فداکاری و تحمل زیان در موارد مهم
وجوب گذشت از مال و جان در موارد مهم
اگر معروف و منکر از اموری است که شارع مقدس به آن اهمیت فراوان داده است، مانند حفظ جان گروهی از مسلمین و هتک حرمت نوامیس آنان، یا از بین بردن آثار اسلام، یا از بین بردن دلیل حقانیت اسلام، به گونه ای که باعث گمراهی مسلمانان شود، یا از بین بردن برخی از شعائر اسلام، مثل خانه کعبه به طوری که آثار آن و محل آن از بین برود و مانند اینها، در این صورت باید ملاحظۀ اهمیت شود و هیچ زیانی، هر چند جانی و یا دشواری یا تنگنا، موجب برداشتن تکلیف نمی شود. به همین جهت، اگر برپا داشتن دلایل اسلام که موجب نابودی گمراهی می شود، تکیه بر جانبداری یک نفر یا بیشتر داشته باشد، ظاهر وجوب آن است، چه رسد در مواردی که موجب زیان یا سختی کمتر بشود.(268)
* * *
کتابامر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 146
وظیفۀ علما در ظهور بدعت
اگر در اسلام بدعتی واقع شود و سکوت علمای دین و پیشوایان مذهب، موجب هتک اسلام و سستی اعتقادات مسلمانان بشود، بر آنان واجب است انکار به هر وسیلۀ ممکن، چه انکار در ریشه کن کردن فساد، مؤثر باشد یا نباشد؛ و همچنین است اگر سکوت آنان نسبت به انکار منکر، موجب هتک یا ضعف اسلام شود، در این هنگام ملاحظۀ زیان نمی شود، بلکه ملاحظه اهمیت می شود.(269)
* * *
پافشاری در امر به معروف
دستگاه جبار گمان کرده است با این اعمال غیرانسانی و فشارها می تواند ما را از مقصد خود، که جلوگیری از ظلم و خودسریها و قانون شکنیها و حفظ حقوق اسلام و ملت و برقراری عدالت اجتماعی که مقصد بزرگ اسلام است، منصرف کند.(270)
12/2/42
* * *
فداکاری امام حسین علیه السلام برای اسلام
سیدالشهدا(ع) که تمام جهات مادی خود را به معرض خطر درآورد و فدا کرد، اگر چنین تفکری داشت و کارها را برای شخص خود و استفادؤ شخصی می کرد، از اول سازش می نمود و قضیه تمام می شد. هیأت حاکمۀ اموی از خدا می خواستند که امام حسین(ع) دست بیعت بدهد و با حکومت آنها موافقت نماید، از این بهتر برای آنها چه بود که پسر پیغمبر(ص) و امام وقت به آنها «امیرالمؤمنین» بگوید و حکومتشان را به رسمیت بشناسد؛ ولی آن حضرت در فکر آیندؤ اسلام و مسلمین بود. به خاطر اینکه
کتابامر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 147
اسلام در آینده و در نتیجؤ جهاد مقدس و فداکاری او در میان انسانها نشر پیدا کند و نظام سیاسی و نظام اجتماعی آن در جامعه ها برقرار شود، مخالفت نمود؛ مبارزه کرد؛ و فداکاری کرد.(271)
* * *
لزوم فداکاری برای عظمت اسلام
باید فداکاری کنید در ارجاع مجد و عظمت اسلام که مهمش عظمت معنوی آن است تا در پناه حکومت عدل الهی همۀ طبقات در رفاه و آسایش زندگی کنند.(272)
28/2/50
* * *
فداکاری در زیر پرچم توحید
بیدار شوید و خفتگان را بیدار کنید! زنده شوید و مردگان را حیات بخشید و در تحت پرچم توحید برای در هم پیچیدن دفتر استعمار سرخ و سیاه و خودفروختگان بی ارزش فداکاری کنید! این نفتخواران بی شرف و عمال بی حیثیت آنها را از کشورهای اسلامی بیرون ریزید همانند زباله ها. از جشنهای پایان ناپذیر آنها که در حقیقت چراغهایی است که در گورستان می افروزند دوری نمایید.(273)
5/1/52
* * *
فداکاری برای برپایی حکومت عدل
مردم مسلمان ایران به دنبال برگزاری نماز عید، دست به عبادت ارزندۀ دیگری زدند که آن فریادهای کوبنده علیه دستگاه جبار و
کتابامر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 148
