عاشورا قبل از اسلام و حادثه کربلا
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : استادی، رضا

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1374

زبان اثر : فارسی

عاشورا قبل از اسلام و حادثه کربلا

عاشورا قبل از اسلام و حادثه کربلا

‏ ‏

حجة الاسلام والمسلمین رضا استادی

‏ ‏

‏دربررسی ((عاشورا)) از دیدگاه اسناد تاریخی پیش از اسلام و واقعه خونین کربلا، ابتدا گفته های لغت نامه ها مورد بررسی قرارمی گیرد.‏

‏در لغت نامه ها عموماً لفظ ((عاشورا)) به روز دهم محرم اطلاق گردیده و به انواع قرائت های آن اشاره شده است. به همین معیار((تاسوعا)) نیز نام نهم محرم الحرام است. دربرخی لغت نامه ها حوادث بزرگ و مبارکی را به این روز نسبت داده اند مانند: خلق آدم، قبول توبه او، طوفان نوح، نزول حضرت عیسی از آسمان و خروج دجال. البته موارد یاد شده در احادیث صحیح ما اثبات نشده است.‏

‏برخی معتقدند این واژه اسلامی است و قبل از اسلام نبوده است و یا اینکه اساساً عربی اصیل نیست. به علاوه در روایاتی که واقعه کربلا پیش بینی شده است، نامی از واژه عاشورا نیست. ‏

‏درکتب اهل سنت، اعم از لغت و حدیث و غیره درهنگام بررسی این واژه، نیز، نامی از حادثه کربلا و شهادت حسین بن علی(ع) درآن می یابیم.‏

‏پیش ازاسلام، قوم یهود این روز را روزه می گرفتند و این روز درنظر آنان روز بزرگی بوده است.آنان این روز را روزی می دانند که موسی (ع) برفرعون غالب شد.‏

‏درزمان جاهلیت، قریش نیز این روز را روزه می گرفتند پس از اسلام و قبل از وجوب روزه ماه رمضان، روزه این روز مورد تأکیدبوده است اما پس از آن ترک شده است.‏

‏اما با همه آنچه گذشت، علت عظمت این روز و از ایام الله بودن آن چیست؟ از مجموعه روایات چنین به دست می آید که بزرگداشت این روز از همان زمان حضرت موسی به علت نهضت کربلاست. ‏

‏پس از واقعه کربلا بنی امیه کوشیدند که این روزرا روز با برکتی نشان دهند وعلت ‏

کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 18

‏روزه این روز را همین برشمردند. ولی پس از واقعه عاشورا، ائمه معصومین(ع) روزه این روز را نهی کرده اند.‏

 

کتابچکیده مقالات کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا 11 تا 12 خرداد 1374، تهرانصفحه 19