همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س)
جلوه های قرآنی حضرت امام خمینی رحمة الله
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : علاء الدین، سید محمد رضا

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1388

زبان اثر : فارسی

جلوه های قرآنی حضرت امام خمینی رحمة الله

‏ ‏

 

 

جلوه‌های قرآنی 

 

حضرت امام خمینی(رحمةالله)

 

 

سید محمدرضا علاءالدین

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 304

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 305

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

مقدمه

‏از سلاله پاک رسول الله‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ و در بوستان اهل بیت عصمت و طهارت، گلی شکفت که ‏‎ ‎‏عطر وجودش عالم را معطّر ساخت. او که شاگرد صالح مکتب قرآن و عترت بود، به ‏‎ ‎‏حق درس اخلاص و ایمان و محبت را در بالاترین حد فرا گرفت و خود مربی جهانیان ‏‎ ‎‏و غفلت‌زدگان عصر ما گردید.‏

‏کسی که روح خدا بود، لحظات عمر خود را با تلاوت و تدبّر در آیات قرآن و انس ‏‎ ‎‏همیشگی با قرآن گذرانده بود و عمل به آیات نورانی قرآن و تفسیر و تبیین آن را در ‏‎ ‎‏صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف و به تعبیر دیگر در متن زندگی خود و جامعه رونق و ‏‎ ‎‏کمال بخشیده بود. فکر و ذهن و ‌اندیشه و عمل و اخلاق و همه چیز او رنگ و صبغه ‏‎ ‎‏قرآنی داشت. ما در این مقاله بر آن شدیم، تا درس‌های عملی که از جلوه‌های قرآنی ‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی دیده و شنیده‌ایم را همراه با رویکرد و تربیت قرآنی حضرت امام ‏‎ ‎‏به رشته تحریر درآوریم، تا از این طریق به اثبات برکات و عنایات انس و عمل به قرآن ‏‎ ‎‏پرداخته باشیم و موجی هر چند ناچیز برای حرکت آگاهانه به سمت قرآن کریم ایجاد ‏‎ ‎‏نماییم.‏

‏در این مقاله، ابتدا به ابعاد تربیت و تزکیه قرآنی امام و اهمیّت این تربیت در ‏‎ ‎‏شکل‌گیری شخصیت انسان از دیدگاه امام پرداخته و آن‌گاه سیره قرآنی ایشان در ‏‎ ‎‏نمودها و جلوه‌های مختلف را ذکر نموده‌ایم.‏

 


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 306

امام خمینی انسان کمال یافته در مدرسه جهان‌شمول قرآن

‏بزرگ‌ترین مشخصه نظام اخلاقی و تربیتی قرآن کریم که آن را از دیگر نظام‌های ‏‎ ‎‏اخلاقی و تربیتی متمایز می‌کند، اصل اعتدال است. قرآن تأکید بر پرورش همه ابعاد ‏‎ ‎‏وجودی انسان و پرهیز از تک‌بعدی شدن دارد. در آیات قرآن کریم دنیا و آخرت، ‏‎ ‎‏سیاست و دیانت، ماده و معنی، علم و جهل، جسم و جان، به شدّت در هم گره خورده ‏‎ ‎‏است و رعایت اعتدال در ابعاد مختلف، تنها راه تکامل و سعادت انسان معرفی شده ‏‎ ‎‏است. امام خمینی از معدود انسان‌هایی بود که همچون اجداد پاکش ائمه معصومین‏‏(علیهم السلام)‏‏ ‏‎ ‎‏در شخصیت خویش صفات به ظاهر متضاد را وحدت بخشیده بود، همان‌طور که علوم ‏‎ ‎‏مختلف از جمله: عرفان، فلسفه، کلام، فقه، تفسیر، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، تاریخ، ‏‎ ‎‏شعر، ادبیات و سیاست که ظاهراً با هم متضاد هستند را در خود جمع نموده بود. او به ‏‎ ‎‏صورت حقیقی به آیات قرآن کریم عمل نمود ایشان سالیان متوالی معتکف آستان قرآن ‏‎ ‎‏بود و با تهذیب نفس و خروج از بیت تاریک نفس با تلاوت قرآن انس گرفته و بهره‌ها‌ ‏‎ ‎‏اندوخته بود و آثار مکتوب و غیرمکتوب او غنیمتی گران‌بها برای طالبان و تشنگان ‏‎ ‎‏معارف قرآنی خواهد بود.‏

‏وجود امام منشور انوار مختلف و ابعاد گوناگون بود. ایشان در ارتباط با تربیت همه ‏‎ ‎‏جانبه قرآن فرموده‌اند:‏

