کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا
سیر ادبیات عاشورا در آذربایجان
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : قلیزاده علیاری، مصطفی

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1376

زبان اثر : فارسی

سیر ادبیات عاشورا در آذربایجان

سیر ادبیات عاشورا در آذربایجان

﷼مصطفی قلیزاده علیاری

‏مرثیه سرایی و تعزیه ‌خوانی در تاریخ آذربایجان از قدمتی بسیار برخوردار است. ترکان در قدیم، ماتم را «یوغ» و سوگ سرود را «آغی» می‌گفتند. آنان حتی علاوه بر مرثیه سرایی در سوگ عزیزان از دست رفته خود، گاه در رثای برخی از حیوانات اهلی نجیب و وفادار چون اسب نیز، قطعاتی سوزناک و مرثیه گونه می‌سروده‌اند. ‏

‏این مراثی اغلب در قالب «مانی» (بایاتی و دو بیتی آذری در هفت هجا) سروده می‌شد. در بین قبایل بسیار دیرینۀ ترک، نوع دیگری از مرثیه بود که به آن «ساغور» می‌گفتند و آن را در ماتم جوانمردان، پهلوانان، سخاوتمندان، پیران قبایل و... به همراه نالۀ «قوپوز» (ساز) با آهنگهای غم انگیزی می‌خواندند. ‏

‏از دوره صفویه در آذربایجان و برخی مناطق شیعه نشین همچون عراق که ترکهای شیعی مذهب در آنها ساکن بودند ـ مرثیه ‌سرایی و تعزیه‌ خوانی به زبان ترکی، به مراثی و مصایب اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم‌السلام ـ منحصر شد و توجه شاعران و نوحه سرایان شیعه، بیش از هر چیزی، به حادثه خونین و جانگداز کربلا و شهادت مظلومانه سالار شهیدان، امام حسین ـ علیه‌السلام ـ و یارانش معطوف گشت. از آن پس، توجه به مرثیه ‌سرایی در تاریخ ادبیات آذربایجان به مراتب بیش از دیگر انواع شعر بوده است. حماسه حسینی قسمت اعظم ادبیات کلاسیک ـ نظم و نثر ـ آذری را به خود اختصاص داده است. شاعران دلسوخته اهل بیت پیامبر(ص) در گستره عظیم زبان آذری ـ ایران، عراق، ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 341

‏آذربایجان، قفقاز، ترکیه و... ـ در ماتم عظمای سیّدالشهدا اشعاری جانسوز سروده، دیوانها پرداخته‌اند و حماسه‌ها ساخته‌اند!... صدها دفتر و دیوان عاشورایی که امروز از انبوه این شاعران آل عبا در دست داریم شاهد این مدعاست. ‏

‏ما در این نوشتار به طریق اجمال، به بیان سیر تاریخی ادبیات عاشورایی و نوحه‌سرایی در زبان آذری می‌پردازیم و اذعان می‌کنیم که تبیین و تشریح کامل این موضوع از زوایای گوناگون ـ تاریخی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، هنری و... ـ مجال بیشتری می‌طلبد. ‏

ملاّ محمّد فضولی بغدادی‏، بزرگترین شاعر عارف ترک زبان (متوفی به سال 997 هـ.ق و مدفون در کربلا) در تاریخ آذربایجان، نخستین شاعر شیعی است که در مدح و رثای چهارده معصوم(ع) مراثی و مدایح ماندگار و پرسوز و گداز بسیاری سروده است. او علاوه بر اشعار زیادی که در قالبهای مختلف شعری در این مورد سروده، کتاب معروف خود «حدیقة السّعداء» را به نظم و نثر مسجّع ترکی آذری در ده باب تألیف کرد که بخش اعظم آن، به واقعه کربلا اختصاص یافته است. فضولی در مقدمه این کتاب، در بیان سبب تألیف آن می‌نویسد: ‏

‏ «... در ایام محرّم و عزاداری، شیعیان ترک زبان در کربلا جمع می‌شوند به عزاداری می‌پردازند. آنان به اشعار و مراثی عربی و فارسی گوش می‌کنند و می‌گویند، اما معانی و مفاهیم آنها را خوب درنمی‌یابند. من تصمیم گرفتم که کتابی را به نظم و نثر ترکی در مصایب حضرت سیّدالشهدا بنویسم تا آنان نیز این کتاب را در این ایام و مراسم بخوانند و عزاداری نمایند.» ‏

