فهارس
فهرست تفصیلی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279-1368

محل نشر : تهران

ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

زمان (شمسی) : 1387

زبان اثر : فارسی

فهرست تفصیلی

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

فهرست تفصیلی

‏ ‏

عنوان 

صفحه

‏ ‏

‏ ‏

فصل اول: ارزش علم

‏ ‏

هدف از تعلیم و تربیت‏··· ‏

3

‏     ‏‏دعوت الهی··· ‏

3

‏     دعوت به توحید··· ‏

4

‏     هدایت مردم··· ‏

4

‏     آدم سازی··· ‏

5

‏     توجه به خدا··· ‏

6

‏     تزکیه، هدف اصلی··· ‏

6

‏     تکمیل مکارم اخلاق··· ‏

7

تشویق به علم‏··· ‏

8

‏     ‏‏مجهز شدن به سلاح علم··· ‏

8

‏     قرآن، مشوّق تحصیل··· ‏

9

‏     تحصیل علم در کمال جدّیت··· ‏

10

‏     ‏‏صرف جوانی در راه علم··· ‏

10


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 433

‏     ‏‏کوشش در راه علم··· ‏

11

‏     ‏‏کسب علم، همه جا و همیشه··· ‏

11

‏     ‏‏علم، عبادت بزرگ··· ‏

12

‏     ‏‏سفارش به علم و دانش در قرآن کریم··· ‏

13

‏     ‏‏کسب علم، حتی از کافر··· ‏

14

‏     ‏‏ارج نهادن اسلام نسبت به دانشمندان··· ‏

14

‏     ‏‏جایگاه علم در قرآن··· ‏

15

‏     ‏‏علم، موهبتی شریف··· ‏

15

‏     ‏‏کسب علم در طول عمر··· ‏

15

‏     ‏‏جدّیت در کسب علم··· ‏

16

‏علم و ایمان، تخصص و تعهد··· ‏

16

‏     ‏‏علم مذموم، علم نافع··· ‏

17

‏     ‏‏علوم اخروی··· ‏

17

‏     ‏‏تحصیل و تهذیب، توأم··· ‏

18

‏     ‏‏تهذیب نفس در ضمن تحصیل علم··· ‏

18

‏     ‏‏کارتان را با خدا درست کنید··· ‏

19

‏     ‏‏علم بدون ایمان منشأ بسیاری از شقاوتها··· ‏

20

‏     ‏‏فساد عالمگیرِ عالِم فاسد··· ‏

20

‏     ‏‏عالم متقی، منشأ خیرات و برکات··· ‏

21

‏     ‏‏سودمند بودن علم همراه با معنویت··· ‏

22

‏     ‏‏ضرر علم بدون تقوا··· ‏

22

‏     ‏‏دانش توأم با تهذیب اخلاق··· ‏

23

‏     ‏‏ضرر دانشمند بدون تربیت صحیح··· ‏

23

‏     ‏‏پرورش همراه با آموزش··· ‏

25

‏     ‏‏اثراث سوء علم در نفوس تزکیه نشده··· ‏

26


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 434

‏     ‏‏خطر عالم تزکیه نشده··· ‏

27

‏     ‏‏پرواز با دو بال علم و تعهد··· ‏

27

‏     ‏‏عالم فاسد، موجب فساد یک مملکت··· ‏

29

‏     ‏‏آموزش توأم با پرورش··· ‏

32

‏     ‏‏تربیت بالاتر از تعلیم··· ‏

32

‏     ‏‏تربیت، میزان علم··· ‏

34

‏     ‏‏صِرف اخذ مدرک، هدفی انحرافی··· ‏

36

‏     ‏‏فساد علم بدون تربیت··· ‏

37

‏     ‏‏بی فایدگی علم تنها··· ‏

38

‏     ‏‏تهذیب قبل از عالم شدن··· ‏

39

‏     ‏‏متخصص متعهد··· ‏

40

‏     ‏‏صدمات ادیان از علمای غیر مهذب··· ‏

40

‏     ‏‏پرورش مهمتر از آموزش··· ‏

41

‏     ‏‏فساد علم بدون تربیت معنوی··· ‏

41

‏     ‏‏آموزش همدوش پرورش··· ‏

42

‏     ‏‏ضرر تعلیمات بدون پرورش روحی··· ‏

44

‏     ‏‏علم بدون ایمان، موجب فساد··· ‏

45

‏     ‏‏ارزش در علم و تقوای توأمان··· ‏

46

‏     ‏‏ضرر علم بدون تقوا··· ‏

47

‏     ‏‏تهذیب، همدوش با کسب تخصص··· ‏

47

‏     ‏‏تعهد همراه تخصص··· ‏

48

‏     ‏‏صدمات اسلام از عالمهای بی تقوا··· ‏

