حدود اختیارات رهبر در دوران غیبت
نزیک شریعتی
ضرورت رهبری و حکومت ولایی در دوران غیبت، برآیندِ تأمل در فلسفۀ سیاسی – اجتماعی اسلام و نهضت های پیامبران ابراهیمی است.
بدین سان نمی توان دین را پاسخ گوی نیازهای مادی – معنوی انسان ها خواند و در عین حال بر لزوم تأسیس جامعه و نظام مبتنی بر اندیشه های دینی معتقد نبود.
نویسندۀ مقاله، با طرح پرسش زیر، به ادامه بحث می پردازد: حوزۀ اختیار و عمل رهبری، همان است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است، یا این که آن همه، پاره ای از اختیاراتی است که رهبر دارد؟ آن چه در اصول قانون اساسی مربوط به رهبری مشاهده می شود، از باب احتیاج و سامان دهی امور کشور است، وگرنه با توجه به مطلقه
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 192
بودن ولایت فقیه، اختیار رهبری فراتر از اصول مکتوب قانونی می باشد، و عملکرد رهبر فقید انقلاب در تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی و نصب وی، گواه این نکته است.
در بخش پایانی مقاله، وظایف رهبری دربارۀ نفس و خلق، از منظر روایات و دیدگاه فقیهان طرح شده است که با در نظر گرفتن بینش فقهی – اجتماعی آنان، گاه دایرۀ اختیارات و قدرت رهبری فراخ می گردد، تا آن جا که در ولایت تشریعی و حکومت ظاهری، وضعی مشابه حکومت پیامبر و امیرمؤمنان پیدا می کند؛ و گاه به حفظ اموال ایتام و مجهول المالک، تصرف در اموال سفها و افراد بی سرپرست، و اجرای حدّ، محدود می شود.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 193