کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر
بررسی میزان تأثیر انقلاب اسلامی بر محتوای کتب فارسی در دوره ی ابتدایی ـ مقایسه سال 57 - 77
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : خاتمی، عیسی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1377

زبان اثر : فارسی

بررسی میزان تأثیر انقلاب اسلامی بر محتوای کتب فارسی در دوره ی ابتدایی ـ مقایسه سال 57 - 77

بررسی میزان تأثیر انقلاب اسلامی بر محتوای کتب فارسی در دوره ی ابتدایی - مقایسه سال 57 - 77

□ دکتر عیسی خاتمی

خلاصه ی مقاله

این تحقیق پس از بررسی اهمیت آموزش و پرورش رسمی در انتقال فرهنگ و جامعه پذیر کردن کودکان و نوجوانان، به ضرورت تغییر محتوای کتب درسی بعد از انقلاب متناسب با اهداف و تفکرات انقلاب اسلامی اشاره کرده است. 

در این تحقیق کتب فارسی دروه ی ابتدایی چاپ سال 1377 با ذکر نمونه های آماری به صورت جداگانه با نمونه های چاپ سال 1357 مقایسه شده و تغییرات محتوایی آنها مورد تحلیل قرار گرفته است. 

‏یکی از ویژگی های جامعه ی انسانی، انتقال فرهنگ (‏Culture‏) از نسلی به نسل دیگر‏‎ ‎‏است. جامعه شناسان و علمای تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش رسمی (‏Formal‎ ‎Education‏) را یکی از عوامل مؤثر در اجتماعی شدن افراد می دانند. ‏

‏نظام آموزش و پرورش هر کشوری سعی دارد با تنظیم یک برنامه درسی‏‎ ‎‏(‏Curriculum‏)، دانش آموزان تحت پوشش خود را به گونه ای آموزش دهد که پس از طی‏‎ ‎‏دوره ی آموزش عمومی به یک نگرش اجتماعی مثبت دست یابند. محتوای کتب درسی،‏‎ ‎‏مهمترین منبعی هستند که نظام آموزشی کشورها با توسل به آن سعی در انتقال فرهنگ و‏‎ ‎‏جامعه پذیر کردن (‏Socialization‏) کودکان و نوجوانان دارند. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏طرح مسأله‏

‏بعد از گذشت دو دهه از پیروزی انقلاب اسلامی باید از خود بپرسیم که آموزشهای رسمی‏‎ ‎‏تا چه میزان در راستای اهداف انقلاب گام بر می دارند و برای انتقال فرهنگ اسلامی و‏‎ ‎‏انقلابی به اولین نسل بعد از انقلاب، از چه کیفیتی برخوردارند. می توان گفت که تقریباً‏‎ ‎‏تمامی 19 میلیون دانش آموزی که هم اکنون در نظام آموزشی ایران هستند، متولدین بعد از‏‎ ‎‏پیروزی انقلاب هستند و تحقیقاً می توان ادعا کرد که همه ی این دانش آموزان، کتابهای چاپ‏‎ ‎‏شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به عنوان کتاب درسی خوانده و یا می خوانند.‏‎ ‎‏محتوای کتب درسی 12 سال آنها به تائید نظام آموزش و پرورش رسیده است. ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 97

‏صاحبنظران تعلیم و تربیت، در یک تقسیم بندی کلی، دوره های تحصیلی ایران را به پنج‏‎ ‎‏دوره تقسیم نموده اند که عبارتند از: ‏

‏1 - دوره آمادگی یا پیش دبستانی – 1 سال. ‏

‏2 - دوره ابتدائی یا دبستانی - 5 سال. ‏

‏3 - دوره راهنمایی – 3 سال. ‏

‏4 - دوره متوسطه یا دبیرستانی – 4 سال. ‏

‏5 - دوره تحصیلات عالی و تکمیلی - بین 2 تا 10 سال. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ضرورت تحقیق‏

‏دوره ی ابتدایی که مدت آن در کشور ما 5 سال است، طولانی تر از دیگر دوره های تحصیلی‏‎ ‎‏است. این دوره مهمترین و بنیادی ترین دوره آموزش رسمی است. آموزشهای این دوره‏‎ ‎‏نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت (‏Personality‏) کودک داشته و طبق رهنمود‏‎ ‎‏حضرت علی(ع) که می‏‏‎‏‏ فرماید: «‏العِلمُ فِی الصَغَر کالنَقشُ فِی الحَجَر‏» همگان بر این باورند که‏‎ ‎‏آموزشها و آموخته های این دوره، دارای پایائی و تأثیر گذاری بیشتری است. ‏

‏در دوره ی ابتدایی، بر خلاف دوره متوسطه، کتب درسی تنوع چندانی ندارد، اگر چه‏‎ ‎‏طول مدت آموزش هفتگی در دبستان 28 ساعت در هفته می باشد، اما تعداد کتابهای‏‎ ‎‏دوره ی ابتدایی، حتی در پایه پنجم از 6 کتاب تجاوز نمی کند. در دوره ی ابتدایی کتابهای‏‎ ‎‏فارسی، ریاضیات و علوم تجربی در هر 5 پایه تدریس می شود و بقیه کتب از جمله تعلیمات‏‎ ‎‏دینی، قرآن و مطالعات اجتماعی فقط در برخی از پایه ها تدریس می ‍ شوند. ادبیات فارسی‏‎ ‎‏هم به دلیل غنای بیش از حد آن و هم به جهت آنکه زبان مادری و زبان ملی و زبان اسلامی‏‎ ‎‏(بعد از عربی) ایرانیان است، می تواند عامل مهمی در انتقال فرهنگ اسلامی و ایرانی به‏‎ ‎‏نسل های آینده باشد. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏روش تحقیق‏

