عملکرد امام خمینی(س) در احیای تفکر اسلامی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : رضوی، سید شمس الحسن

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1378

زبان اثر : فارسی

عملکرد امام خمینی(س) در احیای تفکر اسلامی

‏ ‏

عملکرد امام خمینی(س) در احیای تفکر اسلامی

 سید شمس الحسن رضوی

‏ ‏

‏شیوۀ حضرت امام خمینی(س) در احیای اندیشۀ اسلامی، انعکاس همان‏‎ ‎‏شیوۀ رفتاری پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام، و ادامۀ طریقه و روش ائمۀ‏‎ ‎‏اطهار(ع) است. امام خمینی(س) برای ترویج و گسترش اندیشۀ اسلامی،‏‎ ‎‏سیرۀ محمد و آل محمد (ص) را سرلوحۀ کار خود قرار دادند؛ و در نتیجه‏‎ ‎‏به تعلیمات اسلامی بی تحرک، روح و جان تازه ای بخشیدند، امت‏‎ ‎‏مسلمان بدون توجه به اختلاف میان گروهها و فرقه ها، اندیشه های امام‏‎ ‎‏خمینی(س) را پذیرفتند؛ و بدین ترتیب یکی از بارزترین و پرخروشترین‏‎ ‎‏جنبشهای اسلامی (انقلاب اسلامی) در جهان به وجود آمد. اگر ما دیگر‏‎ ‎‏شخصیتهای عصر حاضر را مورد بررسی قرار دهیم مشخص می شود که‏‎ ‎‏انقلاب مائوتسه تونگ در چین فقط در محدودۀ کشور چین قرار داشت؛ و‏‎ ‎‏آن هم بعد از مدتی ماهیت و شکل واقعی خود را از دست داد؛ نظریات‏‎ ‎‏انقلابی لنین نیز بیش از سیصد سال نتوانست حاکم شود؛ انقلاب فرانسه‏‎ ‎‏از محدودۀ جغرافیایی این کشور فراتر نرفت و دستخوش تغییرات فکری‏‎ ‎‏قرار گرفت؛ حکومت بریتانیا بعد از حکمرانی بر تمام دنیا، به حکومتی‏‎ ‎‏محدود و کوچک تبدیل شد؛ و بدین ترتیب انقلابهای کوچک و بزرگ‏‎ ‎

کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 143

دیگری با ترویج اندیشه های خود بعد از مدت زمانی منحل می شدند؛‏‎ ‎‏ولی امام خمینی(س) با بهره گیری از اندیشۀ اسلامی، احکام الهی را که از‏‎ ‎‏سیرۀ رسول اکرم(ص) برگرفته بودند، مطابق با نیازهای موجود جامعه و با‏‎ ‎‏حقایق روشن بیان داشتند که این تعلیمات نه تنها در ایران مورد قبول عامه‏‎ ‎‏مردم قرار گرفت؛ بلکه هر انسان آزادیخواه در جهان، خواه مسلمان یا غیر‏‎ ‎‏مسلمان، تحت تأثیر آن قرار گرفت. شهید محمد باقر صدر چه زیبا‏‎ ‎‏می فرماید:‏

‏     «آنگونه خود را مجذوب شخصیت امام خمینی کنید که امام خمینی‏‎ ‎‏خود را در اسلام مجذوب ساختند. حضرت امام خمینی(س) ذات‏‎ ‎‏مقدس خود را آنقدر شیفتۀ اسلام کرده بودند و آنقدر برای ترویج اندیشۀ‏‎ ‎‏اسلامی تلاش کردند که اثرات آن قبل از شکل گیری انقلاب، آشکار شده‏‎ ‎‏بود. امام خمینی(س) با آگاه ساختن مسلمانان از نفوذ استعمار در‏‎ ‎‏سرزمین حجاز و تحریف تعالیم اسلامی، مسألۀ آزادی قدس شریف را‏‎ ‎‏دوباره احیا ساختند».‏

‏     امام خمینی(س) می فرمایند:‏

ما تا به اسلام برنگردیم؛ اسلام رسول الله ، تا به اسلام رسول الله برنگردیم،‎ ‎مشکلاتمان سر جای خودش هست، نه می توانیم قضیۀ فلسطین را حلش کنیم‎ ‎و نه افغانستان را و نه سایر جاها را. ملتها باید برگردند به صدر اسلام. اگر‎ ‎حکومتها هم با ملت ها برگشتند که اشکالی نیست و اگر برنگشتند، ملتها باید‎ ‎حساب خودشان را از حکومتها جدا کنند و با حکومتها آن کنند که ملت ایران‎ ‎با حکومت خودش کرد.‎[1]‎


کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 144

‏    ‏‏و در جایی دیگر می فرمایند:‏

باید بدانند که مقصود دوَل بزرگ استعمار از ایجاد اسرائیل، تنها اشغال‎ ‎فلسطین نیست؛ بلکه اگر به آنان فرصت داده شود، تمام کشورهای عربی‎ ‎ـ العیاذبالله ـ به سرنوشت فلسطین دچار خواهند شد.‎[2]‎

‏    ‏‏بر اثر رهنمودهای عملی امام خمینی(س) در تمام دنیا چند مسأله‏‎ ‎‏آشکار شد و تمام مسلمانان و آزادیخواهان برای اجرای این رهنمودها با‏‎ ‎‏جان و دل عمل کردند:‏

‏     1. تبیین نظام اسلامی: بعد از صدر اسلام و در دوران غیبت‏‎ ‎‏امام زمان(عج) در نزد مسلمانان برای تشکیل حکومت اسلامی، هیچ گونه‏‎ ‎‏دستورالعمل واضح و روشنی وجود نداشت. ایشان نه تنها تحت این‏‎ ‎‏عنوان نظریه ای را ارائه دادند؛ بلکه آن را به طور عملی به اجرا در آوردند.‏‎ ‎‏این نظریه، نظریۀ نظام ولایت فقیه بود که در آن یک فقیه عادل به عنوان‏‎ ‎‏ولیّ فقیه، و نیز یک مقام عالی حکومت اسلامی بر اموری مانند چگونگی‏‎ ‎‏برگزاری انتخابات و تشکیل شورای نگهبان و غیره نظارت دارد. الحمدلله ‏‎ ‎‏امروزه کسی نمی تواند بر اسلام خرده گیری کند که اسلام دارای نظام‏‎ ‎‏حکومتی، نظام اقتصادی و نظام رهبری نیست، البته باید گفت که برای‏‎ ‎‏تحقق نهایی این اهداف، هنوز تلاش و کوشش بسیار لازم است؛ و اگر‏‎ ‎‏تمام گروهها با نیت خالص در این راستا تلاش کنند، آرزوی حکومت‏‎ ‎‏جهانی اسلام که امام خمینی(س) آن را بنیان نهاده اند، به حقیقت خواهد‏‎ ‎‏پیوست.‏

‏     2. روز قدس: اسرائیل بعد از انجام دو جنگ با کشورهای عربی و‏‎ ‎


کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 145

‏اشغال بیت المقدس ـ قبلۀ اول مسلمین جهان ـ توانست با توسل به قدرت‏‎ ‎‏و ظلم و زورگویی بیت المقدس را از آن خود سازد؛ ولی به دنبال تعیین‏‎ ‎‏روز «جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان» به عنوان روز قدس، روز اسلام و روز‏‎ ‎‏رسول خدا(ص) از طرف امام خمینی(س)، امروز مسألۀ آزادی قدس بار‏‎ ‎‏دیگر در تمام دنیا مطرح شده، و هر فردی آشکارا اسرائیل را غاصب و‏‎ ‎‏ظالم می داند و خواهان آزادی «قدس شریف» می باشد.‏

‏     3. شناخت دشمن: حضرت امام خمینی(س) راهکار تشخیص‏‎ ‎‏دوست از دشمن را به مسلمانان جهان آموخت و با نجات آنها از تاریکی‏‎ ‎‏مطلق و ناامیدی، به آنها امید تازه ای بخشید. ایشان می فرمایند:‏

شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزید‎ ‎و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرتها و عمّال‎ ‎سرسپردۀ آنان نترسید.‎[3]‎

‏    ‏‏ایشان خطاب به زنان می فرمایند: شما همان زنانی هستید که انقلاب‏‎ ‎‏را رهبری و هدایت کردید. امام خمینی(س) با اشاره به یکی از آیات قرآن‏‎ ‎‏کریم می فرمایند:‏

شما در مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید، از آذوقه‎ ‎و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری برای تهدید و شکست دشمنان‎ ‎بکار بندید.‎[4]‎

