دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا
تأثیر عاشورا در انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(س)
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : سعادت فرد، محمد حسین

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1375

زبان اثر : فارسی

تأثیر عاشورا در انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(س)

‏ ‏

تأثیر عاشورا در انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(س)

‏ ‏

‏دکتر محمدحسین سعادت فرد‏

‏ ‏

‏     امام خمینی(س) قدم در راهی گذاشت که راه حسین(ع) بود و قیام امام خمینی در ادامۀ قیام امام حسین(ع) است. حسین در راه احیای دین خدا و در راه اجرای عدالت اجتماعی قیام کرد و به شهادت رسید. خمینی کبیر هم برای حاکمیت اسلام قیام کرد و آرزوی شهادت در این راه را داشت. ‏

‏     حضرت امام در تمام طول حیات پر برکت و ثمربخش خود، یک لحظه از مخالفت با رژیم طاغوت نایستاد و هر گونه سختی، آزار و تبعید را تحمل فرمود تا بتواند با نشر احکام الهی و نمایاندن مفاسد حکومت جور، به مردم آگاهی دهد و آنان را به اتحاد و همبستگی دعوت کند. ‏

‏     امام روحیۀ مبارزه و شهادت طلبی را در تمام سخنان و نصایح گهربارشان تلقین فرمودند تا زمینه یک نهضت همه جانبۀ عمیق را برای رهایی انسانها فراهم آورند. ‏

‏     در همۀ احوال، توجه آن حضرت منحصراً به روش پیامبران الهی بخصوص سیرۀ پیامبر عظیم الشان اسلام و رفتار ائمۀ شیعه و در رأس همه، حرکت انقلابی و افتخارآفرین حسین(ع) بود حضرت امام خمینی(س) می فرمود: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی قیام حسین قیام همۀ انسانهای متعالی و عرصۀ آن همۀ زمین است و به زمان و مکان معینی منحصر نیست. امام خمینی حکومت 2500سالۀ شاهنشاهی را لکۀ ننگی بر چهرۀ انسان آزاد الهی می دانست و معتقد بود که در طول تاریخ اسلام، بعد از نبی اکرم جز در اندک مدت خلافت حضرت علی(ع) احکام الهی به خوبی جاری نشده است و در طول این تاریخ، حکام جابر و مستبد موانعی را در راه حاکمیت اسلام -  که حاکمیت عدل ‏


دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 229

‏الهی است -  ایجاد کرده اند. ‏

‏     سعی امام بر این بود که فرهنگ ایثار و شهادت طلبی را که فرهنگ مبارزه است، اشاعه دهد و بر میزان آگاهی انسانها بیفزاید تا با شورشی انقلابی که لازمه اش پذیرش فداکردن خود برای رهایی دیگران است، حرکتی همه جانبه بر علیه حکومت جائر ایجاد کند. ‏

‏     زندگانی سالم و کلام صادقانۀ امام اثر خود را گذاشت و ملت شجاع و رشید ایران با همدلی و ایثار به رهبری آن حضرت با دستهای خالی در برابر توپ، تانک و مسلسل ایستاد و با شهادت به پیروزی رسید. امام(س) می دانست که جز با شهادت، چنین پیروزی حاصل نمی شود. این شهادت پذیری برای احقاق حق، درسی بود که سیدالشهدا به همۀ عالمیان آموخته بود. توجه به عالم مادی و عدم رشد سیاسی و فرهنگی و عدم آگاهی به اصالت و رسالت انسان در این عالم، موانعی جدی در راه تجلی اهداف حسین(ع) و یاران و تبار عظیم الشأن اوست. ‏

‏     از اینجاست که امام خمینی در تمام تعلیمات خود به بی اعتنایی به دنیا و ترک لذتهای مادی و ترک خودخواهی و نفع پرستی دعوت می فرمود تا بطور کلی اصلاحی در نفوس به عمل آورد. در ضمن، فجایع و مفاسد دستگاه حکومت و عمال جور را برملا می کرد تا اینکه به رهبری و ارشاد او ملت شریف ایران به شخصیت حقیقی خود بازگشت و کرد آنچه باید بکند. اگرچه قربانی فراوانی داد، اما شهادت در راه خدا، راه آزادی انسانها از جور و ستم است و به قول امام، فوز عظیم است و شهید زنده و جاودانه است و متمتع از الطاف بیکران حضرت رحمان. حضرت امام پس از استقرار حکومت اسلامی بارها خاطرنشان فرمود که نگهداری از دست آوردهای انقلاب به مراتب از به دست آوردن آن مشکلتر است، پس هر کس در هر جایگاهی که هست باید مواظب باشد و چنان به وظایف خطیر خود عمل کند که خدای نخواسته ضربه ای به انقلاب و اهداف مقدس آن وارد نشود که دشمنان اسلام همیشه در کمینند. ‏

‏     امام خمینی فقط متعلق به ایران نبود، بلکه اهداف ایشان اشاعۀ فرهنگ عاشورا در ‏

‏ ‏


دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 230

‏تمام عالم بود که عالم محضر خداست. اما ایرانی در طول تاریخ اسلام پذیرش صحیح تری از احکام حق و حقیقت داشته است. از اینجاست که مرکز این انقلاب و کانون این حرکت، ایران قرار گرفت. بنابراین ایران باید با درک کامل اهداف امام خمینی آنچنان عمل کند که این کشور نمونه ای باشد برای همه ملل عالم، تا راه برای ظهور مصلح کل و منجی عالم بشریت عجل الله تعالی فی فرجه الشریف فراهم شود. ‏

‏ ‏

‏ ‏

دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 231