‏در تدوین این مقاله، کتابهای فارسی پایه های اول تا پنجم ابتدایی مربوط به سال 57، یعنی‏‎ ‎‏آخرین سال آموزشی در نظام شاهنشاهی با کتابهای فارسی اول تا پنجم ابتدایی چاپ 77‏‎ ‎‏یعنی آخرین چاپ موجود برای سال تحصیلی 78 - 77، مورد مقایسه کمی و کیفی قرار‏‎ ‎

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 98

‏گرفته و هر کتاب چاپ 77 با متناظر چاپ 57 خود، نخست از بعد مقداری یعنی تعداد‏‎ ‎‏صفحات و تعداد دروس و افزایش و کاهش تطبیق داده شده است. در ادامه ی کار، متن کامل‏‎ ‎‏و محتوای هر 10 کتاب فارسی 77 و 57 بازخوانی شده و اهداف کلی دروس و پیام اصلی‏‎ ‎‏آنها با روش تحلیل محتوای متن استخراج و در 8 عنوان و هدف کلی دسته بندی شده است‏‎ ‎‏که شرح هر یک در جدول 1 تا 6 گرد آمده است. بدین ترتیب، نوعی مقایسه ی تطبیقی با‏‎ ‎‏استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفته و تعداد فراوانی هر هدف کلی، در هر پایه‏‎ ‎‏بصورت مقداری و درصدد فراوانی ثبت شده است که نتیجه نهایی آنها در جداول شماره 6 و‏‎ ‎‏7، یکجا گرد آمده است. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏بررسی کتاب سال اول ابتدایی‏

‏در یک تقسیم بندی کلی، دروس فارسی سال اول بر دو نوع است: ‏

‏1- دروسی که هدف اصلی آن ها، آموزش حروف الفبای زبان فارسی و همچنین صامتها و‏‎ ‎‏مصوتها می باشد. این نوع دروس در سال اول بیشترین حجم کتاب را تشکیل می دهد، که هر‏‎ ‎‏درس بصورت چند جمله کوتاه تنظیم گردیده است. ‏

‏2 - دروسی که در قسمت دوم کتاب و پس از یادگیری کلیه حروف، در کتاب گنجانیده شده‏‎ ‎‏که می توان برای آنها یک هدف کلی، اعم از آموزشی، تربیتی، دینی و غیره در نظر گرفت. ‏

‏در این مقاله، در بررسی کتاب فارسی اول، دروس نوع اول که هدف اصلی آنها آموزش‏‎ ‎‏الفبا است، مورد نظر نبوده بلکه دروس نوع دوم مورد مقایسه ی کمی و کیفی قرار گرفته اند. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مقایسه ی کمی کتاب فارسی سال اول‏

‏کتاب فارسی چاپ 77، تعداد 110 صفحه دارد که نسبت به سال 57 به میزان 6 صفحه به‏‎ ‎‏حجم آن افزوده شده و این موضوع بر خلاف رویه ای است  که در پایه های دوم تا پنجم به‏‎ ‎‏چشم می خورد. چرا که در بررسی های آینده خواهیم دید که از نظر حجم و تعداد صفحات‏‎ ‎‏و تعداد دروس، کتابهای فارسی چاپ 77، کاهش قابل ملاحظه ای را نسبت به کتابهای سال‏‎ ‎‏57، نشان می دهد. فارسی چاپ 77، دارای 21 درس مستقل است که نسبت به کتاب‏‎ ‎‏فارسی 57 که 18 درس مستقل داشته، 3 درس بر تعداد آن افزوده شده است. ‏

‏از 21 درسی که در کتاب فارسی 77 گنجانیده شده، 13 درس آن، یعنی 62 درصد‏‎ ‎

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 99

‏دروس، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در کتاب فارسی چاپ 57 وجود داشته است.‏‎ ‎‏لذا می توان گفت در کتاب فارسی 77، فقط 8 درس، یعنی 38 درصد دروس، بعد از‏‎ ‎‏انقلاب تألیف شده است. از زاویه دیگر، این نکته جالب و مهم به دست می آید که از کتاب‏‎ ‎‏فارسی قدیم، یعنی چاپ 57 که 18 درس داشته است، نخست 5 درس حذف می گردد و به‏‎ ‎‏13 درس باقیمانده تعداد 8 درس دیگر افزوده می شود و کتاب فارسی جدید، بازسازی‏‎ ‎‏می گردد. ‏

‏دروس مشترک بین فارسی اول ابتدایی 57 با 77 که شامل 13 درس است عبارتند از:‏‎ ‎‏خدا - پیغمبر - قرآن - میهن ما - نوروز - روزهای هفته - ماه و سال - چهار فصل - فصل بهار -‏‎ ‎‏فصل تابستان - فصل پاییز - فصل زمستان - درس آخر. ‏

‏اسامی 8 درسی که بعد از انقلاب گنجانیده شده عبارتند از: چند سخن از حضرت‏‎ ‎‏علی(ع) - معلم - مردم میهن ما - ایران خانه ما - عید قربان - آزادی - شهر و روستا – انقلاب‏‎ ‎‏اسلامی ایران. ‏

‏دروسی که در کتاب فارسی اول ابتدایی چاپ 57 وجود داشته و حذف شده‏‏‎‏‏ اند، عبارتند‏‎ ‎‏از: شاه - شهبانو و والاحضرتها - پرچم ایران - پایتخت ایران - فرزندان ایران. ‏

‏ ‏

‏مقایسه ی کیفی و محتوای کتاب فارسی سال اول ابتدایی‏

‏به منظور مقایسه ی کیفی و محتوای کتاب، اهداف کلی دروس کتاب چاپ 57 و 77، در‏‎ ‎‏جدول شماره 1 به 8 گروه مجزا تفکیک گردید. همانطوری که از جدول شماره 1 بر می آید،‏‎ ‎‏در کتاب جدید در بعد تربیت اجتماعی و آموزش نظم و مقررات، حدود 10 درصد دروس‏‎ ‎‏به این مسأله اختصاص یافته که در کتاب قدیم، اشاره ای به آن نشده بود. همچنین در‏‎ ‎‏مقایسه ی بین دو کتاب، حجم مطالب اخلاقی و تربیتی نیز تقریباً دو برابر شده است.‏‎ ‎‏همچنین تعداد دروس مربوط به تربیت دینی و مذهبی و خداشناسی افزایش مناسبی داشته‏‎ ‎‏و تقریبا 10 درصد دروس هم به مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام پرداخته اند.‏