48

‏     ‏‏تزکیه، مقدم بر دانش··· ‏

48

‏     ‏‏دانش و تعهد با هم··· ‏

49

‏     ‏‏ضرر علم بدون عمل··· ‏

49


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 435

فصل دوم: دانشگاه قبل از انقلاب اسلامی

‏ ‏

فرهنگ استعماری و عدم رشد واقعی‏··· ‏

53

‏     ‏‏وابستگی با وجود دانشگاه در داخل··· ‏

53

‏     ‏‏تأسیس دانشگاه اسلامی، خیال واهی رژیم··· ‏

54

‏     ‏‏مقابله با اسلام از طریق تأسیس دانشگاه اسلامی··· ‏

54

‏     ‏‏بد بار آوردن جوانان··· ‏

55

‏     ‏‏انحراف فکری دانشجویان··· ‏

55

‏     ‏‏تربیت استعماری··· ‏

56

‏     ‏‏تبلیغات سوء دشمنان اسلام··· ‏

56

‏     ‏‏دانشگاهها و تحریف اسلام··· ‏

57

‏     ‏‏مکاتب رنگارنگ جهت انحراف جوانان··· ‏

58

‏     ‏‏بیداری دانشگاهیان··· ‏

58

‏     ‏‏جوانان استعماری، ارمغان فرهنگ استعماری··· ‏

59

‏     ‏‏قبضۀ دانشگاه توسط شخصیتهای استعماری··· ‏

59

‏     ‏‏استعمار و صورتی از دانشگاه··· ‏

60

‏     ‏‏بی احترامی به فرهنگ··· ‏

60

‏     ‏‏فرهنگ استعماری، مانع ترقی مملکت··· ‏

61

‏     ‏‏فرهنگ دیکته شده··· ‏

61

‏     ‏‏فرهنگ استعماری··· ‏

62

‏     ‏‏فرهنگی ناکارا··· ‏

62

‏     ‏‏تضییع عمر معلم و متعلم··· ‏

62

‏     ‏‏سد رشد فکری··· ‏

64

‏     ‏‏عدم شکوفایی استعدادها··· ‏

65

‏     ‏‏دانشگاه وابسته، فرهنگ وابسته··· ‏

65

‏     ‏‏دانشگاه رژیم شاه، مرکز تعلیم استعماری··· ‏

67


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 436

‏     ‏‏کارنامۀ پنجاه ساله دانشگاه··· ‏

68

‏     ‏‏فرهنگ دستوری··· ‏

69

‏     ‏‏انهدام نیروی انسانی··· ‏

69

‏     ‏‏فانی نمودن جوانان··· ‏

69

‏     ‏‏عدم رشد انسانی··· ‏

70

‏     ‏‏حرکت ارتجاعی در دانشگاهها··· ‏

70

‏     ‏‏عقب افتادگی دانشگاهها··· ‏

70

‏     ‏‏محدودیت در تعلیمات··· ‏

71

‏     ‏‏ممانعت از رشد تحصیلی··· ‏

71

‏     ‏‏عدم رشد واقعی··· ‏

71

‏     ‏‏انحراف به غرب یا شرق··· ‏

72

     ‏حمله به فرهنگ··· ‏73

‏ ‏

‏     ‏‏سد راه رشد انسانی··· ‏

73

‏     ‏‏شستشوی مغزی··· ‏

74

‏     ‏‏سد راه دانشگاه اسلامی ـ انسانی··· ‏

74

‏     ‏‏طرحهای انحرافی··· ‏

75

‏     ‏‏ترس از دانشگاه و دانشگاهیان··· ‏

75

‏     ‏‏کوبیدن روحانیت و دانشگاهی··· ‏

76

‏     ‏‏مأموریت ویژه··· ‏

76

‏     ‏‏تباهی جوانان··· ‏

76

‏     ‏‏وابستگی فکر، مانع اصلی استقلال··· ‏

77

‏     ‏‏مانع تراشی در مسیر ترقی و رشد··· ‏

78

‏     ‏‏تربیت غربی در دانشگاه··· ‏

78

‏     ‏‏اغفال مردم··· ‏

79

‏     ‏‏دزدیدن مغزها··· ‏

80


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 437

‏     ‏‏القای باورهای تحمیلی··· ‏

80

‏     ‏‏آزادی صادراتی··· ‏

81

‏     ‏‏دانشگاه استعماری··· ‏

81

‏     ‏‏روشنفکران دانشگاهی بریده از مردم··· ‏

82

‏     ‏‏جدایی تربیت از تعلیم··· ‏

82

‏     ‏‏دانشگاه و تربیت غربی··· ‏

83

‏     ‏‏گرایش دانشگاهیان به مکاتب انحرافی··· ‏

83

‏     ‏‏دانشگاه در خدمت اجانب··· ‏

83

‏     ‏‏دانشگاهها در خدمت استعمارگران··· ‏

85

‏     ‏‏انحراف، نتیجه نظام دانشگاهی··· ‏

85

‏     ‏‏نیم قرن بی هویتی··· ‏

