فصل پنجم : اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا (گروه فارسی زبان)
هر حرکت اجتماعی در ایران ، منهای مذهب محکوم به شکست است
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : طباطبایی ، صادق ( نویسنده )

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1387

زبان اثر : فارسی

هر حرکت اجتماعی در ایران ، منهای مذهب محکوم به شکست است

‏در آن جا ذکر شد که نتیجه بررسی های علمی و دریافتن علل عدم پیروزی های ‏‎ ‎‏نهضت های پیشین مثل قیام مشروطه، نهضت میرزا کوچک خان جنگلی و کلنل ‏‎ ‎‏محمدتقی خان پسیان، توجه دست اندرکاران را به این امر مهم جلب کرد که:‏

‏اولاً ـ هر حرکت سیاسی و هر جنبش اجتماعی به منظور رهایی از وابستگی و ‏‎ ‎‏استبداد در ایران، منهای مذهب محکوم به شکست است و  ثانیاً ـ شروع حرکت باید ‏‎ ‎‏بر سه محور تلاش های عقیدتی و سیاسی و قهرآمیز مبتنی باشد تا در نتیجه آن بتوان ‏‎ ‎‏یک حرکت عمیق و سه بعدی را که کل جامعه را در بر خواهد گرفت سامان بخشد.‏

‏علل شکست قیام های گذشته بر این مبنی، به این دلیل بوده است که هر کدام از ‏‎ ‎‏حرکت های گذشته یکی از این سه بعد را فاقد و لذا حرکتی در سطح و در نتیجه ‏‎ ‎‏ناموفق بوده است. در مقیاس جامعه باید روی سه خط و از یک نقطه آغازین، به مثابه ‏‎ ‎

خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 1صفحه 276

‏حرکت بر روی سه بُعد طول و عرض و عمق یک مکعب به پیش رفت تا بتوان ‏‎ ‎‏تحولات عظیم اجتماعی را پی افکند.‏

‏مطالب و دستاوردهای این بررسی را شهید بهشتی در یک سخنرانی در یکی از ‏‎ ‎‏سمینارهای اتحادیه آلمان تحت عنوان مراحل اساسی یک نهضت مطرح نمود.‏

‏در جهت تحقق عینی بخشیدن به این نتایج مطالعاتی:‏

‏الف ـ در بعد عقیدتی فعالیت های علمی و فقهی توسط معدودی از یاران و ‏‎ ‎‏شاگردان امام در حوزه آغاز گشت. از جمله تاسیس مدرسه حقانی به منظور پروراندن ‏‎ ‎‏طلاب و روحانیونی که بتوانند به سلاح ایدئولوژی و فقه پویا مسلح بوده و نیازها و ‏‎ ‎‏مقتضیات زمان را دریابند و راه حل ها را از متون و منابع فقهی استخراج کنند. در همین ‏‎ ‎‏راستا آشنایی با مسائل اجتماعی، فراگرفتن زبان خارجی مطالعه و شناخت مکاتب ‏‎ ‎‏اجتماعی حاکم بر روز و روزگار و نیز ارتباط پیوسته و سازنده با بزرگان دانشگاهی از ‏‎ ‎‏جمله اهداف و برنامه های شاگردان امام قرار گرفت. ارتباط مستمر با رهبر قیام و دادن ‏‎ ‎‏اطلاعات از شرایط جامعه به او و هم چنین گام هایی جهت روشن ساختن افکار دیگر ‏‎ ‎‏مراجع پیوسته در دستور کار قرارداشت.‏

‏ب ـ در زمینه سیاسی: به منظور ارتقای بینش سیاسی مردم و جلب افکار عامه ‏‎ ‎‏کارهای اصولی صورت گرفت. از رهگذر این رشد بینش اجتماعی در مردم، زمینه ها و ‏‎ ‎‏ابزار تحریف عقاید و به بیراهه کشاندن افکار عامه به حداقل تنزل کرده و حضور مردم ‏‎ ‎‏را در تمامی میادین نهضت تضمین و تامین کرد.‏

‏روشنگری های امام در کلیه مقاطع و در پی تحولات جامعه، افشای مسائل کامل و ‏‎ ‎‏مربوط به فساد رژیم توسط شاگردان امام در کل جامعه و توسط بزرگان دانشگاهی در ‏‎ ‎‏سطح روشنفکران، از زمره تلاش در این بُعد از حرکت اجتماعی باید قلمداد گردد.‏

‏ افشاگری های دانشجویان خارج از کشور به دلیل فراهم بودن فضای سیاسی خاص ‏‎ ‎‏و تماس موثر پیوسته آنان با محافل بین المللی و روشن کردن افکار عمومی غرب از ‏‎ ‎‏تحولات درون کشور که از وابستگی به قطب های مسلط قدرت جهانی نشات ‏‎ ‎‏می گرفت و بازتاب این مبارزات در داخل کشور توسط روشنفکران دانشگاهی و ‏‎ ‎

خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 1صفحه 277

‏حوزوی، خود موجب رشد افکار عمومی و آگاهی مردم به اوضاع سیاسی داخل کشور ‏‎ ‎‏و جهان پیرامون می گردید.‏