‏نکته قابل توجه در این است که در کتاب چاپ 57 بیشتر یک چهارم مطالب (77/27‏‎ ‎‏درصد) به ایران باستان و اعیاد قدیم ایرانیان و مطالب ملی و میهنی اختصاص داشته که این‏‎ ‎‏رقم در کتاب جدید به کمتر از 10 درصد رسیده است. همچنین ردیف 6 جدول بیانگر این‏‎ ‎‏نکته است که 11/11 درصد مطالب کتاب قبلی به خاندان پهلوی و شاه پرستی اختصاص‏‎ ‎

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 100

‏داشته که به کلی حذف شده اند در حالیکه مطالب مرتبط با انقلاب اسلامی و رهبری‏‎ ‎‏حضرت امام(س) کمتر از 10 درصد است، به عبارت دیگر در کتاب فارسی اول ابتدایی‏‎ ‎‏77، حجم مطالب مرتبط به انقلاب اسلامی کمتر از حجم مطالب مرتبط به خاندان پهلوی در‏‎ ‎‏کتاب فارسی اول ابتدایی قبل از انقلاب است و آن مقداری که آن ها در اثبات باطل خود‏‎ ‎‏اصرار داشتند، ما در ارائه ی «حقانیت» خویش، پافشاری نداریم!؟‏

‏ ‏

‏بررسی کتاب فارسی سال دوم ابتدایی‏

‏کتاب فارسی دوم ابتدایی چاپ 57 شامل 41 درس و در 177 صفحه بوده ولی چاپ 77 این‏‎ ‎‏کتاب شامل 28 درس است و در 130 صفحه تنظیم گردیده است که از نظر تعداد دروس،‏‎ ‎‏13 درس (32 درصد) و از نظر تعداد صفحات، 44 صفحه (25 درصد) نسبت به کتاب قبل‏‎ ‎‏از انقلاب کاهش یافته است. 20 درس کتاب فارسی سال 77 یعنی 5/71 درصد مطالب آن،‏‎ ‎‏عیناً همان دروس و مطالبی هستند که قبل از انقلاب وجود داشته و تنها 8 درس جدید یعنی‏‎ ‎‏5/28 درصد مطالب، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین شده است. اسامی 8 درسی که‏‎ ‎‏بعد از انقلاب به کتاب افزوده شده عبارتند از: قدرت خدا - نامه ای از یک کودک فلسطین – به‏‎ ‎‏پدر و مادر خود نیکی کنیم - روز خوب پیروزی - خدا - انار - عید مبعث - 12 فروردین روز‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی. ‏

‏از 41 درس کتاب چاپ 57، تعداد 21 درس آن حذف و به 20 درس باقیمانده، 8 درس‏‎ ‎‏جدید اضافه شده است. به این ترتیب در کتاب فارسی دوم ابتدایی، ما شاهد نوعی‏‎ ‎‏بازسازی هستیم، نه نوسازی. چرا که تنها کمی بیش از یک چهارم مطالب آن توسط مؤلفین‏‎ ‎‏بعد از انقلاب، تهیه و تنظیم شده است. ‏

‏ ‏

‏تحلیل محتوا و مقایسه ی کیفی فارسی دوم ابتدایی چاپ 57 با چاپ 77‏

‏در جدول شماره ی 2، اهداف کلی و محتوای دروس این دو کتاب با یکدیگر مقایسه‏‎ ‎‏شده اند. درصد های مندرج در ردیفهای 1 و 2 و 8 جدول، مبین این نکته است که حجم‏‎ ‎‏مطالب مربوط به تربیت اجتماعی و مسائل اخلاقی و محیط زیست تغییر چندانی نکرده‏‎ ‎‏است. در کتاب قبلی در خصوص خداشناسی و معرفت دینی هیچگونه مطلبی وجود‏‎ ‎‏نداشته ولی در کتاب جدید 85/17 درصد مطالب به این مهم پرداخته است که در واقع‏‎ ‎

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 101

‏بیشترین افزایش هم در همین بعد می باشد. بیشترین کاهش نیز مربوط به ردیف 5 جدول‏‎ ‎‏است که حجم مطالب مربوط به ایران باستان و اعیاد قدیم ایرانیان از حدود 22 درصد به‏‎ ‎‏5/3 درصد کاهش یافته است. ‏

‏ردیفهای 5 و 6 جدول معلوم می دارد که در کتاب فارسی چاپ 57، بیش از یک چهارم‏‎ ‎‏یعنی 82/26 درصد مطالب کتاب به ایران باستان و نظام شاهی و خاندان پهلوی اختصاص‏‎ ‎‏داشته در حالی که مطالب مرتبط به انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام(س)، در کتاب‏‎ ‎‏جدید 71/10 درصد کتاب را تشکیل می دهد. ‏

‏ ‏

‏بررسی کتاب فارسی سال سوم ابتدایی‏

‏کتاب فارسی چاپ 77 سال سوم ابتدایی، شامل 29 درس و 144 صفحه است که نسبت به‏‎ ‎‏کتاب سال 57 که شامل 37 درس و 171 صفحه بوده، از نظر تعداد دروس، 8 درس و از نظر‏‎ ‎‏میزان صفحات، 27 صفحه از حجم مطالب آن کاسته شده است. از 29 درس کتاب جدید،‏‎ ‎‏12 درس آن یعنی (37/41 درصد) عیناً تکرار همان دروسی است که قبل از انقلاب در‏‎ ‎‏کتابها وجود داشته است و 17 درس آن جدید بوده که سعی مؤلفان بر این بوده که بر بعد‏‎ ‎‏اخلاقی، تربیتی، دینی و اسلامی انقلاب اسلامی تأکید بیشتری داشته باشند. ‏

