شرایط طلاق
اعتبار قصد و اختیار در طلاق دهنده
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

اعتبار قصد و اختیار در طلاق دهنده

احکام طلاق

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1369

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

اعتبار قصد و اختیار در طلاق دهنده

اعتبار قصد و اختیار در طلاق دهنده

[سؤال 10887]‏ ‏ ‏ 6179‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏دختری در سنّ پانزده سالگی به عقد پسر عموی خود درآمد، ولی دختر می گفت‏‎ ‎‏پسر عموی من مرد نیست و با او همبستر نشده بود. این ماجرا در حدود یک سال‏‎ ‎‏طول کشید (در صورتی که این پسر بعد از جدا شدن از او با دختر دیگری عروسی کرد‏‎ ‎‏و صاحب بچه هم شد) ولی چون پسر راضی به طلاق دختر نمی شد پدر دختر برای‏‎ ‎‏طلاق دختر خود به دادسرا مراجعه کرد ـ البته در زمان طاغوت ـ و پدر دختر به پسر‏‎ ‎‏گفت من به شما پولی خواهم داد که طلاق دختر مرا بدهی، ولی بعد از این که‏‎ ‎‏کارهایشان را درست کردند و پسر را راضی به طلاق دختر کردند پدر دختر پولی به‏‎ ‎‏پسر نداد، و در غیاب پسر طلاق دخترش را گرفت، و پسر هم گفت: من به این طلاق‏‎ ‎‏راضی نیستم. بعد از این که سه روز از طلاق دختر گذشت دختر را به عقد جوان‏‎ ‎‏دیگری درآوردند. حال بفرمایید با این که قرار بود پسر پولی از پدر دختر بگیرد و بعد‏‎ ‎‏در دادگاه حاضر شود و طلاق دختر را بدهد آیا این عقد درست است یا نه؟‏

بسمه تعالی، اجرای صیغۀ طلاق اگر با اجازۀ شوهر نبوده باطل است، و

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 405

زناشویی به حال خود باقی است. و عقد دوّم باطل و زن بر آن مرد حرام است. ولی اگر در حین طلاق شوهر آن را اجازه داده طلاق صحیح است و نارضایی بعد از طلاق اثری ندارد.

[سؤال 10888]‏ ‏ ‏ 6180‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 26 / 3 / 1361‏

‏پیرمردی دارای دو زن است که یکی از آن دو زن تا حدودی جوان است و بین‏‎ ‎‏آن ها مدّت هشت یا نه سال اختلاف است. در این زمینه رجوع به دادگاه مدنی خاص‏‎ ‎‏نمودند و زن حاضر به تمکین شده و مقرّر گردید که زوج طبق معمول منطقه، نفقۀ او‏‎ ‎‏را تأمین کند ولی زوج به تعهّد، عمل نکرده و با توجه به عجز و ناتوانی شوهر از‏‎ ‎‏پرداخت نفقه و این که از نظر ایفای زناشویی نسبت به زن دوّم توانایی کافی ندارد،‏‎ ‎‏زوجه خواستار طلاق از دادگاه مدنی خاص شده ولی زوج حاضر به طلاق نیست. آیا‏‎ ‎‏حاکم شرع می تواند بعد از ابلاغ طلاق به زوج، او را وادار کند به طلاق (جبراً) و یا‏‎ ‎‏این که خودش صیغۀ طلاق را جاری نماید؟ لطفاً جواب مسأله را طبق فتوای امام‏‎ ‎‏بیان  نمایید.‏

‏والسلام علی عباد الله‌ الصالحین‏

بسمه تعالی، طلاق باید با اذن و رضایت شوهر باشد.

