چکیده
در خانواده، داشتن فرزند آرزویی ارزشمند برای هر زن و مردی است؛ امّا عدهای از زوجین به دلایل گوناگون به طور طبیعی قادر به تولیدمثل نیستند. پیشرفتهای نوین علوم پزشکی و دانش ژنتیک در عرصهی درمان ناباروری، روش متداول تولیدمثل را کنار زده و شیوههای جدیدی از قبیل استفاده از رحم جایگزین را ارائه نموده و بدین ترتیب توانسته این آرزو را برای بسیاری از خانوادهها برآورده سازد که به تبع آن؛ موجبات بروز مسائل متعدد فقهی، شرعی، حقوقی و ... را فراهم نموده است که این نوشتار با رجوع به فقه پویا، منابع و دیدگاه فقهای بزرگوار، در مقام پاسخگویی به مسائل جدید میباشد. یافتهها: با بررسی استفتائات صورت گرفته و نیز کتب مختلف، میتوان مجموع نظریهها و دیدگاههای فقها و حقوقدانان را در این زمینه به چند گروه دستهبندی نمود: 1ـ نظریه جواز مطلق استفاده از رحم جایگزین در همه انواع و اقسام آن: استدلال طرفداران این نظر، اینگونه است که هیچگونه دلیل شرعی بر ممنوعیت این روش وجود ندارد؛ هر چند که این گروه در تلقیح اسپرم بیگانه، احتیاط را در ترک دانسته و پرهیز از مقدمات حرام را واجب میدانند. از این گروه میتوان رهبر معظم انقلاب و نیز استاد گرانقدر حضرت آیتالله سید محمد موسوی بجنوردی (دامت برکاتهم) را نام برد. 2ـ نظریه ممنوعیت مطلق استفاده از رحم جایگزین در همهی انواع و اقسام آن حتی اگر ضروری باشد: این گروه از فقها، با استناد به آثار زیانبار این روش مانند هتک عِرض، آگاهی بیگانه بر عورت بدون وجود ضرورت و نیز وجود دلیل شرعی و قواعدی نظیر «سد ذرائع»، «درء المفاسد اولی من جلب المصالح» و ... همهی اقسام رحم جایگزین را حرام دانسته میگویند این اقسام گرچه در ذات واصل خود ممکن است حرام نباشند، لکن به خاطر عوارض و آثار زیانبار، حرام میگردند. از این گروه میتوان به حضرات آیات میلانی، تبریزی و بهجت از فقهای امامیه و از فقهای اهل تسنن، شیخ رجب تمیمی، شیخ ابراهیم شقره و شیخ عبدالله بن زید آل محمود اشاره نمود. 3ـ نظریه جواز مطلق استفاده از رحم جایگزین در موارد استفاده از گامت بیگانه (تلقیح اسپرم غیر شوهر) به استثنای موارد متضمن تلقیح داخل رحمی اسپرم بیگانه: استدلال این گروه چنین است که تلقیح به شیوهی داخل رحم (IUI) به خاطر وجود روایات خاص، حرام است، اما در مورد ترکیب اسپرم و تخمک دو بیگانه در خارج از رحم (IVF)، هیچ دلیلی برای منع یافت نمیشود، لذا جایز است. حضرات آیات صانعی، مؤمن قمی و حرم پناهی از این گروهند. 4ـ نظریه جواز مطلق استفاده از رحم جایگزین با استفاده از جنین زوجین و منع مطلق آن با استفاده از گامت بیگانه (تلقیح اسپرم غیر شوهر): طرفداران این نظریه معتقدند که آنچه ملاک حرمت یا حلیّت قرار میگیرد، ترکیب اسپرم و تخمک زوجین و یا دخالت عامل بیگانه است و شیوههای بکارگیری، هیچگونه تأثیری در حلیّت یا حرمت اصل موضوع ندارند. دلیل ایشان آیات، روایات، ادلهی عقلی و استحسانی، فلسفهی تشریع نکاح، ملاک موجود در ممنوعیت زنا و تبنّی و ... میباشد. از این گروهند حضرت امام خمینی (س) و حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، و بسیاری از فقهای معاصر و از اهل سنّت، شیخ مصطفی زرقاء و ... 5ـ نظریهی توقف، که شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن باز و شیخ ابوبکر ابوزید از طرفداران این نظریه هستند. 6ـ نظریه منتخب: جواز مطلق جانشینی در بارداری با استفاده از جنین زوجین نابارور یا جنین اهدایی زوجین قانونی و جواز مشروط به وجود ضرورت در موارد استفاده از گامت بیگانه (موارد متضمن تلقیح اسپرم غیرشوهر) و منع مطلق در موارد لقاح داخل رحمیاسپرم بیگانه.
در میان ادیان و مذاهب الهی نیز نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد؛ چنانکه عالمان یهود، کاتولیک و ارتدوکس بر عدم جواز این روشها ـ به هر صورت که باشد ـ تصریح و تأکید دارند؛ در مقابل آنها، دانشمندان دینشناس پروتستان بر جایز بودن اینگونه اعمال نظر دادهاند. نتیجه: به نظر نگارنده، با توجه به نظر اکثریت فقها و نیز تصویب قانون «نحوهی اهدای جنین به زوجین نابارور» میتوان مشروعیت انتقال جنین را استنباط نمود؛ اما در موارد استفاده از گامت بیگانه (تلقیح اسپرم غیرشوهر)، با توجه به دلایل فوق، حکم اولی بر عدم جواز آن است، مگر در موارد ضرورت و مشقت پایان نامهبررسی فقهی و حقوقی رحم جایگزین با رویکردی بر مبنای امام خمینی (س)صفحه 1
که میتوان به حکم ثانوی، حکم به جواز آن داد. در مورد لقاح داخل رحمی اسپرم بیگانه، به دلیل عدم وجود ضرورت و تصریح روایات از لحاظ شرعی مطلقاً ممنوع است. البته اشخاصی که فتوای مرجع آنها عدم استفاده از رحم جایگزین بدون وجود رابطهی زناشویی بین مرد صاحب اسپرم با مادر جانشین است، به دلیل نامشروع بودن این عمل برای آنها، با منع شرعی مواجه هستند و از نظر شرعی نمیتوانند نسبت به چنین عملی اقدام و با یکدیگر توافق کنند. در مورد اصل جانشینی در بارداری، با توجه به تصویب قانون مزبور و تأیید آن توسط شورای نگهبان و نظر بهاینکه این شیوه، برای رفع مشکلات خانوادههای علاقمند به فرزند که قادر نیستند به طور معمول و طبیعی صاحب فرزند شوند، مفید بوده و موجب استحکام روابط خانوادگی و تداوم آن میشود و از آنجا که این عمل با اخلاق عمومی مغایرتی ندارد و موجب تزلزل نظام اجتماعی نیز نمیگردد، لذا میتوان گفت که این عمل از لحاظ شرعی و قانونی مجاز است.
پایان نامهبررسی فقهی و حقوقی رحم جایگزین با رویکردی بر مبنای امام خمینی (س)صفحه 2