‏اسامی 12 درسی که از 20 سال قبل تاکنون در کتاب فارسی سوم دبستان باقی مانده اند‏‎ ‎‏عبارتند از: به نام خداوند بخشاینده ی مهربان - فصل پاییز - نماینده کلاس سوم دبستان ابن‏‎ ‎‏سینا - کتابخانه کلاس - دهقان فداکار - ابوعلی سینا - داستان پرواز - میازار موری که دانه کش‏‎ ‎‏است - مادر - پسر هوشیار - سرگذشت یک نامه - درختکار ی. ‏

‏ ‏

‏تحلیل محتوا و مقایسه ی کیفی فارسی سوم ابتدایی 57 با 77‏

‏به منظور مقایسه ی محتوای این دو کتاب و پس از مطالعه و تجزیه و تحلیل، متن دروس، در‏‎ ‎‏8 گروه و به شرح جدول شماره 3، دسته بندی گردید. از جدول شماره 3 چنین بر می آید‏‎ ‎‏که در کتاب جدید، از تعداد دروس مرتبط با تربیت اجتماعی، همچنین مطالب آموزشی و‏‎ ‎‏علمی و به علاوه مطالب ملی و میهنی و اعیاد قدیم ایرانیان کاسته شده است که بیشترین‏‎ ‎‏کاهش مربوط به ردیف 5 جدول می باشد. در کتاب جدید بر حجم مطالب اخلاقی و تربیتی‏‎ ‎‏افزوده گشته و از 8 درصد به 17 درصد رسیده است. بیشترین افزایش مطالب در ردیف 4‏‎ ‎

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 102

‏جدول مشاهده می شود که مطالب خداشناسی و تربیت دینی و اسلامی از 7/2 درصد به‏‎ ‎‏بیش از 24 درصد افزایش یافته که حدود یک چهارم کتاب جدید را به خود اختصاص داده‏‎ ‎‏است. نکته بسیار جالبی که در این مقایسه توجه ما را به خود جلب می کند، ردیفهای 6 و 7‏‎ ‎‏جدول است. در کتاب قدیم 1/8 درصد دروس یعنی 3 درس به نظام شاهنشاهی و خاندان‏‎ ‎‏پهلوی اختصاص یافته بود. در حالی که در کتاب جدید، فقط 2 درس یعنی 8/6 درصد‏‎ ‎‏مطالب به مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام پرداخته است. بار دیگر متوجه این‏‎ ‎‏نکته می شویم که آن حدی که خاندان پهلوی برای اثبات و قبولاندن خویش اصرار داشتند،‏‎ ‎‏نظام جمهوری اسلامی برای ارائه «حقانیت» خویش پافشاری نداشته است!؟‏

‏ ‏

‏بررسی کتاب فارسی سال چهارم ابتدایی‏

‏کتاب فارسی چاپ 77 سال چهارم ابتدایی، در 154 صفحه و 28 درس تدوین شده است که‏‎ ‎‏نسبت به سال 57 از نظر تعداد صفحات 55 صفحه و از نظر تعداد دروس، 8 درس از‏‎ ‎‏حجم این کتاب کاسته شده، که این نکته جای تأمل و بررسی دارد. تعداد 15 درس کتاب‏‎ ‎‏چاپ 77 یعنی 5/53 درصد مطالب، عیناً همان دروسی است که از کتاب چاپ 57 باقیمانده‏‎ ‎‏است و فقط 13 درس جدید یعنی 5/46 درصد مطالب، در طی 20 سال اخیر نوشته شده‏‎ ‎‏است. به عبارت دیگر شاهد این نکته هستیم که از 36 درس کتاب 57، تعداد 21 درس آن‏‎ ‎‏حذف گردیده و به 15 درس باقیمانده، 13 درس جدید اضافه شده و کتاب جدید پدید آمده‏‎ ‎‏است. ‏

‏اسامی 13 درسی که بعد از انقلاب اسلامی تألیف شده، عبارتند از: نوجوان بسیجی – دو‏‎ ‎‏کاج - جهاد سازندگی - عبور از خیابان - باز می آید پرستو ی نغمه خوان - ز گهواره تا گور دانش‏‎ ‎‏بجوی - غذای مسلمانان را انبار نکنید - تشنه ای با مشک پر آب - درسی از نهج البلاغه -‏‎ ‎‏حاصل جمع قطره ها - اسراف نکنیم - گرانفروشی ممنوع - روز جمهوری اسلامی. ‏

‏ ‏

‏تحلیل محتوا و مقایسه ی کیفی کتاب فارسی چهارم ابتدای چاپ 57 و 77‏

‏در جدول شماره 4، تعداد دروس و درصد فراوانی هر دو کتاب به تفکیک موضوع و‏‎ ‎‏هدف کلی دروس ثبت شده است. آمار و ارقام این جدول بیانگر آن است که از حجم مطالب‏‎ ‎‏و دروس مرتبط به بعد اخلاقی و تربیتی به میزان 2 درصد و از حجم مطالب آموزشی و‏‎ ‎

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 103

‏علمی به میزان 8 درصد و از حجم مطالب مرتبط به مسائل میهنی و اعیاد باستان و ایران قبل‏‎ ‎‏از اسلام به میزان 13 درصد کاسته شده است. همچنین با توجه به ردیفهای 1 و 4 جدول‏‎ ‎‏شماره ی 4 می توان گفت که حجم مطالب مرتبط به جامعه پذیری و تربیت اجتماعی به میزان‏‎ ‎‏6 درصد و حجم مطالب مرتبط به خداشناسی و تربیت دینی و اسلامی حدود 15 درصد‏‎ ‎‏افزایش یافته است، که بیشترین افزایش در همین زمینه صورت گرفته است. ‏

