوهر و ماهیت معرفت و ایمانی که بر علم استوار است، نور است. ایشان معتقدند: معرفت و علم حقیقی همچون نور هدایتگری به سوی بهشت است، صراط مستقیمی برای نزدیکی به خداوند و کرم و بخشش وی... معرفت و علمی که با نام خداوند آغاز شود همچون نوری است که
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 123 هدایت می کند.
امام خمینی(س) آنچه را که تمامی عقلا و فرزانگان مذاهب مختلف جهان تعلیم داده بودند، تکرار می کردند. ایشان معتقد بودند که اگر بشر می توانست «من» را زیر پا له کند و «او» را جایگزین کند، همه چیز درست می شد. ایشان به ما آموختند که: «فرد نمی تواند همزمان هم خودپرست باشد، و هم خداپرست؛ و انسان نمی تواند همزمان منافع خود و منافع اسلام را در نظر بگیرد.»
امام خمینی(س) معتقدند: بدون ذکر و یاد خداوند هیچ کس نمی تواند مسلمان واقعی باقی بماند. این همان شیوۀ پیامبر(ص) و صحابه بود. حضرت محمد(ص) پیر و مرشد آنان بود و امروز کسی نیازمند پیر و مرشد دیگری نیست، گرچه ممکن است وی برخی از مردم را برای پیروی از فرزانه ای به عنوان راهنما، یاری کند. ایشان همچنین عقیده داشتند: مسلمانان واقعی بازوان پر توان اسلام هستند؛ و آنها هستند که می توانند آیینهای چند خدایی جهان امروز را ـ که بیش از همیشه در تاریخ بشر، صاحب قدرت هستند ـ را شکست دهند.
امام خمینی(س) به ما آموختند که: آنچه انسانها را از تردید و لرزش دور می کند، یاد خداوند است. ایشان ما را در درک این مطلب یاری کردند که: کرامات الهی، آزمایش و امتحانی برای بندگان خداست. ایشان به ما توصیه می کردند که: در کنار توکل به خداوند بر نیرو و قدرت خودتان که از اوست توکل کنید و به منبع لایزال قدرت بپیوندید، شما ای قطرات ناچیز به دریا بپیوندید. به محض اینکه فرد در راه خدا به صورت فردی به پا خاست و قیام کرد، یعنی به عنوان یک فرد، تسلیم عشق خداوندی شد، آنگاه به عنوان عضوی از امت مسلمان، آمادۀ قیام در راه خدا به
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 124 صورت جمعی است؛ یعنی تلاش و مبارزه برای برپایی عدالت برای خود، جامعۀ خود، و تمامی محرومان و ستمدیدگان سراسر جهان. باید این فرمودۀ امام(س) را به خاطر بسپاریم که: اسلام برای گرفتن حق مظلومان و محرومان آمده و اهداف آن اصولاً متوجه همین افراد است. البته به همین دلیل هم هست که اسلام با چنان سرعتی در زمان حیات حضرت محمد(ص) و پس از آن در سراسر جهان رواج پیدا کرد؛ و اکنون با احیای مجدد، به پیروی از امام خمینی و انقلاب ایران، با چنین سرعتی در حال اشاعه و گسترش است. امام خمینی(س) آموختند که: علم و عمل باید با هم تلفیق شود. این ماهیت اسلام است که آن را از دیگر مذاهب متمایز می کند. سورۀ «الحاقه» با این سوال آغاز می شود که اَلحاقَةُ مَا الحاقَةُ وَ ما اَدرکَ مَا الحاقَة؛ «حقیقت چیست؟ و آن حقیقت قطعی و مطمئن چیست؟ و تو چگونه این حقیقت غایی را درک خواهی کرد؟» در جای دیگری در سورۀ «انعام» خداوند با جملۀ ساده ای به این سوال پاسخ می دهد که وَ تَمَّت کَلِمَةُ رَبِکَّ صِدقاً وَ عَدلاً؛ «کلام خدای تو از روی راستی و عدالت به حد کمال رسید.»
