مسائل متفرقۀ احرام حج
1- س - فاصلۀ بعضی از محلات جدید الاحداث مکه تا مسجد الحرام بیش از 18کیلومتر است و شاید عرفاً از توابع مکه حساب شوند نه اینکه جزء مکه باشند،چرا که تابلوهای راهنمایی با فلش جهت مکه را مشخص نمودهاند،با این کیفیت آیا میتوان برای حج در محلات فوق الذکر مُحرم شد؟
ج - اگر از محلات مکه است مانع ندارد،و اگر از محلات آن نیست یا مورد شک است،کفایت نمیکند.
2- س - اشخاص معذوری که میتوانند اعمال مکه را بر وقوفین مقدم بدارند،اگر جهلاً بدون احرام،اعمال مکه را قبل از وقوفین انجام دادند چه صورتی دارد؟
ج - کفایت نمیکند و باید یا قبل از وقوفین آنها را با احرام اعاده کنند یا بعد از وقوفین و اعمال،آنها را به جا آورند.
3- س - حاجی در عرفات یا منیٰ فهمید که در احرام حج تلبیه نگفته است آیا در لحظۀ التفات،تلبیه کافی است و تکلیف او چیست؟
ج - اگر میتواند به مکه برود و مُحرم شود و بقیۀ اعمال را که باید با احرام انجام دهد به جا آورد،باید چنین کند،و اگر ممکن نیست همان جا لبیک بگوید،و اگر بعد از تقصیر یا حلق متذکر شده،عملش صحیح است و لازم نیست لبیک بگوید.
4- س - شهر مکه را چند رشته کوههای طولانی و مرتفع فرا گرفته و هر دو جانب کوه ساختمان شده است،گاهی چند کیلومتر باید از این
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 230
جانب کوه رفت تا به جانب دیگر رسید،و ساکنین احد الجانبین جدای از جانب دیگرند،مثل شعب بنی عامر که نزدیک مسجد الحرام است و عزیزیه که نُه کیلومتر یا بیشتر در جانب دیگر است،و به حسب مسامحۀ عرفی به همۀ این قطعات،مکه گفته میشود،آیا احرام حج تمتع از تمام این نقاط و نقاط مشابه صحیح است یا نه؟
ج - اگر در مکه است،احرام حج از آنجا صحیح است،هر چند از ساختمانهای جدید الاحداث باشد.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 231