فصل سوم تبیین قول حق در مسألۀ نفس و نقد سایر اقوال
در تعقیب این مسأله کلماتی را که در این باب است بیان نموده و می گوییم: گرچه نفس، اقرب از همه کس می باشد، بلکه همه کس عین اوست، ولی چون یک موجود ذو شؤونی است که از مراتب اُولی تا آخرین مرتبه را سیر نموده، ذو مراتب و دارای شؤون طبیعیه و الهیه می باشد. پس نفس، یک موجودی است که هویت او چنین مقام رفیعی دارد که همای عالم امکان و ماهی قعر دریای طبیعت است و در هر مرتبه ای، از خود آن مرتبه می باشد؛ مرتبۀ طبیعی او در سلک طبیعیون است و مرتبۀ عقلانی او منسلک با قافلۀ عقلای عالم و با موجودات عقلانی مجرد، همنشین است، و لذا درک چنین موجودی با چنین هویت ذو مراتب، در غایت صعوبت است، و چون هر کسی به اندازۀ شعاع دید خود، این هویت را درک کرده و شعاع نور دیدۀ عقلش مراتب بالای قامت آن را ندیده، گفته است: هویت نفس، همان است که من دیده ام.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 99