86

‏     ‏‏کادرسازی برای استعمار··· ‏

87

‏     ‏‏کشاندن کشور به دامن ابرقدرتها··· ‏

87

‏     ‏‏گسترش فساد··· ‏

87

‏     ‏‏تربیت فاسد··· ‏

87

‏     ‏‏تُهی دیدن خود··· ‏

88

‏     ‏‏منشأ بدبختیها··· ‏

88

‏     ‏‏سیاست زدایی از دانشگاهها··· ‏

89

‏     ‏‏بیخبری از اسلام··· ‏

89

‏     ‏‏سراپا شرقی یا غربی··· ‏

89

‏     ‏‏مقید کردن فکرها··· ‏

91

‏     ‏‏آموزشهای شرقی و غربی در دانشگاهها··· ‏

92

‏     ‏‏انحراف تاریخی··· ‏

92

‏     ‏‏ضربه های مهلک دانشگاه بر کشور··· ‏

93

‏     ‏‏هویت وابسته به خارج··· ‏

93


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 438

‏     ‏‏اهداف بلند مدت استعمار··· ‏

94

‏     ‏‏چشم امید به امریکا··· ‏

95

‏     ‏‏ابزار اجرایی رژیم شاه··· ‏

95

‏     ‏‏اداره دانشگاهها توسط غربزدگان··· ‏

95

‏     ‏‏اتکا به ابرقدرتها··· ‏

96

‏     ‏‏دشمنی با ملت··· ‏

96

‏     ‏‏خودباختگی فرهنگی··· ‏

97

‏     ‏‏انتخاب غربزدگان··· ‏

97

‏     ‏‏عدم نفوذ عناصر ملی ـ اسلامی به دانشگاهها··· ‏

98

‏سرکوب و حمله به دانشگاه··· ‏

‏99‏

‏     ‏‏حمله به مراکز دانش··· ‏

99

‏     ‏‏حمله به دانشگاه با بهانه های واهی··· ‏

99

‏     ‏‏سرکوب و سلب مصونیت از دانشگاهیان··· ‏

100

‏     ‏‏هجوم به مراکز علمی··· ‏

101

‏     ‏‏اختناق پلیسی در دانشگاه··· ‏

101

‏     ‏‏سرکوب دانشجویان··· ‏

101

‏     ‏‏بی احترامی به فرهنگ··· ‏

102

‏     ‏‏محیط ناآرام··· ‏

102

‏     ‏‏دانشگاه یا قتلگاه جوانان··· ‏

103

‏     ‏‏سرکوب مفاخر فرهنگی··· ‏

103

‏     ‏‏حمله به حوزه های علمیه و دانشگاهها··· ‏

103

‏     ‏‏سرکوب دانشگاهیان··· ‏

104

‏ ‏

‏ ‏

فصل سوم: دانشگاه و انقلاب فرهنگی

‏ ‏

‏     ‏دانشگاه و گروههای ضد انقلاب‏··· ‏

‏107‏


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 439

‏     ‏‏افشای سران گروهکهای منحرف··· ‏

107

‏     ‏‏احتراز از وابستگان رژیم شاه··· ‏

108

‏     ‏‏عمال اجانب··· ‏

109

‏     ‏‏جهالت یا خیانت··· ‏

110

‏     ‏‏مأمور اجانب··· ‏

110

‏     ‏‏اغتشاش در دانشگاهها··· ‏

110

‏     ‏‏افشای خیانت گروههای منحرف··· ‏

111

‏     ‏‏اخلالگرِ دزد··· ‏

112

‏     ‏‏مقابله با منحرفین··· ‏

112

‏     ‏‏فساد گروه گروه شدن··· ‏

113

‏     ‏‏غائله برای سرگرم کردن جوانان··· ‏

114

‏     ‏‏ایجاد بلوا در دانشگاه··· ‏

114

‏     ‏‏کتب ضاله··· ‏

114

‏     ‏‏در اقلیت بودن اخلالگران دانشگاهی··· ‏

115

‏     ‏‏حساسیت نسبت به دانشگاه··· ‏

116

‏     ‏‏مقابله فکری··· ‏

116

‏     ‏‏نحوه برخورد با گروهکها··· ‏

118

‏     ‏‏تصفیه عناصر در خدمت اجانب··· ‏

119

‏     ‏‏چپهای امریکایی··· ‏

120

‏     ‏‏دسیسه های شیطانی گروههای منحرف··· ‏

120

‏     ‏‏مقاومت در برابر اصلاح دانشگاهها··· ‏

121

‏     ‏‏دانشگاهها، اتاق جنگ··· ‏

121

‏     ‏‏جوانان، هدف مکاتب انحرافی··· ‏

122

‏     ‏‏نفوذ منحرفین در مراکز تعلیم و تربیت··· ‏

124

‏     ‏‏جلوگیری از نفوذ عناصر فاسد··· ‏

125


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 440

‏     ‏‏مفسدین به دنبال نفوذ در دانشگاهها··· ‏

