تحولات اجتماعی و تاریخی زنان
مریم موکاندا اوکاما
بسم الله الرحمن الرحیم
عالیجنابان، علمای گرانقدر، برادران و خواهران عزیز، السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
برادران و خواهران عزیز، اجازه بفرمایید در همین وهله نخست، درودها و احساسات صمیمانه ای را که از طرف خانمهای مسلمان جمهوری دموکراتیک کنگو به همراه آورده ام، نثار شما کنم و از همۀ برگزار کنندگان این کنفرانس در تمام سطوح آن، بویژه از دوستان خود در جمهوری اسلامی ایران که علی رغم وجود محدودیتها به من اجازه دادند در این اجلاس شرکت کنم، تشکرکنم. من شهرت چندانی ندارم تا بتوانم در این مجمع تاریخی حضور یابم، مجمعی که مسلمانان فداکار ایران برای بزرگداشت صدمین سال تولد مردی که تمام وقت خویش را با ثبات قدم برای فراهم ساختن زمینۀ ظهور آن امام عدل گستر در جهان، یعنی امام مهدی ـ عجل الله فرجه ـ صرف کرده است، برپا کرده اند. موضوع سخنان
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 69 من تحولات اجتماعی و تاریخی مرتبط با زنان است.
همان گونه که ما از بیانات امام خمینی یک درس بسیار عالی را درک می کنیم که او نه تنها برای همۀ ایرانیان سعادت و کمال می خواست، بلکه همان گونه که خودش می فرماید، وی به همه مردم مسلمان و مردم مظلوم جهان، بدون در نظر گرفتن مذهب و یا رنگ پوستشان، سفارش می کند تا سفارشات او را به کار ببندند. وی بسیار نگران وضعیت خانمها بود؛ زیرا او می دانست که حکومتهای فاسد آنها را از راه صحیحی که پروردگار برایشان تعیین کرده است، منحرف می کنند. راهی که به آنها قدرت می بخشد تا در جامعه رشد کنند. همۀ ما واقفیم که زنان برای ساختن یک جامعۀ موفق نقش بزرگی را ایفا می کنند، و به همین دلیل بود که امام خمینی می دانست که تعابیری که در جامعۀ اسلامی برای تعیین جایگاه زنان رایج است، غلط هستند. وی می فرمود تا زمانی که زنان بیدار نشده و تحصیلات ساده را در این زمینه کسب نکنند، هرگز به درجۀ اهمیت خود در جامعه پی نخواهند برد. به همین منظور وقتی که در ایران انقلاب به وجود آمد، از جمله اولویتهای مهم انقلاب، تعیین جایگاه زنان بود. امام خمینی دومین فراز از سخنان خود را با موضوع بازگرداندن هویت اصلی زنان مسلمان به خودشان، آغاز کرد.
یکی از اهداف نهضت امام خمینی نه تنها نجات زنان مسلمان ایرانی، بلکه نجات همۀ زنان مسلمان در جهان بود؛ وی در بیانات و سخنرانیهای خود همیشه بر نقش سازنده و موقعیت شایستۀ زنان در امور جامعه تاکید می ورزید؛ وی همچنین مجموعه ای از بیانات دارد که مخصوص خانمها بیان گردیده است، از جمله: 1. تا آنجایی که به حقوق بشر مربوط می شود هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد؛ 2. زن و مرد هر دو، حق دارند برای
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 70 آیندۀ خود برنامه ریزی کنند؛ 3. گرچه طبیعت بین زن و مرد تمایز قائل می شود، اما زنان باید از حقوقی برابر با مردان برخوردار شوند.
اسلام بر برابری مردان و زنان تاکید دارد و به هر دو حق می دهد تا آیندۀ خود را بسازند. حضرت امام پذیرفت که زن در امور سیاسی شرکت کرده، و در آن جایگاهی را برای خود اشغال کند، در کنار مردان قرار گرفته، و برای بازسازی کشور، همراه آنان تلاش کند؛ این است آزادی مردان و زنان. وی با این سخنان نقش زنان را به عنوان قشر تحصیل کرده ای که آیندۀ کشور را با دستهای خود می سازد، ارتقاء می دهد؛ و به اینگونه او بر نقش زنان در برنامه های بلند مدت تاکید می ورزد.
