مقدمه
بدان که بر هر مکلّف که جامع شرایط باشد وجوب حج به دلیل قرآن و احادیث وارده از نبی اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام ثابت است.حج یکی از ارکان دین است و از ضروریات آن به شمار میرود.ترک حج با اقرار به وجوب،یکی از گناهان کبیره و با انکار،موجب کفر است.خداوند متعال در قرآن مجید فرمود:
وَ لِلّٰهِ عَلَی النّٰاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّٰهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعٰالَمِینَ.
شیخ کلینی - قده -به طریق معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت نموده که هر کس از دنیا رود و حَجة الاسلام را به جا نیاورد،بدون اینکه او را حاجتی ضروری باشد یا آنکه به جهت بیمار شدن از آن بازماند یا آنکه پادشاهی از رفتن آن جلوگیری نماید،چنین کس در حال مردن به یهودیت یا نصرانیت از دنیا خواهد رفت.این آیه و این روایت در اهمیت حج و وجوب آن کافی است و روایات بسیاری در این دو قسمت وارد شده که این مختصر،گنجایش ذکر آنها را ندارد و چون که مستحبات حج،بیش از آن است که در این رساله بیان شود،لذا به بیان مقداری از آنها اکتفا کرده و
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 1
بقیه را به کتب مفصله وامیگذاریم که به جا آوردن آنها به امید ثواب اشکالی ندارد؛و نظر به اینکه این مناسک برای فارسی زبانان میباشد و تکلیف آنها عمره و حج تمتع است،اکتفا به بیان احکام آنها شد و قبل از شروع در مناسک که مشتمل است بر دو باب و چند فصل و مسائلی چند، بعض مسائل و شرایط وجوب حَجة الاسلام و بعض مسائل نیابت و وصیت به حج و چند مسألۀ دیگر بیان میشود.
مسألۀ 1- حَجة الاسلام که حج واجب بر شخص مستطیع است بیش از یک مرتبه در تمام عمر واجب نیست.
مسألۀ 2- وجوب حج،بر شخص مستطیع فوری است؛یعنی واجب است در سال اول استطاعت به جا آورد و تأخیر آن جایز نیست و در صورت تأخیر واجب است در سال بعد انجام دهد و همچنین ...
مسألۀ 3- اگر درک حج،بعد از حصول استطاعت،متوقف بر مقدماتی مثل سفر و تهیۀ اسباب آن باشد،تحصیل آن واجب است،به طوری که در همان سال به حج برسد و در صورتی که شخص کوتاهی کند و به حج در آن سال نرسد حج بر او مستقر میشود که باید در هر صورت بعداً به حج برود،هر چند استطاعت از بین برود.
کتابمناسک حج: مطابق با فتاوای امام خمینی (س) (به ضمیمه ترجمه بعضی از مسائل حج تحریر الوسیله و حدود 550 مسأله جدید)صفحه 2