‏ ‏

‏بررسی کتاب فارسی سال پنجم ابتدایی‏

‏کتاب فارسی چاپ 77 پایه ی پنجم ابتدایی در 209 صفحه و با 34 درس تدوین گردیده که با‏‎ ‎‏کتاب 20 سال قبل یعنی فارسی سال 57، از نظر تعداد صفحات 20 صفحه و از نظر تعداد‏‎ ‎‏درس، 5 درس کاهش نشان می دهد. 13 درس کتاب جدید یعنی 2/38 درصد مطالب آن،‏‎ ‎‏باقیمانده ی دروس قبل از انقلاب بوده و 21 درس هم (8/61 درصد) بعد از انقلاب تألیف‏‎ ‎‏شده است. ‏

‏اسامی 13 درسی که حداقل از 20 سال قبل تاکنون در کتاب فارسی پنجم ابتدایی‏‎ ‎‏باقی مانده اند عبارتند از: توانا بود هر که دانا بود - چشمه و سنگ - کتابهای مرجع -‏‎ ‎‏سرگذشت یک معلم - بخور تا توانی به بازوی خویش - نمایش - مقررات عبور و مرور -‏‎ ‎‏همدردی با بینوایان - نامه نویسی - فداکاری - به ورزش تن خود به نیرو کنیم - ادیسون – طوفان‏‎ ‎‏نوح. ‏

‏ ‏

‏تحلیل محتوا و مقایسه ی کیفی کتاب فارسی پنجم سال 57 با چاپ سال 77‏

‏در جدول شماره 5، دروس این دو کتاب، با توجه به هدف کلی آنها، در 8 موضوع‏‎ ‎‏دسته بندی شده اند. با توجه به ردیفهای 1 و 2و 3 جدول، مشخص می شود که حجم مطالب‏‎ ‎‏مربوط به تربیت اجتماعی و تربیت اخلاقی و مطالب آموزشی و علمی، تغییر عمده ای‏‎ ‎‏نداشته است. ‏

‏همچنین از ارقام جدول چنین بر می‏‏‎‏‏ آید که حجم مطالب مربوط به خداشناسی و تربیت‏‎ ‎‏دینی بیش از 15 درصد افزایش یافته که در واقع بیشترین افزایش در جدول شماره ی 5‏‎ ‎‏می باشد. ضمناً بیشترین کاهش مربوط به ردیف 5 جدول است که حجم مطالب مربوط به‏‎ ‎‏ملی گرایی و ایران باستان از 9/17 درصد به ‏‎2/9‎‏ درصد کاهش یافته است. کاهش عمده‏‎ ‎

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 104

‏دیگر مربوط به ردیف 8 جدول است که از حجم مطالب مرتبط به زیبایی دوستی و محیط‏‎ ‎‏زیست و هنر، به میزان 10 درصد کاسته شده و به 9/2 درصد رسیده است. ‏

‏نکته ی جالب توجه در این جدول آن است که در فارسی 57، هیچ درسی به نظام‏‎ ‎‏شاهنشاهی و خاندان پهلوی اختصاص نیافته که البته نباید این مسأله را ناشی از بی توجهی‏‎ ‎‏مؤلفان قبل از انقلاب دانست چرا که آن ها، جبران این مهم را در دروس تاریخ و تعلیمات‏‎ ‎‏اجتماعی پنجم ابتدایی سال 57، نموده و حجم زیادی از این دروس را به توجیه نظام شاهی‏‎ ‎‏و مدح و ثنای خاندان پهلوی اختصاص داده‏‏‎‏‏ اند. همچنین ردیف 7 جدول معلوم می دارد که‏‎ ‎‏کمتر از 6 درصد مطالب کتاب با چاپ 77 به مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت‏‎ ‎‏امام(س) اختصاص یافته است!؟‏

‏ ‏

‏مقایسه کلی کتابهای فارسی اول تا پنجم ابتدایی چاپ 77 با چاپ 57‏

‏به منظور تسهیل در مقایسه ی مجموع 5 کتاب فارسی چاپ 77 با 5 کتاب چاپ 57، جدول‏‎ ‎‏شماره 6 تنظیم گردیده است. ردیفهای 1 و 2 جدول شماره 6 معلوم می کند که حجم مطالب‏‎ ‎‏مربوط به تربیت اجتماعی و مسائل اخلاقی و تربیتی، نسبت به قبل از انقلاب حدود 8/1‏‎ ‎‏درصد افزایش یافته و از حجم مطالب آموزشی و علمی به میزان 9/4 درصد کاسته شده‏‎ ‎‏است. ‏

‏بیشترین افزایش مربوط به ردیف 4 بوده که حجم مطالب خداشناسی و تربیت دینی از‏‎ ‎‏6/4 درصد به 4/21 درصد رسیده که افزایشی معادل 7/16 درصد را شاهد هستیم.‏‎ ‎‏ردیفهای 5 و 6 جدول مبین آن است که در مجموع 5 کتاب قبلی، بیش از یک چهارم مطالب‏‎ ‎‏(1/25 درصد) به مباحث ایران باستان و اعیاد قدیم و خاندان پهلوی و نظام شاهنشاهی‏‎ ‎‏اختصاص داشته است در حالی که در 5 کتاب چاپ 77، حجم مطالب مربوط به انقلاب‏‎ ‎‏اسلامی و رهبری حضرت امام(س)، حتی به 10/1 درصد مطالب (یک دهم) کتاب هم‏‎ ‎‏نمی رسد و در حدود 5/8 درصد است!؟‏

‏ضمناً از ردیف 8 جدول نیز چنین بر می آید که از حجم مطالب مربوط به محیط زیست و هنر و‏‎ ‎‏توجه به گیاهان و حیوانات به میزان 2/3 درصد کاسته شده، در حالی که به نظر‏‎ ‎‏می رسد این گونه مباحث مورد نیاز دانش آموزان بوده و اهمیت آنها کمتر از مطالب دیگر‏‎ ‎‏نیست. ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 105