[سؤال 10889]‏ ‏ ‏ 6181‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏قبل از این که باعث تضییع وقت بشوم بی نهایت سپاسگزارم که به سؤال های فدوی‏‎ ‎‏پاسخ داده شود.‏

‏1. با کسب اجازه ـ آیا زنی که در زمان طاغوت به واسطه اختلاف با شوهرش به‏‎ ‎‏دادگاه مراجعه و به وسیله دادگاه حکم طلاق صادر شده و بدون اجازه شوهرش‏‎ ‎‏محضر رسمی او را طلاق داده با حکم دادگاه و با دیگری ازدواج نموده ازدواج او‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 406

‏صحیح است یا خیر؟ در صورت نادرستی ازدواج تکلیف آن زن و مرد چیست؟‏

بسمه تعالی، طلاق بدون اذن و وکالت از شوهر باطل است و در این صورت ازدواج دوم باطل و اگر دخول شده حرمت ابدیه ثابت است.

‏2. بر فرض مذکور در مسألۀ فوق بچه ای که از چنین زن و مردی متولّد شده چگونه است؟ و آیا بر عمّه‏‎ ‎‏و مادر پدرش محرم است یا خیر؟ و همچنین اگر دختر باشد، عمو و پدر بزرگ بر او محرم می شوند‏‎ ‎‏یا  خیر؟‏

بسمه تعالی، با جهالت پدر و مادر حکم ولد حلال را دارد، و در هر صورت در محرمیت فرقی با سایرین ندارد.

[سؤال 10890]‏ ‏ ‏ 6182‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی‏

‏محترماً، به عرض می رسانم که در اثر نادانی و غلبۀ شیطان فی ما بین زن و شوهری‏‎ ‎‏نزاع شد و طوری شد که طرف شوهر و طرف زن هر دو به هم ریختند و زد و خورد به‏‎ ‎‏طول انجامید و کار به دادگاه کشیده شد. هر کدام از طرفین یک وکیل داشتند و وکلای‏‎ ‎‏آن ها کشمکش کردند، تا کار به طلاق انجامید و چون بنا بود پدر زن و شوهر خواهر‏‎ ‎‏زن به زندان بروند، به گفتۀ وکلا، زن قسمتی از مهریه را گرفت و قسمتی از آن را‏‎ ‎‏بخشید. بعد از مجلس طلاق، در بین راه شوهر گفت که مردم شاهد باشید که من زنم‏‎ ‎‏را می خواهم، و زن هم بنا به فحش دادن کرد. مرقوم فرمایید که این مهر و طلاق‏‎ ‎‏درست است یا خیر؟ و شرایط سه طلاق را شرح فرمایید.‏

بسمه تعالی، طلاق بدون اذن یا وکالت از شوهر، باطل است و در صورت اذن، اگر گذشت مقداری از مهر در مقابل اصل طلاق نبوده، طلاق رجعی است و با رجوع مرد در اثنای عدّه، زوجیت به حال اول برمی گردد و سه طلاق در یک مجلس بدون تخلّل رجوع، حکم یک طلاق را دارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 407

[سؤال 10891]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5993

‏3. اگر زوجه در رژیم قبلی مطلّقه شود و زوج الآن ادعا می کند که طلاق، بدون اذن‏‎ ‎‏بوده، در صورت اثبات آیا طلاق قبلی باطل است یا نه؟‏

بسمه تعالی، طلاق بدون اذن شوهر باطل است.

[سؤال 10892]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6479

‏6. اگر وکالت در دعاوی زناشویی به منظور ثبوت حقانیت یکی از طرفین، منجر به‏‎ ‎‏صدور حکم طلاق شد، وکیل شرعاً مسئولیتی در مفارقت دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر طلاق، با وکالت از طرف شوهر باشد صحیح است و در غیر این صورت، باطل است.

[سؤال 10893]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6106

‏2. اگر به زور و تهدید و کتک کاری، طلاق زنی را از شوهرش بگیرند، آیا آن طلاق‏‎ ‎‏صحیح است یا باطل؟‏

بسمه تعالی، طلاقی که با وکالت از طرف شوهر یا با اذن حاکم شرع نباشد، باطل است.

