نظریه صدر المتألهین در علم ذاتی واجب
آخوند صاحب اسفار قائل است: غیر از علم فعلی که نظام وجود از عقل اول تا منتهی الیه عالم طبیعت، عین علم تفصیلی حضرت حق بوده و همچنین در مرتبۀ ذات، علمی برای حق هست که با ذات متحد است و مجد و علوّ ذات به اوست.
ولیکن اختلاف آخوند با فریقین در این است که آنها طرّاً این علم را به نحو تفصیل ندانسته بلکه به نحو اجمال می دانند، ولی آخوند قائل است که این علم هم به نعت اجمال نبوده بلکه به نعت تفصیل می باشد.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 208