بررسی و مقایسه آرای تربیتی امام خمینی (س) و علامه طباطبایی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: پایان نامه فارسی

پدیدآورنده : حسینی پور‌ سریزدی، حسین

محل نشر : تهران

ناشر: ‫دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی

زمان (شمسی) : 1384

موضوع : امام خمینی (س) ، سید محمد حسین علامه طباطبایی ، تعلیم و تربیت ، فلسفه ، معرفت شناسی ، هستی شناسی ، خدا شناسی ، انسان شناسی

زبان اثر : فارسی

بررسی و مقایسه آرای تربیتی امام خمینی (س) و علامه طباطبایی

چکیده

‏بررسی مقایسه‌ای آرای تربیتی حضرت امام خمینی (ره) و علامه طبا طبایی به دلیل نیاز جامعه اسلامی ‌به‌خصوص دستگاه‌های تربیتی کشور و تعیین نکات مشترک و متفاوت دیدگاه‌های انان درباره مباحث اساسی فلسفه (معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی) و اصول، اهداف و روش‌های تربیت و معلم و ثمره‌ تربیت می‌باشد. چون ‌این پژوهش کتابخانه‌ای است. روش انجام پژوهش شامل فیش‌برداری و اسناد و مدارک و استخراج مطالب موردنظر درباره هر دو فیلسوف در زمینه مباحث اساسی فلسفه ‌تربیت، اصول اهداف و روش‌های تربیت، معلم و ثمره ‌تربیت ‬و سپس مقایسه و نتیجه‌گیری از آن می‌باشد.‬در این پژوهش از روش موردی و زمینه‌ای استفاده شده که در راستای ان آرای تربیتی دو تن از متفکران اسلامی ‌معاصر به صورت موردی بررسی و مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد که بین دیدگاه‌های تربیتی امام و علامه در مورد مباحث اسلامی ‌فلسفه و تربیت و اصول، اهداف و روش‌های تربیت و نیز معلم و دانش‌آموز شباهت وجود دارد و موارد تفاوت آنان فقط در عناوین، تعداد اصول و اهداف و روش‌های تربیت می‌باشد. این دیدگاه‌ها مناسب برای نظام تربیتی جامعه ما بوده و مبتنی بر یافته‌های علمی‌ می‌باشد. که برگرفته از قران، سنت و سیره ائمه اطهار می‌باشد.‬‏

‎ ‎

پایان نامه‫بررسی و مقایسه آرای تربیتی امام خمینی (س) و علامه طباطباییصفحه 1