[سؤال 10894]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6106

‏3. آیا اگر با حکم دادگاه زمان طاغوت، چنین مجرمینی بخشیده شوند و حکم خدا‏‎ ‎‏بلا اثر بماند، عیبی ندارد؟ ‏

بسمه تعالی، رسیدگی به این امور، مربوط به دولت اسلامی و محاکم قضایی است.

[سؤال 10895]‏ ‏ ‏ 6183‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏طلاق هایی که در رژیم گذشته توسط دادگاه های حمایت خانواده با حکم عدم‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 408

‏سازش انجام گرفته است، چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر طلاق از روی اکراه زوج واقع شده یا بدون اذن او بوده، صحیح نیست.

[سؤال 10896]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6308

‏5. زن هایی که از شوهر خود به زور حکومت طلاق می گیرند به شوهر دوم حلال‏‎ ‎‏است یا حرام، اولاد از آن ها حلال زاده است یا نه؟ شما بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر طلاق از روی اکراه بوده صحیح نیست و بر شوهر دوم حرام است و در صورت شبهه، اولاد اولاد شبهه هستند.

[سؤال 10897]‏ ‏ ‏ 6184‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، رهبر انقلاب، مدّ ظله العالی ‏

‏شخصی مدتی به واسطه ناراحتی ای که داشته و شب ها به وسیلۀ خوردن قرص‏‎ ‎‏مقداری استراحت می کرده، در همین حالت و با همین ناراحتی ها عیال خود را طلاق‏‎ ‎‏داده و فعلاً به حالت طبیعی برگشته و قصد رجوع به عیال خود را دارد. آیا با آن شرایط‏‎ ‎‏که طلاق داده، صحیح بوده ـ که مجدداً باید عقد ازدواج بخواند ـ یا طلاق باطل بوده و‏‎ ‎‏احتیاج به عقد جدید ندارد؟‏

بسمه تعالی، طلاق اگر از روی قصد و اختیار و در حضور دو شاهد عادل با مراعات سایر شرایط مقرّره انجام گرفته، محکوم به صحت است؛ وگرنه اثر ندارد. 

[سؤال 10898]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6261

‏2. در زمان طاغوت دختری با فشار پدر و مادرش راضی شده با مردی ازدواج کند‏‎ ‎‏و پس از مدتی با زور، از آن مرد طلاق گرفته و به عقد مرد دیگری درآمده. الآن از این‏‎ ‎‏مرد دوم، دو بچه دارد. آیا طلاق اجباری زن در زمان طاغوت اشکال دارد یا نه؟ ضمناً‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 409

‏موقع عقد دوم، زن مطلب را برای شوهرش نگفته.‏

بسمه تعالی، طلاق اجباری بر شوهر صحیح نیست و در این صورت، عقد بر شوهر دوم باطل است و بر او حرام ابدی شده است.

[سؤال 10899]‏ ‏ ‏ 6185‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، ضمن درود و سلام به آن امام و‏‎ ‎‏رهبر  بزرگوار جامعه اسلامی، به عرض آن امام بزرگوار می رسانم که به مسأله ای‏‎ ‎‏برخورد کردم و از جواب آن، عاجز ماندم و از آن امام بزرگوار تقاضای جواب مسأله‏‎ ‎‏ذیل را دارم.‏

‏1. زنی چند سال در خانۀ شوهر خود، به عقد دائم بوده است و از آن مرد، بعد از‏‎ ‎‏هفت سال اولادی به وجود نیامده است. آیا این زن می تواند به اجبار، شوهر خود را‏‎ ‎‏مجبور به طلاق گرفتن از او بکند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، زن حق ندارد مرد را مجبور به طلاق نماید.

