جایز نبودن ظاهر کردن زینت مثل انگشتر برای زنان
[سؤال 10102] ----> 7370
5. اگر انگشتری در دست زن باشد و مثلاً دست او را مردی نامحرم ببیند، این انگشتر زینت به حساب می آید و باید مخفی گردد؟
بسمه تعالی، احتیاطاً انگشتر را مخفی سازد.
[سؤال 10103] ----> 7370
6. اگر زنی ابرویش را برداشته باشد، آیا این زینت به حساب می آید و این ابرو باید پوشیده شود؟
بسمه تعالی، اگر عرفاً زینت محسوب نشود و مفسده ای در بین نباشد پوشاندن واجب نیست.
[سؤال 10104] ----> 1365
3. هل یجوز للفتاة غیر المتزوّجة، لبس الخاتم، کزینة ظاهرة وکذلک الأساور؟ وما حکم وضع الکحل فی العین حیث إنّنا قرأنا فی أحد الکتب ـ وأظنّه کتاب الحجاب، تألیف الشهید المطهّری ـ روایة زرارة عن أبی عبدالله الصادق علیه السلام فی قوله تعالی: إلاّ ما ظَهَر منها، قال: «الزینة الظاهرة، الکحل و الخاتم».
بسمه تعالی، الأحوط عدم جواز إظهار الزینة ولو فی الوجه و الکفّین.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 573 [سؤال 10105] ----> 769
11. هل یجب علی المرأة ستر وجهها وإذا لم یجب علیها ذلک فهل یجوز لها أن تضع الکحل فی عینیها وتدقیق الحاجبین؟ وما رأیکم فی اللباس الملفت للنظر أو الزینة التی تلبسها المرأة فوق الثیاب کالقلادة والخاتم فی الید ونحوه، وهل یجوز لها لبس الجوراب التی تجسد الساقین؟
بسم الله تعالی، لا یجب علیها ستر وجهها ما لم یکن هناک خوف الفتنة ولکن لا یجوز لها علی الاحوط إظهار الزینة ولا لبس ما یلفت النظر ویجسّد البدن.
[سؤال 10106] ----> 1375
5. پوشیدن حلقۀ پلاتین (طلای سفید) بدون نگین، برای زن متأهلی که در محیط کارش در تماس با مرد نامحرم نیز می باشد چه حکمی دارد؟ در جواب این سؤال گفته اند: «اگر حکم زینت نداشته باشد اشکال ندارد»، منظور چیست؟ چون به هر حال نمایان است (اگرچه از ابتدا، مقصود از دست کردن آن این بوده است که معلوم باشد ازدواج کرده ایم).
بسمه تعالی، پوشیدن مانع ندارد ولی احوط آن است که آن را مخفی کند.
[سؤال 10107] ----> 3269
7. آیا بانوان با استفاده کردن از لوازم آرایشی و معطر کردن خود می توانند در محل کار حاضر شوند؟
بسمه تعالی، اگر موجب فتنه و مفسده می شود باید پرهیز نمایند بلکه با بزک مطلقاً جایز نیست.
[سؤال 10108] ----> 5563
7. استفاده از کفش هایی که با وجود پاشنۀ کوتاه صدا می دهد، برای زنان چگونه
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 574 است و همین طور کفش های ورنی (براق)؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد، مگر آن که جلب توجّه نامحرم نماید و موجب فساد شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 575