125

‏ضرورت انقلاب فرهنگی··· ‏

125

‏     ‏‏لزوم حذف نقشه های اجانب··· ‏

125

‏     ‏‏فرهنگ باید متحول بشود··· ‏

126

‏     ‏‏دانشگاهها باید متحول بشود··· ‏

127

‏     ‏‏رفع نقیصه های فرهنگ··· ‏

127

‏     ‏‏لزوم تحولی بزرگ در فرهنگ··· ‏

128

‏     ‏‏رفع وابستگی فکری··· ‏

129

‏     ‏‏اسلامی کردن دانشگاه··· ‏

131

‏     ‏‏ایجاد فرهنگ مستقل اسلامی··· ‏

131

‏     ‏‏ضرورت اصلاح دانشگاهها··· ‏

131

‏     ‏‏توجه به علوم الهی··· ‏

132

‏     ‏‏نیاز به استقلال فکری··· ‏

133

‏     ‏‏وابستگی فکری، مبدأ وابستگیها··· ‏

134

‏     ‏‏تصفیه افراد فاسد··· ‏

135

‏     ‏‏لزوم تغییرات بنیادی در فرهنگ··· ‏

135

‏     ‏‏ارائه طرح اصلاح فرهنگ··· ‏

136

‏     ‏‏بیداری دانشگاهها··· ‏

137

‏     ‏‏نجات جوانان··· ‏

137

‏     ‏‏اصلاح فرهنگ وابسته غربی··· ‏

137

‏     ‏‏تحول و اتکای به خود··· ‏

139

‏     ‏‏لزوم استقلال فکری··· ‏

139

‏     ‏‏روی کار آمدن مغزهای صحیح··· ‏

140

‏     ‏‏تحول در برنامه های فرهنگی··· ‏

140

‏     ‏‏تربیت دانشگاهیها··· ‏

140


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 441

‏     ‏‏انقلاب اساسی در تمامی دانشگاهها··· ‏

141

‏     ‏‏مقصود از اصلاح دانشگاهها··· ‏

141

‏     ‏‏قلمرو انقلاب فرهنگی··· ‏

146

‏     ‏‏دانشگاه در خدمت ملت··· ‏

147

‏     ‏‏تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه خودی··· ‏

148

‏     ‏‏انقلاب فرهنگی، خواست ملت مسلمان··· ‏

149

‏     ‏‏موانع اصلاح در دانشگاهها··· ‏

150

‏     ‏‏ترس از دانشگاه اسلامی··· ‏

150

‏     ‏‏اصلاح دانشگاه··· ‏

151

‏     ‏‏اصلاح دانشگاه، ضرورتی ملی و اسلامی··· ‏

152

‏     ‏‏دانشگاه برای ملت··· ‏

153

‏     ‏‏دانشگاه، سنگر کمونیستها··· ‏

154

‏     ‏‏علم و تخصص در خدمت ملت··· ‏

156

‏     ‏‏مخالفت با اصلاح دانشگاه··· ‏

157

‏     ‏‏دانشگاه مستقل و ملی··· ‏

159

‏     ‏‏دانشگاه برای ملت··· ‏

161

‏     ‏‏مخالفین انقلاب فرهنگی··· ‏

161

‏     ‏‏تحول انسان غربی به انسان اسلامی··· ‏

162

‏     ‏‏ضرورت تحول فرهنگی··· ‏

163

‏     ‏‏صلاح و فساد کشور در گرو دانشگاهها··· ‏

163

‏     ‏‏اصلاح تدریجی در حین بازگشایی دانشگاهها··· ‏

164

‏     ‏‏پاکسازی دانشگاهها، مقدمه رشد و ترقی جمهوری اسلامی··· ‏

165

‏     ‏‏دانشگاه باید به درد ملت بخورد··· ‏

165

‏     ‏‏اصلاح دانشگاهها، اولویت پس از جنگ··· ‏

166

‏     ‏‏دانشگاه را اصلاح کنید··· ‏

167


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 442

‏     ‏‏دانشگاه مطابق خواست ملت··· ‏

167

‏     ‏‏اصلاح دانشگاه و حل مسائل··· ‏

167

‏     ‏‏معنای انقلاب فرهنگی··· ‏

168

‏     ‏‏رفع انحراف از دانشگاهها··· ‏

168

‏ستاد انقلاب فرهنگی··· ‏

169

‏     ‏‏تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی··· ‏

169

‏     ‏‏برنامه ریزی مطابق نیازها··· ‏

170

‏     ‏‏همکاری با ستاد انقلاب فرهنگی··· ‏

171

‏     ‏‏ایجاد دانشگاه اسلامی··· ‏

172

‏     ‏‏بیانات امام خمینی در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی··· ‏

