شیربها و بعض وجوه دریافتی
[سؤال 10557] 5962
بسمه تعالی
محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی
احتراماً با عرض ادب این جانب استدعای عاجزانه دارم به سؤال زیر توجه فرمایید، بدین وسیله به حضور آن رهبر کبیر عرضه می دارم که این کمینه زنی بودم در زمان حیات پدرم با شخصی ازدواج نمودم و پدر بنده مقدار یک حبه آب و زمین که 30 جریب الآن در حال حاضر می باشد از شوهر بنده به عنوان شیربها به تصرف خود
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 228 درآورد و این مقدار زمین تحت کشت برادران بنده است، چون بنده در حال حاضر محتاج هستم آیا به نظر شریف این کمینه می توانم حق خود را از نظر دستور اسلام و رهبری آن امام بت شکن ادعا نمایم؟ آیا این زمین که پدر بنده از شوهر به عنوان شیربها گرفت حق بنده است یا از برادران است که زمین را در دست دارند. استدعای عاجزانه دارم مرقوم فرمایید که اگر این زمین مذکور را که به عنوان شیربها گرفته شد بنده حق دارم دعوای حق خود را نمایم، و اگر هم به دستور اسلام حق دار نیستم آن را مرقوم فرمایید. حالیه تقاضامندم حکم شرعی این سؤال را بفرمایید تا دستور اسلام شرعاً اجرا شود.
بسمه تعالی، اگر شیربها به پدر دختر داده شده و او [به] برادران دختر بخشیده و تحویل آن ها داده مال برادران است.
[سؤال 10558] 5963
بسمه تعالی
1. دوشیزه به عقد کسی درآید و قبل از این که عروسی صورت بگیرد بعد از چند روز از وقوع عقد، داماد پشیمان شده و عقد را به هم زده و طبق قانون شرع به پرداخت نصف قباله محکوم شده؛ آیا اثاث و شیربها یا خرج مطبخ را که داماد پرداخت کرده، حق پس گرفتن آن ها را دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، آنچه که در قبال انجام کاری پرداخت شده اگر کار انجام نگرفته، بازگشت دارد و گر نه برگشت ندارد و آنچه که به عنوان هدیه و بخشش پرداخت شده اگر به حال خود موجود است و طرف مقابل ذی رحم نیست، می تواند در آن رجوع نماید و پس بگیرد.
[سؤال 10559]
2. در قسمت شیربها یا خرج مطبخ که حضرت امام در جلد دوم تحریر الوسیله فرموده منظور از تلف شدن شیربها یا خرج مطبخ فقط برای خرج عروسی است یا هر
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 229 خرج دیگر را شامل است؟
بسمه تعالی، آنچه که به عنوان هدیه برای هر منظوری باشد پرداخت می شود اگر به حال خود در دست طرف باقی نباشد، دهنده حق رجوع و پس گرفتن ندارد.
3. اگر برادر عروس امانتی علی حده از اثاث عروسی از برادر داماد بگیرد و بعد از به هم خوردن عقد، آن اثاث امانت را پس ندهد، در شرع جایز است یا خیانت؟
بسمه تعالی، چیزی که به رسم امانت از کسی گرفتند، هر وقت صاحب امانت مطالبه کند باید برگردانند.
[سؤال 10560]
4. مبلغ شیربها یا خرج مطبخ به هیچ عنوان خرج عروسی نشده؛ زیرا قبل از جلسۀ عروسی عقد به هم خورده.
بسمه تعالی، میزان همان است که در بالا ذکر شد ولی اگر مالی را برای مصرف به خصوصی در اختیار طرف گذاشتند و در آن مصرف خرج نشده، می توانند پس بگیرند.
