ضمن تشکر از سوال شما و تبریک میلاد باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (ارواحنا له الفدا) برای پاسخ به این سوال می توان به فرمایشات حضرت امام خمینی (س) مراجعه کرد. آن حضرت در مناسبت های مختلف به مساله استقرار عدالت حقیقی و مراتب آن اشاره کرده اند. ایشان ضمن اشاره به اهمیت قضیه غیبت امام عصر(عج)، به رسالت و ماموریت همه انبیا (علیهم السلام) و مصلحان تاریخ در بسط و گسترش عدالت توجه نموده و معتقد بودند که با همه ایثار و فداکاری و زحمات آنان ، موفق به برقراری عدالت به صورت کامل در میان بشر نشدند و این مهم به دست ذخیره خداوند تبارک و تعالی یعنی حضرت حجت (عج) محقق خواهد شد. در کلام حضرت امام (ره)، حضرت ولیعصر(ع) مامورند تا تمام انحراف ها و کجی های اخلاقی را اصلاح بفرمایند لذا آمدن آن حضرت بزرگترین مژده به بشریت و عید نیمه شعبان بزرگترین اعیاد است. در این جا توجه مخاطبان ارجمند را به متن کامل فرمایشات حضرت امام خمینی (س)  در این خصوص جلب می نماییم:

«قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمی است که به ما مسائلی می فهماند.‌‎ ‌‏مِن جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا‌‎ ‌‏بشود در تمام بشر نبوده کسی الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خدای تبارک و تعالی‌‎ ‌‏او را ذخیره کرده است برای بشر. هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و‌‎ ‌‏مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همۀ عالم بکنند لکن موفق نشدند. حتی‌‎ ‌‏رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای‌‎ ‌‏عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این‌‎ ‌‏معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد،‌‎ ‌‏نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه‌‎ ‌‏مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف‌‎ ‌‏عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این‏ ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به‌‎ ‌‏اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و‌‎ ‌‏کجیهایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این‌‎ ‌‏ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که‌‎ ‌‏خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت‌‎ ‌‏برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت‌‎ ‌‏را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن‌‎ ‌‏خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که‌‎ ‌‏همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا‌‎ ‌‏آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.‏

اینکه این بزرگوار را طول عمر داده خدای تبارک و تعالی برای یک همچو معنایی،‌‎ ‌‏ما از آن می فهمیم که در بشر کسی نبوده است دیگر، قابل یک همچو معنایی نبوده است،‌‎ ‌‏و بعد از انبیا که آنها هم بودند لکن موفق نشدند، کسی بعد از انبیا و اولیای بزرگ، پدران‌‎ ‌‏حضرت موعود، کسی نبوده است که بعد از این، اگر مهدی موعود هم مثل سایر اولیا به‌‎ ‌‏جوار رحمت حق می رفتند، دیگر در بشر کسی نبوده است که این اجرای عدالت را‌‎ ‌‏بکند، نمی توانسته و این یک موجودی است که ذخیره شده است برای یک همچو‌‎ ‌‏مطلبی، و لهذا به این معنا عید مولود حضرت صاحب ـ ارواحناله الفداء ـ بزرگترین عید‌‎ ‌‏برای مسلمین، است و بزرگترین عید برای بشر است نه برای مسلمین.‏

‌‏اگر عید ولادت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بزرگترین عید است برای‌‎ ‌‏مسلمین از باب اینکه موفق به توسعۀ آن چیزهایی که می خواست توسعه بدهد نشد، چون‌‎ ‌‏حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از‌‎ ‌‏عدل و داد خواهد کرد به همۀ مراتب عدالت، به همۀ مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم‏ که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی ـ سلام الله علیه ـ بزرگترین عید است برای تمام‌‎ ‌‏بشر. وقتی که ایشان ظهور کنند ـ ان شاءالله خداوند تعجیل کند در ظهور او ـ تمام بشر را از‌‎ ‌‏انحطاط بیرون می آورد، تمام کجیها را راست می کند:‌‏ یَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً‏ ‌‏همچو نیست که این عدالت همان که ماها از آن می فهمیم که نه یک حکومت عادلی‌‎ ‌‏باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. معنی ‌‏یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلاً‌‎ ‌‏بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً‌‏ الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام‌‎ ‌‏نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست. حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن‌‎ ‌‏انحرافاتی هست ولو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست،‌‎ ‌‏در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می کند انحرافش معلوم است. و ایشان‌‎ ‌‏مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به‌‎ ‌‏اعتدال که واقعاً صدق بکند ‌‏یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً.‌‏ از این جهت، این عید، عید تمام‌‎ ‌‏بشر است بعد از اینکه آن اعیاد، اعیاد مسلمین است. این عید، عید تمام بشر است. تمام‌‎ ‌‏بشر را ایشان هدایت خواهند کرد ان شاءالله ، و ظلم و جور را از تمام روی زمین بر‌‎ ‌‏می دارند به همان معنای مطلقش. از این جهت، این عید، عید بسیار بزرگی است که به‌‎ ‌‏یک معنا از عید ولادت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ که بزرگترین اعیاد است،‌‎ ‌‏این عید به یک معنا بزرگتر است.‏»

منبع: صحیفه امام، ج ۱۲، صص: ۴۸۲-۴۸۰

. انتهای پیام /*