بررسی نسبت نظریه ولایت مطلقه فقیه با مبانی کلام سیاسی کلاسیک شیعه
حجةالاسلام غلامرضا بهروزلک
در این مقاله، نویسنده می کوشد نشان دهد که نظریه ولایت فقیه لازمۀ منطقی مبانی کلام سیاسی کلاسیک شیعه است. مسئلۀ حکومت در اصل، موضوعی کلامی است و در بحث از آن نمی توان مبانی کلامی سیاسی کلاسیک شیعه را نادیده گرفت. این مبانی عبارت اند از:
الف) حجیت معرفت عقلی: از نظر متکلمان شیعه حجیت عقل مطلق نیست و عقل نمی تواند به همه مصالح و مفاسد راه ببرد و به همین دلیل انسان نیازمند وحی است. با این حال، قاعده حسن و قبح عقلی جایگاهی محوری در کلام کلاسیک شیعه دارد؛
ب) عدل و حکمت الهی: متکلمان شیعه براساس تحلیل خود از عدل و حکمت الهی، آموزه لطف را مطرح ساخته اند. اهمیّت این آموزه تا اندازه ای است که بدون آن ساختار کلام شیعه دچار اختلال می شود؛
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 127
ج) ضرورت ارسال رسل و نیاز آدمی به شریعت آسمانی این اصل بر اعتقاد به نابسندگی قوای نفس انسان برای تحصیل سعادت او مبتنی است و تحت عنوان «حسن تکلیف شرعی» از آن یاد می شود؛
د) ضرورت عقلی ریاست در جامع؛
ه) لزوم نصب الهی رهبران جامعه.
در عصر غیبت، متکلمان شیعه با دو پرسش مواجه بودند: اوّل آن که چرا امام عصر غایب است، دیگر آن که در غیبت او به چه کسی باید رجوع کرد. خواجه نصیر در پاسخ پرسش اوّل در عبارتی کوتاه نوشت: «وجوده لطف و تصرفه آخر و عدمه منا.» در پاسخ پرسش دوّم به رغم عدم توجه به آن در کتب کلامی شیعه در مباحث فقهی به لزوم مراجعه به نوّاب عام امام غایب اشاره شده است. مبنای کلامی استدلال عالمان شیعه ضرورت عقلی نصب جانشینان از سوی امام معصوم در هنگام غیبت است.
مدعای اصلی نظریه ولایت مطلقه فقیه لزوم انتقال تمام اختیارات و مناصب عمومی امام معصوم به ولیّ فقیه است. ادله عقلی ولایت مطلقه را به دو دسته می توان تقسیم کرد:
اوّل) ادله عقلی مستقل: در این ادله براساس ضرورت قوانین الهی در زندگی بشر ضرورت استقرار حکومت سیاسی اثبات می شود. از آن جا که وجه حاجت به حکومت در عصر حضور غیبت یک سان است. اختیارات حکومتی ولیّ فقیه نیز همانند پیامبر اکرم و معصومان خواهد بود. برخی دیگر از عالمان شیعی نیز براساس قاعده لطف ضرورت تعیین حاکم در عصر غیبت را اثبات کرده اند.
دوّم) ادله عقلی غیرمستقل: در این ادله به وجود ویژگی هایی در شریعت اسلامی استناد می شود که عقل، مستلزم انتقال ولایت عامۀ امامان به فقیهان است.
نویسنده در بخش نتیجه گیری با ذکر گزاره هایی که مبتنی بر مبانی کلام سیاسی شیعه است، سازگاری منطقی نظریه ولایت مطلقه فقیه را با آن مبانی نشان می دهد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 128