کتاب خلع و مبارات
احکام خلع و مبارات
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1369

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

احکام خلع و مبارات

احکام خلع و مبارات

[سؤال 11027]‏ ‏ ‏ 6287‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 14 / 10 / 1361‏

‏محضر محترم دفتر امام، بخش استفتا، پس از حمد و ثنای خالق مخلوقات، به‏‎ ‎‏حضور شریفتان سلام عرض می کنم و مسأله شرعی خود را حضورتان بازگو می کنم.‏

‏این جانب به علل زیادی در زندگی زناشویی به طلاق خلع رسیدم و همسرم در‏‎ ‎‏محضر از مهریه اش گذشت؛ ولی بعد از مدتی ـ حدود دو ماه و نیم ـ برای سومین بار‏‎ ‎‏برایش پیام رساندم که اگر پشیمان باشی، حاضرم با احترام زیاد، تو را دوباره به‏‎ ‎‏همسری خود برگزینم، ولی این شخص قبول نکرد و در ضمن حلالم هم نکرد. اکنون‏‎ ‎‏روحم از عذاب و آتش الهی ترسناک است و تسکینی برای وجدانم نیست تا مرا از‏‎ ‎‏ناراحتی روحی نجات دهد. از شما گرامیان و نمایندگان امام عظیم الشأن طلب یاری‏‎ ‎‏می کنم. مرا راهنمایی کنید و جواب نامه ام را بیشتر توضیح دهید.‏

بسمه تعالی، در صورتی که با رضایت زن طلاق خلعی داده شده، صحیح است و چیزی بر شما نیست.

[سؤال 11028]‏ ‏ ‏ 6288‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 2 / 1361‏

‏محضر مبارک حضرت مستطاب آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی ‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 487

‏در طلاق خلع هرگاه زوجه صیغۀ بذل را انشا نکند و فقط زوج صیغه طلاق را انشا‏‎ ‎‏نماید، در مفروض سؤال آیا انحلال عقد نکاح زوجین و فراق بینهما حاصل خواهد‏‎ ‎‏شد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، جدایی به طلاق حاصل می شود.

[سؤال 11029]‏ ‏ ‏ 6289‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 11 / 10 / 1358‏

‏حضور محترم معلم کبیر اسلامی، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، ادام الله‌ ظلکم علی‏‎ ‎‏رؤوس المسلمین‏

‏پسری با دختری عقد ازدواج بسته است. بعد از مدتی بر اثر عواملی دختر منصرف‏‎ ‎‏شده و اقدامات و نصایح مؤثر واقع نشده است و حال که دختر با بخشیدن مهریه خود‏‎ ‎‏تقاضای طلاق می نماید، پسر اضافه بر مهریه تقاضای پرداخت وجهی را می نماید که‏‎ ‎‏از عهده دختر بر نمی آید و شاید این مبلغ تقاضا شده برای این باشد که دختر تقاضای‏‎ ‎‏طلاق ننماید. لطفاً نظر خود را مرقوم فرمایید که وظیفۀ دختر یا پسر چیست؟‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، اختیار طلاق با شوهر است و می تواند در مقابل طلاق مطالبه بذل مال نماید و تا طلاق نداده زوجیت باقی است.

[سؤال 11030]‏ ‏ ‏ 6290‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر حضرت آیت الله‌ العظمی خمینی مدّ ظله العالی‏

‏یک شخصی زن می گیرد، بد اخلاق است، این مرد زن را می زند و اذیت می کند.‏‎ ‎‏این زن بیچاره چند مرتبه فرار می کند می رود در منزل پدر یا برادر یا اقربای دیگر، در‏‎ ‎‏آخر زن دید که با این مرد زندگی نمی شود می گوید طلاق می خواهم، چاره دیگر‏‎ ‎‏ندارد. این مرد می گوید حالا که طلاق می گیری هر چی شیربها دادم به من بده تا تو را‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 488

‏طلاق بدهم، جایز است شیربها را پس بگیرد از زن؟ شما امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، می تواند با شرایط طلاق خلعی در مقابل عوض او را طلاق دهد و اگر شرایط خلع موجود نیست نمی تواند در مقابل طلاق عوض بگیرد.