[سؤال 10561] 5964
بسمه تعالی
1. کسی در گرفتن شیربهای دختر زیاده روی می کند و جهیزیۀ مناسب هم به دختر نمی دهد، مثلاً مبلغ 25 هزار تومان به عنوان شیربهای دختر نقداً می گیرد و از همین پول مذکور، مبلغ پنج هزار تومان را مثلاً برای جهیزیۀ عروسی مصرف می کند و باقی پول که بیست هزار تومان می باشد را پدر دختر به عنوان شیربها می گیرد؛ البته این مبلغ مذکور، غیر از مهر و علاوه بر آن است. آیا این پول که به عنوان شیربها می گیرد، حلال هست یا حرام؟
بسمه تعالی، اگر شیربها را در مقابل عملی مثل سعی در ازدواج می گیرد، یا با رضایت به او می بخشند، حلال است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 230 2. طلبه ای در اثر تحصیل علوم دینی به مرض صداع و اعصاب گرفتار می شود و در معالجۀ آن زحمت زیاد کشیده، اما فایده نبخشیده است و مدت شش سال است که به این مرض گرفتار می باشد؛ و لذا نمی تواند در تحصیل، به طور معمول زحمت بکشد؛ مثلاً یک هفته درس می خواند و یک هفتۀ دیگر مشغول مداوا می باشد و یا از شدت درد قادر به مطالعه نیست، و خلاصه، به مقدار قدرت خود زحمت می کشد. او با این وضع شهریه هم می گیرد و به غیر از شهریه هیچ راه درآمد دیگری ندارد تا امرار معاش نماید و عائله مند هم می باشد و این را هم یقین دارد که با این وضع نمی تواند کار کند؛ آیا این شهریه گرفتن برای او جایز هست یا خیر؟
بسمه تعالی، در فرض مذکور، جایز است.
3. شخصی جاهل به مسأله ظهار است، ولی در حضور دو مرد و یک زن به زنش می گوید: پشت تو مثل پشت مادرم و خواهرم باشد؛ به خداوند و رسول اکرم صلی الله علیه و آله قسم که من دیگر با تو همبستر نمی شوم و این جمله را هم چند بار تکرار کرده است؛ اما عدالت آن دو مرد معلوم نیست و این کلام از جهت دعوایی که در بین آن ها بوده، در حال قهر و غضب گفته شده؛ آیا این زن برای این مرد حرام شده یا خیر؟
بسمه تعالی، حرام نشده است.
[سؤال 10562] ----> 6003
3. اگر در متن عقد ازدواج گفته شود که مهر، یک صد هزار تومان و شیربها، بیست هزار تومان باشد و مراد، این باشد که شیربها را قبل از عروسی، به پدر و مادر دختر بدهند که برای او جهیزیه و نحو آن فراهم کنند، آیا شیربهای مذکور، جزء مهر می باشد و به طلاق قبل از دخول، تنصیف می گردد یا حکم دیگر دارد؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله، جزء مهر محسوب نیست.
[سؤال 10563] 5965
بسمه تعالی
شخصی دختری را با ارتکاز ذهنی بکارت بدون اشتراط در متن عقد به ازدواج درآورده است؛ لکن بناء خارجی متعاقدین بر آن بوده است و بعد از دخول معلوم شده که قبل از عقد، به گفتۀ زوجه توسط حمل بار سنگین زوال بکارت شده است ولی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 231 زوج شک دارد که توسط حمل بار سلب بکارت شده و یا سبب چیز دیگر است. یعنی در علت شاک است. لذا شب اول زفاف مطلب را به پدر زوجه اطلاع داده، و او گفته: «من برای دخترم مهریه نمی خواهم، مطلب مسکوت عنه باشد تا آبرویم ریخته نشود» و با این حرف زوج ساکت شده و از طرفی هم اطمینان پیدا کرده که سبب زوال، حمل بار است. در نتیجه نه ماه با هم زندگی کرده اند؛ ولی حالا می خواهد طلاق بدهد و ادعا می کند: این دو علت باعث شد من عقد را فسخ نکنم. همچنین می گوید: «زوجه اگر می دانسته به توسط حمل بار بوده، چرا قبل از عقد به من اطلاع نداد تا عقد نکنم». زوجه هم می گوید: «من درست یقین نداشتم که بکارتم سلب شده. بلی، احتمالش را می دادم. همچنین خجالت باعث شده که مطلب را فاش نکنم و فقط به عیال برادرم گفتم. و اگر پدرم مهریه را بخشیده، از خودش این عمل را کرده و به من خبر نداده و من مهرم را نبخشیده ام».
حالا بیان بفرمایید نسبت به مهریه و شیربهای پرداخت شده تکلیف چیست؟
در ضمن شیربها چیزی است که در محل مرسوم است و به پدر زوجه می بخشند به داعی کمک به خرج عروسی و تهیه جهیزیه از برای دخترش. و فرض این است که عین پول یا خرج شده و یا تبدیل به جهیزیه شده است.