این بدان معناست که تنها حقیقت مطمئن و غایی همان راستی است. کلمۀ راستی (الحق) در عربی نیز نام خداوند است؛ چرا که هیچ واقعیت یا حقیقتی خارج یا مستقل از خداوند نیست. بسیاری از بنیانگذاران زن و مرد امریکایی در دو قرن پیش به وضوح بر این حقیقت دست یافتند؛ گرچه تقریباً از زمان جنگ داخلی امریکا، بنیادگرایان لامذهبی که معتقد
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 125 به نسبی بودن همه چیز بودند و حتی مفهوم «مطلق» را تصور خطرناک ذهنِ خیالپردازان می پنداشتند، این مساله را رد می کردند.
حقیقت، وجودِ هستی شناختی دارد؛ اما برای حصول به وجودِ epistemologcal به گونه ای که بتوانیم آن را بشناسیم، حقیقت را باید مطرح نمود. خداوند بارها و بارها در قرآن می فرماید که: بیان حقیقت، عدالت است. بدون داشتن منبع مطلق، و یا واقعی و غایی حقیقت، عدالت فقط مفهومی نظری پیدا می کند به گونه ای که صرفاً توجیهی برای تعصبات شخصی فرد یا ایدئولوژی در خدمتِ خود بودن محسوب می شود.
تمامی ادیان وحی بر ماهیتِ بنیادین حقیقتِ توام با عدالت به عنوان الگوی جهانی تفکر تاکید می کنند؛ و مسلمانان نام اسلام را بر آن می نهند. این امر بر این مطلب استوار است که واقعیتی غایی وجود دارد که انسان و تمام جهان در مقابل آن صرفاً یک عبارت و بیان هستند. بنا بر این هر کس با آگاهی ذاتی از عشق و حقیقت مطلق خلق می شود؛ و افراد در جامعه می توانند و باید با استفاده از منابع مختلف وحی الهی، چهارچوبی از قوانین اخلاقی را بنا نهند تا بتوانند از طریق عدالت به صلح دست یابند. شناخت این الگو ماهیت و جوهر حکمت است.
2. عدالت، ثمرۀ حقیقت
دومین خدمت ارزندۀ اسلام به جهان، پس از وحدت ایمان و عمل، ارائۀ الگوی قانون و عدالت است که می توان از طریق آن، حق را از باطل تمییز داد. امام خمینی(س) می فرمودند: حکومت اسلام حکومتِ قانون است، و ارزش و اعتبار و عظمت انسانها در گرو پیروی از قانون است که
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 126 به منزلۀ همین فضایل است. قوانین برای برقراری اصول اجتماعی عادلانه و تقویت و پرورش انسانهای مخلص وضع شده اند.
امام خمینی(س) به ما هشدار می دادند که سعی کنید اسلام را به شکلی مطلوب و مفید به فرزندان خود انتقال دهید، نه آنقدر نامانوس، که از شما بپرسند آیا این اسلام است؟ اسلام واضح و روشن است. قوانین اسلام، مترقی، جامع و مبسوط می باشد.
ایشان به ما آموختند که طریقۀ نیل به حقیقت وحی، از طریق درک جامع یا کلی قوانین الهی، اجتهاد یا منطق بشری است. ایشان تصریح می نمودند که: «ما نمی توانیم مانع اجتهاد شویم. اجتهاد وجود دارد، همواره وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت، و در حکومت اسلامی راه اجتهاد همیشه باید باز باشد».
سه منبع شناخت وجود دارد که از لحاظ نحوۀ ارتباط آنها با سرچشمۀ غایی یعنی خداوند با یکدیگر فرق دارند. در واژه شناسی قرآنی اولین منبع، «حق الیقین» است. حق الیقین معرفت و شناخت بخصوصی است که از طریق وحی بر پیامبران ـ بویژه آخرین پیامبر که خداوند از طریق وی قرآن را نازل فرمود ـ به مردم منتقل می شود. این نوع معرفت برای استفاده شخصی فرد و بدون هیچ گونه ارتباط تعهدآور نسبت به فرد دیگری است، و شامل الهام نیز می شود. دومین منبع شناخت و بیان آن در قانون «عین الیقین» می باشد که مشاهدۀ جهان فیزیکی و ماده است.
