بررسی ثبات و تحول اندیشۀ حضرت امام خمینی
حجةالاسلام محمد مهدی باباپور
نویسنده، امام خمینی(ره) را نخستین فقیه شیعی می داند که پیشنهاد و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را در عصر غیبت مطرح و انقلاب را از باب مقدمه واجب، واجب دانست و نظام نوین را جایگزین نظام سلطنتی کرد. وی اقامه حکومت اسلامی از دیدگاه حضرت امام را بزرگ ترین معروف می داند. آن گاه به طرح مراحل اندیشه ولایت فقیه از دیدگاه حضرت امام می پردازد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 122
وی ضمن تعریف مشروعیت، دیدگاه های ملاک مشروعیت را متذکر می شود و نتیجه می گیرد که در اسلام ملاک مشروعیت این است که خدا کسی را برای حکومت تعیین کند، و در ادامه ضمن توصیف جامعه شناسی سیاسی سلطه مشروع، به مبنای مشروعیت حکومت اسلامی از دیدگاه حضرت امام اشاره می کند. که امام قائل به نصب عام فقیهان بوده و مبنای مشروعیت را نصب الهی می داند و پس از ذکر ادله ولایت فقیه نتیجه می گیرد که چنان چه فقیه در مصدر قدرت نباشد طاغوت حاکم خواهد بود.
مؤلف، شرایط لازم برای ولی امر را از دیدگاه امام فقاهت و عدالت، کفایت و صلاحیت و حکومت اسلامی را حکومت قانون الهی می داند.
وی، نظریات موجود درباره، اختیارات ولی فقیه را تبیین و با توصیف واژه مطلقه فقیه از دیدگاه امام معتقد است: حکومت مطلقه فقیه حکومت قانون است و تمامی امور مربوط به حکومت را در می گیرد.
نگارنده در پایان به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی از دیدگاه حضرت امام می پردازد و معتقد است که ولایت مطلقه فقیه می تواند فراتر از وظایف مقرر در قانون اساسی اعمال ولایت کند و نتیجه می گیرد که اوامر ولی فقیه در حکم قانون است و در صورت تعارض ظاهری با قانون، براساس مصلحت مقدم بر قانون است، مانند برخی از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 123