آب باران
مسأله 1- آب باران در موقع باریدن حکم جاری را دارد،پس به ملاقات نجاست نجس نمیشود،مگر آن که رنگ یا بو یا مزۀ آن با نجاست تغییر کند،ولی باید باران طوری باشد که بگویند باران میآید،و با باریدن دو سه قطره فایده ندارد،هر چند جریان به روی زمین در آن معتبر نیست.
مسأله 2- هرگاه آب باران در جایی جمع شود،اگرچه کمتر از کر باشد،تا موقعی که باران بر او میبارد،یا متصل است به آبی که باران بر آن میبارد،مثل آبی که زیر سقف جمع شده و اتصال به بیرون سقف دارد،تمام آنها حکم آب باران را دارند؛به ملاقات نجاست نجس نمیشوند،مگر آن که رنگ یا بو یا مزۀ آن تغییر کند.
مسأله 3- اگر به چیز نجسی که عین نجاست در آن نیست،یک مرتبه باران ببارد،تا جایی که باران به آن میرسد پاک میشود،و در فرش و لباس و مانند اینها فشار لازم نیست.و همچنین باریدن یک مرتبه کافی است؛احتیاج به تکرار ندارد.
مسأله 4- اگر بر سقف عمارت یا روی بام آن عین نجاست باشد،تا وقتی که باران بر بام میبارد،آبی که به چیز نجس رسیده و از سقف یا ناودان میریزد پاک است.و بعد از قطع شدن باران اگر معلوم باشد به چیز نجس رسیده نجس است،و اگر نداند نجس نیست.
مسأله 5- اگر باران بر آب نجسی ببارد،چنانچه با آن مخلوط شود پاک میشود، و همچنین اگر متصل به آب کر یا جاری شود و با آنها مخلوط شود پاک میگردد.و
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 7 در اتصال شرط نیست که سطح آب پاک با سطح آب نجس مساوی باشد،بلکه اگر سطح آب نجس بالاتر هم باشد چنانچه اتصال و اختلاط با آب پاک پیدا کند،پاک میشود.
مسأله 6- اگر با آبی وضو گرفته شود و غسالۀ آن در ظرف پاکی جمع شود،میشود با آن آب دومرتبه وضو گرفت و غسل نمود و نجاست هم با آن پاک میشود،و همچنین اگر با آبی غسل شود،چنانچه غسالۀ آن با نجاست مخلوط نشود،وضو و غسل با آن آب جایز است و نجاست را هم پاک میکند.
کتابرساله نجاة العباد و حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 8