172

‏     ‏‏بازگشایی دانشگاهها··· ‏

180

‏     ‏‏انتصاب در ستاد··· ‏

180

‏     ‏‏انتصاب در ستاد··· ‏

181

‏     ‏‏تذکر به شورای انقلاب فرهنگی··· ‏

181

‏     ‏‏ترمیم و تکمیل ستاد انقلاب فرهنگی··· ‏

182

‏     ‏‏انتصاب مجدد اعضای ستاد انقلاب فرهنگی··· ‏

184

‏     ‏‏تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی··· ‏

185

‏     ‏‏رهنمود به اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی··· ‏

187

‏ ‏

‏ ‏

فصل چهارم: رسالت دانشگاه

‏ ‏

انسان سازی‏··· ‏

197

‏     ‏‏تربیت انسان مؤمن··· ‏

197

‏     ‏‏دانشگاه، مهد تربیت··· ‏

198

‏     ‏‏تحول در خود اشخاص··· ‏

199

‏     ‏‏کوشش برای درست کردن انسان··· ‏

200


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 443

‏     ‏‏نقش دانشگاهها، ساختن انسان··· ‏

201

‏     ‏‏دانشگاه، عهده دار ساختن افراد··· ‏

202

‏     ‏‏تعلیمات همراه با تربیت انسانی··· ‏

202

‏     ‏‏مصون سازی کشور، نتیجه تربیت انسانی··· ‏

202

‏     ‏‏مؤمن نمودن قشر آتیه ساز··· ‏

204

‏     ‏‏اصلاح آدمها··· ‏

205

‏     ‏‏نجات از غربزدگی··· ‏

205

‏     ‏‏لزوم حضور علمای اخلاق در دانشگاهها··· ‏

206

‏     ‏‏انسان دانشگاهی می خواهیم، نه معلم و دانشجو··· ‏

206

‏     ‏‏تربیت مطابق فطرت الهی··· ‏

206

‏     ‏‏ساختن انسانهای متعهد··· ‏

207

‏     ‏‏ساختن جوانان··· ‏

207

‏     ‏‏رجوع مسلمین به دانشگاه ایرانی··· ‏

207

‏     ‏‏الهی بودن دانشگاهها··· ‏

208

‏قطع وابستگی و استقلال کشور··· ‏

208

‏     ‏‏دانشگاه، زمینه ساز استقلال مملکت··· ‏

208

‏     ‏‏خودباوری و استقلال··· ‏

208

‏     ‏‏قطع احتیاج از خارج··· ‏

209

‏     ‏‏مستقل، نه محتاج··· ‏

209

‏     ‏‏خودکفایی در دانش··· ‏

210

‏     ‏‏دانشگاه خودکفا و مستقل··· ‏

210

‏     ‏‏لزوم آرامش در دانشگاهها··· ‏

210

‏     ‏‏خروج از وابستگی··· ‏

211

‏     ‏‏دانشگاه، معبر استقلال··· ‏

213

‏     ‏‏استقلال ملت، تابع تربیتهای دانشگاهی··· ‏

215


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 444

‏     ‏‏برگرداندن روی خود از غرب و شرق··· ‏

215

‏     ‏‏عدم گرایش به شرق و غرب در دانشگاهها··· ‏

216

‏     ‏‏کسب علم از موضع استقلال··· ‏

216

‏     ‏‏بریدن از خارج··· ‏

217

‏سعادت ملتها··· ‏

217

‏     ‏‏دانشگاه، سرچشمه سعادت و شقاوت ملت··· ‏

217

‏     ‏‏سرنوشت ساز بودن دانشگاه··· ‏

217

‏     ‏‏دانشگاه سر رشته همه امور··· ‏

217

‏     ‏‏دانشگاه چراغ راه هدایت ملت··· ‏

218

‏     ‏‏فساد عالِم، فساد عالَم··· ‏

219

‏     ‏‏وابستگی سعادت کشور به دانشگاه اسلامی··· ‏

219

‏     ‏‏بالاترین مقام در سعادت کشور··· ‏

219

‏     ‏‏خدمت انحصاری دانشگاه··· ‏

220

‏     ‏‏دانشگاه و اصلاح و فساد ملتها··· ‏

220

‏     ‏‏دانشگاه، مرجع اداره کشور··· ‏

221

‏     ‏‏سرمایه های امیدبخش کشورها··· ‏

221

‏حفظ و تداوم انقلاب اسلامی··· ‏

222

‏     ‏‏خنثی سازی تبلیغات انحرافی··· ‏

222

‏     ‏‏تحول معنوی دانشگاهها و حفظ نهضت··· ‏

222

‏     ‏‏طرفداری از انقلاب··· ‏

222

‏     ‏‏پرهیز از اختلاف··· ‏

223

‏     ‏‏همراهی جوانان دانشگاهی با مردم··· ‏

223

‏     ‏‏نگهبانی از انقلاب اسلامی··· ‏

223

‏     ‏‏دفاع از انقلاب با تمام توان··· ‏

225

‏     ‏‏قیام در مقابل انحرافات··· ‏

225


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 445

سازندگی و توسعه‏··· ‏

226

‏     ‏‏دانشگاه و جهاد سازندگی··· ‏

226

‏     ‏‏تربیت عالِم جهت ادارۀ مملکت··· ‏

226

‏     ‏‏تأمین آینده··· ‏

227

‏     ‏‏دخالت مردم در دانشگاهها··· ‏

227

‏     ‏‏سهم دانشگاه در بازسازی کشور··· ‏

227

‏ ‏

‏ ‏

فصل پنجم: اساتید در کلام امام

‏ ‏

مسئولیت اساتید دانشگاه نسبت به جامعه‏··· ‏

231

‏     ‏‏بیان واقعیتها··· ‏

231

‏     ‏‏تربیت اسلامی نسل جوان··· ‏

231

‏     ‏‏مسئولیت عظیم··· ‏

232

‏     ‏‏شغل انبیا··· ‏

232

‏     ‏‏حفظ دین و کشور··· ‏

233

‏     ‏‏آدم سازی··· ‏

233

‏     ‏‏انحراف اساتید، انحراف یک کشور··· ‏

234