‏    ‏‏اگر مسلمانان همیشه بر اساس این آیۀ شریفه عمل کنند و حکومت‏‎ ‎‏اسلامی به وجود بیاورند، و آن را گسترش دهند و همیشه خود را برای‏‎ ‎‏رویارویی با هر خطر و تهدیدی مهیا سازند، یهودیهای غاصب نمی توانند‏‎ ‎


کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 146

یک وجب از سرزمینهای ما را از آن خود سازند، و نمی توانند‏‎ ‎‏مسجدالاقصیٰ را تباه سازند. مردم باید همواره آماده باشند. همین امر،‏‎ ‎‏دنیای کفر و استکبار را وحشتزده کرد و در رابطه با قرآن به یاد سخن‏‎ ‎‏«گلادستون» می افتیم که گفته بود: «قرآن، مهمترین و بزرگترین عامل دفاع‏‎ ‎‏مسلمانان می باشد».‏

‏     امام خمینی(س) با رهنمودهای خود چهرۀ شیطان بزرگ دنیا را نمایان‏‎ ‎‏ساختند و در هر نقطه ای از جهان شعار «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر‏‎ ‎‏اسرائیل»، «اسلام زنده باد»، «آزادی قدس» و شعار «اسرائیل باید نابود‏‎ ‎‏گردد» طنین افکن شد و مردم برای حفظ منافع سیاسی و اقتصادی خود‏‎ ‎‏به پا خاستند که در نتیجۀ آن، در سراسر جهان جنبشهای احیای نظام‏‎ ‎‏اسلامی شکل گرفت و سلطۀ استعمارگران را تضعیف نمود، در‏‎ ‎‏کشورهای لبنان، مصر، عراق، سودان، افغانستان، چچن، بوسنی، بحرین،‏‎ ‎‏اردن، کشمیر، فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی، مسلمانان برای‏‎ ‎‏دستیابی به منافع خود، تلاش گسترده ای را آغاز کردند. همین‏‎ ‎‏رهنمودهای امام خمینی(س) باعث احیای اندیشۀ اسلامی شد، چرا که‏‎ ‎‏وقتی عامۀ مردم شیوۀ مستبدانه و ظالمانۀ حکمرانان و رهبران خود را‏‎ ‎‏مشاهده می کنند، احساس مسئولیت کرده، تصمیم می گیرند که یک هدف‏‎ ‎‏و مقصد را در پیش گرفته، و در مقابل هر گونه انحراف و خودرأیی ایستاده‏‎ ‎‏و مسئولیت کامل را خود برعهده گیرند. بر این اساس، آن شخصیتهای‏‎ ‎‏آگاه و بیدار که در پی ایجاد روح واقعی تفکر اسلامی می باشند، بر این‏‎ ‎‏حقیقت تأکید می ورزند که باید با تمام قدرت با پیمان خائنانۀ کمپ دیوید،‏‎ ‎‏توطئۀ استعمار جهت تسلط بر افغانستان، توطئۀ هندوستان و اسرائیل در‏‎ ‎‏کشمیر، چپاولگری روسیه در چچن، اهداف استعمارگران در عراق، شیوۀ‏‎ ‎


کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 147

عوامل نظام سرمایه داری در الجزایر، اهداف امریکا و اسرائیل در مصر و‏‎ ‎‏دیگر کشورهای اسلامی مخالفت شدید خود را قولاً و عملاً آشکار‏‎ ‎‏سازیم. این مسأله پس از گسترش اندیشۀ امام خمینی(س) به وجود آمد.‏

‏     در گذشته، استکبار جهانی گمان می کرد که با فریب مردم مسلمان و‏‎ ‎‏ایجاد تفرقه، جدایی و اختلاف در بین گروهها و فرقه های مذهبی، شور و‏‎ ‎‏شوق و اشتیاق اسلامی آنها را از بین خواهد برد، ظلم و جور، خیانت،‏‎ ‎‏بی حجابی، بی عفتی، هوسرانی، عیاشی و بی دینی را در بین مردم رواج‏‎ ‎‏خواهد داد و نیز منابع اصلی زندگی آنها و منابع معدنی آنها را چپاول‏‎ ‎‏خواهد کرد.‏

