مقصد سوم الهیات
بیان اینکه علم واجب اضافه اشراقیه است
نظریه صدر المتألهین در علم ذاتی واجب
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نظریه صدر المتألهین در علم ذاتی واجب

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی أنّ علمه بالأشیاء بالعقل البسیط و الإضافة الإشراقیة

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

نظریه صدر المتألهین در علم ذاتی واجب

نظریه صدر المتألهین در علم ذاتی واجب

‏ ‏

‏آخوند صاحب ‏‏اسفار‏‏ قائل است: غیر از علم فعلی که نظام وجود از عقل اول تا‏‎ ‎‏منتهی الیه عالم طبیعت، عین علم تفصیلی حضرت حق بوده و همچنین در مرتبۀ ذات،‏‎ ‎‏علمی برای حق هست که با ذات متحد است و مجد و علوّ ذات به اوست.‏‎[1]‎

‏ولیکن اختلاف آخوند با فریقین در این است که آنها طرّاً این علم را به نحو تفصیل‏‎ ‎‏ندانسته بلکه به نحو اجمال می دانند، ولی آخوند قائل است که این علم هم به نعت‏‎ ‎‏اجمال نبوده بلکه به نعت تفصیل می باشد.‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 208

  • )) اسفار، ج 6، ص 263 ـ 290؛ شواهد ربوبیه، ص 40.