نوع ماده:
پایان نامه فارسی
پدیدآورنده :
رمضانی، مرضیه
محل نشر :
قم
ناشر:
دانشگاه باقرالعلوم (ع)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
زمان (شمسی) :
1389
موضوع :
امام خمینی (س) ، صادر نخستین ، هستی شناسی ، فلسفه ، عرفان ، توحید
زبان اثر :
فارسی
صادر نخستین از منظر فلاسفه با تکیه بر آراء امام خمینی (س)
چکیده
در مسأله صادر نخست، سخن از چیستی و هستی امری است که بهعنوان نخستین فعل الهی و حلقهی اتصال میان کثرات با مبدأ هستی،ایفای نقش میکند. تحقیق حاضر در راستای کاوش از این مطلب در دو نظام فلسفی و عرفانی، در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول: با عنوان «کلیات» شامل مباحث مقدماتی، مفهومشناسی و گذری مختصر بر حیات علمی امام خمینی (ره) است؛ بخش دوم: با عنوان «صادر نخستین در هستیشناسی فلسفی» از سه فصل تشکیل میشود. در فصل اول به تفسیر نظام وحدت و کثرت و در فصل دوم، به اصل علت و معلول پرداخته میشود. این دو فصل از مقدمات مهمی هستند که در تقریر قاعده «الواحد لایصدر عند الّا الواحد» که متولّی بحث از صادر نخست در نظام فلسفی است نقش اساسی ایفا میکنند. در این دو فصل نوع وحدت مبدأ هستی، وحدت حقهی حقیقی، نوع فاعلیت او، فاعلیتی تام و بینیاز از غیر، نوع جعل حق، جعل بسیط، و اثر چنین فاعلی در نزد متفکران اصالت وجودی، وجود صادر نخست و در نزد متفکران اصالت ماهوی، ماهیت صادر نخست معرفی میشود. در فصل سوم با تقریر و اثبات قاعده الواحد، به مصداق صادر نخست در نظام هستی پرداخته میشود و نزد حکمای جمهور و صدرالمتألهین در حکمت متعالیه متقدم و همچنین دیدگاه تعلیمی امام خمینی (ره) عقل اول به عنوان احق موجودات به مقام صادر نخست شناخته میشود. بخش سوم: با عنوان «صادر نخست در هستیشناسی عرفانی» به بررسی تفاوتهای بنیادی هستیشناختی عرفانی با فلسفی میپردازد. در فصل اول آن، تحت عنوان «مبانی بحث» اصول هستیشناسی عرفانی. چون نظریه وحدت شخصی وجود به جای تشکیک در وجود، تجلی و ظهور به جای نظریه علت و معلول و مظاهر وجود به جای ممکنات فلسفی تقریر میشود با چنین بینشی صادر نخست به ظاهر نخست عرفانی متحول میشود. بخش چهارم: با عنوان «دیدگاه جمع فیلسوفان عارف» در فصل اول به تحلیل نظریهی جمع متفکرانی چون صدرالمتألهین و امام خمینی میپردازد که در جهت توجیه وجیه دو قول فلاسفه و عرفا و جمع بین اقوال آنها در مصداق صادر نخست تلاش میکنند. در فصل دوم با استفاده از معنای لغوی کلمهی «خلق»، نص صریح اهل معرفت و استشهاد به روایات ثابت میکند که ساخت نفس رحمانی بسی والاتر از ساحت عقل اول است.
پایان نامهصادر نخستین از منظر فلاسفه با تکیه بر آراء امام خمینی (س)صفحه 1