‏     ‏‏مقابله با منحرفین و اخلالگران··· ‏

234

‏     ‏‏نجات مغزهای غربزده··· ‏

235

‏     ‏‏پرورش مغزهای سالم··· ‏

235

‏     ‏‏مؤمن ساختن دانشگاهیان··· ‏

235

‏     ‏‏شرکت در نتایج کارهای تربیت شدگان··· ‏

236

‏     ‏‏امانتداری نسل آینده··· ‏

237

‏     ‏‏تربیت متخصص مستقل··· ‏

238

‏     ‏‏مقابله با کارشکنی و بی تفاوتی··· ‏

238

‏     ‏‏مسئولیت پذیری··· ‏

239


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 446

‏     ‏‏اصلاح فرهنگ و استقلال آن··· ‏

240

‏     ‏‏انتقال شایسته دانش··· ‏

241

‏     ‏‏مواظبت در تربیت دانشجویان··· ‏

242

‏انتظارات امام از اساتید دانشگاه··· ‏

242

‏     ‏‏دور کردن ناامیدی از دلهای دانشجوان··· ‏

242

‏     ‏‏گلایه از روشنفکران دانشگاهی··· ‏

243

‏     ‏‏آگاه نمودن جوانان··· ‏

243

‏     ‏‏اصلاح کتابهای درسی··· ‏

244

‏     ‏‏حفظ نهضت··· ‏

244

‏     ‏‏نجات ملت از وابستگی فکری··· ‏

244

‏     ‏‏شستشوی مغزهای غربی و شرقی··· ‏

245

‏     ‏‏یاری نمودن نهضت··· ‏

245

‏     ‏‏اصلاح فکری جوانان··· ‏

246

‏     ‏‏قیام در مقابل غرب··· ‏

246

‏     ‏‏ایجاد خودباوری در جوانان··· ‏

247

‏     ‏‏قطع امید از غرب··· ‏

247

‏     ‏‏تربیت اخلاقی··· ‏

247

‏     ‏‏تربیت صحیح اسلامی··· ‏

248

‏     ‏‏تعهد به مسئولیت شغلی خویش··· ‏

248

‏     ‏‏پاکسازی محیط آموزشی··· ‏

249

‏     ‏‏تعلیم همگام با تربیت··· ‏

250

‏     ‏‏بیمه نمودن کشور··· ‏

250

‏     ‏‏آموزش همراه با اشاعه تقوا··· ‏

251

‏     ‏‏بار آوردن افراد متعهد··· ‏

251

‏     ‏‏مواظبت از تحول انقلابی درون دانشگاهها··· ‏

252


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 447

فصل ششم: دانشجویان در کلام امام

‏ ‏

مسئولیت دانشجویان نسبت به جامعه‏··· ‏

255

‏     ‏‏بیدارسازی خفتگان··· ‏

255

‏     ‏‏آگاه سازی ملتها··· ‏

255

‏     ‏‏طرد روحانی نماهای منحرف··· ‏

256

‏     ‏‏استفاده از فرصتها··· ‏

257

‏     ‏‏دفاع از اسلام و میهن··· ‏

257

‏     ‏‏زنده نگه داشتن شعار اسلام··· ‏

257

‏     ‏‏وظایف دانشجویان در قبال نهضت اسلامی··· ‏

258

‏     ‏‏تسخیر مرکز جاسوسی و توطئه··· ‏

259

‏     ‏‏فتح لانه جاسوسی، عملی انسانی و پاک··· ‏

260

‏     ‏‏پیشگامان انقلاب··· ‏

261

‏     ‏‏اشغال لانه جاسوسی، عملی انقلابی··· ‏

261

‏     ‏‏پیروی از راه انبیا··· ‏

261

‏     ‏‏هوشیاری در قبال مسائل دانشگاه··· ‏

262

‏     ‏‏مقابله با منحرفین··· ‏

262

‏انتظارات امام از دانشجویان··· ‏

263

‏     ‏‏استقبال از حکومت اسلامی··· ‏

263

‏     ‏‏وحدت مذهبی در دانشگاه··· ‏

263

‏     ‏‏مخالفت با طرحهای استعماری··· ‏

263

‏     ‏‏توجه به مکتب مترقی اسلام··· ‏

264

‏     ‏‏دفاع از اسلام··· ‏

264

‏     ‏‏تحصیل علم با کمال جدّیت··· ‏

264

‏     ‏‏التزام به احکام اسلام··· ‏

265

‏     ‏‏برخورد با استادان منحرف··· ‏

267


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 448

‏     ‏‏حفظ انسجام··· ‏

267

‏     ‏‏تزکیه نفس··· ‏

268

‏     ‏‏مقابله با منحرفان و تفرقه افکنان··· ‏

270

‏     ‏‏خودیابی و خودباوری··· ‏

271

‏     ‏‏نرفتن به راه اشتباه··· ‏

271

‏     ‏‏استفاده از کتب استاد مطهری··· ‏

272

‏     ‏‏پر کردن مساجد··· ‏

272

‏     ‏‏تقویت ایمان خویش··· ‏

272

‏     ‏‏مغز متفکر ملت··· ‏

273

‏     ‏‏تداوم دهندۀ راه انقلاب··· ‏

273

‏     ‏‏برخورد با منحرفین··· ‏

274

‏     ‏‏کوشش برای اعتلای کشور··· ‏

274

‏     ‏‏دخالت در امور سیاسی··· ‏

274

‏     ‏‏جلوگیری از نفوذ عناصر انحرافی به دانشگاهها··· ‏

276

‏انجمنهای اسلامی دانشجویی··· ‏

277

‏     ‏‏تحکیم وحدت··· ‏

277

‏     ‏‏نقش مذهب··· ‏

278

‏     ‏‏اتحاد دانشجویان قدیم و جدید··· ‏

280

‏     ‏‏دوری از اقشار غیر اسلامی··· ‏

282

‏     ‏‏بسط انجمنهای اسلامی در همه جا··· ‏

290

‏     ‏‏وظایف انجمن اسلامی··· ‏

290

‏     ‏‏شروع اصلاح از خود اعضای انجمن اسلامی··· ‏

294

‏     ‏‏دو تکلیف اساسی انجمنهای اسلامی··· ‏

295

‏     ‏‏مسئولیت انجمن اسلامی··· ‏