‏2. کسانی که تمام سال، شغلشان مسافرت با ماشین می باشد؛ البته صبح می روند و غروب به خانۀ‏‎ ‎‏خویش بر می گردند و مسافت راه هم از ده فرسنگ تجاوز می کند، آیا دائم السفر محسوب می شوند یا‏‎ ‎‏خیر؟ نماز و روزه شان چه حالت دارد؟ آیا باید نماز را تمام بخوانند و روزه را تمام بکنند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر شغلشان رانندگی یا به نحو دوره گردی است، نمازشان تمام است و در غیر این صورت، باید شکسته بخوانند.

[سؤال 10900]‏ ‏ ‏ 6186‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 23 / 9 / 1361‏

‏خدمت رهبر کبیر انقلاب و امید مستضعفان جهان حضرت امام خمینی دامت‏‎ ‎‏برکاته، با درود به امام امت و امت شهید پرور ایران‏

‏این جانب در سال 1351 پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در ایران برای ادامه‏‎ ‎‏تحصیلات عازم امریکا شدم و پس از پایان تحصیلات فوق لیسانس مدت شش سال‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 410

‏و نیم نیز در آن جا به کار در رشته تخصصی خودم (مهندسی شیمی) مشغول بودم در‏‎ ‎‏این مدت نیز در حد وسع و توان فکری و جسمی ام در خدمت مبارزه بر علیه رژیم‏‎ ‎‏طاغوتی پهلوی بودم و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی مان نیز در تبلیغ و دفاع از آن‏‎ ‎‏کوشش می کردم.‏

‏در سال 1354 نیز با دختری از خانواده ای متین و ایرانی ازدواج نمودم و اکنون نیز‏‎ ‎‏دارای یک دختر 5 ساله می باشم اوایل سال گذشته برای دیدار به ایران آمدیم و با‏‎ ‎‏توجه به این که پس از انقلاب همواره قصد بازگشت به کشور و خدمت را داشته ام‏‎ ‎‏تصمیم به ماندن گرفتیم پس از مدت کوتاهی در سازمان صنایع ملی ایران مشغول به‏‎ ‎‏کار شدم و اکنون نیز در این ارگان انقلابی مشغول به کار هستم. در اسفند ماه گذشته‏‎ ‎‏همسرم همراه با فرزندمان برای سروسامان دادن به وسایل زندگی و خانه ای که در‏‎ ‎‏امریکا داریم به آن جا بازگشت تا پس از فروش خانه و غیره به ایران باز گردد.‏

‏متأسفانه پس از مدتی وی صراحتاً اعلام نموده است که به ایران باز نخواهد گشت‏‎ ‎‏علت این عمل وی بعضاً مسائل خانوادگی و بعضاً برآورده نشدن انتظارات وی پس از‏‎ ‎‏انقلاب و عدم درک صحیح از روند حل مشکلات پس از انقلاب می باشد.‏

‏علی ایّ حال وی از دادگاه امریکا تقاضای طلاق و عهده دار شدن سرپرستی‏‎ ‎‏فرزندمان را نموده است و من مخیّر بین ماندن در ایران و طلاق و یا بازگشت به امریکا‏‎ ‎‏و ادامه زندگی خانواده ام شده ام. با توجه به این مسأله که شخصاً هیچ گونه تمایلی برای‏‎ ‎‏بازگشت به سرزمین کفر ندارم و با بررسی هایی که از طریق وکیل انجام داده ام به‏‎ ‎‏احتمال 99 درصد سرپرستی فرزندمان به همسرم واگذار خواهد شد و پیامدهایی که‏‎ ‎‏این امر در تربیت وی در آن سرزمین دارد تقاضا دارم حکم و وظیفه شرعی بنده را در‏‎ ‎‏طلاق همسرم و یا بازگشت به امریکا و حفظ خانواده ابلاغ فرمایید. ‏

بسمه تعالی، اختیار طلاق زن با شوهر است و زن نمی تواند با جبر و اکراه از شوهر طلاق بگیرد. 