[سؤال 11031]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6339

‏2. زنی که در اثر فشار بسیار و ناملایمات فراوان از مهر خود گذشته و بدون هیچ‏‎ ‎‏چیز راضی به طلاق شده از شوهرش، آیا در اثر این که شوهر در حال حاضر قصد‏‎ ‎‏فروش کلیه اجناس منزل را کرده که به خارج از کشور جهت خوش گذرانی برود، این‏‎ ‎‏زن می تواند شرعاً و قانوناً ادعایی بکند؟ با توجه به این که مقدار زیادی از اموال خود‏‎ ‎‏را در منزل این شخص گذاشته و ناچاراً بیرون آمده است.‏

بسمه تعالی، آنچه را که بابت طلاق خلعی به شوهر واگذار نموده در صورتی که عدّه طلاق منقضی شده باشد نمی تواند برگردد و مطالبه نماید.

[سؤال 11032]‏ ‏ ‏ 6291‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی‏

‏مخفی نماند این جانب عیالی دارم. ایشان از من طلاق خلعی گرفته و بعد از یک ماه‏‎ ‎‏نگذشته به همدیگر رجوع کردیم و او به مهر خود راضی شد. بعداً هر دو نفر ما رفتیم‏‎ ‎‏به حرم حضرت رضا علیه السلام یک نفر روحانی را که اهل علم بود دیدیم و به او گفتیم: عقد‏‎ ‎‏ما را تازه کنید. جریان را به او گفتیم که یک ماه نشده طلاق دادیم با وجودی که سه‏‎ ‎‏ماهه حامله هم است. شیخ گفت: نمی خواهد که عقد خود را تازه کنید؛ عقد سابق شما‏‎ ‎‏درست است. شهود آن قضیه هم آن جا دو نفر بودند. بعداً پدرزنم، عیالم را برای کسی‏‎ ‎‏دیگر نامزد کرد و شیرینی خوردند و مجلس گرفتند، و زن رجوع خود را منکر شد و‏‎ ‎‏قسم می خورد که ما رجوع نکردیم و من هم قسم خوردم که رجوع کردیم و آن دو نفر‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 489

‏شهود هم قسم می خورند که رجوع کردیم حال آیا این قسم زن قبول است یا حرف‏‎ ‎‏دو نفر شهود و شوهرش، کدام یک از این مسائل صحیح است؟ جواب مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، در طلاق خلعی مرد حق رجوع ندارد؛ مگر بعد از رجوع زن در بذل و در صورت اختلاف در رجوع زن در بذل، حکم به صحت رجوع مرد نمی شود.

[سؤال 11033]‏ ‏ ‏ 6292‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏

‏محضر مبارک حضرت امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، با عرض سلام ‏

‏همسر این جانب پس از وضع حمل در بیمارستان، فرزندمان را تحویل بنده داده و‏‎ ‎‏درخواست طلاق نموده و مهریۀ خود را نیز بخشیده و یک ماه بعد از تولد بچه، طبق‏‎ ‎‏خواسته اش از بنده طلاق خلع گرفته. اکنون پس از دو ماه و اندی که از عدّه اش گذشته،‏‎ ‎‏رجوع کرده و درخواست مهریه کرده است؛ لیکن این جانب به علت عدم توافق‏‎ ‎‏اخلاقی قادر به زندگی با او نمی باشم. آیا نامبرده می تواند مهریۀ خود را که بخشیده‏‎ ‎‏مطالبه نماید؟‏

بسمه تعالی، حق رجوع در مهر دارد، ولی حق ندارد شما را به رجوع در زوجیت وادار نماید و اختیار رجوع در زوجیت با خود شما است؛ ولی قبل از رجوع او در مهر، شما حق رجوع در زوجیت ندارید.

[سؤال 11034]‏ ‏ ‏ 6293‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 1 / 12 / 1361‏

‏مقام معظم رهبر انقلاب مقدس اسلامی ایران، حضرت آیت الله‌ العظمی امام‏‎ ‎‏خمینی مدّ ظله العالی‏

‏پس از تقدیم خالصانه ترین مراتب سلام و عرض دست بوسی گفته می شود که در‏‎ ‎‏طلاق خلع و مبارات زوجه بابت نفقه و کسوه ایام عده طلبی از زوج ندارد، مگر در‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 490

‏صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه و کسوه‏‎ ‎‏خواهد داشت، نظر مبارک حضرت عالی در این باره چیست؟ ‏

بسمه تعالی، مسأله به همین نحو است که مرقوم نمودید.

