مساله 1 ـ چند چیز بر حایض حرام است: اول: نماز و روزه و طواف و اعتکاف. دوم: تمام چیزهایی که بر جنب حرام است که بعضی از آنها در احکام جنابت گفته شد، مانند دست مالیدن به خطهای قرآن و ماندن در مسجد و قرائت سوره هایی که آیۀ سجده در آنها است. سوم: جماع کردن در فرج که هم برای مرد و هم برای زن حرام است، و اما وطی در دبر زن حائض مانعی ندارد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 35 مساله 2 ـ اگر زن از حیض پاک شد جماع کردن با آن اشکال ندارد، هرچند غسل نکرده باشد، ولی احتیاط مستحب آن است که قبل ازجماع فرج را بشوید. مساله 3 ـ اگر روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در قبل جماع کند، باید یک دینار طلا کفاره به فقیر بدهد، و اگر در قسمت دوم جماع کند نصف دینار، و اگر در قسمت سوم جماع کند باید ربع دینار بدهد، و مراد از دینار سکه طلای هیجده نخودی است.
مساله 4 ـ اگر کسی نداند که زن حیض است و با او جماع کند، کفاره بر او واجب نیست.
مساله 5 ـ جایز است در کفارۀ جماع قیمت طلا را بدهد، و اگر قیمت آن روزی که جماع کرده با وقتی که می خواهد به فقیر بدهد فرق کرده باشد، باید قیمت وقتی که می خواهد به فقیر بدهد حساب کند.
مساله 6 ـ اگر انسان بعد از آنکه در حال حیض جماع کرده و کفارۀ آن را داده، دوباره جماع کند، باز هم باید کفاره بدهد و چنانچه چند مرتبه جماع کند و در بین آنها کفاره ندهد، احتیاط واجب آن است که برای هر جماع یک کفاره بدهد.
مساله 7 ـ طلاق دادن زن در حال حیض به طوری که در کتاب طلاق خواهد آمد، باطل است.
مساله 8 ـ بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که در آنها طهارت لازم است غسل کند، و دستور آن مثل غسل جنابت است، ولی برای نماز باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد، و اگر از غسل کردن عذر دارد، بدل آن تیمم کند، و اگر از وضو عذر دارد، بدل آن تیمم کند، و اگر از هر دو عذر دارد برای هر یک جداگانه تیمم کند.
مساله 9 ـ اگر آب به اندازه ای باشد که بتواند یا غسل کند یا وضو بگیرد، باید غسل کند و بدل از وضو تیمم نماید، و اگر فقط برای وضو کافی باشد و به
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 36 اندازۀ غسل نباشد باید وضو بگیرد و عوض غسل تیمم نماید.
مساله 10 ـ اگر زن بگوید حائضم یا از حیض پاک شده ام، باید حرف او را قبول نمود.
مساله 11 ـ واجب است بر زن روزه هایی که در حال حیض نگرفته قضا نماید، ولی نمازهای شبانه روزی قضا ندارد، و بنابر احتیاط واجب، نمازهای غیر یومیه ـ مثل نماز آیات، نماز طواف ـ را باید قضا نماید.
مساله 12 ـ اگر زنی نماز را تاخیر بیندازد و از اول وقت بگذرد؛ به اندازۀ خواندن یک نماز و وضو گرفتن، اگر وظیفه او وضو باشد و یا غسل، اگر وظیفه اش غسل باشد و یا تیمم اگر وظیفه اش تیمم باشد، و همچنین فراهم کردن شرایط دیگر نماز و بعد از آن حائض شود، قضای آن نماز بر او واجب است، و در تند خواندن و کند خواندن و چیزهای دیگر باید ملاحظۀ حال خود را بنماید.
مساله 13 ـ اگر زن در آخر وقت نماز از خون پاک شود و به اندازۀ غسل و وضو و مقدمات دیگر نماز، مانند تهیه کردن لباس یا آب کشیدن آن و خواندن یک رکعت نماز یا بیشتر از یک رکعت وقت داشته باشد، باید آن نماز را بخواند و اگر نخواند باید آن را قضا نماید.
مساله 14 ـ اگر به خیال اینکه به اندازۀ تهیه مقدمات نماز و خواندن یک رکعت وقت ندارد نماز نخواند و بعد بفهمد وقت داشته، باید قضای آن نماز را بجا آورد.
مساله 15 ـ اگر در آخر روز پاک شود و به اندازۀ چهار رکعت با تهیۀ مقدمات وقت داشته باشد، فقط نماز عصر بر او واجب است، و اگر به اندازۀ پنج رکعت با تهیۀ مقدمات وقت داشته باشد، نماز ظهر و عصر هردو بر او واجب است و اگر بجا نیاورد باید قضا کند.
مساله 16 ـ مستحب است زن حائض در وقت نمازخود راپاک نمایدو پنبه
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 37 و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد، و اگر نمی تواند تیمم نماید رجاءً، و رو به قبله بنشیند و مشغول دعا و صلوات شود.
مساله 17 ـ خواندن و همراه داشتن قرآن و رساندن جایی از بدن به مابین خطهای قرآن و خضاب کردن به حنا و مانند آن برای حائض مکروه است.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 38