‏این کتاب یکی از مهمترین گنجینه‌های ادبی و مذهبی شیعی به زبان ترکی است که بارها در ایران و آذربایجان به چاپ رسیده است و هنوز هیچ کتابی را در سرتاسر قلمرو زبان ترکی، یارای برابری با آن نیست. ‏

‏فضولی در دیوان ترکی خود نیز اشعاری در ثنا و رثای اهل بیت «ع» سروده است، بویژه ترکیب ‌بندی بسیار زیبا و آکنده از اندوه و حماسه و خیال و هنر و حسرت، در خصوص حلول ماه غم ‌انگیز محرّم و آغاز سوگواری حسینی دارد که کم نظیر است. چند بیت از آن ترکیبب بند را همراه با ترجمه‌اش می‌آوریم: ‏

تدبیر قتل آل عبا قیلدین ای فلک!


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 342

فکر غلط، خیال خطا قیلدین ای فلک!

برق سحاب حادثه دن تیغلر چکیب

بیر بیر حوالۀ شهدا قیلدین ای فلک!

بیر رحم قیلما دین جگری قان اولانلارا

غربتده روزگاری پریشان اولانلارا!

- ای فلک! در قتل آل عبا، چه تدبیر باطلی کردی!

چه اندیشۀ غلط و خیال خطایی کردی!

از برق سحاب حادثه‌ها، خنجر آختی

و بر یک یک شهدا نواختی... ای فلک!

٭   ٭   ٭

هیچ رحمی بر دلهای خونین روانداشتی

دلهای کسانی که در دیار غربت، پریشان روزگار بودند!

ای درد پرور الم کربلا حسین!

وی کربلا بلالرینه مبتلا حسین!

غم پاره پاره با غرینی یا ندیر دی داغ ایله

ای لالۀ حدیقۀ آل عبا حسین!

یاخدی وجودینی غم ظلمتسرای دهر

ای شمع بزم بارگه کبریا، حسین!

٭   ٭   ٭

ـ ای حسین! ای پروردۀ درد و رنج کربلا، 

که به بلاهای «کربلا» مبتلا شدی!

تیر اندوه داغدار، دلت را پاره پاره کرد

ای لالۀ خونین جگر بوستان آل عبا، حسین!

غمهای این خانۀ تاریک دهر، وجودت را به آتش کشید

ای شمع بزم بارگه کبریا، حسین!

‏ملا محمد فضولی شاعر شوریده آل رسول «ص» در اشعار فارسی خود نیز عاشقانه از کربلا می‌گوید: ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 343

چون خاک کربلاست، «فضولی» مُقام من

نظمم به هر کجا که رسد، حرمتش رواست

زر نیست، سیم نیست، گهر نیست، لعل نیست

خاک است شعر بنده، ولی خاک کربلاست!

‏فضولی طلیعه ‌دار ادبیات عاشورایی در تاریخ آذربایجان بود. از آن پس با ترویج مذهب شیعه در ایران و آگاهی بیشتر شیعیان از مصایب اهل بیت «ع» شاعران آذربایجان با الهام از واقعه جانگداز کربلا، به سرودن اشعاری در قالبهای گوناگون پرداختند و یاد و خاطره خونین شهدای لاله پیکر دشت نینوا را در دلها زنده کردند. ‏

نظام الدّین محمّد توفار قانلی‏ (متوفای 1170 هـ.) اشعار جانسوزی در رثای امام حسین «ع» و یارانش دارد و فرهنگ عاشورایی شهادت و فداکاری در راه دین خدا و مبارزه با دشمنان حق را جانمایه اشعار کربلایی خود قرار داده است. ‏

‏سیّد فتاح مراغه‌ای، متخلص به «اشراق» از شاعران قرن دوازدهم هجری، به دو زبان فارسی و ترکی در ماتم شهدای کربلا مرثیه‌ای زیبا سروده است. کتاب «ریاض الفتوح» او شامل مثنویهای فارسی در همین موضوع است. ‏

حاج خداوردی خویی‏، متخلص به «تائب» (متوفای 1201 هـ.ق.) از شاعران توانای مرثیه است و در ماتم سالار شهیدان امام حسین «ع» و یارانش سوگ سروده‌های ارزشمندی به دو زبان ترکی و فارسی دارد. ‏

