باب یازدهم معاد جسمانی
فصل اول اصول اثبات معاد جسمانی
نتیجۀ ‏‏اصول یازده گانه
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : آیت الله سید عیدالغنی اردبیلی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

نتیجۀ ‏‏اصول یازده گانه

نتیجۀ اصول یازده گانه

‏این همه تفاصیل، مقدماتی بود که در عود به نشئه لازم بود و با این مقدمات،‏‎ ‎‏کیفیت معاد و رجوع معلوم شد. ‏

‏معاد آن نیست که در همین نشئۀ طبیعت باشد؛ زیرا این انکار معاد و انکار رجوع‏‎ ‎‏الی الله و تثبیت عالم طبیعت و تخلید آن است و مثل فساد و خاک شدن شجره و دوباره‏‎ ‎‏به صورت شجره درآمدن همان اجزاء به مرور دهور و تحولات و انقلابات طبیعت‏‎ ‎‏است. و البته این برگشتن به نشئۀ دیگری نمی باشد، در صورتی که ضرورت تمام‏‎ ‎‏شرایع این است که معاد، نشئۀ دیگر و فوق طبیعت است و در معاد، عودت الی الله ‏‎ ‎‏است به جهت قربی که آن نشئه به عالم الوهیت دارد، و رجعتی که در اکثر آیات‏‎ ‎‏هست، به همین مناسبت است: ‏‏«‏إنَّا لِلّٰهِ وَ إنَّا إلَیْهِ رَاجِعُونَ‏»‏‏.‏‎[1]‎

‏والحاصل:تسمیۀ معاد به جهت همان معنی است که فرمود:‏‏«‏کَمَا بَدَأکُمْ تَعُودُونَ‏»‏‏.‏‎[2]‎

‏وبالجمله: از حیث تمسک به ظهور لفظ معاد و تطبیق آن بر معاد طبیعت، دغدغه ای‏‎ ‎‏نیست،بلکه به معاونت معنایی که در آیات رجعت است، معاد را به آن اعتبار معنی می کنیم.‏

‏و اما آیاتی مثل قضیه عُزَیر که می فرماید: ‏‏«‏أوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلَی قَرْیَةٍ وَ هِیَ خَاوِیَةٌ‎ ‎عَلَی عُرُوشِهَا قَالَ أنَّی یُحْیِی هٰذِهِ الله ُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأمَاتَهُ الله ُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ کَمْ‎ ‎لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ یَوْماً أوْ بَعْضَ یَوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانْظُرْ إلَی طَعَامِکَ وَ شَرَابِکَ لَمْ‎ ‎یَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ اِلَی حِمَارِکَ وَ لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاسِ وَانْظُرْ إلَی الْعِظَامِ کَیْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ‎ ‎نَکْسُوهَا لَحْماً فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قَالَ أعْلَمُ أنَّ الله َ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ‏»‏‏.‏‎[3]‎‏ و مثل قضیۀ‏‎ ‎‏حضرت ابراهیم ‏‏علیه السلام‏‏ که می فرماید: ‏‏«‏وَ إذْ قَالَ إبْرَاهِیمُ رَبِّ أرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَی قَالَ‎ ‎أوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَی وَلٰکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی قَالَ فَخُذْ أرْبَعَةً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إلَیْکَ ثُمَّ‎ ‎


تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 589

اجْعَلْ عَلَی کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِینَکَ سَعْیاً وَاعْلَمْ أنَّ الله َ عَزِیزٌ حَکِیمٌ‏»‏‏.‏‎[4]‎‏ بعد‏‎ ‎‏از آنکه با برهان امتن، به آن طوری که گفتیم و طبق ظهور آیات و احادیث و نصوص‏‎ ‎‏متواتره و طوایف مختلفه از آیات و اخباری که در وصف جنات و نار و موجودات و‏‎ ‎‏کیفیات آنها می باشد، معاد و ضرورت نشئۀ اُخری ثابت شد و استحالۀ انحاء ادعائیۀ‏‎ ‎‏دیگر از معاد اثبات گردید، اگر در مقابل این همه ادلۀ عقلیه و شرعیه در اثبات یک‏‎ ‎‏معنی و استحالۀ غیر آن، ادعا شود که ظهور چند آیه برخلاف آن دلالت می کند، باید‏‎ ‎‏بعد از ذکر اقسام احتمالات متصورۀ احیاء، متعمّقین را به قضاوت عقولشان واگذار‏‎ ‎‏نماییم.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 590

  • )) بقره (2): 156.
  • )) اعراف (7): 29.
  • )) بقره (2): 259.
  • )) بقره (2): 260.