‏قرآن کتاب انسان‌سازی است.‏‎[1]‎

‏باید تربیت، تربیت قرآنی باشد.‏‎[2]‎

‏اسلام برای تربیت ماها آمده است، تا تبعیت از آن نکنیم به همه ابعادش، ‏‎ ‎‏تربیت نمی‌شویم.‏‎[3]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 307

‏مسلمان آن است که همه چیزهایی که نبی اکرم آورده برایش، قبول کند و ‏‎ ‎‏عمل کند.‏‎[4]‎

‏امام چون عامل به همه ابعاد قرآن بودند، شعاع شخصیتی بسیار گسترده‌ای داشتند و ‏‎ ‎‏مردم با دیدن ایشان به یاد سیره معصومین‏‏(علیهم السلام)‏‏ که سرچشمه همه کمالات و زیبایی‌های ‏‎ ‎‏معنوی بودند می‌افتادند و بخش قابل توجهی از تحولات مردم، در پرتو تربیت و ‏‎ ‎‏شخصیت قرآنی امام بود که به حق فضایل و ارزش‌های اخلاقی را در مقام عمل به ‏‎ ‎‏منصه ظهور رسانده بودند.‏

‏آن‌هایی که در پی یافتن رمز موفقیت و استواری حضرت امام هستند، باید قبل از ‏‎ ‎‏هر چیز به نوع تعلیم و تربیت قرآنی او که در ایّام کودکی و دوران نوجوانی و جوانی، ‏‎ ‎‏بر رفتار ایشان حاکم بوده، توجّه کنند. نکات مبتنی بر معارف بلند قرآنی که در ‏‏شرح ‏‎ ‎‏چهل حدیث‏‏ و ‏‏تفسیر سوره حمد‏‏ و کتب و سخنرانی‌های اخلاقی و عرفانی و سیاسی ‏‎ ‎‏حضرت امام آمده است، حکایت از این انس و دلباختگی نسبت به قرآن کریم دارد.‏

تربیت و تزکیه قرآنی از دیدگاه امام خمینی(رحمةالله)

‏نظرگاه اخلاقی و تربیتی حضرت امام، مبتنی بر همان ‌اندیشه قرآنی است که خدای ‏‎ ‎‏تبارک و تعالی پس از هفت سوگند آشکار به مظاهر عظیم طبیعت و نفس انسانی با ‏‎ ‎‏صراحت و قاطعیت می‌فرماید:‏

)قَدْ أفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا(‏؛‏‎[5]‎‏ رستگاری انسان و جوامع ‏‎ ‎‏انسانی تنها از یک معبر قابل دست‌یابی است و آن تزکیه و تربیت نفوس ‏‎ ‎‏انسانی است و ورای آن، جز گردابی از سرگردانی و بحران اجتماعی و ‏‎ ‎‏خسران دایمی ‌چیز دیگری نیست.‏

‏امام بارها می‌فرمودند: «عالم محضر خدا است».‏‎[6]‎‏ این‌گونه خداباوری و جهان‌بینی ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 308

‏است که می‌تواند انسان‌هایی آن‌چنانی تربیت کند و تا این باورهای قرآنی عمومیت ‏‎ ‎‏نیابد، سعادت و آرامش حقیقی و تمدن واقعی دست نیافتنی باقی خواهند ماند.‏

‏حضرت امام در ارتباط با پیوستگی (علم و تربیت و تزکیه) با توجه به آیه شریفه ‏‎ ‎)وَعَلّمَ آدَمَ الاَْسْمَاءَ کُلّهَا(‎[7]‎‏ فرموده‌اند:‏

‏علم به دو قسم است 1ـ علم حصولی (که تصور و تصدیق فکر و‌اندیشه است) این ‏‎ ‎‏گاهی به عمل می‌نشیند و گاهی به عمل نمی‌نشیند 2ـ علم شهودی (که با تربیت و ‏‎ ‎‏تزکیه همراه است‏‎(‎‏ این علم همیشه به عمل آمیخته است.‏

‏ایشان تزکیه را مقدّم بر تعلیم می‌دانند و با توجّه به آیه ‏)یُزَکّیهِمْ وَیُعَلّمُهُمْ الْکِتَابَ ‎ ‎وَالْحِکْمَةَ(‎[8]‎‏ فرموده‌اند:‏

‏لهذا در آیه شریفه تزکیه را مقدم ذکر کرده‌اند بر «تعلیم» کتاب و حکمت، ‏‎ ‎‏بلکه تعلیم کتاب و حکمت مقدمه تزکیه است.‏‎[9]‎