‏آخوند ملاحسین مراغه‌ای، معروف به «دخیل» یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین شاعران نوحه‌ سرای آذربایجان در قرن سیزدهم هجری است. کلیات وی در هفت مجلد به نظم و نثر ترکی در مدایح و مصایب آل علی «ع» بسیار مشهور است. دخیل در قالبهای متنوع نظم، نگاهی شاعرانه و عاطفی به واقعۀ طفّ بویژه در تصویر و توصیف میدان کربلا دارد و با مهارت و ظرافتی شایسته و با استمداد از تخیل سیال و قوی خود، به شرح جزئیات حادثه عاشورا پرداخته است. ‏

‏از اشعار کربلایی آخوند، در اجرای مراسم عاشورا، شبیه‌ خوانیها و شبیه‌ گردانیها و سینه ‌زنیها بسیار استفاده می‌شود و هنوز هم مردم مسلمان و شیعی آذربایجان با عشق و علاقه خاصی اشعار عاشورایی دخیل را می‌خوانند و گریه می‌کنند و به احیای شعایر حسینی می‌پردازند. ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 344

‏دخیل در شعری با محتوای مفاخره و حماسه و به زبان رجز، از قول حضرت علی اکبر «ع» خطاب به لشکر یزید بد اختر چنین می‌گویند: ‏

سیزده اگر یزید بداختر نشانی وار

گوندن ایشیقدی بیزده پیمبر نشانی وار!

اولماز حریف کیمسه منه، منده بی‌خلاف

عباس نامدار دلاور نشانی وار!... 

‏ـ اگر در شما ـ ای لشکر کفر! ـ نشانی از یزید بداختر و شوم هست، ‏

‏مثل آفتاب روشن است که در ما آیت نبوت و نشانی از پیامبر رحمت «ص» است!‏

کسی از  شما را یارای برابری با من نیست، 

زیرا من نشانی از شجاعت عمویم عباس نامدار و دلاور دارم!

‏دخیل، ضمن پرداختن به جزئیات نمایشی که اغلب زبان حال و زاییده خیال شاعرانه اوست، سعی می‌کند فضایل، عظمتهای روحی، شجاعت، جوانمردی، اخلاص، پاکی و توکل شهدای کربلا را نشان دهد و در مقابل آن به رذالت ترس، ناجوانمردی، زشت کرداری، بدگوهری، قساوت قلب و خبث سیرت یزیدیان می‌پردازد. از این جهت اشعار او بسیار پربار و حایز اهمیت است و بارها در تبریز و تهران چاپ شده است. ‏

‏میرزا محمد تقی قُمری دربندی (متولد 1235 هـ.ق.) یکی دیگر از مشاهیر عرصه ادبیات عاشورایی آذربایجان است. کلیات اشعارش تحت عنوان کنزالمصائب ـ که تماماً در مدح و منقب و مرثیه اهل بیت «ع» است ـ دهها بار در تبریز و دیگر بلاد شیعه ‌نشین به چاپ رسیده است. این سه بیت از یکی از قصاید کربلایی اوست: ‏

ماه محرّم اولدو گنه گویلر آغلادی

دوشدو جهانه غلغله عالملر آغلادی

اولاد حیدرین چکن آه و فغانینه

کرب و بلاده مؤمن و هم کافر آغلادی 

شاما طرف اولاندا روان کاروان غم

یئر آغلادی، گوی آغلادی، نُه کشور آغلادی!... 

ـ ماه محرّم آمد، باز هم آسمانها گریستند!

غلغله‌ای در جهان افتاد و جهانیان گریستند


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 345

از آه و فغان جانسوز فرزندان علی «ع» 

در کربلا مؤمن و کافر گریستند

و آنگاه که کاروان غم [اُسرا] روانه شام شد، 

زمین و آسمان و نُه فلک گریستند!... 

میرزا ابوالحسن راجی تبریزی‏ (1242 ـ 1292 هـ.ق.) هم از غزلسرایان بزرگ تاریخ ادبیات آذربایجان است و هم از معروف‌ترین شاعران اهل بیت(ع). بیش از صد سال است که نوحه‌ها و مرثیه‌های او در شهرها و روستاهای آذربایجان در ایام محرّم خوانده می‌شود. قسمت اعظم دیوانش را اشعار عاشورایی تشکیل می‌دهد. ‏