297

‏     ‏‏دقت کافی در عضوگیری··· ‏

298


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 449

‏     ‏‏تزریق خودیابی و خودباوری در دانشگاهها··· ‏

300

‏     ‏‏ممانعت از نفوذ منحرفین در انجمنهای اسلامی··· ‏

301

‏     ‏‏دانشجویان مسلمان، رهبران آینده··· ‏

303

‏     ‏‏دو اصل حاکم بر فعالیتهای انجمن اسلامی··· ‏

305

‏     ‏‏نظارت نه دخالت··· ‏

306

‏     ‏‏نظارت به همه جهات دانشگاه··· ‏

307

‏ ‏

‏ ‏

فصل هفتم: تحصیلات خارج از کشور

‏ ‏

تحصیلات در خارج از کشور از منظر امام‏··· ‏

311

‏     ‏‏مخالفت با فرستادن دانشجو به اسرائیل··· ‏

311

‏     ‏‏نگه داشتن دانشجویان ایرانی در حد پایین··· ‏

311

‏     ‏‏عقب نگه داشتن دانشجویان ایرانی··· ‏

312

‏     ‏‏آموزش بدون پرورش··· ‏

312

‏     ‏‏اهداف استعماری غربیها در اعطای مدرک··· ‏

313

‏     ‏‏اعطای مدرک نه انتقال علم··· ‏

314

‏     ‏‏تدریس دروس استعماری··· ‏

314

‏     ‏‏اعطای مدرک به فرم شرقی··· ‏

316

‏     ‏‏تعلیم غیر مفید··· ‏

316

‏     ‏‏آموزشهای به درد نخور··· ‏

317

‏     ‏‏آزار و اهانت به ایرانیان··· ‏

318

‏     ‏‏آموزش و پرورش استعماری··· ‏

318

‏     ‏‏رفتار وحشیانه با دانشجویان مسلمان··· ‏

319

‏     ‏‏ره آورد آموزشهای غربی و شرقی··· ‏

320

‏     ‏‏سوغاتی مضر··· ‏

320

‏     ‏‏فاسد پروری··· ‏

321


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 450

‏     ‏‏تلقین وابستگی به غرب··· ‏

321

‏     ‏‏صدمه از فرنگ رفته ها··· ‏

322

‏     ‏‏تعلیمات ناقص در خارج··· ‏

323

‏     ‏‏منع اعزام دانشجو به امریکا و شوروی··· ‏

323

‏نقش و مسئولیت دانشجویان خارج از کشور··· ‏

324

‏     ‏‏خدمات دانشجویان خارج از کشور··· ‏

324

‏     ‏‏کوشش جهت معرفی اسلام··· ‏

324

‏     ‏‏معرفی اسلام عدالت پرور به دنیا··· ‏

325

‏     ‏‏یاری نمودن نهضت ایران··· ‏

325

‏     ‏‏حفظ وحدت··· ‏

326

‏     ‏‏همراهی و همگامی با ملت··· ‏

327

‏     ‏‏تکلیف نسبت به همراهی با ملت··· ‏

328

‏     ‏‏تفکیک اسلام از سایر مکاتب··· ‏

329

‏     ‏‏هم صدایی با ملت··· ‏

329

‏     ‏‏کمک به نهضت··· ‏

330

‏     ‏‏تبلیغ نهضت در خارج از کشور··· ‏

330

‏     ‏‏کمک به مملکت با تمام قوا··· ‏

332

‏     ‏‏هر نفر یک مبلّغ··· ‏

333

‏     ‏‏حفظ جوانان در خارج از کشور··· ‏

334

‏     ‏‏بیان مسائل ایران در رسانه های جمعی··· ‏

337

‏     ‏‏همراهی جدی با مردم··· ‏

338

‏     ‏‏عنایت به همه احکام الهی··· ‏

338

‏     ‏‏توجه به مراتب معنوی··· ‏

340

‏     ‏‏تبلیغ مسائل ایران··· ‏

341

‏     ‏‏وحدت و انسجام در کارها··· ‏

342


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 451

‏     ‏‏اختلاف یعنی انتحار··· ‏

343

‏     ‏‏تبلیغات، تکلیفی وجدانی··· ‏

343

‏     ‏‏یکدل و یک جهت با ملت ایران··· ‏

345

‏     ‏‏خنثی سازی تبلیغات سوء··· ‏

345

‏     ‏‏وحدت عمل··· ‏

346

‏     ‏‏آگاه نمودن مردم··· ‏

346

‏     ‏‏تفهیم واقعیات ایران··· ‏

347

‏     ‏‏کمک به نهضت از طریق تبلیغات··· ‏

347

‏     ‏‏هم صدا با مردم··· ‏

348

‏     ‏‏مقابله با تبلیغات سوء··· ‏

349

‏     ‏‏روشنگری در خصوص مسائل ایران··· ‏

350

‏     ‏‏خنثی سازی قلمهای وابسته··· ‏

351

‏     ‏‏آشنا ساختن اذهان نسبت به ایران··· ‏

351

‏     ‏‏مکلف به روشنگری··· ‏

352

‏     ‏‏کمک به ایران··· ‏

353

‏     ‏‏الهی نمودن خود و کارهایتان··· ‏

354

‏     ‏‏انجام مصاحبه مطبوعاتی··· ‏

355

‏     ‏‏حفظ حیثیت اسلام و ملت··· ‏

355

‏     ‏‏جوانان ما در کمین خائنین··· ‏

357

‏     ‏‏رفع اختلاف میان خود··· ‏

358

‏     ‏‏ضرورت بازگشت به ایران··· ‏

360

‏     ‏‏پرهیز از اختلاف کلمه··· ‏

360

‏     ‏‏اعزام نماینده··· ‏

361

‏     ‏‏کمک به پیروزی انقلاب··· ‏

361

‏     ‏‏مشارکت در سازندگی··· ‏

362


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 452

‏     ‏‏احساس تعاون··· ‏

363

‏     ‏‏مقابله با استکبار··· ‏

364

‏     ‏‏اسلامخواهی··· ‏

364

‏     ‏‏روشنگری ملتها··· ‏

364