از امام خمینی نقل است که می فرمود بر اساس اصول اسلامی لازم است به زنان و کودکان آموزش کافی بدهیم. کسانی که این آموزشها را فرا می گیرند، باید اطمینان حاصل کنند که سعادت دنیا و جهان آخرت برای آنها تضمین شده است؛ اما از طرف دیگر، امام خمینی می گفت که خدا نکند ما صاحب کودکان تحصیلکرده ای باشیم که تحت مسئولیت ما رشد نکرده باشند؛ چون در این صورت، این کودکان به حال خودشان بزرگ خواهند شد. اگر کودکان شما تحصیلات را به خوبی فرا گیرند و تمام نیازهای اسلامی آنها از طریق شما بر طرف گردد، به طور قطع آنها در سطح مطلوبی از تربیت قرار خواهند گرفت؛ اما اگر کسی با وجود تحصیلات، از تربیت دینی برخوردار نباشد و به خدا معتقد نباشد و بگوید که جهان آخرت برای او فایده ای نخواهد داشت، رفته رفته به این معتقد می شود که حتی مردن هم ارزشی ندارد. این بی اعتقادی ناشی از آن است که زنان ما وظیفۀ خود را خوب انجام نداده اند و به این کودک آموزش نداده اند تا یاد بگیرد چگونه فرد مفیدی برای جامعه باشد.
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 71 آموزش و تربیت یکی از محترمترین و مهمترین وظیفۀ زنان ماست؛ زیرا اولین مکتب کودکان ما دامن مادران آنهاست.
عالیجنابان، علمای گرانقدر، خواهران و برادران عزیز، تمام دنیا شاهد بود که چگونه زنان تحصیلکردۀ ایرانی از تمام آموخته های خود بهره گرفتند؛ و دیدیم که چگونه آنها توانستند در تمام عرصه های زندگی اجتماعی حضور یابند. امام خمینی به زنان فرصت می دهد تا این نکته را باور داشته باشند که آنها یکی از مهمترین اعضای جامعه به شمار می آیند. او روز بیستم جمادی الاول، سالروز میلاد بانو فاطمۀ زهرا ـ سلام الله علیها ـ را به عنوان روز زنان مسلمان معرفی کرد.
بنا بر این، زنانی که حضرت فاطمۀ زهرا ـ سلام الله علیها ـ و خانم زینب ـ سلام الله علیها ـ را به عنوان اسوه می پذیرند، باید با سرمشق گرفتن از آنها نسبت به آیندۀ سیاسی جامعۀ خود حساس و نگران باشند و ماموریت خود را به نحو احسن به پایان برسانند. بر این اساس، همۀ ما و همه زنان مسلمان شاهد بودیم که چگونه زنان ایرانی با استفاده از افکار و آموزه های امام خمینی نقش مهم خود را در تاریخ انقلاب اسلامی که توسط آن امام پایه گذاری شد، ایفا کردند. برای ما زنان مستعمرات سخت است بتوانیم از این آموزشها بهره مند گردیم، زیرا مسلمانان در کشورمان در اقلیت قرار دارند. ما مسلمانان فقط یک درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهیم؛ در حالی که بینش امام خمینی بسیار وسیع بوده، و افکار وی از محدودۀ کشورها، زمان و قبایل هم فراتر رفته، و برای تمام مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود،راه حل نشان داده است. امسال زنان جمهوری دموکراتیک کنگو ابتدا خواهان وحدت میان تمام انجمنها و موسسات اسلامی سراسر کشور خود شدند؛ و این ابزاری شد تا ما به
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 72 افکار امام خمینی راهی پیدا کرده، و از آن بهره مند گردیم.
اعلامیۀ سیاسی ما تقریباً امروزه ما را مجدداً در هفت موسسه و انجمن اسلامی مستعمراتی دور هم گرد آورده است؛ و در حالی که ما به دنبال دشمنان وحدت اسلامی ـ که در میان خود مسلمانان، و غیر مسلمانان وجود دارند ـ هستیم، اغلب ما تمام اعتباراتی را که زنان برای ارتقای سطح اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خود در جامعه، و در راه تبلیغ اسلام فراهم کردند، از دست داده ایم. اسلام سالها بود که از طریق تجار عرب وارد شرق کنگو می شد؛ استعمار نیز با بهانۀ تبلیغ آیین مسیحیت که دینی قوی است و در کنگو دارای سابقۀ دیرینه ای است و در این کشور نیز پیروان زیادی دارد، وارد این کشور شد؛ در این بین، زنان مسلمان کنگو بیشترین قربانیان جهل نسبت به اسلام بودند.
