پیروی از معصومین(ع)
اقتدا بر پیشوایان، نیازمند صبر بر مصایب
ناراحت و نگران نشوید، مضطرب نگردید، ترس و هراس را از خود دور کنید. شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصایب و فجایعْ صبر و استقامت کردند، که آنچه ما امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست. پیشوایان بزرگوار ما، حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 164
پشت سر گذاشته اند و در راه دین خدا یک چنان مصایبی را تحمل کرده اند. شما امروز چه می گویید؟ از چه می ترسید؟ برای چه مضطربید؟ عیب است برای کسانی که ادعای پیروی از حضرت امیر ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیهالسلام ـ را دارند، در برابر این نوع اعمال رسوا و فضاحت آمیز دستگاه حاکمه، خود را ببازند. دستگاه حاکمه با ارتکاب این جنایت، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهیت چنگیزی خود را به خوبی نشان داد. دستگاه جبار با دست زدن به این فاجعه، شکست و نابودی خود را حتمی ساخت. ما پیروز شدیم؛ ما از خدا می خواستیم که این دستگاه ماهیت خود را بروز دهد و خود را رسوا کند.
بزرگان اسلام ما، در راه حفظ اسلام و احکام قرآن کریم کشته شدند، زندان رفتند، فداکاریها کردند تا توانستند اسلام را تا به امروز حفظ کنند و به دست ما برسانند. امروز وظیفۀ ماست که در برابر خطراتی که متوجه اسلام و مسلمین می باشد، برای تحمل هرگونه ناملایمات آماده باشیم تا بتوانیم دست خائنین به اسلام را قطع نماییم و جلو اغراض و مطامع آنها را بگیریم.(326)
2 / 1 / 42
* * *
تأسی مادران شهدا به حضرت امیر(ع)
نباید ما نگران باشیم از اینکه فدایی می دهیم؛ این سیرۀ انبیا بوده است که این کارها را می کرده اند. انبیا، اولیا، در مقابل ظَلَمه، در مقابل اشخاصی که ظلم به مردم می کردند، قیام می کردند و کشته می شدند و کشتار می کردند و جوانهایشان را می دادند و اصحابشان را می دادند و مسأله ای نیست که ما حالا یک نگرانی داشته باشیم که مبادا خونْ راه بیفتد! باید خون راه بیفتد؛ باید یک ملتی که می خواهد خودش را نجات بدهد از زیربار این همه جنایات و این همه خسارات که بر او وارد شده
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 165
است، همین طور مجانی نمی شود که انسان به دست بیاورد. یکی از این مادرها ـظاهراً در بهشت زهرا ـ ایستاده و صحبت کرده که درخت آزادی محتاج به آبیاری است و خون پسر من یکی از چیزهایی است که آبیاری می کند. ما یک همچو شیرزنان داریم.
احتیاج دارد اسلام به اینکه فدا بدهیم برای این اسلام. از صدر اسلام تا حالا چه نفوس طیبه ای فدایی شدند. حضرت امیر که جنگ کرد و در صفین، هجده ماه با معاویه جنگ کرد و چه قدرها، بیشتر از ده هزار نفر کشته دادند و کشتند، خیلی بیشتر. ... آنها هم در ... سلطان جائری که می گفت: مسلمانم، مسلمانی یزید هم مثل مسلمانی شاه بود؛ اگر بهتر نبود بدتر نبود لکن چون با ملت آنطور می کرد و مردی بود متعدی و ظالم، و ملت را می خواست زیر بار اطاعت خودش بی جهت ببرد، سیدالشهداء لازم می بیند که سلطان جائر را سراغش برود ولو اینکه جان بدهد.(327)
3 / 8 / 57
* * *
پیروی از مکتب شهدای کربلا
