دولت و مردم از دیدگاه امام(ره) و رهبری
حجةالاسلام والمسلمین سید عبدالقیوم سجادی
این مقاله در صدد بررسی رابطه دولت و مردم و حقوق متقابل آنان در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) و مقام رهبری است و به دو بخش کُلّیِ دیدگاه امام و مقام رهبری تقسیم می شود. در بخش اوّل جایگاه دولت در اندیشۀ امام بررسی شده است.
مشخصات دولت اسلامی از دیدگاه امام عبارت اند از: 1) دولت خدمتگزار مردم و برای مردم است و هدف دولت کسب قدرت نیست؛ 2) دولت در چارچوب قانون اسلام محدود است. 3) دولت امانت دار است و مسئولین وکیلان مردم اند، لذا باید باورهای دینی را گسترش دهند و مصالح امت را در نظر داشته باشند.
رابطۀ دولت و مردم از دیدگاه امام در دو محورِ حقوقِ مردم بر دولت و حقوقِ دولت بر مردم قابل تقسیم است. در محور اوّل 1) رابطه مستقیمی بین دولت و مردم برقرار است و جز رعب و وحشت و تملق و چاپلوسی همانند حکومت سلاطین وجود ندارد؛ 2) تفاهم و همدلی بین دولت و مردم بر مبنای اخوّت دینی برقرار است و از استبداد و خودکامگی خبری نیست؛ 3) نظارت متقابل و مشورت بین دولت و مردم از دیگر حقوق مردم بر دولت است.
امام خمینی در این باره حکومت حضرت علی(ع) را به عنوان الگو معرفی کرده است. حضرت علی(ع) حقوق متقابلی بین دولت و مردم قائل است که عبارت اند از 1) احترام به آرا و نظریات و افکار توده های مردم؛ 2) تامین استقلال در برابر بیگانگان و وجود آزادی های سیاسی و اجتماعی؛ 3) احقاق حقوق مظلومان، مستمندان و مستضعفان و برقراری عدالت اجتماعی و خدمت به مردم.
در محور دوّم که وظیفه مردم در برابر دولت است، مردم مؤظف اند: 1) از دولت
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 81
حمایت کنند و در انجام برنامه های اسلامی و... او را یاری دهند؛ 2) بر سیاست گذاری ها و اعمال کارگزاران نظارت داشته باشند و با دولت مشورت کنند؛ 3) در برابر مشکلات داخلی و خارجی مقاومت کنند و دولت را یاری دهند.
بخش دوّم مقاله به بررسی حقوق متقابل دولت و مردم از دیدگاه مقام معظم رهبری، آیةالله خامنه ای اختصاص دارد. در دیدگاه ایشان، همانند امام خمینی، توجه خاصّی به مردم شده است و میان دولت و مردم پیوندی استوار برقرار است. حقوق مردم بر دولت، که دولت موظف به انجام آن است، عبارت اند: 1) اصالت دادن به مردم و قبول رأی آنان که به صورت نصیحت به دولت ارائه می شود؛ 2) تواضع در برابر مردم؛ 3) ارائه خدمات کافی برای رفع نابسامانی ها و شکوفایی جامعه، تأمین خواسته های مردم.
در خاتمه نویسنده نتیجه می گیرد که اندیشۀ سیاسی امام خمینی و مقام معظم رهبری از منابع دینی شیعی نشئت گرفته است، بنابراین، رابطۀ مردم با دولت دوسویه و موازی است و هم دولت و هم مردم در برابر سرنوشت و مقررات جامعه مسئول اند، و با همبستگی کامل می توان به شکوفایی و توسعه سیاسی و ایجاد نهادهای قانون مند و نظام سیاسی مستحکم دست یافت.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 82