امام خمینی: شخصیتی چند بعدی
ظفر بَنگِش
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، و العاقبة للمتقین، و الصلوة و السلام علی سیدنا محمد و علی آله الطاهرین.
علمای ارجمند، میهمانان گرامی، برادران و خواهران عزیز دینی!
از شما اجازه می خواهم تا از طرف موسسۀ اندیشه اسلامی معاصر و سازمان صلیب سرخ بین الملل به کلیۀ میهمانانی که برای شرکت در این کنفرانس از سراسر جهان تشریف آورده اند، خوش آمد گفته، و نظر خودم را دربارۀ شخصیتی که به سبب ایفای نقش خطیرش برای ما آشناست، اعلام کنم. شخصیت امام خمینی چند بعدی است، و من اطمینان دارم که سخنرانان گرامی و بسیار مستعد ما نیز بر آنند تا ابعاد مختلف شخصیت ایشان را نمایان کنند. من مایلم در فرصتی که دست داده، یک یا دو جنبه از زندگی حضرت امام را مورد بررسی قرار دهم.
همان گونه که عالیجناب جاوید اشاره کرد، امام خمینی نقش بزرگی در احیای اسلام داشت و در حقیقت روند تاریخ را ـ که به سوی سکولاریته
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 17 کردن کلیه جوامع از جمله جوامع اسلامی پیش می رفت ـ تغییر داد؛ اما پیش از آنکه بیشتر به این موضوع بپردازم، مایلم یکی دو نکته را راجع به زندگی امام خمینی ـ که بسیار هم قابل توجه است ـ بیان کنم.
امام خمینی از پیروان بسیار ارادتمند نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ بود. اگر در زندگی شخصی وی بنگریم، می بینیم که وی نامهای حضرت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ را برای فرزندان خود برگزید؛ نام پسران وی مصطفی و احمد است؛ و وقتی که به زندگی وی نگاه می کنید، می بینید خداوند ـ سبحانهُ و تعالی ـ زندگی اش را مانند زندگی نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ شکل داد. پیامبر ما مجبور شد از محل تولد خود یعنی از مکه به مدینه برود و در آنجا حکومت اسلامی را تشکیل دهد، امام خمینی نیز مجبور شد به تبعید برود و هنگامی که برگشت، درست شبیه حضرت پیامبر که پس از تشکیل حکومت اسلامی ده سال در مدینه زندگی کرد، او نیز ده سال پس از تشکیل حکومت اسلامی زندگی کرد.
البته مشابهتهای دیگری نیز وجود دارد، مثلاً در سال دوم پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه، کفار تهدید کردند که به حکومت اسلامی حمله خواهند کرد؛ و نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ مجبور شد تا سال نهم هجرت، یعنی درست به مدت هشت سال در جنگها به سر برد. وقتی که شما به جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنید، می بینید که این کشور نیز در دومین سال استقرار همبستگی خود، مورد تعرض قرار گرفت؛ و جنگ کفر علیه جمهوری اسلامی برای هشت سال تمام به طول انجامید.
شما این مشابهتی را که اصل و اساس آن الهی است و هیچ تلاش
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 18 انسانی در آن دخیل نبود، شاهد بودید؛ بنابراین، خداوند ـ سبحانهُ و تعالی ـ بود که امام و تلاشهایش را در این جهان هدایت می کرد، زیرا خداوند می خواست به جهانیان نشان دهد که امام آمده است تا اسلام را زنده کند و آن را به جایگاه واقعی خود در این جهان بازگرداند.
یکی از جوانب زندگی امام که متاسفانه بسیاری از ما هنوز قدر آن را نشناخته ایم، اجتهاد وی در حکومت اسلامی، و تبیین مفهوم ولایت فقیه بود.
شما می دانید که همۀ ما محصول شرایط زمان و تاریخ خودمان هستیم، اغلب ما زندانی تاریخ هستیم؛ لکن کسانی هم هستند که با تلاش و مبارزۀ خود چرخۀ تاریخ را عوض می کنند؛ و امام خمینی واقعاً تاریخ را عوض کرد و جهت حرکت را برگرداند؛ او در این راه مجبور بود با سه مسالۀ جهانی مواجه شود: اولین آنها مبارزه در حیطۀ مسائل تاریخی بویژه تاریخ اسلامی بود؛ دومین آنها مبارزه در حوزۀ الهیات و فقه بود؛ و سومین آن نیز سرنگون کردن یک رژیم ظالم و ستم پیشه قَدَر قدرت در ایران بود.
