تبدل حج تمتع به افراد
و در اینجا چند مسأله است:
مسأله 1- اگر شخصی که احرام عمره بسته است به واسطۀ عذری دیروقت وارد مکه شد به طوری که اگر میخواست عمره بهجا بیاورد وقت وقوف به عرفات میگذشت یا خوف داشت که بگذرد،باید عدول کند به حج افراد، و پس از بهجا آوردن آن عمرۀ مفرده بهجا آورد و حج او صحیح و کافی از حَجة الاسلام است.
مسأله 2- اگر زنی احرام بست و وقتی به مکه وارد شد به واسطۀ حیض یا نفاس نتوانست طواف بهجا آورد و اگر میخواست بماند تا پاک شود ترس آن داشت که وقت وقوف به عرفات بگذرد به دستوری که در مسأله(1)گفته شد باید عمل کند.
مسأله 3- اگر بدون احرام وارد مکه شد و نبستن احرام به واسطۀ عذری بوده و وقت هم تنگ باشد باید در مکه احرام حج افراد ببندد و به دستور سابق عمل کند.
مسأله 4- اگر از روی عمد و بیجهت احرام نبسته و عمرۀ خود را باطل کرده و وقت تنگ شده از عمرۀ تمتع،احتیاط واجب آن است که حج افراد بهجا آورد و پس از آن عمرۀ مفرده،و در سال دیگر حج را اعاده کند.
مسأله 5- مراد از تنگی وقت در مسألههای پیش،خوف نرسیدن به وقوف اختیاری عرفه است که از ظهر نهم ماه ذی الحجه است تا غروب.
مسأله 6- کسی که حج مستحب بهجا میآورد و پس از ورود به مکه دید وقت تنگ است،عدول به افراد کند و حج افراد بهجا آورد،و عمرۀ مفرده بر او واجب نیست.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 336 مسأله 7- کسی که مُحرم شد به احرام تمتع از حج واجب و عمداً تأخیر انداخت تا وقت تنگ شد باید به دستوری که در مسألۀ(4)ذکر شد عمل نماید.
مسأله 8- کسی که وظیفۀ او حج تمتع است و در وقت احرام بستن علم پیدا کند که اگر بخواهد عمرۀ تمتع بهجا آورد به وقوف عرفات نمیرسد میتواند از اول مُحرم شود به حج افراد و آن را بهجا آورد.و پس از آن عمرۀ مفرده بهجا آورد و عملش صحیح است.
استفتائات تبدّل حج تمتع به افراد
1 س- کسی قصد بیرون رفتن از مکه را داشت،به همین جهت از اول در میقات به نیت عمرۀ مفرده مُحرم و وارد مکه شد و عمرۀ مفرده را بهجا آورد،بعداً از خارج شدن از مکه منصرف شد،آیا این عمره،از عمرۀ تمتع کفایت میکند،یا باید برگردد به میقات و برای عمرۀ تمتع مُحرم شود؟
ج- اگر حج او استحبابی است میتواند عمرۀ مفرده را تبدیل به عمرۀ تمتع کند، ولی چنانچه حج واجب یا نیابی باشد جواز تبدیل،محل اشکال است.
2 س- اگر بعد از نیت عمره و احرام،مجدداً برای عمرۀ دیگر مُحرم شود،مثلاً به نیت عمرۀ مفرده مُحرم شده بعداً نیت عمرۀ تمتع کند و تلبیه بگوید،آیا کدام عمره صحیح است؟
ج- اگر نیت کرده و تلبیه گفته،مُحرم شده است و تجدید احرام موضوع ندارد،و نمیتواند برای نوع دیگر عمره نیت کند و احرام دوم باطل است.
3 س- زنی که عادت ماهانۀ وقتیه و عددیه داشت و مثلاً روز هفتم ماه پاک میشد،همان روز هفتم پاک شد و غسل کرد و اعمال عمرهاش را بهجا آورد، روز بعد لک دید،باز غسل کرد و اعمال را انجام داد تا روز دهم و برای عرفات
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 337 حرکت کرد،روز یازدهم هم لک دید،آیا حجش افراد است یا تمتع؟
ج- در فرض مزبور وظیفۀ او تمتع است.
4 س- زنی روز هشتم خون دید،خیال کرد حیض است،احرامش را تبدیل به حج افراد کرد،بعد که به عرفات رفت متوجه شد که استحاضه است،وظیفۀ او چیست؟
ج- اگر وقت عمره ضیق شده و طواف را عمداً تأخیر نینداخته حج افراد را تمام کند و اگر حج واجب است سپس عمرۀ مفرده بهجا آورد.
5 س- اینجانب مدیر گروه حج میباشم،اعمال حجی که انجام میدهم مستحبی است،آیا میشود به جای حج تمتع نیت حج افراد نمود و به جای عمرۀ تمتع، عمرۀ مفرده انجام داد؟ و همچنین سایر خدمه،واجب الحج نیستند آیا میتوانند چنین کنند؟
ج- میتوانند عمرۀ مفرده انجام دهند و برای حج مُحرم نشوند،و میتوانند حج افراد بهجا آورند،ولی میقات حج افراد مواقیت معروفه است.
6 س- کسی که حج افراد بر او واجب و متعین است و به قصد حج افراد در یکی از میقاتها مُحرم شده است،آیا میتواند نیت حج افراد خود را به عمرۀ تمتع تبدیل نماید و بعد از انجام آن،حج تمتع بهجا آورد،و همچنین آیا میتواند حج افراد را به عمرۀ مفرده تبدیل نماید و بعد از انجام آن،برای عمرۀ تمتع مُحرم شود؟
ج- نمیتواند عدول کند،و تبدیل نمیشود.
7 س- شخصی با احرام عمرۀ تمتع وارد مکه شده و بعد از اعمال عمره برای حج افراد مُحرم شده است،آیا حج او صحیح است؟
ج- اگر از مکه خارج شده و از میقات برای حج افراد مُحرم شده بعید نیست صحت حج،ولی تمتع واقع نمیشود،و اگر از مکه مُحرم شده،در صورت اشتباه در تطبیق،حج او صحیح و تمتع است،و در غیر این صورت حج او صحیح نیست.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 338 8 س- شخصی در حرم برای حج افراد مُحرم شده و بعضی از اعمال را انجام داده، وظیفۀ او چیست؟
ج- اگر از روی جهل بوده؛چنانچه ممکن نیست که به میقات برود و از آنجا مُحرم شود و به وقوف برسد،در همان محلی که هست مُحرم شود و اعمالی که امکان تدارک آن با احرام هست تدارک کند،و چنانچه تمام اعمال را با همان احرام انجام داده و بعد متوجه شده،حج او صحیح است.
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 339
کتابمناسک الحج/ مناسک حج: مطابق با فتاوای حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (س)صفحه 340