مسائل متفرقه
مسأله 1- اگر کسی یک زن بیش ندارد لازم نیست که با او نزدیکی کند،مگر بعد از چهار ماه و لازم نیست در منزل او باشد یا پیش او بخوابد هرشب یا چهار شب یک بار،بلی لازم است که آن زن را ترک نکند و به حال خودش نگذارد مثل زنانی که نه شوهردار حساب میشوند و نه بیشوهر.
مسأله 2- اگر کسی دو زن دارد،پس در این صورت اگر با یکی از آنها شب را به روز آورد باید با دیگری هم چنین کند،ولی بعد از آن که حق دومی را ادا کرد دیگر لازم نیست که از اول شروع کند،و همچنین است اگر سه زن یا چهار زن دارا باشد.
مسأله 3- چنانچه کسی دو زن دارد،میتواند سه شب از چهار شب را پیش یکی از آنان باشد و شب چهارم پیش دیگری بخوابد،همچنین است اگر سه زن دارا باشد،در این صورت هم میتواند دو شب پیش یکی بخوابد و دو شب دیگر پیش آن دو زن دیگر.
مسأله 4- این احکامی که ذکر شد مربوط به زن عقدی است،اما زن صیغه چه
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 373 یکی باشد چه بیشتر حقی از این جهت ندارد.
مسأله 5- هر یک از زنان میتوانند حق شب خوابگی خود را ببخشند،چنانچه میتوانند به زن دیگری واگذار کنند و در این صورت بر مرد لازم است که مراعات کند و از رفتن پیش آن زن رو متابد.
مسأله 6- این احکامی که ذکر شدند مربوط است به مردی که حاضر است و اما اگر مسافر باشد پس بر او چیزی لازم نیست،و قضا ندارد بعد از آن که از سفر مراجعت کرد.
مسأله 7- مردی که چهار زن دارد اگر خواست شروع کند به رفتن پیش یکی بعد از دیگری اختیار با خود اوست در انتخاب کردن کدام یک برای شب اول،و کدام یک برای شب دوم،و کدام یک برای شب سوم.
مسأله 8- اگر چنانچه زن،ناشزه شد؛به این معنی که اطاعت نکرد شوهر خود را در اموری که باید اطاعت کند،مثلاً تمکین نکرد یا خود آرایی ننمود اگر شوهر بخواهد آن را،و یا آن که از خانه بدون اجازۀ او بیرون رفت،پس در این صورت حق شب خوابگی ندارد و نفقهای بر گردن شوهرش نیست.
مسأله 9- اگر چنانچه علائم نشوز در زن پیدا شد،به این که بداخلاقی کرد و تغییر رویه داد در رفتار با شوهرش،پس در این صورت اگر مرد او را نصیحت کرد و پند و اندرز داد و در او تأثیر نکرد و اطاعت شوهر نکرد،در این حال او ناشزه شناخته میشود،و مرد میتواند که از او دوری کند و چنانچه با دوری کردن زن رام نگشت میتواند او را بزند.
مسأله 10- باید مراعات شود که مبادا بدن زن سرخ و سیاه شود،و چنانچه با زدن کمی او رام میشود جایز نیست شدیداً او را تنبیه کند،چنانچه جایز نیست در زدن، مقصودش انتقام کشیدن باشد،بلکه لازم است قصدش اصلاح کار زناشویی باشد.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 374 مسأله 11- اگر مرد در فرض سابق زن را بزند به طوری که جنایتی بر او وارد آید، باید غرامت او را بکشد.
مسأله 12- همچنان که زن ناشزه میشود به ترک طاعت شوهرش،مرد هم ناشزه میشود به این که حقوقی که باید بپردازد مثل نان دادن و لباس پوشانیدن و با او نزدیکی کردن و غیر اینها نپردازد و خلاف کند،در این صورت زن میتواند مطالبه کند حق خودش را و موعظه و نصیحت کند شوهرش را و چنانچه فایدهای نبخشید، میتواند داد خودش را از حاکم شرع و مجتهد وقت بخواهد.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 375