‏فشار بر سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل و صلیب ‏‎ ‎‏سرخ جهانی در مقاطع مختلف، جهت دفاع از زندانیان سیاسی و محکومان دادگاهای ‏‎ ‎‏نظامی ایران و اعتراض آنان به عوامل رژیم و آشنا ساختن مردم از نتایج این اقدامات، ‏‎ ‎‏از دیگر عوامل رشد سیاسی مردم جامعه مان بوده است.‏

‏ج ـ در بعد قهرآمیز: باید زمینه هایی فراهم می آمد که در صورت لزوم بتوان با ‏‎ ‎‏نیروی نظامی و انتظامی رژیم درگیر شد. در این چارچوب گرچه اتکای اصلی بر ‏‎ ‎‏تسخیر بدنه ارتش می بود ولی علاوه بر آن لازم بود حداقل برای شکستن دیوارهای ‏‎ ‎‏رعب و حاکمیت پلیسی رژیم، حرکت های ایذایی را در مقاطع مختلف ساماندهی کرد. ‏‎ ‎‏البته باید توجه داشت که این امر غیر از مبارزات مسلحانه است که هیچگاه در ایران از ‏‎ ‎‏اهداف قیام امام و رهروان ایشان نبود. در جهت تقویت قوای قهریه متناسب با دو بعد ‏‎ ‎‏یاد شده قبل، حرکت هایی صورت گرفت که همه با آن آشنایی دارند و ذکر آن در این ‏‎ ‎‏مقام ضرورتی ندارد. اجمالاً باید گفت که در جهت تربیت کادر آماده و پرورش یافته ‏‎ ‎‏برای حرکت های نظامی، ایجاد پشتوانه قهرآمیز برای مبارزات سیاسی و عقیدتی مورد ‏‎ ‎‏نظر بوده است.‏

‏هم چنین دیدیم که درست براساس همین تحلیل، امام موسی صدر توانست در ‏‎ ‎‏لبنان با شرایطی کاملاً متفاوت با اوضاع آن روز ایران، قیام خود را بر همین ابعاد ‏‎ ‎‏عقیدتی، سیاسی و نظامی استوار سازد.‏

‏تاسیس حرکت المحرومین، تاسیس مجلس اسلامی اعلای شیعیان و تاسیس ده ها ‏‎ ‎‏سازمان و موسسه خدماتی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و هنری وابسته به آن، تاسیس ‏‎ ‎‏دارالافتای فقه جعفری و مدارس دینی وابسته به آن، ارتباط ارگانیک و پیوسته با آیت الله ‏‎ ‎‏سیدمحمدباقر صدر، جهت تدوین مبانی فقه حکومتی و امور مستحدثه و نیازهای مبتنی ‏‎ ‎‏بر مقتضیات زمان و مکان و بالاخره ایجاد سازمان نظامی امل، همه و همه جهت ایجاد ‏‎ ‎‏یک قیام سه بعدی اجتماعی در مقیاس کل جامعه لبنان بوده است.‏


خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 1صفحه 278

‏جالب توجه ارتباط پیوسته ای است که میان امام صدر و دکتر بهشتی از یکسو، امام ‏‎ ‎‏خمینی و شهید سیدمحمدباقر صدر از سوی دیگر وجود داشته است.‏

‏ارتباط عمیق با سازمان آزادی بخش فلسطین و فراهم ساختن زمینه های آموزشی ‏‎ ‎‏کادرهای ایرانی مسلمان جهت اقدام به عملیات قهرآمیز هرآینه در صورت ضرورت، در ‏‎ ‎‏همین چارچوب قابل تحلیل و ارزیابی است.‏

‏جنبش عظیم فکری و فرهنگی حسینیه ارشاد توسط دکتر علی شریعتی، آیت الله ‏‎ ‎‏مطهری در مقیاس روشنفکران و دانشگاهیان که در مدت کوتاهی عقده زدایی نسبت به ‏‎ ‎‏آرمان های به اصطلاح آزادی بخش جنبش های مارکسیستی را باعث گردید و نیز بردن ‏‎ ‎‏احساسات مذهب رهایی بخش از مساجد به حوزه های اندیشه ثمره این تحلیل جامعه ‏‎ ‎‏شناختی بوده است.‏

‏موفقیت انجمن های اسلامی خارج از کشور در تلاش های علمی و عقیدتی برای ‏‎ ‎‏مقابله با افکار الحادی کمونیستی، تحت هدایت و نظارت امام و کمک های بسیار موثر ‏‎ ‎‏و بی بدیل و مستمر امام موسی صدر و حمایت های سازمانی دکتر بهشتی و مرکز ‏‎ ‎‏اسلامی هامبورگ، و اقدام های دیگر از این قبیل، مرهون بازتابها و ثمرات حرکت سه ‏‎ ‎‏بعدی مذهبی اجتماعی در ایران، بعد از 15 خرداد بوده است.‏

‏نتایج این نهضت در اندک مدتی کمتر از 15 سال در جامعه ایران و نیز کمتر از 10 ‏‎ ‎‏سال در جامعه لبنان نمودار شد.‏

‏مسائل مربوط به لبنان را در جلد دوم به تفصیل مطرح کرده ام.‏

خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 1صفحه 279