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 411

[سؤال 10901]‏ ‏ ‏ 6187‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضرت آیت الله‌ العظمی، امام خمینی، مدّ ظله العالی رهبر انقلاب ‏

‏یک زن سه مرتبه به کمیته رفته، از شوهرش شکایت کرده و شوهرش را زندان‏‎ ‎‏کرده و چند مرتبه قرص خورده، نزدیک به هلاکت رسیده و دست به وسایل‏‎ ‎‏خودکشی زده است و یک مرتبه فرار کرده، شب همراه مرد اجنبی در خانه اش به سر‏‎ ‎‏برده، بعد با مرد خدا نشناس عهد کرده که از شوهرش طلاق بگیرد و به او شوهر کند و‏‎ ‎‏هزار کارهای خلاف انجام داده؛ جبراً از شوهر طلاق می گیرد؛ آیا این طلاق صحیح‏‎ ‎‏است یا باطل؟ جواب بفرمایید.‏

بسمه تعالی، طلاق بدون اذن شوهر باطل است.

[سؤال 10902]‏ ‏ ‏ 6188‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏

‏محضر مقدس نایب امام، امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏این که شخصی از ترس جان خود، به جبر و اکراه شدید، نسبت به زوجۀ قانونی و‏‎ ‎‏شرعی خود اجباراً لفظ صیغۀ طلاق را بدون قصد معنا، توریتاً جاری کرده، آیا این‏‎ ‎‏طلاق صحیح است و خانم مذکوره جایز است شوهر دیگر اختیار کند یا خیر؟ واضح‏‎ ‎‏تحریر دارید تا کسی در گمراهی نیفتد. اجرکم علی الله‌. ‏

بسمه تعالی، در صحت طلاق شرط است که علاوه بر قصد جدی طلاق داشتن، در حضور دو شاهد عادل باشد، و در غیر این صورت طلاق صحیح نیست و زوجیت به حال خود باقی است.

[سؤال 10903]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1546

‏6. می گویند برای کسی که اولاد نمی شود او را طلاق بدهند بعداً عقد کنند، آیا باید‏‎ ‎‏شرایط طلاق را کلاً داشته باشد یا نه؟‏

بسمه تعالی، این حرف صحت ندارد و طلاق بدون شرایط باطل است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 412

[سؤال 10904]‏ ‏ ‏ 6189‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏درود به رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی‏

‏مسأله ای دارم: چهل روز بعد از عروسی، شوهرم در حادثه ای مرد. بعد متوجه‏‎ ‎‏شدم حامله هستم. بعد از هشت ماه خدا فرزند پسری عنایت کرد؛ فرزندم دو ساله‏‎ ‎‏شد. در اثر کوتاهی پدر و مادر به مردی که بیست سال زن داری کرده و اولادش‏‎ ‎‏نمی شود و جای پدر من بود شوهر کردم. با هزار ناراحتی و سختی در خانۀ این مرد، با‏‎ ‎‏این بچۀ بی پدر زندگی می کردم و تنها سرگرمی من بچۀ خودم بود و این بچه از این که‏‎ ‎‏در خانۀ ناپدری بود خیلی رنج می برد و همیشه از خانه فراری بود، تا رفت جبهه و در‏‎ ‎‏روز فتح خونین شهر شهید شد و پس از هجده سال، من مادر تنها ماندم و جای من‏‎ ‎‏شده بهشت زهرا، نمی دانم چه کنم؟ دلم بچه می خواهد. دلم می خواهد یا بچه دار شوم‏‎ ‎‏یا در خارج از خانه، مانند سپاه یا بسیج، خود را سرگرم کنم و شوهر قبول نمی کند، چه‏‎ ‎‏کار کنم چون خیلی ناراحت هستم و تنها. شب و روزهای سختی را می گذرانم. بسوزم‏‎ ‎‏و بسازم یا طلاق بگیرم و دنبال سرنوشت خود بروم؟ جواب مرا فوری بدهید؛ خیلی‏‎ ‎‏ناراحت هستم.‏

بسمه تعالی، تا شوهر با رضایت، شما را طلاق نداده باید به لوازم زن و شوهری عمل کنید، و بدون اذن شوهر نباید از منزل خارج شوید.