‏نتیجه گیری‏

‏اگر بنا باشد که از این مقاله ی کوتاه و موجز، نتایجی مستفاد گردد، این نتایج را باید در‏‎ ‎‏جداول شماره 6 و 7 جستجو کرد، چرا که در این دو جدول، 5 کتاب فارسی چاپ 77 با 5‏‎ ‎‏کتاب فارسی چاپ 57، از دو بعد کمی و کیفی با یکدیگر مقایسه و تطبیق شده اند که برخی‏‎ ‎‏از موارد جدول 7 به شرح ذیل می باشد. ‏

‏ردیف 6 جدول نشان می دهد که مجموع صفحات کتابهای فارسی اول تا پنجم سال 77‏‎ ‎‏در حدود 747 صفحه است که شامل 140 درس می باشد در حالی که 20 سال قبل،‏‎ ‎‏همین 5 کتاب در 890 صفحه و شامل 172 درس بوده اند. نتیجه آنکه در مجموع 5 پایه،‏‎ ‎‏شاهد کاهش 143 صفحه و 32 درس هستیم، که حجمی معادل یک کتاب را شامل می گردد. ‏

‏5 کتاب فارسی چاپ 77 شامل 140 درس است که 73 درس آن یعنی ‏‎52/14‎‏ درصد‏‎ ‎‏مطالب، باقیمانده از کتابهای سال 57 می باشد و 67 درس یعنی 85/47 درصد مطالب، بعد‏‎ ‎‏از انقلاب اسلامی تألیف شده اند. این نشان می دهد که بیش از نصف حجم کتاب ها تکرار‏‎ ‎‏همان مطالبی است که از 20 یا 30 سال قبل وجود داشته است. ‏

‏به جز کتاب فارسی اول که از نظر تعداد صفحات و تعداد دروس اندکی افزایش یافته،‏‎ ‎‏بقیه ی کتابهای فارسی بین 20 تا 55 صفحه از حجم آنها کاهش یافته است. بیشترین کاهشها‏‎ ‎‏از نظر تعداد دروس در پایه ی دوم ابتدایی (13 درس) و از نظر تعداد صفحات، در پایه ی‏‎ ‎‏چهارم ابتدایی (55 صفحه) صورت گرفته است. از نظر تغییرات محتوایی نیز در فارسی دوم‏‎ ‎‏ابتدایی کمترین تغییرات انجام شده، و 5/71 درصد مطالب از فارسی سال 57 است و‏‎ ‎‏5/28 درصد دروس بعد از انقلاب تدوین گشته است. بیشترین تغییرات هم در فارسی پایه‏‎ ‎‏پنجم بوده که 8/61 درصد مطالب آن جدید التألیف بوده و 2/38 درصد کتاب، باقیمانده ی‏‎ ‎‏دروس قبل از انقلاب اسلامی می باشد. ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 106

‏جدول شماره 1‏

‏بررسی مقایسه ای کتاب فارسی ‏اول‏ ابتدایی چاپ 77 با چاپ 57 بر اساس محتوا و اهداف کلی درس‏

‏ردیف‏

‏ ‏

‏محتوا و هدف کلی درس‏

‏فارسی چاپ 57‏

‏فارسی چاپ 77‏

‏کاهش یا افزایش‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏1‏

‏ ‏

‏ ‏

‏تربیت اجتماعی، رعایت قوانین، آموزش نظم و مقررات‏

‏ - ‏

 - 

‏2‏

9/52

+%9/52

‏2‏

‏ ‏

‏مطالب اخلاقی و تربیتی پند و نصیحت‏

‏1‏

5/55

‎2‎

9/52

+%3/97

‏3‏

‏ ‏

‏مطالب آموزشی و علمی و اطلاعات عمومی‏

‏7‏

38/88

‏8‏

38/09

 - %0/79

‏4‏

‏ ‏

‏ ‏

‏خداشناسی و تربیت دینی ‏

‏القاء اعتقادات اسلامی‏

‏3‏

16/66

‏5‏

23/8

%7/14

‏5‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مطالب ملی گرایی و میهنی‏

‏ایران باستان و اعیاد قدیم‏

‏5‏

27/77

‏2‏

9/52

 - %18/25

‏6‏

‏ ‏

‏القاء نظام شاهنشاهی، ‏

‏توجه به خاندان پهلوی‏

‏2‏

11/11

‏ - ‏

 - 

 - %11/11

‏7‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت‏‎ ‎‏امام(س) ‏

‏ - ‏

 - 

‏2‏

9/52

+%9/52

‏8‏

‏ ‏

‏ ‏

‏زیبایی دوستی و محیط زیست توجه به گیاهان‏

‏ و حیوانات‏

‏ - ‏

 - 

‏ - ‏

 - 

‏ - ‏

‏*‏

‏جمع کل‏

‏18‏

‎%100‎

‏21‏

‏100%‏

‏ - ‏

‏ ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 107

‏جدول شماره 2‏

‏بررسی مقایسه ای کتاب فارسی ‏دوم‏ ابتدایی چاپ 77 با چاپ 57 بر اساس محتوا و اهداف کلی درس‏

