احکام حیض
مسأله 1- چند چیز بر حائض حرام است:اول:نماز و روزه و طواف و اعتکاف.
دوم:تمام چیزهایی که بر جنب حرام است که بعضی از آنها در احکام جنابت گفته شد، مانند دست مالیدن به خطهای قرآن و ماندن در مسجد و قرائت سورههایی که آیۀ سجده در آنها است.سوم:جماع کردن در فرج که هم برای مرد و هم برای زن حرام است،و اما وطی در دبر زن حائض مانعی ندارد.
مسأله 2- اگر زن از حیض پاک شد جماع کردن با آن اشکال ندارد،هرچند غسل نکرده باشد،ولی احتیاط مستحب آن است که قبل از جماع فرج را بشوید.
مسأله 3- اگر روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در قبل جماع کند،باید یک دینار طلا کفاره به فقیر بدهد،و اگر در قسمت دوم جماع کند نصف دینار،و اگر در قسمت سوم جماع کند باید ربع دینار بدهد،و مراد از دینار سکۀ طلای هجده نخودی است.
مسأله 4- اگر کسی نداند که زن حیض است و با او جماع کند،کفاره بر او واجب نیست.
مسأله 5- جایز است در کفارۀ جماع قیمت طلا را بدهد،و اگر قیمت آن روزی که جماع کرده با وقتی که میخواهد به فقیر بدهد فرق کرده باشد،باید قیمت وقتی که میخواهد به فقیر بدهد حساب کند.
مسأله 6- اگر انسان بعد از آن که در حال حیض جماع کرده و کفارۀ آن را داده، دوباره جماع کند،باز هم باید کفاره بدهد و چنانچه چند مرتبه جماع کند و در بین آنها کفاره ندهد،احتیاط واجب آن است که برای هر جماع یک کفاره بدهد.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 29 مسأله 7- طلاق دادن زن در حال حیض به طوری که در کتاب طلاق خواهد آمد، باطل است.
مسأله 8- بعد از آن که زن از خون حیض پاک شد،واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که در آنها طهارت لازم است غسل کند،و دستور آن مثل غسل جنابت است،ولی برای نماز باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد،و اگر از غسل کردن عذر دارد،بدل آن تیمم کند،و اگر از وضو عذر دارد،بدل آن تیمم کند،و اگر از هر دو عذر دارد برای هر یک جداگانه تیمم کند.
مسأله 9- اگر آب به اندازهای باشد که بتواند یا غسل کند یا وضو بگیرد،باید غسل کند و بدل از وضو تیمم نماید،و اگر فقط برای وضو کافی باشد و به اندازۀ غسل نباشد باید وضو بگیرد و عوض غسل تیمم نماید.
مسأله 10- اگر زن بگوید حائضم یا از حیض پاک شدهام،باید حرف او را قبول نمود.
مسأله 11- واجب است بر زن روزههایی که در حال حیض نگرفته قضا نماید،ولی نمازهای شبانهروزی قضا ندارد،و بنابر احتیاط واجب،نمازهای غیر یومیه-مثل نماز آیات،نماز طواف-را باید قضا نماید.
مسأله 12- اگر زنی نماز را تأخیر بیندازد و از اول وقت بگذرد؛به اندازۀ خواندن یک نماز و وضو گرفتن اگر وظیفۀ او وضو باشد،و یا غسل اگر وظیفهاش غسل باشد، و یا تیمم اگر وظیفهاش تیمم باشد،و همچنین فراهم کردن شرایط دیگر نماز و بعد از آن حائض شود،قضای آن نماز بر او واجب است،و در تند خواندن و کند خواندن و چیزهای دیگر باید ملاحظۀ حال خود را بنماید.
مسأله 13- اگر زن در آخر وقت نماز از خون پاک شود و به اندازۀ غسل و وضو و مقدمات دیگر نماز،مانند تهیه کردن لباس یا آب کشیدن آن و خواندن یک رکعت نماز
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 30 یا بیشتر از یک رکعت وقت داشته باشد،باید آن نماز را بخواند و اگر نخواند باید آن را قضا نماید.
مسأله 14- اگر به خیال این که به اندازۀ تهیۀ مقدمات نماز و خواندن یک رکعت وقت ندارد نماز نخواند و بعد بفهمد وقت داشته،باید قضای آن نماز را بهجا آورد.
مسأله 15- اگر در آخر روز پاک شود و به اندازۀ چهار رکعت با تهیۀ مقدمات وقت داشته باشد،فقط نماز عصر بر او واجب است،و اگر به اندازۀ پنج رکعت با تهیۀ مقدمات وقت داشته باشد،نماز ظهر و عصر هر دو بر او واجب است و اگر بهجا نیاورد باید قضا کند.
مسأله 16- مستحب است زن حائض در وقت نماز،خود را پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد،و اگر نمیتواند،تیمم نماید رجائاً،و رو به قبله بنشیند و مشغول دعا و صلوات شود.
مسأله 17- خواندن و همراه داشتن قرآن و رساندن جایی از بدن به مابین خطهای قرآن و خضاب کردن به حنا و مانند آن برای حائض مکروه است.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 31