فرهنگ عاشورا و نوسازی جامعه در اندیشه امام خمینی
محسن نصری
در نظام خلقت، انسان با روح الهی و فطرتی پاک خلق شده و حجت درونی (عقل) و حجت بیرونی (انبیاء) دو وسیله خود سازی و جامعه سازی انسان است تا در این دنیا به مقام «خلیفة اللهی» برسد و مقدمه «لقاء الهی» را در آن دنیا فراهم سازد.
اصولاً دین (و انبیاء آورنده آن قانون و راهنمای بشریت) برای رسیدن به این دو مقام بلند مرتبه است و فرهنگ اسلام تضمین کننده آن می باشد.
لذا عصاره فرهنگ انبیا از آدم تا خاتم و ائمه معصومین و در یک کلام عصاره فرهنگ اسلام در «فرهنگ عاشورا» تجلی یافت و ما بر آنیم که «فرهنگ عاشورا» را در رابطه با «نوسازی» در اندیشۀ حضرت امام خمینی حسین زمان تبیین نماییم. لذا به مباحث زیر می پردازیم.
1 – مفهوم نوسازی جامعه در فرهنگ عاشورا.
2 – رسالت انبیاء و ائمه و فقها در نوسازی جامعه.
3 – انحطاط جامعه عصر امام حسین (ع).
4 – عاشورا قیامی برای نوسازی جامعه.
5 – حکومت و نوسازی جامعه.
6 – فرهنگ عاشورا، الگوی نوسازی جامعه.
7 – عزاداری وسیله ای برای نوسازی جامعه.
8 – امام خمینی، امام حسین عصر جاهلیت مدرن.
9 – انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از فرهنگ عاشورا.
10 – فرهنگ عاشورا ضامن بقا و استمرار جامعه نوسازی شده.
نتیجه :
کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 244 جان کلام اینکه «فرهنگ عاشورا» که عصاره فرهنگ اسلام ناب محمدی است، الگو و وسیله و عامل بقا و استمرار و «نوسازی» جوامع برای تحقیق عینی اسلام در حکومت اسلامی و برقراری عدالت اجتماعی و سعادت دنیوی و اخروی است.
کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 245