چپاولگر برای بپا داشتن حکومت عدل اسلام است که کوشش در این راه از اعظم عبادات است، و فدایی دادن در راه آن سیرۀ انبیای عظام، خصوصاً نبی اکرم و وصی بزرگ او، امیر مؤمنان است.(274)
15/6/57
* * *
جواز قیام مسلحانه، برای حفظ قوانین اسلام
ما امیدواریم که شاه با همین نهضتی که به طرز فراگیر تمام ایران را گرفته است و کارمندان و کارکنان دستگاههای دولتی یکی پس از دیگری اعتصاب می کنند و در حال تعطیل و فلج کردن دستگاههای دولتی هستند، نتواند دیگر باقی بماند و به حیات خود ادامه دهد؛ لکن اگر چنانچه احتیاج به قیام مسلحانه بیفتد، ممکن است ما در این امر تجدید نظر کنیم. و اسلام در صورت لزوم، برای حفظ کیان اسلام و مصالح ملت، قیام مسلحانه را در موقع خودش و مقتضیات خودش اجازه می دهد و خونریزی برای حفظ قوانین اسلام و برای حفظ مصالح ملت، راه اسلام است.(275)
16/8/57
* * *
فدایی دادن برای احقاق حق
آنها می خواهند حق خودشان را استیفا کنند. و برای احقاق حق، این امری است ضروری، و تازه مسالمت هم می کنند. لکن این شاه است که به کشتن آنها امر می کند.(276)
10/9/57
* * *
کتابامر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 149
وظیفۀ ما اقامۀ عدل
امروز روزی نیست که شما بنشینید توی خانه تان و بگویید که تکلیف من این است که بروم مثلاً فرض کن دکان و برگردم، بروم مسجد و برگردم، بروم محراب و برگردم. امروز آن روز نیست. اگر آن روز بود، خوب من هم قم بودم و مشغول درسم بودم، مشغول بحثم بودم و مشغول استفاده از آقایان. امروز آنطور نیست آقا!
امروز مطلب مهم است. از مهماتی است که جان باید پایش داد. همان مهمی است که سیدالشهداء جانش را داد برایش، همان مهمی است که پیغمبر اسلام بیست و سه سال زحمت برایش کشید، همان مهمی است که حضرت امیر ـ سلام اللّه علیه ـ هجده ماه با معاویه جنگ کرد در صورتی که معاویه دعوی اسلام می کرد... برای اینکه یک سلطان جائر بود، برای اینکه یک دستگاه جائر بود، باید به زمینش بزند. آنقدر از اصحاب بزرگوارش را به کشتن داد، آنقدر از آنها را هم کشت؛ برای چه؟ برای اینکه اقامۀ حق بکند، اقامۀ عدل بکند.
ما باید اقامۀ عدل بکنیم. عذر نیست که ما قوه نداریم؛ این ملت قوۀ ماست.(277)
13/11/57
* * *
سیرۀ انبیا، شهادت در راه اسلام
من نمی گویم به ما خسارت وارد نشد، اما ارزش ندارد که انسان ارزش انسانی خودش را، ارزش اسلام را حفظ بکند ولو اینکه شهید هم می داد. البته پیغمبر هم شهید داد، انبیا هم همین طور. سیره انبیا بر این معنا بوده است، سیره بزرگان بر این معنا بوده است که معارضه می کردند با طاغوت ولو اینکه زمین بخورند، ولو اینکه کشته بشوند و لو کشته بدهند. ارزش دارد که انسان در مقابل
کتابامر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 150 ظلم بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند، و نگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد. ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان ـ سلام اللّه علیه ـ هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانه هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلیٰ فَرَجِهِ». عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او. و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید. ان شاءاللّه ظهور می کند ایشان.(278)
1/10/62
* * *
کتابامر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 151
کتابامر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 152