شرایط معاملۀ سلف
و آن چند شرط است: اول: خصوصیاتی را که قیمت جنس به واسطۀ آنها فرق میکند معیّن نمایند،به طوری که رافع جهل و غرر باشد.
دوم: پیش از جدا شدن بایع و مشتری از هم باید مشتری تمام قیمت را به فروشنده بدهد و اگر بعض قیمت را تحویل داد،معامله در همان مقدار صحیح و در مابقی باطل است.اگر قیمت دین باشد در ذمۀ فروشنده،پس اگر دین مؤجّل است نمیشود آن را در معاملۀ سلم ثمن قرار دهد و اگر دین مؤجّل نباشد پس ظاهر جواز آن است اگرچه خالی از اشکال نیست.
سوم: وزن و پیمانۀ آن را معیّن نمایند و اگر با عدد تعیین میشود مثل تخممرغ،باید عددش معلوم باشد.
چهارم: مدت باید کاملاً مضبوط و معیّن باشد به سال و ماه و روز که قابل زیاده و نقصان نباشد،پس اگر بگوید تا اول خرمن مثلاً جنس را تحویل میدهم معامله باطل است؛فرقی نیست در تعیین مدت؛چه یک روز و نصف روز باشد چه ده سال یا بیست سال.
پنجم: آن که قدرت داشته باشد بر تسلیم مبیع در وقت فرا رسیدن مدت در مکانی که بنا است تحویل دهد.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 230