تأملی در گسترش احزاب سیاسی
حجةالاسلام والمسلمین سید جواد ورعی
در مقاله حاضر پس از اشاره به برخی از فواید آثار احزاب، هم چنین مضرّات آن از دیدگاه غریبان و جوامع غربیان و جوامع اسلامی به تفاوت فعالیت های حزبی در جوامع اسلامی و جوامع غربی پرداخته شده و آمده است: در جوامع غربی مهم ترین فعالیت احزاب فعالیت سیاسی برای کسب قدرت است و برای رسیدن به آن از هر راه ممکن بهره می برند، در حالی که فعالیت احزاب در جوامع اسلامی باید برای رضایت خدا و اعتلای کلمه حق و عزت مسلمین و پای بند به ارزش ها و موازین اخلاقی باشد.
از این رو امام خمینی نیز فعالیت حزبی در جوامع اسلامی را منوط به تفاهم در اصول و حفظ وحدت می دانستند. نویسنده دیدگاه های امام درباره فعالیت های حزبی را در موارد زیر بررسی کرده است:
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 278
به اعتقاد نویسنده، با توجه به شواهد موجود تاریخی، امام همواره روحانیت را از فعالیت های حزبی برحذر داشته اند و شأن آن ها را در جامعه بالاتر از فعالیت حزبی دانسته اند.
تجربه فعالیت احزاب در جوامع اسلامی: ظهور احزاب در جوامع اسلامی از نظر امام غالباً پدیده ای استعماری بوده است تا مردم این کشورها را از تجمع و وحدت نظر بازدارند. از این رو احزاب در این جوامع همواره سرسپرده اجانب، خائن به ملت، فاقد شم سیاسی و پیرو هوای نفس بوده اند و عملکرد منفی و غیرقابل دفاع داشته اند.
انقلاب اسلامی و آزادی احزاب: امام با وجود سابقه منفی عملکرد احزاب در تاریخ معاصر ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت احزاب قائل نشدند، اما عملکرد زشت آن ها تا جایی پیش رفت که در مرکز کشور و در دانشگاه تهران اتاق جنگ برای تجزیه بعضی از استان های کشور تشکیل دادند و به هدایت تجزیه طلبان و جاسوسی، ترور، دزدی، نقض قوانین، توطئه، کودتا پرداختند.
نتیجه این که:
فعالیت سالم حزبی از دیدگاه حضرت امام بلامانع، اما مشروط به رعایت مصالح ملی و مذهبی است؛
ایشان به دلیل تجربه ناموفق احزاب سیاسی در ایران به فعالیت های حزبی خوش بین نبودند؛
اختلاف و دشمنی بین احزاب و جریانات سیاسی نگران بودند؛
جایگاه روحانیت را بالاتر از حزب گرایی می دانستند.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 279