حاج رضا صرّاف تبریزی‏ (1271 ـ 1325 هـ.ق.) یکی از بزرگ‌ترین شاعران غزلسرای آذر‏‏بایجان است و کسانی چون فضولی بغدادی را می‌توان با او مقایسه کرد. نوحه‌ها و مراثی صرّاف در سوگ آل محمّد«ص»، همانند غزلهایش بسیار پر احساس و مشهور خاص و عام است. بیشتر اشعارش مربوط به واقعه کربلاست. صرّاف غزلی دارد به مناسبت عصر تاسوعا که همه ساله در شبهای عاشورا توسط عزاداران حسینی در کوچه و بازار و مساجد و تکایا خوانده می‌شود و از زن و مرد، بزرگ و کوچک، شهری و روستایی و باسواد در آذربایجان، کمتر کسی پیدا می‌شود که نخستین بیت آن را در خاطر نداشته باشد: ‏

گل گلزار رسالت بو گئجه

شمردن ایسته دی مهلت بو گئجه

یا تماییب آل علی صبحه کیمی

شیعه یا تسین نئجه راحت بو گئجه

شهدا لر آدینا کلکِ قضا

یازادی فرمان شهادت بو گئجه... 

ـ گل گلزار رسالت [امام حسین]

امشب را از شمر مهلت گرفت. 

امشب چشم آل علی «ع» تا صبح به خواب نرفت، 

شیعه چگونه راحت و آرام بخوابد؟!

کلکِ قضا، امشب فرمان شهادت را 


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 346

به نام شهدا رقم زد. 

‏اصغر دلریش، از شاعران توانا و پر کار نوحه ‌سرای آذربایجان در نیمه دوم قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری است. دیوان اشعارش به صورت سنگی در تبریز چاپ شده و بعدها چند بار به صورت افست به طبع رسیده است. برخی از ابیات عاشورایی او به قدری مشهور شده که بیشتر مردم، آن را از بر می‌خوانند و در واقع به شکل شعار عاشورا و ترجیع تعزیه ‌خوانیها درآمده است. از جمله، این بیت: ‏

حسینه یئرلر آغلار گؤیلر آغلار

رسول مصطفی«ص»، پیغمبر آغلار

ـ آسمان و زمین در غم حسین گریه‌ می‌کنند، 

رسول برگزیده، محمد مصطفی، پیغمبر خدا«ص» نیز در این ماتم می‌گرید. 

‏بسیاری از شاعران بعد از «دلریش» این بیت او را در اشعار خود به صورت ترجیع، تضمین کرده‌اند. از جمله مرحوم استاد شهریار که در بیتی از شعر تضمینی خود، به عظمت تأثیر شعر عاشورایی دلریش در دلها، می‌گوید: ‏

حُسینین نوحه سین «دلریش» یازاندا

مسلمان سهل دیرکی، کافر آغلار

ـ اگر نوحه امام حسین«ع» را «دلریش» بنویسد، 

مسلمان سهل است که کافر هم ـ در ماتم حسین ـ گریه می‌کند!

میرزا علی حکیم «لعلی»‏، ‏‏طبیب، ادیب و شاعر طنزپرداز بزرگ و نوحه ‌سرای برجسته آذربایجان، در سال 1252 هـ.ق. در «ایروان» متولد شد و سالها در تبریز به طبابت و سرودن شعر پرداخت و زندگی کرد و بالاخره در سال 1325 هـ.ق. در «تفلیس» از دنیا رفت. لعلی با اشعار طنز خود لبخند را بر لبها می‌نشاند و با نوحه‌های آتشین و جانسوزش دلها را در ماتم آل طٰهٰ«ص» آتش می‌زد و چشمها را اشکبار می‌ساخت. شعری در رثای حضرت علی اصغر طفل شیر خوار امام حسین«ع» و بیان قساوت قلب حرمله و لشکر سنگدل کوفه و شام سروده است که بسیار معروف و چاشنی مجالس عزاداری حسینی است: ‏

اَلدی اَلَه تیر و کمان حرمله

سالدی حریم حرمه ولوله


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 347

حلق علی اصغری ائتدی نشان

چکدی او دم و حدیله بیر هلهله

سو یئرینه حرمله پیکان وئریر

گؤر نئجه بی‌رحم دی بو حرمله

ـ حرمله تیرو کمان به دست گرفت، 

و ولوله‌ای در حریم حرم [امام حسین] افکند، 

گلوی علی اصغر را نشانه گرفت، 

و خود از شادی سر به هلهله برداشت!

چه پست و بی‌رحم است حرمله، 

که به جای آب، تیر به تشنه می‌‌دهد!