جستجوی این شناخت، عظمت تمدن اسلامی را در گذشته ترقی بخشیده و می تواند شکل دهندۀ پایه و اساس آنچه عالمان مسیحی آن را «قانون طبیعی» می نامند، باشد. این منبع شناخت مستقیماً از خداوند نشات نمی گیرد، بلکه به طور غیرمستقیم، و از طریق آفرینش و مخلوقات
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 127 وی حاصل می شود.
سومین منبع شناخت «علم الیقین» است. این شناخت به گونه ای غیرمستقیم برگرفته از عقل و خرد منطقی بشر، و بر مبنای دو منبع قبلی استوار است. محققان بزرگ اسلامی علم الیقین را در زمرۀ منابع شناخت نمی دانند؛ چرا که این منبع محصول دو منبع واقعی قبلی است. علم الیقین هرگز نمی تواند حتمی و قطعی باشد؛ اما حاکی از قطعیت و یقین است تا حدی که از جستجوی آگاهانه و صادقانۀ حقیقت به نتیجه می رسد. امام خمینی(س) اعتقاد داشتند که خواستن حقیقت به خاطر حقیقت از امتیازات مهم بشر است.
قویترین ساخت و مفهوم عقلی در جهان امروز نظام دارای سلسله مراتب مقصود است، که طی قرون متمادی توسط بزرگترین متفکران اسلامی در «مقاصد الشریعه» توسعه و گسترش یافته است. «مقاصد» یا اهداف همچنین تحت عنوان «ضروریات» یا واجبات و «کلیات» یا اصول جهانی تفکر شریعت نیز نامیده می شوند. تمامی این موارد به مدت شش قرن منسوخ شده بود، چرا که این پیشرفته ترین تحلیل سیستمهای تمامی انسانها محصول اجتهاد است و اجتهاد حداقل در جهان اهل تسنن برای قرون متمادی حرام شمرده می شد. امام خمینی و حضرات آیات دیگر قبل از ایشان، به منظور آشکار ساختن و اشاعۀ هدف و مفهوم احکام یا احکام ویژه ای که در فقه وجود دارد، اجتهاد را اعمال می کردند تا بتوان در جهان مدرن نیز این احکام را اجرا کرد به نحوی که قوانین الهی دست نخورده و خالص باقی بمانند.
امام خمینی(س) تاکید می کردند که مذهب اسلام از تمامی جهات، حتی از جهت عبادی نیز سیاسی است. و فعالیت سیاسی در اسلام
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 128 وظیفه ای دینی به شمار می آید. به همین دلیل تمامی حکومتهای بشری باید مطیع محققان صاحب نظری باشند که عمر خود را صرف درک اصول و حکمت قوانین الهی نمودند، افرادی که مستقلند و بنا بر این به دور از قدرت حاکمان سیاسی؛ چه این افراد از خود مردم باشند و چه در زمرۀ هیاتهای حاکم در جامعه
اصرار امام خمینی(س) بر درک شریعت به گونه ای جامع به عنوان نظام دو جانبۀ تقویت کنندۀ احکام و اصول، منعکس کنندۀ تعالیم حضرت محمد(ص) و جانشین وی حضرت علی(ع) است. حضرت محمد(ص) صحابۀ منتخب خود را جمع می کردند و برای آنکه عقل و خرد آنان را بیازمایند، از آنان سوالاتی می کردند؛ و در موارد ویژه احکامی را به آنان می آموختند. پاسخ آنان هر چه بود ایشان می پرسیدند: یافته هایت بر مبنای چه اصلی استوار است؟ بهترین صحابه ای که احکام ویژه را به اصول نهفته و زیر بنایی ارتباط می داد، شاگرد مورد علاقۀ پیامبر(ص) حضرت علی(ع) بود. تمامی حقوقدانان بزرگ تاریخ اسلام از امام شافعی، امام جعفر و ابوحامد غزالی گرفته تا ابن تیمیه و پیروانش، ابن قائم و الشطیبی در پیروی از الگوی خود همگی سعی کردند تا «اصول فقه» را به منظور توسعه و گسترش این الگوی هدفمند قوانین الهی، به کار گیرند؛ و این چیزی نیست جز الگوی حقوق بشر ـ گرچه در اسلام بیشتر از وظایف بشری و حقوق الهی صحبت می شود. اگر تمامی افراد و حکومتها فقط وظایف و یا مسئولیتهای خود را در برابر خداوند به انجام برسانند، همۀ افراد می توانند از حقوق خود برخوردار شوند. امشب برای بیان شش «مقصدی» که برخی از محققان قرنها پیش آن را گسترش دادند، فرصت مختصری داریم. بنابراین، بر آنیم تا در فرصت بعدی در مورد
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 129 عینی ترین نمونه های موارد تجاوز به حقوق بشر در جهان امروز یعنی در کشمیر، کوزوو و فلسطین به بحث بپردازیم.