ردیف

‏ ‏

‏محتوا و هدف کلی درس‏

‏فارسی چاپ 57‏

‏فارسی چاپ 77‏

‏کاهش یا افزایش‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏ ‏

‏1‏

‏ ‏

‏ ‏

‏تربیت اجتماعی، رعایت قوانین، آموزش نظم و مقررات‏

‏7‏

17/07

‏5‏

17/85

+%0/78

‏2‏

‏ ‏

‏مطالب اخلاقی و تربیتی پند و نصیحت‏

‏9‏

21/95

‎6‎

21/42

 - %0/53

‏3‏

‏ ‏

‏مطالب آموزشی و علمی و اطلاعات عمومی‏

‏10‏

24/39

‏5‏

17/85

 - %6/54

‏4‏

‏ ‏

‏ ‏

‏خداشناسی و تربیت دینی ‏

‏القاء اعتقادات اسلامی‏

‏0‏

0

‏5‏

17/85

+%17/85

‏5‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مطالب ملی گرایی و میهنی‏

‏ایران باستان و اعیاد قدیم‏

‏9‏

21/95

‏1‏

3/57

 - %18/38

‏6‏

‏ ‏

‏القاء نظام شاهنشاهی، ‏

‏توجه به خاندان پهلوی‏

‏2‏

4/87

‏0‏

‏0‏

 - %4/87

‏7‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت‏‎ ‎

‏امام(س) ‏

‏0‏

‏0‏

‏3‏

10/71

+%10/71

‏8‏

‏ ‏

‏ ‏

‏زیبایی دوستی و محیط زیست توجه به گیاهان‏

‏ و حیوانات‏

‏4‏

9/75

‏3‏

10/71

+%0/96

‏*‏

‏جمع کل‏

‏41‏

‎%100‎

‏28‏

‎%100‎

‏0‏

‏ ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 108

‏جدول شماره 3‏

‏بررسی مقایسه ای کتاب فارسی ‏سوم‏ ابتدایی چاپ 77 با چاپ 57 بر اساس محتوا و اهداف کلی درس‏

ردیف

‏ ‏

‏محتوا و هدف کلی درس‏

‏فارسی چاپ 57‏

‏فارسی چاپ 77‏

‏کاهش یا افزایش‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏1‏

‏ ‏

‏ ‏

‏تربیت اجتماعی، رعایت قوانین، آموزش نظم و مقررات‏

‏8‏

21/62

‏5‏

17/24

 - %4/38

‏2‏

‏ ‏

‏مطالب اخلاقی و تربیتی پند و نصیحت‏

‏3‏

8/10

‏5‏

17/24

+%9/14

‏3‏

‏ ‏

‏مطالب آموزشی و علمی و اطلاعات عمومی‏

‏11‏

29/72

‏6‏

20/70

 - %9/02

‏4‏

‏ ‏

‏ ‏

‏خداشناسی و تربیت دینی ‏

‏القاء اعتقادات اسلامی‏

‏1‏

2/70

‏7‏

24/14

+%21/44

‏5‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مطالب ملی گرایی و میهنی‏

‏ایران باستان و اعیاد قدیم‏

‏7‏

18/91

‏1‏

3/45

 - %15/46

‏6‏

‏ ‏

‏القاء نظام شاهنشاهی، ‏

‏توجه به خاندان پهلوی‏

‏3‏

8/10

‏ - ‏

0

 - %8/10

‏7‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت‏‎ ‎

‏امام(س) ‏

‏ - ‏

‏0‏

‏2‏

6/89

+%6/89

‏8‏

‏ ‏

‏ ‏

‏زیبایی دوستی و محیط زیست توجه به گیاهان‏

‏ و حیوانات‏

‏4‏

10/81

‏3‏

10/34

 - %0/47

‏*‏

‏جمع کل‏

‏37‏

‎100‎

‏29‏

‏100‏

‏ - ‏

‏ ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 109

‏جدول شماره 4‏

‏بررسی مقایسه ای کتاب فارسی ‏چهارم‏ ابتدایی چاپ 77 با چاپ 57 بر اساس محتوا و اهداف کلی درس‏

ردیف

‏ ‏

‏محتوا و هدف کلی درس‏

‏فارسی چاپ 57‏

‏فارسی چاپ 77‏

‏کاهش یا افزایش‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏1‏

‏ ‏

‏ ‏

‏تربیت اجتماعی، رعایت قوانین، آموزش نظم و مقررات‏

‏3‏

8/33

‏4‏

14/28

+%5/95

‏2‏

‏ ‏

‏مطالب اخلاقی و تربیتی پند و نصیحت‏

‏6‏

16/66

‏4‏

14/28

 - %2/38

‏3‏

‏ ‏

‏مطالب آموزشی و علمی و اطلاعات عمومی‏

‏12‏

33/33

‏7‏

25/0

 - %8/33

‏4‏

‏ ‏

‏ ‏

‏خداشناسی و تربیت دینی ‏

‏القاء اعتقادات اسلامی‏

‏1‏

2/77

‏5‏

17/85

+%15/08

‏5‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مطالب ملی گرایی و میهنی‏

‏ایران باستان و اعیاد قدیم‏

‏6‏

16/66

‏1‏

3/57

 - %13/09

‏6‏

‏ ‏

‏القاء نظام شاهنشاهی، ‏

‏توجه به خاندان پهلوی‏

‏2‏

5/55

‏0‏

0

 - %5/55

‏7‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام(س) ‏

‏ - ‏

 - 

‏3‏

10/71

+%10/71

‏8‏

‏ ‏

‏ ‏

‏زیبایی دوستی و محیط زیست توجه به گیاهان‏

‏ و حیوانات‏

‏6‏

16/66

‏4‏

14/28

 - %2/38

‏*‏

‏جمع کل‏

‏36‏

‏100%‏

‏28‏

‏100%‏

‏ - ‏

‏ ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 110

‏جدول شماره 5‏

‏بررسی مقایسه ای کتاب فارسی ‏پنجم‏ ابتدایی چاپ 77 با چاپ 57 بر اساس محتوا و اهداف کلی درس‏