‏     اما حالا ـ بحمدالله ـ عکس این قضیه به وقوع پیوسته است و در‏‎ ‎‏کشورهایی مانند امریکا، انگلستان، ایتالیا و... جهت جلوگیری از حجاب،‏‎ ‎‏به دنبال قانون سازی می باشند، و برای مفهوم آزادی، این را که هر شخص‏‎ ‎‏در انجام هر کاری آزاد است، نمی پذیرند و به دنبال تعیین حد و مرز‏‎ ‎‏آزادی می باشند؛ و نیز در صدد ترویج آزادی در حدودی که تفسیر‏‎ ‎‏اسلامی آن را مشخص ساخته است، هستند. اگر ما این مسأله را به دقت‏‎ ‎‏مورد بررسی قرار دهیم، در می یابیم که بعد از ارسال مبلّغین و محققین‏‎ ‎‏اسلامی از طرف امام خمینی(س) به اقصیٰ نقاط جهان، در تمام مساجد‏‎ ‎‏سراسر دنیا تعداد نمازگزاران بیشتر شد، آگاهی و شعور زنان نسبت به‏‎ ‎‏رعایت حجاب بیشتر شد؛ و در مناطق مختلف دنیا، چه مسلمان و غیر‏‎ ‎‏مسلمان به این سطح از آگاهی رسیدند که مسلمان به عمل روی آورد و‏‎ ‎‏غیر مسلمان نیز متوجه دین شد؛ و این امر نه تنها در کشورهای شبه قارۀ‏‎ ‎‏هند، بلکه در کشورهای امریکا، چین و فرانسه نیز صورت گرفت.‏

‏     4. حفاظت و پاسداری از رهنمودهای گسترش یافتۀ امام خمینی(س)‏‎ ‎


کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 148

که باعث بیداری مسلمانان عصر حاضر شد، بر هر فرد آگاه و بیدار دلی که‏‎ ‎‏از این تعلیمات بهره مند شد، لازم است. بنابراین همان طور که‏‎ ‎‏امام خمینی(س) دین خود را ادا کردند، ما نیز باید از عهدۀ مسئولیت خود‏‎ ‎‏برآییم. در زمان حیات امام خمینی(س)، استعمار جهانی، توطئه های‏‎ ‎‏زیادی انجام داد و اکنون نیز بر شدت آن افزوده است. استعمار جهت‏‎ ‎‏گسترش سیطرۀ خود تمام توان و قدرت خود را به کار بسته است و‏‎ ‎‏میلیونها دلار جهت از بین بردن اندیشۀ اسلامی امام خمینی(س) هزینه‏‎ ‎‏کرده است؛ بنابراین بر مسلمانان، اندیشمندان، علما و حکمرانان مسلمان‏‎ ‎‏واجب است که از انجام واجبات خود غافل نشوند و با ایمان و همبستگی،‏‎ ‎‏جامعه ای متحد و اسلامی تشکیل دهند و برای آزاد سازی «قدس» و از‏‎ ‎‏بین بردن اسرائیل غاصب، نهایت تلاش خود را به کار بندند و برای‏‎ ‎‏رسیدن به اهداف مهم و بزرگ، اختلافات خود را کنار بگذارند، مرزهای‏‎ ‎‏اسلامی را به روی مسلمانان بگشایند، از منابع معدنی برای حل مسائل‏‎ ‎‏مسلمانان استفاده کنند، سازمان کاریابی مشترک تشکیل دهند، بازار‏‎ ‎‏مشترک ایجاد کنند، در بین کشورهای اسلامی، تجارت را گسترش دهند و‏‎ ‎‏از کشیده شدن مسائل کشورهای اسلامی به کشورهای استعماری‏‎ ‎‏جلوگیری کنند، و برای حل مسائل کشورهای مسلمان نباید از‏‎ ‎‏استعمارگران چاره جویی کنند؛ بدین ترتیب ما ممکن است بتوانیم به‏‎ ‎‏پیروزی دست یابیم و در آخرت نیز سر افراز باشیم.‏


کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 149

‎ ‎

کتابامام خمینی (س) و بازسازی تفکر اسلامی: مجموعه مقالات و رویدادهای همایش، اسلام آباد - پاکستان ۲۳ و ۲۴ بهمن ۱۳۸۷صفحه 150

  • )) همان؛ ج 13، ص 89.
  • )) همان؛ ج 2، ص 461.
  • )) همان؛ ج 21، ص 448.
  • )) انفال  / 60.