در تاریخ اسلام می بینیم که اختلاف میان مسلمانان در صدر اسلام بر سر مسالۀ جانشینی نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ بروز کرد و موجب پیدایش انحراف اصلی میان مسلمانان شد؛ این انحراف در طول تاریخ، مسیرهای مختلفی را طی کرده است. اجازه بفرمایید در این باره به یک گروه که رای گیری بین خود را پذیرفته بودند با نام سُنیها، و گروه دیگری که آن را قابل قبول نمی دانستند، با نام شیعیان، اشاره کنم.
چنانچه به دقت به تاریخ بنگریم، متوجه می شویم که روزگاری بود که خلافت به پادشاهی تبدیل شد و بعد از آن بود که اندیشه های سیاسی بیشماری ظهور پیدا کرده، و به توجیه و تحمیل پادشاهی پرداختند وقتی
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 19 هم که به آثار دانشمندان کلاسیک نظیر «الماوردی»، «امام غزالی»، «ابن تیمیه»، «ابن جاما» و دیگران مراجعه می کنیم، در همه جا شاهد آنیم که آنها در پی چیزی می گشتند که خود ذاتاً اسلامی است؛ یعنی آنها می خواستند از انحراف این حکام از راهی که نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ ایجاد نموده، و خلفای راشدین از آن پیروی کردند، جلوگیری کنند.
این دانشمندان همواره دو مقوله ای که ما آنها را «نصیحت» و «تعاون» می نامیم، یعنی نصیحت حکما، و همکاری با این حکام را با هم درآمیخته اند؛ مفاهیمی که در نهایت به توجیه ظلم منجر شد، زیرا دانشمندان می اندیشیدند که اگر مسلمین بخواهند علیه حکام قیام کنند، جامعه به سوی هرج و مرج کشیده خواهد شد، و آنها نیز ناگزیر به صدور فتوا خواهند بود؛ و متاسفانه این طرز فکر حتی امروز نیز توسط علمای به اصطلاح مسلمان در بسیاری از نقاط جهان مطرح می شود که تودۀ مسلمان را از صحنه دور نگه دارند تا مبادا علیه حکام ظالم بسیج شوند؛ و از طرف دیگر علمای شیعه نوعی فقه را در غیاب امام دوازدهم شیعیان به وجود آوردند که بر اساس آن تمام حکومتها در دنیا غیر مشروع هستند، به دلیل اینکه این حکومتها جهان را به دست ستمگران و ظالمان سپرده اند.
لذا، شما در یک سو علمای سنی را می بینید که سعی می کنند به توجیه ستمگران بپردازند؛ و از سوی دیگر علمای شیعه را ملاحظه می کنید که با کناره گیری از امور دنیوی، به همان نتیجه ای می رسند که علمای سنی می رسند. در همین جو بود که «اجتهاد» امام در حکومت اسلامی به سان هوایی تازه، وزیدن گرفت.
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 20 امام در واقع یک فقه شیعی هزار ساله را تغییر داد؛ و متاسفانه آن دسته از ما که در جوامع سنی به دنیا آمده ایم، این حقیقت را درک نکرده ایم. اجتهاد امام در حکومت اسلامی، و نقش ولایت فقیه، فقه شیعه را دقیقاً به جایی رساند که قبلاً در آنجا قرار داشت و این بزرگترین افتخار و بزرگترین ویژگی امام بود که مسلمانان را به یکدیگر نزدیک کرد. شما می دانید که مقاومتهای زیادی هم از سوی برخی از علمای سنّی و دانشمندان شیعی در برابر اجتهاد امام به عمل آمده است و البته این موضوع امروز در جمهوری اسلامی برجسته تر نیز شده است؛ بویژه وقتی که سوالاتی دربارۀ نقش ولی فقیه و اختیارات او مطرح شده است؛ سوالاتی که البته در هر دورۀ حکومت قابل توجه بوده است و این نکته ای است که مسلمانان باید خیلی مراقب آن باشند.
اجازه بفرمایید به طور صریح با یکی دو اشاره، مرکز ثقل اجتهاد امام را نشان دهم، و آن اینکه ما به عنوان مسلمان عادت داریم نماز خود را به شیوه ای خاص به جا آوریم. برخی از ما نمازمان را با دستهای بسته، و برخی دیگر نیز با دستهای باز (در کنار بدن) می خوانیم. این هر دو روش برای خود ارزشمند هستند؛ اما اگر شما از یکی از کسانی که با دستهای بسته نماز می خواند، بخواهید با دستهای بسته نماز نخواند، انجام دادن این امر برایش بسیار مشکل خواهد بود. این یک شعار و تشریفات مذهبی است و یک تمرین ساده است. در این صورت نمازتان هنوز ارزشمند است در حالی که از نظر روانشناسی، فائق آمدن بر موضوع ساده ای نظیر این برایتان بسیار دشوار خواهد بود.