[سؤال 11035]‏ ‏ ‏ 6294‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 11 / 1361‏

‏حضور مبارک مرجع عالی قدر و امام بزرگوار حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی‏

‏پس از سلام و دعاگویی برای سلامتی وجود شریف، نظر مبارک را دربارۀ مسأله‏‎ ‎‏زیر بیان فرمایید.‏

‏شخصی همسر خود را طلاق خلع می دهد و پس از مدتی (قبل از انقضاء عده)‏‎ ‎‏مجدداً می خواهند با هم ازدواج نمایند با مهریۀ خیلی بیشتر از سابق (مثلاً قبلاً بیست‏‎ ‎‏هزار تومان بوده حالا می خواهند سیصد هزار تومان مهر قرار بدهند) آیا می شود بدون‏‎ ‎‏این که زوجه به ما بذل خود رجوع کند صیغۀ عقد جدید خوانده شود بر مبنای مهریه‏‎ ‎‏جدید و اگر پس از مدتی همسر زوجه فوت نماید، آیا سایر ورثه می توانند ادعا کنند‏‎ ‎‏که حق ما پایمال شده و این مهریه به خاطر محروم نمودن ما از ارث بیشتر بوده است؟‏‎ ‎‏در این صورت آیا محکمه ای حق ابطال چنین سندی را خواهد داشت یا نه؟ به هر‏‎ ‎‏صورت نظر مبارک را مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، در فرض سؤال نکاح جدید اشکال ندارد و ادعاء ورثه مسموع نیست.

[سؤال 11036]‏ ‏ ‏ 6295‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک رهبر انقلاب و مرجع عالی قدر، حضرت امام خمینی ‏

‏استفتا و استعلام می شود از آن امام عزیزمان، یک شخصی دختری را عقد نموده و‏‎ ‎‏مدت یک سال رفت و آمد می کرده و چون سنش از نظر قانون، کم و در دفتر ازدواج‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 491

‏ثبت نشده و طرفین هم قرار گذاشتند که دو ماه بعد از عید نوروز سال شصت مجلس‏‎ ‎‏بگیرند و دختر را ببرند، و چون دختر از نظر جسمی، ضعیف بوده، پدر دختر گفته که‏‎ ‎‏تا اول مهر صبر کنید، آن موقع ببرید. روی همین مطلب طرف قهر کرده و رفته ازدواج‏‎ ‎‏کرده است، و حالا طرف اول که یک سال رفت و آمد می کرده، می گوید: من او را‏‎ ‎‏نمی خواهم. وقتی هم که مطالبۀ مهریه را می کنند، می گوید: من مهریه را نمی دهم، و‏‎ ‎‏اگر هم بدهم او را طلاق نمی دهم، و باید در خانۀ پدرش باشد. حالا از آن امام عزیز‏‎ ‎‏می خواهیم که حکم الله‌ را بیان فرمایند.‏

بسمه تعالی، مهریه را ضامن است و باید بدهد، و اختیار طلاق در دست شوهر است و از زن می تواند جهت طلاق مبلغی ولو به مقدار مهریه، مطالبه کند و طلاق دهد.

[سؤال 11037]‏ ‏ ‏ 6296‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 8 / 11 / 1361‏

‏دفتر معظم حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته‏

‏محترماً زنی است چندین سال قبل شوهر نموده و چون بچه دار نشده، کسانش‏‎ ‎‏علت را جست وجو نموده، معلوم شده هنوز بکر است و دفع شهوت از طریق‏‎ ‎‏غیرطبیعی می شده. اکنون با رسیدگی کامل، معلوم شد قابله، بکارت را از طریق عمل‏‎ ‎‏برداشته. آیا این زن می تواند تقاضای طلاق نماید و مهریه را هم اخذ نماید، یا باید‏‎ ‎‏برای نجات خود، مهریه را ببخشد؛ با این که دادگاه چندان حرارتی در این موضوع از‏‎ ‎‏خود نشان نمی دهد وظیفۀ این زن چیست؟ تقاضای جواب آن را از لحاظ شرع‏‎ ‎‏مقدس دارم. ‏

بسمه تعالی، اختیار طلاق در دست مرد است و بدون اذن او طلاق باطل است و زن می تواند برای جلب رضایت شوهر به طلاق، مالی ـ  مثل مهرش  ـ را به او ببخشد و تقاضای طلاق نماید.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 492