بسمه تعالی، شیربها را در فرض مذکور حق ندارید مطالبه کنید. و زوجه نیز مهریه را استحقاق دارد و اختیار طلاق با شوهر است.
[سؤال 10564] ----> 5701
3. آیا پولی که در قبال ازدواج ـ که مبلغی به اندازۀ یک یا دو هزار تومان و یا بیشتر ـ به عنوان شیرینی دریافت می کنند و اگر ندهند، طلب محسوب می کنند آیا حلال است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر در ضمن عقد شرط شده باید بپردازد؛ و گرنه منوط به رضایت دهندۀ پول است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 232 [سؤال 10565] 5966
بسمه تعالی
شخصی که دختر کسی را برای فرزند خود نامزد کرده وپیش از عقد کردن، آن دختر از دنیا رفته است. آیا می توان مالی را که پدر دختر از داماد خود قبل از عقد گرفته است پس گرفت یا خیر؟ جواب را واضح بفرمایید.
بسمه تعالی، اگر مهریه بوده و قبل از عقد دختر فوت کرده یا در مقابل عملی داده اند که انجام نشده می توانند پس بگیرند.
[سؤال 10566] 5967
بسمه تعالی 1 / 6 / 1361
حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
پس از اهدای سلام و تحیت
پدری می خواهد برای فرزند خود زن بگیرد. پدر دختر و یا کسی که اختیار عقد با او است مبلغی پول، مثلاً از چهل هزار تومان تا یک صد هزار تومان بر حسب قدرت طرف از وی می خواهد یا صورتی می دهد که داماد اشیایی برای جهیزیه دختر تهیه نماید و تحویل پدر دختر و یا کسان وی نماید تا دختر با خود به خانه شوهر ببرد و در صورتی که این عمل انجام نشود این وصلت انجام نمی گیرد؛ آیا این پول و یا این اشیا را زن مالک می شود یا خیر؟ در صورتی که پس از انجام وصلت زن بمیرد و یا طلاق بگیرد، این وجهی که بابت پول برای جهیزیه گرفته شده و یا صورت اشیایی که کسان زن خواسته اند تا داماد خریداری کند و تحویل کسان زن دهد و زن با خود به خانه شوهر ببرد. کسان زن که ورثه او باشند حق ادعای آن اشیا را دارند یا در موقع اخذ طلاق زن، حق مطالبه آن جهیزیه را دارند یا خیر؟ مستدعی است حکم الله را در این مسأله بیان فرمایید. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، پول یا اشیایی که داماد داده، اگر جزء مهریه است، نمی تواند
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 233 پس بگیرد و اگر از مهریه نیست تا عین آن باقی است، پس گرفتن آن اشکال ندارد.
[سؤال 10567] 5968
بسمه تعالی
محضر حضرت آیت الله العظمی خمینی مدّ ظله العالی
دختری که پدر ندارد و در منزل عمو یا عمه یا خاله یا خالو یا برادر یا کسی دیگر بزرگ می شود و کار هم می کند مرسوم است هر وقت دختر به بلوغ رسید او را عروس می کند و چند مبلغ پول به نام گله می گیرد آیا هر وقت دختر خانه شوهر رفت گله را می تواند از آن کس مطالبه کند؟ شما امر بفرمایید.
بسمه تعالی، حق مطالبه ندارد لکن اگر به رضایت چیزی به او بدهند یا در مقابل عملی قرار داده شود گرفتن آن مانع ندارد.
[سؤال 10568] 5969
بسمه تعالی 19 / 1 / 1361
دفتر مبارک استفتائات حضرت امام، مدّ ظله
نظر به این که در اکثر مناطق ایران مرسوم است که هنگام ازدواج، مبلغ خیلی زیادی مثلاً دویست هزارتومان به عنوان شیربها از طرف داماد می گیرند، شرعاً چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی، در شیربها تفصیلی است که در رسالۀ عملیه ذکر شده است.
[سؤال 10569] 5970
بسمه تعالی 8 / 3 / 1361
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب، مرجع تقلید شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، أدام الله ظله
در کشور ما مرسوم است که صاحبان دختر، مبلغی در حدود سی الی چهل هزار
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 234 تومان پول را به نام گله از داماد می گیرند و این مبلغ مذکور را پدر و مادر دختر تصرف می کنند. البته مهریۀ دختر را علی حده تعیین می کنند. آیا تصرف مبلغ مزبور، مجوز شرعی دارد یا خیر؟ خواهشمند است حکمش را بیان فرمایید.