امام خمینی از علمای شیعه می خواهد که در فقاهت خود تجدید نظر کنند. می گوید: حتی در غیاب امام دوازدهم، مسئولیت و وظیفۀ علماست
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 21 که طرح موضوع کنند. و حکومت تشکیل دهند و امور این جهان را به دست ظالمان و ستمگران نسپارند. زمانی که ما با رژیم شاه مبارزه می کردیم، آن رژیم، قوی بود و سرمایه و تسلیحات زیادی داشت. از ارتش و امکانات قوی دیگری نیز برخوردار بود. رژیمی بود که از سوی ایالات متحده امریکا حمایت می شد، در این حال امام، مردم ایران را برانگیخت تا علیه آنها قیام کند؛ به گونه ای که خون در مقابل گلوله قرار گرفت؛ و ارتش شاه در خون شهدای ایران غرق شد و این سهم عظیمی بود که امام در مبارزۀ مسلمانان ادا کرد؛ و حتی بعد از انقلاب نیز ما می دانیم که انقلاب اسلامی می بایست برای دفاع از خود مبارزه می کرد.
اجازه بفرمایید به موضوع دیگری که امام آن را بارور کرد، اشاره کنم؛ امام، مسلمانان را نسبت به یک موضوع آگاه کرد و آن اهمیت حج بود. امام از این طریق، امت مسلمان را بسیج کرد و با مطرح کردن آن در میان امت اسلامی، در آنها ایجاد وحدت کرد. شما می دانید که همه ما مراسم حج را با تشریفات و مناسک خاص به جا می آوریم؛ و این امام بود که به همه ما یادآوری کرد و به ما فهماند که حج صرفاً یک مراسم ساده نیست، بلکه امری مهم است؛ و خداوند ـ سبحانه و تعالی ـ نیز در سورۀ «توبه» به پیامبر گرامی خود می فرماید که: شما بروید و دین اسلام را علناً اعلان کنید، این کار یک عمل مخفی و پنهان نیست، بلکه یک اذان آشکار به معنی اعلان آشکار است. شما اذانی دارید که به معنی فراخواندن به نماز است. خداوند می فرماید: بروید و به طور علنی اعلام کنید که خداوند پیامبری دارد؛ و این پیام را در زمان حج نیز اعلان کنید که الله و پیامبر او برائت کامل خود را از کفار و مشرکین اعلام می کنند. امام خمینی نیز تاکید کرد که این بیانیه را در ایام حج اعلان کنند، زیرا خداوند ـ سبحانهُ و تعالی ـ
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 22 به آن فرمان می دهد.
امروزه گروهی از علما هستند که می گویند شما نباید این کار را بکنید! شما سیاست را وارد حج کردید؛ و یا می گویند شما دارید مسلمانان را از منافع و نعمتهای حج محروم می سازید. امام خمینی به آنها می گوید که چه نعمتی بزرگتر از اینکه مسلمانان بتوانند خواهان آن باشند؛ یعنی هرگاه که به خانۀ خدا می روند، برائت خود را از مشرکان و کفار ـ ظالمان عصر حاضر، یعنی امریکا، شوروی، اسرائیل و دیگران ـ اعلام کنند. شما می روید و آشکارا برائت خود را از این قدرتهای ظالم اعلام می کنید.
حضرت امام در یکی از سخنرانیهایی که دربارۀ حج ایراد فرمودند، ضمن تجلیلی از مسلمانان گفتند: «همچون سید و سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ از احرام حج به احرام حرب و از طواف کعبه و حرم به طواف صاحب بیت...رو آورند...» این پیامی بود که امام برای مسلمانان فرستاد و همواره آنها را نصیحت می کرد تا به فکر امت اسلامی باشند، به فکر افرادی که در فلسطین و قدس، در کشمیر و در افغانستان و دیگر نقاط دنیا مظلوم واقع می شوند، باشند. امام مصرانه از مسلمانان می خواهد از خواب بی تفاوتی خود برخیزند و با یکدیگر متحد شوند.
