دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا
جلوه های رهبری در نهضت عاشورا
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : ثقفی، محمد حسین

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1375

زبان اثر : فارسی

جلوه های رهبری در نهضت عاشورا

‏ ‏

‏ ‏

جلوه های رهبری در نهضت عاشورا

‏ ‏

‏                  ‏‏حجة الاسلام محمدحسین ثقفی‏‏ ‏

‏ ‏

‏     این نوشتار تحت عنوان «جلوه های رهبری در نهضت عاشورا» در یک مقدمه وپنج فصل و فصل پنجم آن درچهار بخش تنظیم شده است. ‏

‏     در مقدمه به اصل نیاز انسان به هدایت و رهبری اشاره ای کوتاه شده است. ‏

‏     در فصل اول سیر هدایت و رهبری انسان از زمان حضرت آدم(ع) تا زمان حضرت خاتم الانبیا(ص) و درفصل دوم، سوم و چهارم به رهبری جامعۀ اسلامی در زمان رسول الله (ص) و بعد از رسول الله (ص) در عصر امیرالمؤمنین (ع) و امام مجتبی(ع) اشاره ای گذرا شده است تا با این اشاره، بستر وقوع قیام عاشورا تبیین شده باشد . ‏

‏     درفصل پنجم که مشتمل بر چهار بخش است، رهبری و قیام سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تحلیل و تبیین شده است. ‏

‏     در این فصل به جایگاه الهی و رهبری و امام ومسئله قداست رهبر نزد خداوند با نقل عبارتی ازمرحوم ابن بابویه قمی(س) اشاره شده است و عواملی از قبیل وقوع بزرگترین منکر در اسلام، یعنی غصب خلافت مسلمین توسط فردی فاسق و نالایق، بازگشت جامعه به یکی از سنتهای جاهلیت، تبدیل حکومت اسلامی به حکومت سلطنتی، از بین رفتن ارزشهای اسلامی از قبیل شهادت طلبی، ایثار و شجاعت در جامعه، روی ْآوردن تودۀ مردم به تجمل پرستی و رفاه طلبی وخلاصه، حاکمیت اسلام اموی به جای اسلام ناب محمدی (ص) و ... از انگیزه های قیام عاشورا به شمار آمده است. ‏

‏     در این مقاله به سؤالات زیادی پاسخ داده شده است از جمله: ‏

‏      -   میزان علاقه و وفاداری مردم مسلمان آن زمان به امام و رهبری الهی حضرت ‏


دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 30

‏ابا عبدالله(ع) چه اندازه بوده است ؟ ‏

‏      -  چرا مردم کوفه که سالها صدای علی(ع) را شنیده بودند و خود را مسلمان و از پیروان رسول الله (ص) و امام علی(ع) می دانستند، اکنون خود برای جنگ با فرزند علی (ع) و پیامبر(ص) به کربلا آمده اند ؟ ‏

‏      -  چرا با یک تهدید عبید الله، تمامی مردم کوفه کنار کشیدند و امام مسلمین را کنار گذاشتند ؟ ‏

‏      -  چرا افرادی که در مخالفت با یزید و بیعت نکردن با او، هم هدف با حضرت ابا عبدالله (ع) بودند، مانند ابن زبیر، امام و رهبر مسلمین را همراهی نکردند و کنار کشیدند ؟ ‏

‏      -  مگر اطاعت محض از امام و رهبر، چه ویژگیهایی می خواهد که امام شناسان و مطیعان محض امامت و ولایت، روز عاشورا فقط 72 نفر بودند ؟ ‏

‏      -  آن 72 عاشق دلسوخته ای که تا آخرین نفس در کنار امام و رهبر خود با عشق و علاقه جانبازی کردند، چه ویژگیهایی داشتند ؟ و اصولاًحسینی بودن یعنی چه ؟ ‏

‏      -  آیا زنان عاشورایی نیز مانند مردان عاشورایی اهل معرفت و حماسه بودند ؟ ‏

‏     در پایان مقایسه ای شده است بین اطاعت مردم در عهد سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) و اطاعت مردم ام القرای جهان اسلام، ایران اسلامی، از رهبری یکی از نایبان و عاشقان حضرت امام حسین(ع) و کسی که عرفان را با نهضت علیه شرق و غرب آمیخت، یعنی امام خمینی(س)، که این مطلب با جمله‌ای از وصیت نامه آن عبد صالح خدا تبیین شده است.       ‏

‏ ‏

‏ ‏

دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 31