[سؤال 10905]‏ ‏ ‏ 6190‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک و محترم قائد عظیم الشأن و رهبر بزرگ و محبوب اسلام، حضرت‏‎ ‎‏آیت الله‌ العظمی الامام خمینی، مدّ ظله العالی و روحی فداه ‏

‏با نهایت احترام، استدعا دارد: نظر مبارک را نسبت به طلاقی که برابر قانون حمایت‏‎ ‎‏خانواده و تبصرۀ 2 مادۀ 3 قانون مدنی خاص و همچنین طلاقِ مربوط به قبل از قانون‏‎ ‎‏حمایت، که با توافق و تراضی زوجین و یا زوج، با توجه به این که زوجه در طهر غیر‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 413

‏مواقعه و حین یصح الطلاق است، واقع می گردد، ذیلاً مرقوم و مزین فرمایید، که عملی‏‎ ‎‏برخلاف شرع انور اسلام انجام نشود. ‏

بسمه تعالی، طلاق اگر با رضایت زوج و شرایط معتبره دیگر واقع شده، محکوم به صحت است. 

[سؤال 10906]‏ ‏ ‏ 6191‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور مبارک امام سلام عرض می کنم، معروض می دارم:‏

‏من در رژیم طاغوتی به دنبال زنی می گشتم که پاک و مؤمن باشد، ولی بعد از عقد‏‎ ‎‏متوجه می شدم که یا خانواده اش خوب نیستند و یا ایراد می گیرند؛ لذا روابط ما تیره‏‎ ‎‏می شد و من هم او را طلاق می دادم؛ تا این که به تعداد 21 نفر رسید که فقط سه نفرشان‏‎ ‎‏عقد قانونی شدند؛ یعنی در شناسنامه وارد کردند و مابقی را همین که دفتردار‏‎ ‎‏می خواست وارد شناسنامه کند، عقد به هم می خورد و آن آقا هم ما را طلاق می داد. از‏‎ ‎‏این جریان الآن نزدیک به شش سال می گذرد، تا این که مطلبی راجع به طلاق در رسالۀ‏‎ ‎‏شما دیدم و از امام جمعه ای که برای تبلیغ پیش ما آمده بود هم این مطلب را شنیدم که‏‎ ‎‏می گفت: اگر کسی در دادگاه رژیم سابق، زنی را طلاق داد، چون دادگاه غیرقانونی‏‎ ‎‏است، پس طلاق هم باطل است. ‏

‏از آن مقام عالی درخواست می کنم نسبت به این جانب، تکلیف شرعیه را بیان‏‎ ‎‏فرمایید که آیا آن ها الآن همسر من هستند؟ آیا باید آن ها را طلاق بدهم؟ ضمناً من‏‎ ‎‏نمی دانم که آن ها کجا هستند و آیا شوهر کرده اند یا نه؟ و اگر بچه دار باشند، چطور؟ آیا‏‎ ‎‏در این میان، من مقصر هستم یا نه؟ من حتی خانۀ همه آن ها را هم دقیقاً نمی دانم کجا‏‎ ‎‏است، ولی دو ـ سه تای آن ها هستند و ممکن است ـ اگر به جایی نرفته باشند ـ آن ها را‏‎ ‎‏پیدا کنم. لطفاً مرا راهنمایی بفرمایید و مرا از این مشکل بزرگ نجات دهید. والسلام‏

بسمه تعالی، اگر طلاق، با رضایت شوهر با سایر شرایط واقع شود، صحیح است. 

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 414