شما که برای اسلام بپاخاسته اید و جان و مال نثار می کنید، در صف شهدای کربلا هستید؛ چرا که پیرو مکتب آنانید.(328)
4 / 8 / 57
* * *
شیعه علی(ع)، زنده کننده اسلام
اسلام با حماسۀ شیعه همیشه مقارن بوده است. در صدر اسلام امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ بزرگمرد اسلام، بزرگمرد دنیا، با مجاهدات بزرگ خود اسلام را رشد داد؛ اسلام را شکوفا کرد. امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ با شیعۀ بزرگوار خود در جنگهای بزرگ
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 166
اسلام پیشقدم بود. اولاد طاهرین او مثل سیدالشهداء ـ سلام الله علیه ـ که قیام و نهضت کرد و خون خود را در راه اسلام داد، یا سایر ائمۀ ما که در پشت پرده تقیه، اسلام را ترویج و قرآن را تأیید کردند؛ پس از آنها تنها طایفه ای که با جباران و با دیکتاتورهای عصر مقابله و معارضه کردند، همین شیعیان علی ـ علیه السلام ـ بود. قیامهای پی درپی تا عصرهای اخیر، باز شیعیان علی ـ علیه السلام ـ بودند که مقابل جباران ایستادند و قیام کردند. در عصر ما هم شما شیعیان بزرگ اسلام تنها طایفه ای هستید که در مقابل دیکتاتورها و در مقابل ابرقدرتها ایستادید و با مشت خود و با مشت فشردۀ خود بر تانکها و توپها غلبه کردید. اسلام به واسطۀ طایفۀ شیعه زنده است. قیامهای پی درپی شیعۀ علی ـ علیه السلام ـ اسلام را زنده کرده است.(329)
18 / 12 / 57
* * *
علی همه چیز ماست و ما تابع او
این علی همه چیز است. و همه چیز ماست. و ما همه باید تابع او باشیم. در عبادت، فوق همۀ عبادت کنندگان هست؛ در زهد، فوق همۀ زاهدها هست، در جنگ، فوق همۀ جنگجویان هست؛ در قدرت، فوق همۀ قدرتمندان هست. و این یک اعجوبه ای است که جمع، مابین متضاد با هم کرده است.(330)
23 / 2 / 58
* * *
پیروی از حضرت علی(ع) در قیام
خدای تبارک و تعالی می فرماید که من فقط یک موعظه دارم به شما: قل إنمَا أعِظُکُمْ بِوٰاحِدَة. به امت بگو که فقط من یک موعظه دارم به شما، و آن موعظه این است که قیام کنید، و قیامْ «لله » باشد؛ «قیام لله » کنید. البته آن
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 167
حضرتْ قیامِ لله می فرمایند؛ و آن للهی که و آن خلوصی که برای ایشان هست، برای دیگران نیست لکن شیعه های بزرگوار آن حضرت هم باید پیروی از او بکنند در اینکه قیام کنند «لله »، برای خدا؛ که اگر قیام برای خدا باشد، اگر عمل برای خدا باشد اگر نهضت برای خدا باشد، شکست ندارد. برای اینکه آن چیزی که برای خدا هست اگر در صورت هم خیال بشود که شکست خورد، به حَسَب واقع شکست نخورده است.(331)
8 / 3 / 58
* * *
اقتدا به سیدالشهدا(ع)
وقتی مردم دیدند که سیدالشهداء جوانهایش را آنطور قطعه قطعه کردند و آنطور جوانهای خودش را داد، برای مردم آسان می شود که جوان بدهند. و با این حس شهادت دوستی این معنی را ملت ما پیشبرد. و رمز همین معنایی بود که از کربلا منعکس شد به همۀ جهاتی که ما داشتیم، به همۀ ملت ما؛ و همه آرزوی شهادت می کردند؛ همان شهادتی که سیدش سیدالشهداء بود. اینها نمی فهمند که اینهاست که نگهداشته است. آنهایی که می فهمند تزریق می کنند و دیگران را گول می زنند.(332)
4 / 7 / 58
* * *
پیروی از رسول اکرم(ص)