قاسم بیگ ذاکر‏، شاعر‏‏ شیعی و مبارز قرن سیزدهم هجری است که سالها با فئودالهای مناطق گنجه مبارزه کرد و حتی چندین سال به باکو تبعید شد. نوحه‌‌ها و مراثی او در سوگ شهدای کربلا مشهور است. این دو بیت، مطلع یک شعر سینه ‌زنی از اوست که از زبان امام حسین«ع» خطاب به پیکر خونین علی اکبر«ع» سروده است: ‏

دور ایاقه ائیله مه خواب اوغول

قورو یئرده یاتما یارا لیسان!

اورگیمده قالمادی تاب اوغول

قورو یئرده یاتما یارالیسان!

ـ برخیز ای فرزندم، مخواب، 

بر زمین خشک و تفتیده مخواب، ‌پیکرت زخمدار است. 

قلبم بی‌تاب شد[ای پارۀ دل!]

بر زمین خشک و داغ مخواب، که جراحت داری!

خورشید بانو ناتوان‏، دختر مهدیقلی خان از شاعره‌های بلند آوازه آذربایجان در سال 1253 هـ.ق. (1837 م) در شهر «شوشا» ـ از شهرهای جمهوری آذربایجان ـ به دنیا آمد. او به دو زبان فارسی و ترکی شعر می‌سرود. خورشید بانو، زندگی غم ‌انگیز و توأم با ناکامی داشت، از این جهت سایۀ حزنی در اشعارش دیده می‌شود. مرثیه‌ها و سوگ سروده‌های وی در ماتم امام حسین«ع» و شهدای کربلا، از مشهور‌ترین اشعار عاشورایی تاریخ ادبیات‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 348

‏آذربایجان است. این بیت مطلع یکی از اشعار سینه‌زنی اوست: ‏

سؤیله حسینه ای صبا، کرب و بلایه گلمه سین

گلسه دوشر بو دشتیده درد و بلایه، گلمه سین!

ـ ای باد صبا، به حسین«ع» بگو: به کربلا نیاید، 

اگر بیاید، در اثر ظلم و جور، به درد و بلا در این دشت گرفتار می‌شود. 

عباسقلی با کیخانوف قدسی‏، شاعر، عالم، نویسنده و دانشمند شیعی قرن سیزدهم هجری، که آثارش را به زبانهای ترکی، فارسی و عربی می‌نوشت. «‏مرآت الجمال‏» دیوان اشعار فارسی اوست و کتاب «‏گلستان ارم‏» را در زمینه دستور زبان فارسی نوشته است. کتاب «‏ریاض القدس‏» او به نظم و نثر مسجّع و ادبی ترکی، یکی از کتب مقتل است که به واقعه کربلا اختصاص دارد. ‏

سیّد عظیم شیروانی‏، از دیگر شاعران بزرگ غزل و طنز آذربایجان و بنیانگذار مدرسه به سبک جدید در شهر «شاماخی» جمهوری آذربایجان است و در سال 1304 هـ.ق. (1888 میلادی)، در همان شهر وفات یافت. او در خانواده‌ای روحانی و عالم پرور پرورش یافته و بزرگ شده بود و با علوم و معارف دینی و ادبیات فارسی و عربی به‌خوبی آشنایی داشت. مراثی و نوحه‌‌های سیّد در ماتم جدش، بسیار زیبا و جانسوز است. با شعر خویش به پاسداری از حرمت خون جدشان امام حسین«ع» و یارانش برخاسته بودند: یکی ‏سیّد حیدر حلّی‏ در عراق و به زبان عربی و دیگری ‏سیّد عظیم شیروانی‏ در آذربایجان و به زبان ترکی. سیّد حیدر حلّی حدود یک سال بعد از وفات سید عظیم شیروانی از دنیا رفت. (1306 هـ.ق.)‏

‏میرزا اکبر طاهرزاده صابر (1278 ـ 1329 هـ . ق /  1862 ـ 1911 م) شاگرد سید عظیم شیروانی و بزرگ‌ترین شاعر اجتماعی و طنز پرداز آذربایجان در دوره مشروطه و صاحب کتاب «هوپ هوپ نامه» و صاحب سبک در شعر اجتماعی و انقلابی. در چاپهای نخستین هوپ هوپ نامه، بود، ولی بعدها در چاپهای باکو، اشعار عاشورایی وی را از دیوانش برداشته‌اند. ‏

ملامحمد نخجوانی‏، شاعر، نویسنده و از علمای بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری است. او فقه و اصول و دیگر معارف را در حوزه علمیه نجف اشرف در محضر فاضل شرابیانی، میرزا حبیب الله رشتی، فاضل ایروانی و... آموخت و بعد از وفات فاضل ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 349