در خاتمه، اجازه فرمایید دربارۀ نمونه و اسوۀ رهبری که حضرت امام به امت مسلمان نشان داد، صحبت کنم. شما می دانید که از صفات یک رهبر خوب این است که دیگران بزرگی و عظمت او را قبول داشته باشند. این همان ویژگی است که رهبران بزرگ از آن برخوردارند؛ و ویژگی دیگر
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 23 اینکه مردم عادی را برای انجام امور خطیر ترغیب کنند، و این همان کاری بود که امام خمینی کرد. امام از خط سکولارسازی و خط غربزدگی ـ که قرار بود ایران آخرین طعمۀ آنها باشد ـ بهترین بهره برداری را کرد.
باید برای خواهران خود بگویم که حضرت امام همواره به خواهران عنایت خاص داشتند و به آنها سفارش می کردند تا به برادران خود بپیوندند و دوش به دوش آنها مبارزه کنند. امام از خواهران ما می خواست که به این مبارزه بپیوندند و به این نهضت اسلامی ملحق شوند. ایشان معتقد بودند که: نهضت اسلامی بدون حضور خواهران ناقص است. این امام بود که مادران را تشویق کرد، دختران را ترغیب کرد تا به ارادۀ خود قدم در بارگاه شهادت نهند و جان خود را فدای راه انقلاب کنند. این همان ویژگی از امام است که ما تشنۀ آن هستیم؛ این همان ویژگی امام است که ما بیشتر جویای آن هستیم.
شما حضرت امام را می بینید که زندگی بسیار ساده ای داشت؛ او هرگز جایگاه و مناصبی را که شاه اشغال کرده بود، اشغال نکرد. شما در اطراف دنیا که بگردید، حتی در کشورهای اسلامی، می بینید که وقتی یک ظالمی کنار می رود، نفر بعدی که می آید بلافاصله جای قبلی را پُر می کند و به دنبال همان دامهای قدرت می رود. حضرت امام هرگز چنین کاری را انجام نداد. او در یک خانۀ بسیار ساده زندگی می کرد و بسیار فروتن بود؛ او هر گاه که لب به سخن می گشود، به دلیل تقوای خود، نرم صحبت می کرد. حضرت امام، مسلمانان و مستضعفان جهان را مخاطب
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 24 قرار می داد. وی حتی به غیر مسلمانان جهان نیز خطاب می کرد. امام دربارۀ تمام مردم مظلوم جهان صحبت می کرد، قطع نظر از اینکه آنها در افریقا و یا در هر نقطۀ دیگری از جهان باشند؛ این همان ویژگی یک رهبر واقعی است. حضرت امام مانند حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ چه در دوران انقلاب و چه بعد از آن، هرگز بر سر اصول خود مصالحه نکرد.
شما واقف هستید که وقتی ما به تاریخ می نگریم، درمی یابیم و می بینیم که تنها امام علی ـ علیه السلام ـ است که اِشعار می دارد به اینکه: «زهد آن نیست که شما مالک چیزی از این دنیا نباشید، بلکه زهد آن است که هیچ چیزی از این دنیا مالک تو نباشد؛ زیرا شما همیشه زنده نیستید و تا ابد در این دنیا زندگی نخواهید کرد.» به امام خمینی نگاه کنید، شخص متدینی که در طول عمر خود حتی برای یک مرتبه هم از نماز شب خود غافل نماند، او شخص بسیار متدینی بود که دیانت وی در خدمت سیاستش بود؛ و سیاست وی نیز در خدمت بشریت قرار داشت. عظمت شخصی وی به گونه ای بود که وقتی در گذشت، مالی از خود باقی نگذاشت. وقتی که در ژانویه 1979 (بهمن 1357) وارد تهران شد، چهار میلیون نفر به استقبال وی آمده بودند؛ و هنگامی هم که در خرداد 1368 دار فانی را وداع گفت، ده میلیون نفر برای وداع با او شرکت کرده بودند. این نشان عظمت اوست، و همین ویژگی رهبری است که ما به دنبال آن هستیم.
امیدوارم که ان شاءالله ما نیز بتوانیم از این پیام طرفی بر بسته و آن را به گوش جان بسپاریم، زیرا او همیشه پیام امید، شهامت و وحی می داد؛ و این همان پیامی است که ما به دنبال آن هستیم. این همان رهنمودی است
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 25 که ما در پی آن هستیم؛ و سنت و سیرۀ حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ نیز همین است.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مجموعه مقالات همایش بزرگدارشت یکصدمین سالگرد میلاد حضرت امام خمینی (س)امام خمینی و نظام مطلوب جهانیصفحه 26