ردیف

‏ ‏

‏محتوا و هدف کلی درس‏

‏فارسی چاپ 57‏

‏فارسی چاپ 77‏

‏کاهش یا افزایش‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏1‏

‏ ‏

‏ ‏

‏تربیت اجتماعی، رعایت قوانین، آموزش نظم و مقررات‏

‏2‏

5/12

‏3‏

8/82

+%3/7

‏2‏

‏ ‏

‏مطالب اخلاقی و تربیتی پند و نصیحت‏

‏12‏

30/76

‏11‏

32/35

+%1/59

‏3‏

‏ ‏

‏مطالب آموزشی و علمی و اطلاعات عمومی‏

‏10‏

25/64

‏8‏

23/52

 - %2/12

‏4‏

‏ ‏

‏ ‏

‏خداشناسی و تربیت دینی ‏

‏القاء اعتقادات اسلامی‏

‏3‏

7/69

‏8‏

23/52

+%15/83

‏5‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مطالب ملی گرایی و میهنی‏

‏ایران باستان و اعیاد قدیم‏

‏7‏

17/94

‏1‏

2/94

 - %15

‏6‏

‏ ‏

‏القاء نظام شاهنشاهی، ‏

‏توجه به خاندان پهلوی‏

‏ - ‏

 - 

‏ - ‏

 - 

 - 

‏7‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت‏‎ ‎

‏امام(س) ‏

‏ - ‏

 - 

‏2‏

5/88

+%5/88

‏8‏

‏ ‏

‏ ‏

‏زیبایی دوستی و محیط زیست توجه به گیاهان‏

‏ و حیوانات‏

‏5‏

12/82

‏1‏

2/94

 - %9/88

‏*‏

‏جمع کل‏

‏39‏

‏100%‏

‏34‏

‏100%‏

‏ - ‏

‏ ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 111

‏جدول شماره 6‏

‏بررسی مقایسه ای کتاب فارسی ‏اول تا پنجم‏ ابتدایی چاپ 77 با چاپ 57 بر اساس محتوا و اهداف کلی درس‏

ردیف

‏ ‏

‏محتوا و هدف کلی درس‏

‏فارسی چاپ 57‏

‏فارسی چاپ 77‏

‏کاهش یا افزایش‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏تعداد درس‏

‏درصد‏

‏1‏

‏ ‏

‏ ‏

‏تربیت اجتماعی، رعایت قوانین، آموزش نظم و مقررات‏

‏20‏

11/69

‏19‏

13/57

+%1/88

‏2‏

‏ ‏

‏مطالب اخلاقی و تربیتی پند و نصیحت‏

‏31‏

18/13

‏28‏

20/0

+% ‏1‏ / ‏87‏

‏3‏

‏ ‏

‏مطالب آموزشی و علمی و اطلاعات عمومی‏

‏50‏

29/23

‏34‏

24/28

 - %4/95

‏4‏

‏ ‏

‏ ‏

‏خداشناسی و تربیت دینی ‏

‏القاء اعتقادات اسلامی‏

‏8‏

4/68

‏30‏

21/43

%16/75

‏5‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مطالب ملی گرایی و میهنی‏

‏ایران باستان و اعیاد قدیم‏

‏34‏

19/88

‏6‏

4/28

 - %15/16

‏6‏

‏ ‏

‏القاء نظام شاهنشاهی، ‏

‏توجه به خاندان پهلوی‏

‏9‏

5/26

‏0‏

0

 - %5/26

‏7‏

‏ ‏

‏ ‏

‏مسائل انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام(س) ‏

‏0‏

0

‏12‏

8/57

+%8/57

‏8‏

‏ ‏

‏ ‏

‏زیبایی دوستی و محیط زیست توجه به گیاهان‏

‏ و حیوانات‏

‏19‏

11/11

‏11‏

7/86

 - %3/25

‏*‏

‏جمع کل‏

‏171‏

‏100%‏

‏140‏

‏100%‏

‏31 درس کاهش‏

‏ ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 112

‏جدول شماره 7‏

‏بررسی مقایسه ای تعداد صفحات و تعداد دروس و وضعیت دروس کتابهای فارسی اول تا پنجم ابتدایی - چاپ 77 با چاپ 57‏

‏ردیف‏

‏نوع کتاب فارسی‏

‏سال‏

‏تعداد صفحات‏

‏تعداد دروس‏

‏افزایش یا کاهش تعداد صفحات‏

‏افزایش یا کاهش تعداد دروس‏

‏باقیمانده از کتاب 57 در کتاب 77‏

‏اضافه شده در بعد از انقلاب‏

‏1‏

‏اول ابتدایی‏

‏57‏

‏77‏

‎104‎

‎110‎

‎18‎

‎21‎

‏6+‏

‏افزایش‏

‏3+‏

‏افزایش‏

‏13درس‏

‏62%‏

‏8 درس‏

‎%38‎

‏2‏

‏دوم ابتدایی‏

‏57‏

‏77‏

‎177‎

‎130‎

‎41‎

‎28‎

‏44 - ‏

‏کاهش‏

‏13 - ‏

‏کاهش‏

‏20 درس‏

‎%71/5‎

‏8 درس‏

‎%28/5‎

‏3‏

‏سوم ابتدایی‏

‏57‏

‏77‏

‎171‎

‎144‎

‎41‎

‎29‎

‏27 - ‏

‏کاهش‏

‏8 - ‏

‏کاهش‏

‏12 درس‏

‎%41/3‎

‏17 درس‏

‎%58/7‎

‏4‏

‏چهارم ابتدایی‏

‏57‏

‏77‏

‎209‎

‎154‎

‎36‎

‎28‎

‏55 - ‏

‏کاهش‏

‏8 - ‏

‏کاهش‏

‏15 درس‏

‎%53/5‎

‏13 درس‏

‎%46/5‎

‏5‏

‏پنجم ابتدایی‏

‏57‏

‏77‏

‎229‎

‎209‎

‎39‎

‎34‎

‏20 - ‏

‏کاهش‏

‏5 - ‏

‏کاهش‏

‏13 درس‏

‎%38/2‎

‏21 درس‏

‎%61/8‎

‏*‏

‏جمع کل‏

‏57‏

‏77‏

‏890‏

‏747‏

‏172‏

‏140‏

‏143 - ‏

‏کاهش‏

‏32 - ‏

‏کاهش‏

‏73 درس‏

‎%52/14‎

‏67 درس‏

‎%47/85‎

‏ ‏

‏***‏

‏ ‏


مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 113

مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر ـ جلد 1ادبیات انقلاب، انقلاب ادبیاتصفحه 114