‏شرابیانی، مرجع تقلید شیعیان نخجوان و آذربایجان شد. او در سال 1334 هـ.ق. در شصت و شش سالگی در کربلا وفات کرد و در نجف به خاک سپرده شد. ملّای نخجوانی آثار علمی متعددی در زمینه‌های فقه و اصول و حدیث و... دارد، اما معروف‌ترین اثرش، کتاب «سحاب الدّموع» است که در آن به رحلت پیشوایان معصوم ـ علیهم‌السلام ـ و واقعه کربلا پرداخته و به نظم و نثر ادبی و عالمانه ترکی نوشته است. این کتاب در سه مجلد بارها در تبریز و تهران به چاپ رسیده است. ‏

‏از دیگر شاعران معروف مرثیه ‌سرا و عاشورایی آذربایجان می‌توان به اینان اشاره کرد: ‏

‏مرحوم عباسقلی یحیوی تاج الشعرای اردبیلی، مرحوم حاج قدیر انور، منم، ‌مرحوم صافی، حافظی تبریزی، مرحوم ذهنی زاده، مرحوم استاد سید رضا حسینی، مرحوم شهاب، ذاکر مراغه‌ای، عابد تبریزی، نجمی تبریزی، میرزا حسین کریمی و مرحوم استاد سیّد محمد حسین شهریار. ‏

‏به خاطر پرهیز از اطناب، از ذکر نام آثار دیگر شاعران مرثیه گوی زبان آذری خودداری می‌کنیم. تذکر این نکته را بر خود لازم می‌دانم که شاعران نوحه و تعزیه و عاشورایی، دهها برابر آن است که در این نوشتار اجمالاً به معرفی یا ذکر نامشان پرداختیم. ‏

‏در پایان، بی‌مناسبت نیست که مقاله را با دو بیت از اشعاری که مردم مسلمان سراسر آذربایجان در روز عاشورا تا هنگام ظهر، ترجیع ‌وار زمزمه می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند، ختم کنم: ‏

آخدین عالمده ندن کوه و بیابانه فرات

اولما دین قسمت حسینه دونه سن قانه فرات!

ـ ای فرات! چرا به کوه و بیابانهای عالم جاری شدی، 

اما قسمت امام حسین نشدی؟! ای کاش خون گردی ای فرات! 

نئجه قان آغلاماسین داش بوگون

کسیلیب یئتمیش ایکی باش بوگون!

ـ چرا سنگ به گریه نیاید امروز؟!

در چنین روزی که هفتاد و دو سر بریده شده است!‌

والسلام علی الحسین وعلی اولاده واصحابه و انصاره 

و رحمةالله و برکاته‏. ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 350

منابع مورد استفاده: 

‏1.‏ ‏آذربایجان ادبیات تاریخینه بیر باخیش، دکتر جواد هیئت، جلد اول، چاپ تهران. ‏

‏2.‏ ‏دیوان فضولی، چاپ افست، تبریز کتابخانۀ فردوسی. ‏

‏3.‏ ‏حدیقه السّعداء، ملا محمد فضولی، چاپ باکو و تهران. ‏

‏4.‏ ‏هوپ هوپ نامه، چاپقدیم، باکو‏

‏5.‏ ‏دیوان دلریش، چاپ تبریز‏

‏6.‏ ‏دیوان خورشید بانو، چاپ تبریز‏

‏7.‏ ‏آذربایجان ادبیات تاریخی، فریدون کؤچرلی، چاپ باکو، 1925. ‏

‏8.‏ ‏کنز المصائب قمری، چاپ تبریز‏

‏9.‏ ‏کلیات دخیل، چاپ تبریز‏

‏10.‏ ‏کلیات اشعار ترکی استاد شهریار، چاپ تهران‏

‏11.‏ ‏دیوان راجی تبریزی، چاپ تبریز‏

‏12.‏ ‏دیوان صرّاف تبریزی، چاپ تبریز و تهران‏

‏13.‏ ‏دیوان حکیم لعلی، چاپ تبریز با مقدمه صفوت‏

‏14.‏ ‏هدیۀ بنی‌ هاشم، چاپ تبریز با مقدمه صفوت‏

‏15.‏ ‏سحاب الدموع، ملامحمد نخجوانی، چاپ تهران. ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 351

مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 1صفحه 352