‏     ‏‏خنثی نمودن تهمتهای بی پایه··· ‏

365

‏     ‏‏مجاهده در جبهۀ خارج··· ‏

365

‏     ‏‏متخصص برای ملت خویش··· ‏

366

‏ ‏

‏ ‏

فصل هشتم: حوزه و دانشگاه

‏ ‏

نقش استعمار در جدایی حوزه و دانشگاه‏··· ‏

369

‏     ‏‏سیاستهای استعماری در دانشگاه··· ‏

369

‏     ‏‏تبلیغات دامنه دار چند صدساله··· ‏

370

‏     ‏‏جدا کردن روحانیت از دانشگاه··· ‏

371

‏     ‏‏اختلاف انداختن بین دانشگاهی و روحانیت··· ‏

371

‏     ‏‏منشأ مصیبتها··· ‏

372

‏     ‏‏تز جدایی دین از سیاست··· ‏

373

‏     ‏‏تکفیر همدیگر··· ‏

373

‏     ‏‏تبلیغات مسموم··· ‏

374

‏     ‏‏توجه مخالفین اسلام به دو قشر فرهنگی··· ‏

375

‏     ‏‏حمله به دو جبهۀ روحانی و دانشجو··· ‏

376

‏     ‏‏شکستن اتحاد روحانیون و دانشگاهیان··· ‏

378

‏     ‏‏ایجاد تفرقه بین دانشگاهی و روحانی··· ‏

378

‏     ‏‏افزایش تبلیغات ضد روحانیت در دانشگاهها··· ‏

379

‏     ‏‏جداسازی دو قدرت متفکر ملت··· ‏

380

‏     ‏‏حمله به یکدیگر··· ‏

381


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 453

‏     ‏‏توطئه های دقیق··· ‏

381

‏     ‏‏تقابل دو قشر متفکر··· ‏

384

‏     ‏‏جداسازی دو مرکز حساس··· ‏

384

‏     ‏‏«جوان فکلی» و «آخوند انگلیسی» القای اجانب··· ‏

385

‏     ‏‏ممانعت از وحدت دو قشر متفکر··· ‏

386

‏     ‏‏دشمن سازی··· ‏

387

‏     ‏‏احساس خطر از اتصال دو قشر··· ‏

388

‏     ‏‏جلوگیری از ائتلاف··· ‏

388

‏     ‏‏جدا کردن ملت··· ‏

390

‏     ‏‏عدم تحمل یکدیگر··· ‏

391

‏     ‏‏دیوارکشی بین حوزه و دانشگاه··· ‏

391

‏     ‏‏بدبینی نسبت به یکدیگر··· ‏

392

‏     ‏‏ایجاد شکاف و دشمنی··· ‏

393

‏     ‏‏توطئۀ دشمنی دانشگاه و فیضیه··· ‏

395

‏     ‏‏تفرقه حوزه و دانشگاه، ضربه اساسی··· ‏

396

‏     ‏‏تبلیغات سوء نسبت به روحانیت··· ‏

397

‏     ‏‏دشمن سرسخت یکدیگر··· ‏

398

‏     ‏‏تبلیغات دامنه دار جهت ایجاد سوءظن··· ‏

400

‏ارتباط حوزه و دانشگاه··· ‏

‏400‏

‏     ‏‏معرفی اسلام به دانشگاهیان··· ‏

400

‏     ‏‏انسجام قشرهای تحصیلکرده··· ‏

401

‏     ‏‏گله از دانشگاهیان و روحانیان··· ‏

402

‏     ‏‏ید واحده··· ‏

404

‏     ‏‏احترام متقابل··· ‏

405

‏     ‏‏بیدارسازی دانشگاهیان··· ‏

406


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 454

‏     ‏‏ایجاد ارتباط دوستانه··· ‏

406

‏     ‏‏نزدیک شدن قشرها و پیامد آن··· ‏

406

‏     ‏‏حذف فاصله ها··· ‏

407

‏     ‏‏نیاز متقابل··· ‏

407

‏     ‏‏رابطه برادرگونه··· ‏

408

‏     ‏‏اتصال با یکدیگر··· ‏

408

‏     ‏‏همگام با یکدیگر··· ‏

408

‏     ‏‏دعوت به وحدت کلمه··· ‏

410

‏     ‏‏حذف اختلافات··· ‏

411

‏     ‏‏اجتماع با یکدیگر··· ‏

412

‏     ‏‏دوستی و برادری با هم··· ‏

413

‏     ‏‏تفاهم و اتحاد··· ‏

414

‏     ‏‏پیوستگی بیشتر میان دو قشر··· ‏

415

‏     ‏‏پیوند و تقویت یکدیگر برای حفظ کشور··· ‏

415

‏     ‏‏صف واحد··· ‏

417

‏     ‏‏ادامه وحدت، بالاتر از ایجاد وحدت··· ‏

418

‏     ‏‏ارتباط دائم··· ‏

419

‏     ‏‏تقویت ائتلاف··· ‏

419

‏     ‏‏با هم بودن··· ‏

420

‏     ‏‏پیوند و تفاهم با هم··· ‏

420

‏     ‏‏تحکیم پیوند دانشگاه و فیضیه··· ‏

421

‏     ‏‏جدایی یعنی هلاکت··· ‏

421

‏     ‏‏همفکری با حوزه··· ‏

421

‏     ‏‏اسلامی شدن دانشگاه، منوط به ارتباط با فیضیه··· ‏

421

‏     ‏‏دست در دست یکدیگر برای استقلال··· ‏

422


کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 455

‏     ‏‏استفاده از متخصصین حوزه های علمیه··· ‏

423

‏     ‏‏حفظ روابط بین دو نهاد··· ‏

424

‏     ‏‏هر دو، یک عضو برای جامعه··· ‏

426

‏     ‏‏کوشش جهت قرابت حوزه ها و دانشگاهها··· ‏

427

‏     ‏‏رسالت جهانی··· ‏

427

‏     ‏‏تبادل مسائل··· ‏

427

‏     ‏‏نجات قرآن کریم··· ‏

428

‏     ‏‏تلفیق دو فرهنگ··· ‏

428

‏     ‏‏ضرورت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه··· ‏

429

‏     ‏‏پیوند دوستی و تفاهم··· ‏

430

‏ ‏

‎ ‎

کتابدانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 456