در فداکاری
من به همۀ شهدایی که در راه اسلام، جان خودشان را فدا کردند سلام می فرستم. و از خدای تبارک و تعالی برای همه رحمت و آمرزش از خدا طلب می کنم. و به همه بازماندگان آنها تسلیت عرض می کنم. و من شریکم در غم همه و من خدمتگزار به همه هستم و دعاگو. البته مصیبت برای بازماندگان زیاد است؛ لکن چون در راه خداست؛ شما خودتان را با
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 168
صاحب شرع، با وَلیّ اعظم، با رسول اکرم، در بین آنها خودتان را وارد کردید. آنها هم عزیزان خودشان را در راه اسلام داده اند؛ و شما هم عزیزانتان را داده اید. و خواهرها هم همین طور. و آن چیزی که آسان می کند مصیبتها را این است که همۀ انسانها رفتنی هستند و همه ماها رفتنی هستیم، و چه بهتر که در راه خدا فدا بشویم. و فدا شدند آنهایی که رفتند به جوار رحمت خدا.(333)
29 / 7 / 58
* * *
اقتدا به حماسه آفرینان کربلا
آنگاه که منطق قرآن، آن است که ما از خداییم و به سوی او می رویم و مسیر اسلام، بر شهادت در راه هدف است، و اولیای خدا ـ علیهم السلام ـ شهادت را یکی از دیگری به ارث می بردند، و جوانان متعهد ما برای نیل شهادت در راه خدا درخواست دعا می کرده و می کنند، بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می زنند، ما را از چه می ترسانند؟ امریکا خود را دلخوش می کند که با ایجاد رعب در دل ملت ـکه سربازان قرآنند ـ می تواند وقفه ای در مسیر حق و عقبگردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند؛ غافل از اینکه ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی خبرند. اینان از کوردلی، صحنه های شورانگیز ملت عزیز و شجاع ما را در هر شهادتی، پس از شهادتی که در پیش چشمان خیرۀ آنان منعکس است نمی بینند. صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاٰیَعْقِلُونَ اینان می بینند که هزاروسیصد سال بیشتر از صحنۀ حماسه آفرین کربلا می گذرد و هنوز خون شهیدان ما در جوش و
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 169
ملت عزیز ما در حماسه و خروش است.(334)
27 / 9 / 58
* * *
تأسی ملت به امام علی(ع)
ملتی که از اول، از صدر اسلام و پیشوایان آن جان خودشان را فدا کردند برای هدف خودشان، که آن خدا و اسلام است، به این مسائل و به این امور از بین نخواهند رفت و سستی نخواهند داشت. ملت ما، ملت عزیز ما در تاریخ خوانده است که علی بن ابی طالب ـ سلام الله علیه ـ با دست یکی از همین منافقین، با دست یکی از همین اشخاصی که به صورت اسلام، [اما] از اسلام جدا بودند، فرق مبارکش شکافت. ملت ما چون علی بن ابی طالب را فدا کرده است از برای اسلام، فدا کردن امثال این شهدا برایملت ما یک مسأله مهم نیست، گرچه خود واقعه و خود این افرادیکه شهید شده اند در نظر همۀ ما عزیز و ارجمندند؛ و آقای رجاییو آقای باهنر هر دو شهیدی که باهم در جبهه های نبرد با قدرتهای فاسد همجنگ و همرزم بودند. و مرحوم شهید رجایی به من گفتند که من بیست سال است که با آقای باهنر همراه بوده ام و خداوند خواست که باهم از دنیا هجرت کنند و به سوی او هجرت کنند. کسی که هجرت را به سوی خدا می داند و شهادت را فوز عظیم می داند، و شهدایی که در صدر اسلام و از صدر، اسلام تا کنون داده است عالیتر و بالاتر از تمام افرادی هستند که در این قرن موجودند. مثل علی بن ابی طالب ـسلام الله علیه ـ و حسن بن علی ـسلام الله علیه ـ و حسین بن علی و اصحاب او ـ سلام الله علیهم ـ و سایر ائمۀ ما ـ علیهم السلام ـ آنها همۀ عمرخودشان را صرف کردند تا اسلام را حفظ کنند و ماهم تمام عمرمان را باید صرف کنیم تا اسلام را که به دست ما سپرده [شده ]است، حفظ کنیم.(335)
