امام خمینی و معیار دینی بودن حکومت
حجةالاسلام عباس شیخ شعاعی
نویسنده در مقدمه پس از بررسی و تبیین تعریف ارائه شده دربارۀ مفهوم دین، معتقد است که سابقه دین در جوامع بشری برابر با حیات انسان است.
در واقع هر جا امتی یا قومی به وجود آمده است، پیامبری مبعوث شده و دینی ترویج گردیده است. بر اساس آموزه های قرآن کریم یکایک انبیا آمده بودند تا برپایی حکومت دینی، جوامع بشری را به سوی کمالات الهی رهنمونی کنند. امام خمینی نیز بر همین اساس، حکومت و سیاست را به دست گرفت.
معیار دینی بودن حکومت، موضوع فصل اول این مقاله است که نویسنده چهار فرض در این باره مطرح می کند:
حاکمیت نهاد دین؛ حاکمیت تعالیم دینی؛ حاکمیت حاکمان دیندار و حاکمیت قوانین و احکام دینی.
اما این که امام خمینی کدام یک از این فرضیه ها را می پذیرد، نویسنده سه دیدگاه در کلمات و بیانات ایشان نشان می دهد. در جایی امام خمینی حاکمیت قوانین اسلامی، و در جایی دیگر حاکمیت حاکمان دین دار و در بخشی دیگر، حاکمیت تعالیم دینی را معیار
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 37
دینی بودن حکومت می داند.
ضرورت تشکیل حکومت دینی، موضوع فصل دوم مقاله است که نویسنده به بررسی این موضوع از دیدگاه امام می پردازد. فصل سوم این مقاله نیز به بررسی برخی از دیدگاه های منفی دربارۀ حکومت اسلامی اختصاص دارد. در اندیشه امام خمینی، فردی و نه اجتماعی دانستن اسلام، خشونت گرایی، نقصان در حکومت اسلامی و کهنگی و ارتجاعی بودن اسلام از جمله عواملی هستند که موجب پیدایش دیدگاه های منفی دربارۀ حکومت اسلامی شده اند.
کتابچکیده مقالات کنگره امام خمینی(س) و اندیشه حکومت اسلامیصفحه 38