مردم در اندیشه امام و نقش آن‏ها در تحقق ولایت فقیه
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اخوان‌کاظمی، بهرام

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1378

زبان اثر : فارسی

مردم در اندیشه امام و نقش آن‏ها در تحقق ولایت فقیه

‏ ‏

‏ ‏

مردم در اندیشه امام و نقش آن ها در تحقق ولایت فقیه

دکتر بهرام اخوان کاظمی

‏ ‏

‏بدون شک یکی از عمده ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران تأسیس نظام‏‎ ‎‏اسلامی بر پایه نظریه ولایت فقیه است. امروزه با گذر از بیستمین سال گرد این انقلاب‏‎ ‎‏هنوز سؤالاتی مطرح است از قبیل این که مردم چه جایگاهی در اندیشه امام(ره) و تحقق‏‎ ‎‏نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی دارند؟ آیا نقش آن ها انفعالی و صوری است یا‏‎ ‎‏فعال و واقعی؟ آیا فقها در حوزۀ ولایت خویش مستقل از مردم هستند یا وکیل آن ها، و‏‎ ‎‏این مردم اند که می توانند آن ها را عزل و نصب کنند؟ آیا نقش مردم در تحقق ولایتِ فقها‏‎ ‎‏«تثبیتی» است یا «اثباتی»؟‏

‏به عقیده نویسنده مقاله، مردم در اندیشه و سیره امام(ره) نقش محوری دارند.‏‎ ‎‏خوش بینی به مردم و توان عظیم آن ها و اهمیت دادن به پذیرش و خواستِ عمومی و‏‎ ‎‏بلوغِ فکری، سیاسی امت و تکریم از ایشان، در همه آثار معظم له به چشم می خورد.‏

‏در اندیشه امام مردم پس از رکن الهی، رکن دوم اندیشه و نهضت وی را تشکیل‏‎ ‎‏می دهند، البته بعد الهی این تفکر بر بُعد مردمی احاطه داشته و جنبۀ مردمی مقید و‏‎ ‎‏محصور در آن است.‏

‏شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ فقیهی در طول تاریخ به اندازۀ امام مردم را واجد‏‎ ‎‏نقش ندانسته و آن ها را مورد خطاب و تکریم و استظهار قرار نداده است. اما بدون هیچ‏‎ ‎‏تردیدی نظر ایشان در مورد جایگاه و نقش مردم در تحقق ولایت فقیه، مطابق با نظریه‏‎ ‎‏ولایت استقلالی فقیه یا ولایت انتصابی است و امامت و رهبری را منصوبِ الهی‏‎ ‎‏می دانند نه مجعول دست بشر و اساساً نقش نظریه ولایت مطلقه فقیه امام(ره) و هم‏‎ ‎‏طرازی و هم گونیِ اختیارات حکومتی فقیه جامع الشرایط با پیامبر(ص) و امام معصوم‏‎ ‎


کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 230

(ع) و آبشخورِ الهی واحد این اختیارات، دلالت بر این دارد که منصبِ حکومت، امری‏‎ ‎‏الهی است و اختیارات حاکم نیز منصوب و مجعول از سوی خدای متعال است.‏

‏از سوی دیگر، تاکید مکرر امام(ره) بر نقش با اهمیت مردم و اعتقاد به ولایت‏‎ ‎‏انتصابی موجدِ هیچ گونه شبهه و توهمی نیست، زیرا ایشان اگر چه به این نظریه باور‏‎ ‎‏قطعی داشته اند، به دلایلی از جمله احترام و علاقۀ وافر به مردم و اهمیت بیش از حد به‏‎ ‎‏پذیرش و خواست آن ها و ضرورتِ حفظ اسلام و مصالح عمومی و در نظر گرفتن‏‎ ‎‏موقعیت های زمانی و مکانی جدید، عملاً «نظریه احتیاطی» را پیش گرفته اند، تا به هر دو‏‎ ‎‏نظریه ولایت انتصابی و انتخابی عمل شود. عمل به نظریه احتیاطی، عمل به همه آرا‏‎ ‎‏است و بر این دلالت دارد که فقیه در صورتی «ولی امر» می گردد که مردم او را بپذیرند.‏‎ ‎‏بدین ترتیب امام(ره) با علاقۀ مفرط به مردم و چشم پوشی از حق شرعی خویش، ضمن‏‎ ‎‏رعایت احتیاط های شرعی در امر زعامت، به مردم نقش بیش تری اعطا کردند و بدین‏‎ ‎‏وسیله بنا به قاعده «الزام»‏‎[1]‎‏، حجت را بر همگان تمام کردند.‏

‏ ‏

‏ 

کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 231

  • . «و الزموهم بما الزموا علیهم انفسهم؛ ایشان را بدانچه خود را ملزم می دانند الزام نمایید.»