اجیر گرفتن برای نماز
مسأله 1- بعد از مرگ انسان میشود برای نماز و عبادتهای دیگر او که در زندگی بهجا نیاورده کسی را اجیر کنند؛یعنی به او مزد بدهند تا آنها را بهجا آورد،و اگر کسی بیمزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.
مسأله 2- شخص اجیر لازم است که نماز را برای میت بهجا آورد،به این ترتیب که قصد کند که با آن عمل،میت به خدا نزدیکی پیدا کند.
مسأله 3- اجیر باید میتی را که برای او نماز میخواند معیّن کند،و لازم نیست اسم او را ببرد،پس قصد نماز برای کسی که این مال برای نماز او داده شده،کفایت میکند.
مسأله 4- کسی که اجیر میشود نمازهای میت را بخواند و تمام اجرت را بگیرد اگر پیش از بهجا آوردن نمازها بمیرد،چنانچه بر او شرط کرده باشند که نمازها را خودش بخواند،باید اجرت مقداری را که نخوانده از مال او به کسی که او را اجیر کرده بدهند، مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده،باید نصف پول را بدهند.و اگر شرط نکرده باشند که خودش بهجا آورد،باید از مال او کسی را اجیر کنند تا بقیۀ آنها را بخواند.و اگر مالی نداشته باشد،بر ورثهاش لازم نیست که خودشان بهجا آورند،یا دیگری را از مال خود اجیر کنند که بهجا آورد.
مسأله 5- شخص اجیر باید در مسائل نماز یا مجتهد باشد یا آنها را از روی تقلید صحیح بداند.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 121 مسأله 6- باید کسی را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند که نماز را به طور صحیح انجام میدهد،و لازم نیست که عادل باشد.
مسأله 7- بچۀ نابالغ را که ممیز است میتوانند اجیر کنند،ولی احتیاط مستحب آن است که اجیر به تکلیف رسیده باشد.
مسأله 8- کسی که نمیتواند در موقع نماز بایستد نمیشود او را برای نمازهای میت اجیر کرد.و اگر در موقعی که اجیر شد میتوانست بایستد و بعد عاجز شد،باید صبر کنند تا عذرش برطرف شود و اگر وقتی که برای بهجا آوردن نماز تعیین شده بگذرد و سالم نشود،باید پولی را که گرفته به کسی که او را اجیر کرده برگرداند.
مسأله 9- کسی که وظیفهاش تیمم یا جبیره است،احتیاط واجب آن است که او را برای خواندن نماز میت اجیر نکنند.
مسأله 10- اجیر در مسائل نماز باید به وظیفۀ خود عمل کند،اگرچه با وظیفۀ میت مخالف باشد،مثلاً اگر از کسی تقلید میکند که رأیش با رأی مجتهدی که میت از او تقلید میکرده در بعضی مسائل نماز مخالف است،باید به رأی مجتهد خودش عمل کند.
مسأله 11- اگر با اجیر شرط کنند که عمل را به طرز مخصوصی بهجا آورد،باید همان طور بهجا آورد،بلی اگر شرط کنند به طرزی بهجا آورد که آن طرز در نظر اجیر یا مجتهدی که از او تقلید میکند باطل است،احتیاط واجب آن است که برای آن اجیر نشود.
مسأله 12- اگر با اجیر شرط نکنند که عمل را به طرز مخصوصی بهجا آورد،فقط باید عمل را به طوری که صحیح میداند بهجا آورد.
مسأله 13- اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات بهجا آورد، احتیاط واجب آن است که مقداری از مستحبات را که معمول است بهجا آوردن آنها، بهجا آورد.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 122 مسأله 14- مرد برای زن و زن برای مرد میتواند اجیر شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن و بقیۀ احکام نماز باید به وظیفۀ خودش عمل نماید.
مسأله 15- اگر میدانند که میت ترتیب نمازهایی را که نخوانده میدانسته باید آنها را به ترتیب بخوانند و با اجیر شرط کنند که به ترتیب بخواند،و اگر چند نفر را اجیر کنند تا هر کدام مقداری از آن را بهجا آورد،برای هر یک وقت معلوم کنند تا نمازها به ترتیب بهجا آورده شود.ولی اگر میدانند که میت ترتیب آنها را نمیدانسته یا شک دارند که میدانسته یا نمیدانسته،واجب نیست که طوری بخوانند که یقین کنند با ترتیب خوانده شده و میتوانند چند نفر را اجیر کنند که همه در یک وقت بهجا آورند.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 123