بسمه تعالی، اگر با رضایت داماد گرفته شود مانع ندارد.
[سؤال 10570] 5971
بسمه تعالی 13 / 10 / 1361
به نام خدا، پاسدار حرمت خون شهیدان، سلام علیکم، دفتر محترم امام امت، خمینی کبیر، رهبر انقلاب، با درود و سلام بر امام زمان، برپا کنندۀ عدل و عدالت و منجی عالم بشریت، و سلام بر امام امت، خمینی کبیر، و درود و سلام بر تمامی شهیدان راه حق و عدالت، و سلام بر تمامی رزمندگان جبهۀ حق علیه باطل و کفر جهانی، و سلام بر شما برادرانی که شب و روز در پیش برد اهداف مقدس جمهوری اسلامی کوشش می کنید. سؤالاتی چند خدمت شما عرضه می دارم و خواهشمندم که جواب را همراه با امضا و مهر آن دفتر به آدرس نامبرده ارسال دارید.
1. آیا مقدار پولی که پدر عروس به عنوان «شیربها» یا پیش کش از داماد می گیرد، صحیح است یا نه؟
اگر صحیح است به چه مقدار؟ و اگر مخالف شرع مقدس اسلام است، به چه مقدار؟ مکروه است یا حرام؟
2. روستایی است در بیرجند که هر کس می خواهد ازدواج کند، عده ای از مردم می گویند که باید حتماً کلّ ده را غذا بدهد؛ یعنی به درب هر منزل یک ظرف غذا ببری، ولی فکر نمی کنند که این جوان این همه هزینۀ مخارج را از کجا تأمین نماید و از آن گذشته اگر جوانی پدر نسبتاً پولدار هم داشته باشد، به فرزندش آن قدر که باید بدهد، نمی دهد. جوان مجبور می شود یا داماد نشود و یا اگر خواسته باشد داماد شود، باید از همان اول تشکیل زندگی از کسی قرض بگیرد و بعد از مدت ها هم نتواند قرض خود
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 235 را ادا نماید. در صورتی که این روستا هم نسبتاً بزرگ است و جمعیت آن 170 خانوار می باشد و تقریباً 25 الی 30 هزار تومان خرج همان یک روز می شود و هیچ فکر نمی کنند که این یک وعده غذا برای آن کسی که می خورد، هیچ دردی را دوا نمی کند، ولی آن جوانی که این هزینۀ هنگفت را خرج می کند و می خواهد خانواده تشکیل بدهد، چه سختی هایی، و چه دردها و رنج هایی که متحمّل نمی شود. جوانی که این هزینۀ هنگفت را خرج می کند، می تواند دست کم 10 هزار تومان آن را لوازم خانوادگی بگیرد تا یک عمر خود او و زن و فرزندان او از آن استفاده نمایند و یا پنج هزار تومان آن را به حساب امام و یا علمای دیگر، و یا به حساب جنگ زدگان و یا جنگ بریزد.
برادران محترم به این سؤالات بندۀ حقیر وجداناً پاسخ دهید؛ چون که عدۀ زیادی به موجب این اشکالات از تشکیل دادن کانون پر مهر و محبت خانواده محروم هستند و شاید افرادی به علت فقر مالی داماد نشوند. در خاتمه توفیق شما را در راه خدمت به اسلام و مسلمین خواستاریم. ناگفته نماند این نامه را از یکی از روستاهای بیرجند نوشته ایم. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، کم کردن مخارج ازدواج امر مطلوب و مرغوبی است، بلکه اگر مخارج موجب اسراف یا مفاسد دیگر باشد، باید ترک شود. و شیربها تابع قراردادی است که در ضمن عقد می شود.
[سؤال 10571] ----> 862
2. پدر مبلغی به نام شیربها از داماد می گیرد آیا مجاز است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر با رضایت می دهد مانع ندارد.
[سؤال 10572] ----> 6667
2. پول نقدی که قبل از عقد جهت تهیه جهیزیه به خانواده زن داده می شود چگونه است و از آن کیست؟ گاهی پدر داماد می گوید که این مبلغ را برای ما هرچه می شود
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 236 بخرید. با این قید، این پول مال کیست؟
بسمه تعالی، اگر پول را به کسی نبخشیده، باقی بر ملک مالک اول است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 237