بخش دوم: شبهات پیرامون عدل الهی
فصل چهارم: شفاعت و عدالت
شفاعت جلوۀ رحمت حق تعالی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279-1368

ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

شفاعت جلوۀ رحمت حق تعالی

شفاعت جلوۀ رحمت حق تعالی

‏ ‏

رحمت واسعۀ حق در دنیا و آخرت

‏رحمت خداوند بر غضب او سبقت دارد؛ ‏یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبهُ‎[1]‎‎ ‎‏مفتاح کلام خدا با اسم «رحمان» و «رحیم» آغاز شده است، به اسم‏‎ ‎‏رحمان و رحیم، و در تکرار رحمان و رحیم، قرآن آغاز شده است.‏‎ ‎‏خداوند به همۀ بندگان خودش رحمت دارد. و همین رحمت،‏‎ ‎‏موجب ایجاد بندگان و فراهم کردن اسباب رفاه و بندگی آنها است.‏‎ ‎‏و همین رحمت، موجب فرستادن انبیای بزرگ است. رحمت خدا‏‎ ‎‏اقتضا دارد که بندگان خدا را هم در دنیا و هم در آخرت به سعادت‏‎ ‎‏برساند. تمام اسباب سعادت را ـ مادی و معنوی ـ فراهم فرموده‏‎ ‎‏است.(148)‏

8 / 6 / 58 

*  *  *

‏ ‏

بسط رحمت حق در آخرت

‏حدیث کنند که حق تعالی به طوری در قیامت بسط بساط رحمت‏‎ ‎‏کند که شیطان طمع مغفرت حق را کند.‏‎[2]‎‏ در این عالم که حضرت‏‎ ‎‏حق به حسب روایت نظر لطف به آن نفرموده از وقتی که خلقت‏‎ ‎‏فرموده آن را‏‎[3]‎‏ و رحمت در آن نازل نشده مگر ذره ای نسبت به‏‎ ‎


کتابعدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 204

‏عوالم دیگر، این همه رحمت و نعمت الهی و لطف و بخشش ذات‏‎ ‎‏مقدس سر تا پای همه را فرا گرفته، و هر چه پیدا و ناپیداست سفرۀ‏‎ ‎‏نعم و عطای حضرت باری تبارک و تعالی است که اگر جمیع عالم‏‎ ‎‏بخواهند به شمه ای از نعمت و رحمت او احاطه کنند نتوانند؛ پس‏‎ ‎‏چه خواهد بود در عالمی که عالم کرامت و مهمانخانۀ عطای‏‎ ‎‏ربوبیت و جایگاه رحمت و بسط رحیمیت و رحمانیت است؛‏‎ ‎‏شیطان حق دارد طمع به رحمت کند و امید عطای حق نماید.‏

‏     پس، حسن ظن خود را به حق کامل کن و اعتماد به فضل او نما،‏‎ ‎ان الله یغفر الذنوب جمیعاً.‎[4]‎‏ خدای تعالی جمیع گناهان را بیامرزد و همه‏‎ ‎‏را در بحر عطا و رحمت خود مستغرق نماید. تخلف در «وعدۀ»‏‎ ‎‏حق محال است، گرچه تخلف در «وعید» ممکن است و چه بسا‏‎ ‎‏بسیار واقع شود. پس دل خوش دار به رحمت کامل او که اگر‏‎ ‎‏رحمت حق شامل حالت نبود مخلوق نبودی. هر مخلوقی مرحوم‏‎ ‎‏است: وسعت رحمته کل شی ء.‏‎[5]‎‏(149)‏

*  *  *

‏ ‏

انسان در احاطۀ رحمت حق

‏رحمت خدا الان به تو احاطه کرده: رحمت صحت و سلامت و‏‎ ‎‏حیات و امنیت و هدایت و عقل و فرصت و راهنمایی اصلاح نفس.‏‎ ‎‏در هزاران رحمت گوناگون حق تعالی غوطه وری و استفاده از آنها‏‎ ‎‏نمی کنی و اطاعت شیطان می کنی. اگر از این رحمتها در این عالم‏‎ ‎‏استفاده نکنی، بدان که در آن عالم نیز بی بهره هستی از رحمتهای‏‎ ‎


کتابعدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 205

‏بی تناهی حق و از شفاعت شفیعان نیز محروم مانی.(150)‏

کتابعدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 206

  • . علم الیقین، ج 1، ص 57 . در کتاب کافی در تعقیب نماز مغرب و صبح دعایی از امام صادقع وارد شده است: «... سبقتْ رحمتک غضبک...» اصول کافی، ج 2، ص 529، کتاب الدعاء، «باب القول عند الاصباح و الامساء»، ح 20.
  • . قال الصادق، جعفربن محمّد(ع): «إذا کان یوم القیامة نشر الله ـ تبارک و تعالی ـ رحمته حتّی یطمع إبلیس فی رحمته.» بحارالأنوار، ج 7، ص 287، کتاب العدل و المعاد، باب 14، ح 1.
  • . چنانچه در روایت آمده است: «فما لها عندالله ـ عزّوجلّ ـ قدرٌ و لا وزنٌ؛ و لا خلق فیما بلغنا خلقاً أبغض إلیه منها، و لا نظر إلیها مذ خلقها؛ پیش خداوند ـ عزّوجل ـ دنیا را ارج و بهایی نیست؛ و خدای تعالی بین موجوداتی که آفریده و خبر آن به ما رسیده، موجودی نیافریده است که پیش او از دنیا مبغوضتر باشد، و خداوند از وقتی که دنیا را آفریده در او نظر نکرده است.» بحارالأنوار، ج 70، ص 110، کتاب الایمان و الکفر، باب 122، ح 109.
  • . «خداوند همۀ گناهان را می بخشد.» (زمر/53).
  • . اقتباس است از این آیۀ شریفه: «وَ اکْتُبْ لَنا فی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فی الاخِرَةِ اِنّا هُدْنا اِلَیْکَ قالَ عَذابی اُصیبُ بِهِ مَنْ اَشاءُ وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ ...؛ و تقدیر فرما برای ما در این دنیا نیکویی و در آخرت هم که ما به سوی تو هدایت یافته ایم. فرمود عذاب من به  هر که خواهم رسد و رحمت من همه چیز را در بر گرفته است.» (اعراف / 156).