9 / 6 / 60
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 170
استقبال از شهادت
به پیروی از
سیرۀ معصومین(ع)
ما در راه اسلام، این هدف مقدس از شهادت نور چشمانمان هراس نداریم، و سند ما پدران و مادران شهدای عزیزمان است که آنچنان با گشاده رویی و شجاعت معنوی از شهادت عزیزانشان استقبال می کنند که انسان را به یاد حضرت علی بن الحسین، امام سجاد و عمۀ بزرگوارش زینب کبری، فرزند علی بن ابیطالب ـسلام الله علیهم ـ می اندازد.(336)
9 / 12 / 60
* * *
سیرۀ ائمه، الگوی ملت
این خانۀ کوچک فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و این افرادی که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار ـ پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند، خدمتهایی کردند که ما را و شما را و همۀ بشر را به اعجاب درآورده است. خطبۀ فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ در مقابل حکومت و قیام امیرالمؤمنین و صبر امیرالمؤمنین در مدت بیست و چند سال و در عین حال کمک کاری به حکومت موجود و بعد هم فداکاری در راه اسلام و فداکاری دو فرزند عزیزش، امام مجتبی که یک خدمت بسیار بزرگ و دولت جابر اموی را با آن خدمت رسوا فرمود و خدمت بزرگ برادر ارجمندش حضرت سیدالشهدا، چیزهایی بود که همه می دانید و می دانیم. و با اینکه عده کم و اسباب و ابزار جنگ پیش آنها کم بود، لکن روح الهی و روح ایمان آنها را آن طور کرد که بر همۀ ستمکاران عصر خودشان غلبه پیدا کردند و اسلام را زنده کردند و برای ما و شما برادرهای عزیز الگو شدند که ما از کمی عده و کمی عُده و کمی ابزار جنگ در مقابل تمام قدرتهایی که امروز با ما به جنگ برخاسته اند، مقاومت کنیم، و همان طوری که اولیای ما ـ علیهم السلام ـ نشان دادند که در مقابل مستکبران گاهی با تبلیغ و گاهی با اسلحه باید ایستاد و مستکبران را باید به جای خودشان نشاند، ما هم الگوی آنها را، تبعیت از
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 171
آنها را می پذیریم. و شما جوانها نشان دادید که در این میدانهای نبرد بین حق و باطل با اینکه آنها از ابزار جنگی فراوان و از افراد هم همین طور و از مصر و اردن و آنجاها هم مستقیماً به آنها کمک می شد و از سایر کشورها هم کمک مالی و کمک اسلحه و همۀ اینها می شد، مع ذلک، یک جمعیت کمی به حسب عدد، و قوی و شوکتمندی به حسب روح، در مقابل همه ایستادند و شکست دادند آنها را.(337)
18 / 12 / 60
* * *
پیروی از
حضرت امیر(ع)
