ولایت فقیه در تقابل سکولاریسم
محمدعلی صفرخانیان
طرح ولایت فقیه، نیازمند تعریفی از دین و صراط دینی است تا بتوان به اثبات آن پرداخت. نویسنده در آغاز سخن، به لزوم ارائه مفهوم دین اشاره می کند: «تا تعریفی جامع از دین دست ندهد، هرگز نمی توان طرح اثباتی و یا نفی این گونه مباحث را ارائه کرد... هم چنان که نظریه پردازان امروزی بر حسب تعریف شان از دین، به نظریاتی از قبیل سکولاریسم، دست یازیده اند.» از آن پس، نویسنده، به نقل و نقد دیدگاه های برون دینی و درون دینی، برای دست یابی، به تعریفی از دین می پردازد، و در ادامه، با استفاده از آیات قرآن دربارۀ بعثت پیامبران، تعریف دین را از نظر علامه طباطبائی می پذیرد که می گوید:
دین، روش مخصوصی است در زندگی، که صلاح دنیا را به طوری که موافق کمال اخروی و حیات دائمی حقیقی باشد، تأمین می نماید.» و می افزاید: «حکومت که سامان دهندۀ امور دنیوی و اخروی است، حتماً جزء مسائلی است که دین به آن پرداخته
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 38
است».
نویسنده از تلاش کسانی یاد می کند که آیاتی از شمار وجوب اطاعت از اولی الامر را، حاکی از دینی بودن حکومت نمی شمارند و یا چون مسئله حکومت در صدر آیات نیامده است آن را نشانۀ دینی نبودن حکومت می دانند. وی در پاسخ این اشکال بر این باور است که آیات سورۀ انفال به مسائل اجتماعی و دنیایی اشاره دارد و از کسانی انتقاد می کند که شئون حکومتی امیرمؤمنان را از شئون دینی ایشان، جدا ساخته اند و این پرسش را طرح می کند که آیا باز می توان حدیث غدیر و یا آیات در وصف آن را به حکومت دموکراتیک و همه پرسی ارجاع داد.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 39