امروزه آگاه کردن دختران مسلمان نسبت به نقششان در جامعه، و وظیفه شان به عنوان یک مسلمان، بسیار پیچیده شده است؛ زیرا مردان و زنان مسلمان پیش از آنکه به علم و دانش دست یابند، به دلیل وجود نظریه های غربی برای آزادی زنان، و سلطه فرهنگ مسیحی مجبور شدند به آیین مسیحیت در آیند. خوشبختانه زنان از طریق انقلاب اسلامی ایران، و آموزه های امام خمینی ـ بویژه توضیحات آشکار وی دربارۀ هر آنچه قرآن و حدیث دربارۀ زنان گفته است ـ به جایگاه اصلی شان در اسلام دست یافته اند؛ و به همین دلیل است که برنامۀ ما در اعلامیۀ تبلیغاتی به طور مستقیم در راستای افکار امام خمینی قرار گرفته است. ما در برنامه های کوتاه مدت خود قصد داریم با تلاش زیاد، اعلامیه های تبلیغاتی خود را در جهت وحدت با کسانی که فقط از خداوند می ترسند، با کسانی که مسلمان هستند و یا از اسلام دفاع می کنند، حفظ کنیم.
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 73 لذا برای معرفی الگوی یک فرد مسلمان، و یا هر کسی که در آموزشهای نسل جدید مشارکت می ورزد، یک سری دستورالعملهای دینی ارائه کردیم، و از طریق آموزش فنون جدید به زنان، و مدیریت بر مجموعۀ این موسسه، آنها را به وادی توسعه کشاندیم. ما در برنامه های بلند مدت خود نیز قصد داریم ـ ان شاءالله ـ طرحهایی را تدوین کنیم تا بتوان در درجۀ اول، جامعه، و در درجۀ دوم کشور را به یک خود اتکایی و استقلال برسانیم، و با مشارکت دادن زنان در امور اجتماعی، آنها را برای ادارۀ کشور آماده کنیم؛ و امروز از زمانی که رئیس جمهور کابیلا، در انتخابات جمهوری دموکراتیک کنگو به رهبری کشور برگزیده شد، از تمام احزاب سیاسی کشور خواست تا با ایجاد تحولات فکری در کشور در بازسازی آن بکوشند.
دیگر بار فرصت را مغتنم می شمارم و با مراجعه به درسهای امام خمینی، مطالب خود در این خصوص را به سه بخش ایمان معنوی و تبلیغ و دفاع از اسلام، آموزش حقوق زنان و کودکان، و توسعۀ اجتماعی ـ فرهنگی و اقتصادی تقسیم می کنم.
عالیجنابان، علمای گرانقدر، برادران و خواهران عزیز، شما به طور قطع از بروز جنگ در جمهوری دموکراتیک کنگو مطلع هستید. کشور دقیقاً به دو بخش تقسیم شده است و ما قادر نیستیم به اعضای خود دسترسی داشته باشیم؛ یعنی تمام زنان مسلمان، خانواده ها و تمام استانهایی که با این موضوع درگیر هستند، همانهایی هستند که بیشترین تعداد اعضای مسلمان (عضو انجمن مسلمانان) را در کنگو در خود جای داده اند. ما خواهان صلح هستیم؛ اما با آگاهی از همۀ این مسائل، ما چگونه قادریم به این صلح دست یابیم؟ یک پیشوای روحانی مسیحی به
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 74 نام «کوتینا فرناندو» در ماه اکتبر گذشته قرآن را سوزاند. به طور قطع این یک توطئۀ امپریالیستی است. آنها امروزه سعی می کنند آگاهی را از طریق مذهب به آتش بکشند. همان گونه که قبلاً گفتم، در کنگو مسلمانان فقط یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند؛ و ما در اقلیت به سر می بریم و می گوییم: الله اکبر (خدا بزرگ است).
این عظمت خداوندی است که پیروزی را به ما ارزانی می کند. زمانی که امام حسین ـ علیه السلام ـ در کربلا مبارزه کرد، تنها 72 نفر یار داشت که در مقابل لشکریان انبوه دشمن جنگیدند. آنها نگران کم بودن تعداد افراد خود نبودند؛ و بانو زینب ـ سلام الله علیها ـ نیز در این نبرد حضور داشت و پشت سر مبارزان حرکت می کرد و شجاعانه کاروان را به منزل برگرداند؛ و اسلام اکنون همچنان زنده است و با عظمت و فرّ و شکوه به پیش می رود.
جهت نتیجه گیری سخنان خود عرض می کنم که زنان مسلمان جمهوری دموکراتیک کنگو با دیگران همصدا شده، و وحدت مسلمانان را به طور اعم، و وحدت زنان مسلمان را به طور اخص فریاد می زنند؛ و در آرزوی رسیدن به اندیشه های امام خمینی هستند و از این اندیشه ها مدد می جویند تا بتوانند روزی اهتزاز پرچم اسلام را بر بام آسمان جمهوری دموکراتیک کنگو شاهد باشند. ان شاءالله .
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 75
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 76