ما مفتخریم که در یک همچو برهه از زمان واقع شدیم، که مثل شما عزیزان در آنجا و در آن زمان و در آن مکان واقع شدید، و ما از هوایی تنفس می کنیم که شما از آن هوا تنفس می کنید. شما ایثار گرید و شما اخلاصمندید، شما بر نفس خود پیروز شدید و ما عقب ماندیم. شما احتمال این معنی را ندهید که تفنگ وژ ـ 3 و مسلسل شما پیروز شده است؛ مقابل شما هم بالاتر از این را داشتند. شما اندک داشتید و آنها بسیار. لکن آنچه که شما را پیروز کرد و پیروز می کند، آن ایمان شماست و آن اخلاص شماست، [که] در شما هست و در آنها نیست. شما برای خدا در میدانها وارد می شوید و آنها برای شیطان؛ آنها حزب شیطانند و شما حزب خدا. آنچه شما را در دو جبهه پیروز کرد و پیروز کرده و می کند ان شاءالله ـ جبهه باطنی و نفسانی و جبهۀ جنگ با گروه شیطانی ـ آن اخلاص و ایمان شماست که شما را پیروز می کند. شما شیعۀ همان هستید که می فرمود: اگر همۀ عالم در مقابل من بایستند، تنها در مقابل همه می ایستم. آن ایمان است که او را آنطور در مقابل همه چیز می ایستاند. آن اخلاص اوست. آن روحانیت و معنویت اوست. و شما هم شیعۀ او هستید. و امیدوارم که از روحانیت او و از علومی که خدای تبارک
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 172
و تعالی به او عنایت کرده است و از نفخات الهی که در روح مبارک او دمیده شده است، به شما و همۀ ما نصیبی داده بشود.(338)
28 / 1 / 61
* * *
شجاعت
پیروان ائمه(ع)
ملتی که اکنون طعم شیرین شهادت را چشیده است و پیرو مولای خود امیرالمؤمنین و اولاد عظیم القدر او که شهادت را فوز عظیم می دانسته و در محراب شهادت و میدان نبرد ندای «فزت و رب الکعبه» را سر می دادند از سازمانهای نوکر ابرقدرتها نمی هراسد.(339)
25 / 4 / 61
* * *
پیروی از سیدالشهدا(ع)
از اول باید توجه به این معنا بکنید که ما هم همانطوری که سیدالشهدا در مقابل آنهمه جمعیت و آنهمه اسلحه ای که آنها داشتند، قیام کرد تا شهید شد. ما هم همینطور، ما هم برای شهادت حاضریم. الآن هم می بینید که در عین حالی که عده ای از بزرگان جمعه را از بین بردند، آنهایی که الآن هستند، تمام با روی گشاده اعلام می کنند که ما تا مرز شهادت این پست را داریم و حاضریم. همه باید اینطور باشند.(340)
25 / 7 / 61
* * *
مردم، دنباله روی پیغمبر اکرم(ص)
مردم ما باید دائماً پیغمبر اکرم را به یاد بیاورند، پیغمبر اکرم قیام کردند، پایداری کردند، زحمت ها را متحمل شدند، در مکه با آن همه زحمت مواجه شده و در محاصرۀ «شعب» آن همه رنج کشیدند، و بعد در مدینه تمام ایام زندگی شان را با رنج و زحمت تمام کردند، و حضرت حتی در
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 173 بستر بیماری به جیش اُسامه دستور حرکت دادند. ما هم تا آخر، زحمتها و رنج های توطئه ابرقدرتها را باید تحمل کنیم، ما موظف هستیم تا امر الهی را انجام دهیم. پس، از سختیها نباید هراس داشته باشیم. آیا پیغمبر اکرم در مقابل سختی ها عقب نشینی کردند؟ آیا حاضر به تسلیم و سازش شدند؟ ما هم که کار انبیا و پیغمبر اکرم را انجام می دهیم باید بـایستیم، بـاید مقـاومت کنیم تـا اسلام استقـرار پیدا کند و عـدالت برقرار شود و دست ظالمها کوتاه گردد. این را باید دنبال کرد. مردم زمانحضـرت رسـول و اصحاب او مقـاومت کردند و از سختیها نهراسیدند تا پیروز شدند. ما هم وقتی وارد این کار شدیم و تصمیم گرفتیم که دست بدین عمل بزرگ بزنیم، پیامدهایش را هم باید پذیرا باشیم. ...