همان گونه که در بسیاری از کتابهایم ـ از جمله، کتابی که در سال گذشته تحت عنوان «شکل گیری آینده: مخالفت و پاسخ» به چاپ رساندم ـتوضیح داده ام، مسیحیان و یهودیان همچنان در تلاش جهت گسترش الگو یا چهارچوبی مناسب از حقوق بشر جهت تدارک رهبریتی هستند تا به دور از این آشوبها و هرج و مرجها موجب برقراری نظم شوند. اسلام چنین الگویی را در قالب «مقاصد الشریعه» که همان اصول جهانی قوانین اسلامی، و بیانگر مفهوم عدالت است، ارائه می کند.
در عالیترین سطح این سلسله مراتب معنی به منظور در اختیار داشتن طرق تولید (حق الحیاة، نسل، مال) سه وظیفه جهت احترام به زندگی، جامعه و امکانات مساوی وجود دارد که بدون هر یک زندگی بردگی است.
و سه وظیفه واجب برای کیفیت زندگی یعنی حق الحریت، کرامت و علم وجود دارد، آن هم به منظور احترام به آزادی سیاسی (شامل روشهای سازمانی تفکیک ناپذیر در اصول درجۀ دوم خلافت، شورا و اجماع همگی به منظور دست یافتن به اقتدار فردی، جمعی و ملی طراحی شده اند)، شرافت فردی (که در درجۀ دوم یا سوم سلسلۀ مراتب قرار دارد و شامل بی طرف بودن در مورد جنسیت و آزادی مذهب می باشد) و معرفت که شامل آزادی بیان است و بر پنج وظیفۀ جهانی دیگر استیلا دارد.
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 130 محققان مسلمان به منظور گسترش این الگوی معنوی صدها کتاب نگاشته اند. گرچه آنان با برخی از ساختارهای این الگو به عنوان نظام قانون مخالفند. برای مثال برخی مذهب (حق الدین) را به عنوان هدفی فراگیر که شامل یک مورد یا موارد بیشتر دیگر می باشد، در نظر می گیرند. نظر اکثریت آنان (اجماع) در مورد مسیر کلی رسیدن به سوی معنی به طور ایدآل متناسب شده است با فراهم آوردن بصیرت و هدایت توام با هم، جهت تجزیه و تحلیل سیاست عمومی.
این تحلیل سیستمهای بسیار پیچیدۀ افکار و اعمال بشری به رغم تلاشهای انجام شده، هرگز در دستور جلسات کنفرانسهای پر جمعیت امروزۀ مسلمانان ظاهر نشده است. درست همان طوری که تقریباً به مدت شش قرن است که از دستور جلسات اسلامی سراسر جهان حذف شده است؛ البته به استثنای اسلام تشیع.
برخی از مسلمانان مقاصد و در حقیقت هر آنچه را که از اجتهاد منتج می شود، نوآوری یا بدعت می دانند. شاید دیگران نیز به طور کامل هرگز توجه نکرده اند که چگونه این تدوین و تنظیم نظری قوانین اسلام مرتبط با مشکلات روز و مدرن جهان امروز است؛ و وقت آن رسیده که در امریکا و شاید بتوان گفت در کشورهای دیگر مجمعی از محققان طراحی شود که این الگوی عدالت را به عنوان چهارچوبی برای تمامی موضوعات ملی و بین المللی لاینحل امروزی در نظر بگیرند و برای ایجاد نهضت سنت گرای کلیسای جهانی از عدالتی نظام مند بهره مند شوند. نهضت مزبور به گونه ای طراحی شود که حداقل در آغاز کار به فکر پیروزی در انتخابات نباشد، بلکه به فکر برقراری گفتگوهای سیاسی بین دو حزب اصلی باشد. در تاریخ امریکا، افکار و سیاستهای نوین، بندرت از میان دو حزب
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 131 حاکم ظاهر شده است. براستی آنان چنین افکار و سیاستهایی را از نهضتهای حزب ثالث به عاریه گرفته اند. این «احزاب ثالث» به منظور پرداختن به مسائل غیر قابل حل از طریق الگوی قدیمی، به پا خاسته و پیش از آنکه رسالت خود را به انجام برسانند، ناپدید شده اند.
