بحثی پیرامون جبر و تفویض
لکن کما الوجود منسوب لنا فالفعل فعل الله و هو فعلنا
چون از کلمات گذشته و ادله ای که اقامه شد برای کسانی که در تدبر ادله ناقص می باشند، توهّم جبر پیدا می شود، لذا اولاً مذهب جبر را متعرض می شویم که جبری چه می گوید و بنای مذهبش بر چیست ـ چون ما یک مذهب جبری شنیده ایم و از
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 308
حقیقت آن بی خبریم ـ و ثانیاً متعرض مذهب تفویض می شویم. ما بعد از آنکه بر ابطال هر دو مذهب برهان داریم، قهراً «لاجبر ولاتفویض بل أمر بین الأمرین» ثابت می شود.
والحاصل: ما دلیلی بر لا جبر و لا تفویض نداریم جز اینکه اگر آن دو مذهب ابطال شد، می فهمیم که باید لا جبر و لا تفویض ثابت باشد و از خود روایت در این باب نمی توانیم چیزی استفاده کنیم چون از مجملات است. و لذا در این باب علمای امامیه را قریب دوازده قول است و روایت: «لاجبر و لاتفویض بل أمر بین الأمرین» را چندجور معنی کرده اند. مفید ـ علیه الرحمه ـ آن را به گونه ای و مرحوم مجلسی آن را به گونۀ دیگری معنی کرده است که اصلاً به رشته ای که ما به آن مشغول می باشیم مربوط نیست.
مفید ـ علیه الرحمه ـ گفته است: معنای لا جبر و لا تفویض این است که: خدا تمام اشیاء را واجب نکرده و تمام آنها را هم مباح نکرده که افسار را به گردن خود انسان انداخته باشد، بلکه «أمر بین الأمرین» است، یعنی بعضی از آنها مباح و بعضی
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 309
حرام است و به عبارت دیگر خداوند همۀ اشیاء را حتم نکرده و همۀ آنها را نیز مباح نکرده بلکه «أمر بین الأمرین» است، یعنی بعضی از آنها را حتم و بعضی را مباح فرموده است.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 310