مردم انقلاب کردند، باید پای زحماتش هم بنشینند. مردم، پیغمبران و پیغمبر اسلام را و ابراهیم را در نظر بگیرند، ببینند که با آنها چه مخالفتها شد، ولی دست از هدفشان نکشیدند. اگر ما مسلمانیم، باید دنباله روی آنها باشیم. دنباله روی از آنان که فقط روزه و نماز و مسجد نیست. دنباله روی از آنان مبارزه برای حفظ اساس اسلام است. باید برای حفظ اساس اسلام تا آخر ایستاد و پیشروی کرد.(341)
18 / 6 / 63
* * *
علی(ع)، الگوی عملی مردم
باید ما تأسف بخوریم از این که نگذاشتند دستهای خائن، برای جنگهایی که در زمان تصدی ایشان به امور بود، آن جنگها و جنگ افروزها نگذاشتند که چهره این مرد بزرگ در ابعاد مختلفی که دارد نمایان بشود. این بزرگوار شخصیتی است که دارای ابعاد بسیار است و مظهر اسم جمع الهی است که دارای تمام اسماء و صفات است. تمام
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 174
اسماء و صفات الهی در ظهور و در بروز در دنیا و در عالم، با واسطۀ رسول اکرم در این شخصیت ظهور کرده است. و ابعادی که از او مخفی است، بیشتر از آن ابعادی است که از او ظاهر است. همین ابعادی هم که دست بشر به آن رسیده است و می رسد، در یک مردی، در یک شخصیتی جمع شده است، جهات متناقض، جهات متضاد. انسانی که در حال این که زاهد و بزرگترین زاهد است، جنگجو و بزرگترین جنگجوست در دفاع از اسلام. اینها در افراد عادی جمع نمی شود، آن که زاهد است، به حسب افراد عادی، جنگجو نیست، آن که جنگجوست زاهد نیست. در عین حالی که در معیشت آن طور زهد می کردند و آن طور در خوراک و در آن طور چیزها به حداقل قناعت می کردند، قدرت بازو داشتند، آن قدرت بازو را، و این هم جزء اموری است که جمعش، جمع متضادین است. در عین حالی که دارای علوم متعدده و دارای علوم معنویه و روحانیه و سایر علوم اسلامی است، در عین حال می بینیم که در هر رشته ای، مردمی که اهل آن رشته اند او را از خودشان می دانند، پهلوان ها حضرت امیر را از خودشان می دانند، فلاسفه حضرت امیر را از خودشان می دانند، عرفا حضرت امیر را از خودشان می دانند، فقها حضرت امیر را از خودشان می دانند، هر قشری که اهل یک رشته است، حضرت امیر را از خودش می داند. و حضرت امیر از همه است، دارای همۀ اوصاف است و دارای همۀ کمالات.(342)
23 / 6 / 63
* * *
استقامت پیروان حضرت رسول(ص)
شما پیروان رسول الله هستید که در راه دین خدا چه رنجهای طاقتفرسا کشیده و چه زحمتها متحمل گردیده اند. در مکه با آنهمه فشارها و تهمتها و اهانتها؛ و در مدینه با آنهمه جنگها و دفاعهای خردکننده. ولی
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 175
آن حضرت و یاران وفادارش چون کوهی استوار ایستاده و برای اسلام و مسلمانان خدمت می کردند.(343)
22 / 11 / 63
* * *
پیروی جوانان از پیامبر اکرم(ص)
پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از اوّلی که دعوت کرده است تا آن وقتی که در رختخوابِ رفتن از این عالم بوده است و لقاءالله بوده است، در حال جنگ بوده. حتی آن وقتی هم که در بستر خوابیده است باز برای جنگ بسیج کرده است و آنهمه مشقت هایی که ایشان دیدند؛ از قریب و از غیر قریب دیدند و بعد از آن هم همین طور؛ مسلمین دیده اند؛ ائمه ما دیده اند؛ امیرالمؤمنین دیده است. خوب! آنها برای اسلام چون بوده، به ذائقه شان شیرین بوده. ما باید کوشش کنیم که ذائقه مان را یک همچو ذائقه ای قرار بدهیم که برای ما هر چیز شیرین باشد. رضای به قضای خدا، معنایش همین است که یکوقت تسلیم است، آدم تسلیم می شود، خوب، ما سِلْمیم. یکوقت رضاست به آنچه او می کند، این دیگر فرق نمی کند بین