بیانیۀ رسالت مجمع محققان مسلمان مرکز تحقیقات سیاست عمومی، توسط مدیر اجرایی آن، خواهر انسیه عبدالفتاح ایراد شده است. وی امشب با سخنرانی خود در مورد شناخت شخصی اش از حضرت آیت الله خمینی(س) مرا همراهی خواهد کرد.
وی خیلی خلاصه خواهد گفت که این مرکز به منظور روشن ساختن دیدگاه مشاوران سیاسی به مطالعه و تحقیق دربارۀ فرضیات اساسی که شالودۀ سیاست داخلی و خارجی است، می پردازد. این امر بر مبنای نتیجه گیری ما استوار است که آنان که عدالت را به عنوان برنامه و دستور کار خود قرار می دهند، نفوذ اندکی بر سیاست جاری در هر موضوعی دارند؛ چرا که سیاست منتج از رقابت مقدم در سطح زیر بنایی عقاید است.
رمز نفوذ سیاسی طی دوره های متمادی همان است که ما آن را نزاع برای جانشینی و مدیریت الگویی می نامیم. موضوع اساسی که قرن بیست و یکم با آن مواجه است که این است آیا «طاغوت» بر امور بشر حکمفرما خواهد بود یا «تقوی»؟ آیا الگوی قدرت، حکومت خواهد کرد و یا الگوی عدالت؟ این همان عرصه ای است که فرد احتمالاً آن را مبارزۀ memeticمی نامد. memesها عقاید یا الگوهای کلی هستند که روش تفکر ما را تغییر داده و اصلاح می کنند. امام خمینی(س) در گفتار و اعمال خود همچون تمامی پیامبران از حضرت ابراهیم(ع) تا حضرت
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 132 محمد(ص) استاد بی نظیر این هنر قدیمی و در عین حال بسیار مدرن بودند. نقش پیامبران، انتقال کلام خدا و مطلع ساختن مردم از طریق قرار دادن جامعه در رویارویی با آن بود. در جهان مدرن مواجهه بین کفار و متقین است، کفاری که آگاهانه با پرستش خداهای دروغین و بی شمار حکومتهای غیر مذهبی، با ماهیت انسانی خود مخالفت می کنند، و متقینی که بنا بر ضرورتی که در سورۀ «فرقان» ذکر شده، به خاطر بر پایی حقیقت و عدالت از طریق برخورد عقاید به جهاد اکبر می پردازند.
حضرت محمد(ص) به نخستین مسلمانان اسلام آموختند که برای شرکت در دو جهاد قیام کنند. یکی جهاد اکبر یا خلوص معنوی است که مسلمانان طی سیزده سال مظلومیت و ستمدیدگی در مکه آن را فرا گرفتند؛ و دیگری جهاد اصغر که مهاجرین و انصار به منظور غلبۀ امت مسلمان بر تجاوزات و خشونتهای موجود در مدینه دست به مبارزه زدند.
علاوه بر این، قرآن به ما می آموزد که به محض اینکه ما در این دو شکل جهاد به موفقیتهایی دست یافتیم، آمادۀ شرکت در جهاد سوم باشیم که قرآن ما را دعوت به آن می کند، آنجا که می فرماید: وَ جاهِدهُم بِه جِهاداً کَبیراً این همان مبارزۀ عقلانی برای اجرای پیام قرآن است که در گفتگوهای روشنفکرانه به عنوان روشی جهت شکل دادن آیندۀ تمدن نوع بشر است. این رسالت ویژۀ سازمان من یا همان مرکز تجدید (نوسازی) متمدنانه است.
