دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا
تجلی هنر
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : شاهرخی، محمود

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1375

زبان اثر : فارسی

تجلی هنر

‎ ‎

تجلی هنر

‏ ‏

‏محمود شاهرخی‏

‏ ‏

‏به کوش خواجه و از عشق بی نصیب مباش           که بنده را نخرد به عیب بی هنری ‏

‏     و اضعان لغت برای هنر معانی وتعاریف متفاوتی ذکر کرده اند، که ازآن جمله است: علم و معرفت، زیرکی و کیاست، حرفه و صنعت، اجرای کاری با مهارت و ظرافت و غیره، اما از میان این تعاریف جامع ترین معنی هنر، شناخت و معرفت امور است با بصیرت و کشف و عملی است منبعث از آگاهی که ثمرۀ آن زیبایی و جمال است. ‏

‏     این تعریف دقیقاً با نهضت سالار شهیدان انطباق دارد، که تاریخ حیات بشر، چنین حرکتی جامع و هنرمندانه را به یاد ندارد. امام حسین(ع) با قیام خود نقشی از معرفت و هنر ناب بر صحیفۀ دوران رقم زد که تا ابد محو شدنی نیست و این عمل هنرمندانه، الهام بخش جمیع آزاد مردان و آزادگان در همۀ عصرها و نسلها خواهد بود. ‏

‏     سرور آزادگان خود رکن استوار ومحور این حرکت آگاهانه و هنرمندانه است. هر اقدام و هر سخن او جهانی از اسرار در بردارد و مبین ژرفای معرفت آن حضرت است. حرکت او از مدینه با آن کیفیت خاص و توقف او در مکۀ معظمه و تبدیل حج در روز تزویه یعنی هشتم ذیحجه به عمره و حرکت به سوی ارض موعود و کعبۀ مقصود و وصایای آن حضرت به نزدیکان وخویشان و سخنان آن بزرگوار در مواقف و موارد متعدد، این همه بیانگر ناب ترین و اصیل ترین اقدام هنرمندانه است. ‏

‏     همچنین اعمال و کردار فرزندان و برادران و برادرزادگان امام که منبت آنان، بوستان نبوت و گلزار ولایت است و او این همه را در راه هدف والای خود قربانی کرد. ‏

‏ ‏

‎ ‎

دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 99