اینکه آن کسی که راضی است، فرق نمی کند بین این که از او بلا برسد یا این که از او نعمت برسد، همه را نعمت می داند. می گوید از آن است، از محبوب من است. اگر محبوب انسان همین محبوبهای ظاهری هم اگر چنانچه فرض کنید که یک چیزی که نا گوار است بگوید، در ذائقۀ کسی که دوست دارد، خوش می آید. اگر ما برسیم به این معنا، و امیدواریم که با جدیت برسیم به این معنا که خوشمان بیاید از این معانی. الآن ما می بینیم که این جوانهای ما که دارند می رونددر جبهه ها، برای شهادت می روند، اینها همینند. اینها برای اینکه در ذائقه شان خوش آمده است این معنا؛ این را از خدا می دانند ؛ چون از خدا می دانند از این جهت سخت برایشان نیست. ما باید
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 176
خودمانرا جوری تربیت کنیم که راضی باشیم به آنچه خدای تبارک و تعالی به ما اِعطا می کند. آنچه می دهد بلا باشد خوب است و واقعش هماینطور است، برای اینکه خدای تبارک و تعالی بندگانش را می خواهد.گاهی وقتها «بلا» برای انسان نعمت است، گاهی وقتها نعمت «بلا»ست. خدای تبارک و تعالی می خواهد مردم را تربیت کند. کسانی که به او متوجه می شوند تربیتش گاهی به این است که فشار برشان وارد بیاورد ؛ گاهی به این است که نعمت برشان بدهد. آن وقتی که فشار وارد می آید روحها پرواز می کنند به عالم دیگر، آن در فشارهاست که اینطور می شود.
بنابراین، یک ملتی ما می خواهیم وخودشان، خود ملت ما هم بحمدالله اینطور است که فشارها برایشان اشکالی ندارد.(344)
1 / 1 / 64
* * *
پیروی مردم از فداکاری پیغمبر و ائمه(ع)
در کشور ما وقتی مسأله، مسأله اسلام و فداکاری در راه اسلام است، مردم همه حاضرند، چون مردم ما می دانند در صدر اسلام خود پیغمبر و ائمه آن طور فداکاری کردند و مسلمین صدر اسلام با آن که عددشان کم بود آن گونه فعالیت کرده و جنگ کردند. و کشور ما بحمدالله به حسب نوع و اکثریت غالب افراد این احساس را دارند که برای اسلام و کشورشان خدمت کنند.(345)
25 / 1 / 64
* * *
ادامه دهندۀ راه سیدالشهدا(ع) و زینب(س)
از ملت دلاور مسلمان ایران هم انتظاری جز ادامۀ راه حسین ـعلیه السلام ـ و زینب ـ سلام الله علیها ـ نیست که این راه را انتخاب
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 177
کرده اند. ملتی که سالار شهیدان را پیشوا و ایثار و فداکاری را سلاح و شهادت را سبب جاودانگی خود می داند از چه می ترسد و با چه کسی جز خدا معامله می کند؟(346)
16 / 11 / 65
* * *
توجه زائران از احرام حج به احرام حرب
زائران عزیز، از بهترین و مقدسترین سرزمینهای عشق و شعور و جهاد به کعبۀ بالاتری رهسپار شوند و همچون سید و سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ از احرام حج به احرام حرب و از طواف کعبه و حرم به طواف صاحب بیت و از تَوضّوء زمزم به غسل شهادت و خون رو آورند و به امتی شکست ناپذیر و بنیانی مرصوص مبدل گردند که نه ابرقدرت شرق یارای مقابلۀ آنان را داشته باشد نه غرب که مسلماً روح و پیام حج چیز دیگری غیر از این نخواهد بود که مسلمانان، هم دستورالعمل جهاد با نفس را بگیرند و هم برنامۀ مبارزه با کفر و شرک را.(347)
6 / 5 / 66
* * *
تأسی به سیرۀ پیغمبر (ص)
همین مدت کوتاهی که پیغمبر اکرم زندگی کرد؛ احیا کرد بشر را.
مسلمین باید تأسی کنند به او که او چه کرد، ما هم باید آن کار را بکنیم: او حکومت تشکیل داد، ما هم باید حکومت تشکیل بدهیم؛ او جنگ کرد، ما هم باید جنگ بکنیم؛ او دفاع کرد، ما هم باید دفاع کنیم.(348)
19 / 8 / 66
* * *
کتاببسیج در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 178