دو دهۀ اول قرن اسلامی فعلی با اولین پیروزی مسلمانان در ایران علیه
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 133 دو ابرقدرتِ لا مذهب جهان، و پیروزی بعدی در افغانستان که موجب سرنگونی یکی از دو طرف شد، شاید گواه اوج تلفیق جهاد اصغر یا مبارزۀ مسلحانه، و جهاد اکبر یا مبارزۀ با نفس باشد. رهبر معنوی و منطقی هر دو جهاد حضرت امام خمینی(س) بودند. نقش توان مادی در جهاد اصغر با شرکت رسمی پاکستان در انجمن انحصاری سابق تحت عنوان «انجمن هسته ای اعضای قدیمی» در اواخر قرن بیستم کاملاً نمایان است. ناگهان برای اولین بار در نیمۀ قرن، دولت ایالات متحدۀ امریکا نگران و علاقه مند به ضرورت پرداختن به علت مبارزۀ تسلیحاتی میان هند و پاکستان می شود؛ و مطبوعات هم در مورد بی عدالتی مستعمره سازی هند، و تحت ظلم و ستم بودن کشمیر سخن می گویند؛ و ناگهان تمام پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه های پنجاه سال پیش را به یاد می آورند. قطعنامه هایی که خواستار همه پرسی در کشمیر بود، به طوری که کشمیری ها بتوانند در مورد آیندۀ خود تصمیم بگیرند.
اکنون که یک شبه بین قدرتهای نظامی متنفذ هند و پاکستان تساوی و همگونی به وجود آمده، تساوی مشابهی را که بین جهان اسلام و قدرتهای سلطه گر و دیگر کشورهای جهان است، نمی توان نادیده گرفت گام بعدی متوجۀ ایالات متحدۀ امریکاست تا استفاده از تسلیحات هسته ای، بدگمانی در مقابل افزایش نیروهای هسته ای، و دیدگاه آرمان گرایانۀ عمومی اش از آزادی تسلیحاتی جهان را متوقف کند، به طوری که بتواند در عوض بر توسعه و به کارگیری سیستمهای دفاعی فعال در برابر سلاحهای کشتار جمعی بپردازد.
در این صورت ان شاءالله شاید قرن آتی وقف جهاد اکبر شود. این جهاد، مقابلۀ عقلانی بین بنیادگرایان و افرادی که من آنان را سنت گرا
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 134 می نامم، می باشد. بنیادگرایان لامذهبی که جز منافع محدود خود به چیز دیگری نمی اندیشند؛ و سنت گرایانی که به منظور دستیابی به عزت و شرف؛ و حفظ حقوق انسانی خود که خداوند به آنها اعطا کرده است، به بهترینهای تمامی فرهنگها و تمدنهای گذشته امید دارند.
شاید بهترین مثال چگونگی مبادرت به جهاد اکبر، مقالۀ سیاسی (1 ـ 98) مرکز تحقیقات سیاست عمومی است که توسط دکتر انسیه عبدالفتاح «عدالت و قوانین تجویزی: مشارکت مشترک و نهفتۀ مسیحیت و اسلام» نام گرفت. کمک مسلمانان به نهضت در حال توسعۀ سنت گرا در امریکا به گونه ای چشمگیر توجهات را به خود جلب کرده است؛ که در ماه گذشته منجر به شرکت روسای مرکز تحقیقات سیاست عمومی در جلسۀ «بانک ملجا»0 شد، جلسه ای که با 2 / 2 میلیون دلار کمک بلاعوض به موسسۀ هریتیج تامین مالی شده، و به منظور گسترش شبکه میان 150 تن از روسای محافظه کار مجمع محققان و مراکز تحقیقاتی طراحی شده است.
پیروزی در این جهاد اکبر، طی قرن آتی به معنی آن است که دیگر دارالحربی وجود نخواهد داشت؛ و درگیری میان حقیقت و جهالت با اتخاذ روشهای مسالمت آمیز رفع خواهد شد. برای حصول به چنین هدفی نیازمند قدرت و حکمت توام با هم هستیم. باید با قیام خود به صورت فردی و جمعی برای خدا، انقلابهای ضد امریکایی، و انقلاب اسلامی امام خمینی(س) را تکمیل کنیم.آمین
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 135