‏تربیت کنید، مهم تربیت است، علم تنها فایده ندارد، علم تنها مضر است.‏‎[10]‎

‏این دو سخن نشان می‌دهد که انسان، اگر گرفتار اصطلاحات علمی‌ شد هرگز به ‏‎ ‎‏نزاهت تزکیه و تربیت نفس نمی‌رسد. وقتی به نزاهت تزکیه نرسید به جای این‌که خود ‏‎ ‎‏را نبیند، همواره کمالات خود را می‌بیند‏‏؛‏‏ چون انسان با چهره محبت خود را می‌بیند ‏‎ ‎«حبّ شیء یعمی‌و یصم».‏ همان‌طوری که دشمنی نمی‌گذارد انسان نکات مثبت در ‏‎ ‎‏دیگران را ببیند نگرش دوستی هم نمی‌گذارد انسان نقاط ضعف خود را ببیند و در پی ‏‎ ‎‏اصلاح و تزکیه و تربیت کامل خود برآید.‏

‏نکته دیگری که امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در راه جهاد اکبر و مسأله تزکیه نفس مطرح ‏‎ ‎‏می‌نمایند، این آیه قرآن است:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 309

)وَدَّ الّذِینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أسْلِحَتِکُمْ‏؛‏‎[11]‎‏ کافران علاقمند هستند که شما از ‏‎ ‎‏سلاحتان غافل باشید. این اصل که در جنگ کوچک (جهاد اصغر) سلاح آهن است، ‏‎ ‎‏ولی در جهاد اکبر سلاح آه است نه آهن؛ یعنی جهاد اکبر همان‌طور که امام علی‏‏(علیه السلام)‏‏ در ‏‎ ‎‏دعای کمیل فرموده‌اند نیازمند راز و نیاز و ذکر و دعا و طاعت و عبادت و گریه همراه ‏‎ ‎‏با امید و رجا به محضر حضرت حق تبارک و تعالی است، تا نتیجه بدهد و وقتی ما ‏‎ ‎‏سیره قرآنی امام را مورد توجه قرار می‌دهیم، می‌بینیم ساعات زندگانی ایشان از دعا و ‏‎ ‎‏ذکر و عبادت به ویژه نماز شب و گریه مشحون است.‏

اهمیت تربیت قرآنی از دیدگاه امام خمینی

‏آنچه جلوه‌های قرآنی حضرت امام یا به عبارت دیگر راه و روش زندگی ایشان را ‏‎ ‎‏شکل داده بود، تربیت یافتگی ایشان در مکتب قرآن بود و بدین جهت به اهمیّت تربیت ‏‎ ‎‏قرآنی در شکل‌گیری شخصیت انسان از دیدگاه امام خمینی نظری گذرا داریم.‏

‏تربیت قرآنی از نظر امام، از اهمیّت فوق العاده‌ای برخوردار بوده است و لذا پیوسته ‏‎ ‎‏اهمیّت آن را با توجّه به آثار آن گوشزد می‌کرده‌اند.‏

‏انبیا هم که آمده‌اند از طرف خدای تبارک و تعالی، برای همین تربیت بشر و ‏‎ ‎‏برای انسان‌سازی است. تمام کتب انبیا ـ خصوصاً کتاب مقدس قرآن کریم ـ ‏‎ ‎‏کوشش دارند به این‌که این انسان را تربیت کنند. برای این‌که با تربیت انسان، ‏‎ ‎‏عالَم اصلاح می‌شود. آن‌قدر که انسان غیر تربیت شده مضر است به جوامع، ‏‎ ‎‏هیچ شیطانی و هیچ حیوانی و هیچ موجودی آن‌قدر مضر نیست. و آن‌قدر که ‏‎ ‎‏انسان تربیت شده مفید است برای جوامع، هیچ ملائکه‌ای و هیچ موجودی ‏‎ ‎‏آن‌قدر مفید نیست. اساس عالم بر تربیت انسان است. انسان عصاره همه ‏‎ ‎‏موجودات است و فشرده تمام عالم است. و انبیا آمده‌اند برای این‌که این ‏‎ ‎‏عصاره بالقوّه را بالفعل کنند‏‏؛‏‏ و انسان یک موجود الهی بشود.‏‎[12]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 310

‏امام، با توجّه به آیات قرآنی که انسان را به انجام عمل صالح فرا می‌خواند، تربیت ‏‎ ‎‏قرآنی را هماهنگ با نفس و فطرت خداخواه دانسته و فرموده‌اند:‏

‏اعمال صالحه آن‌هایی است که سازش داشته باشد با نفس انسان. نفس انسان ‏‎ ‎‏سعادتمند خلق شده است. یعنی استعداد سعادت در آن هست و فطرت ‏‎ ‎‏انسان فطرت سعید است. عمل صالح آن است که با این فطرت سازش ‏‎ ‎‏داشته باشد.‏‎[13]‎

‏امام، مهمترین اثر تربیت قرآنی را تحصیل کمال واقعی دانسته و فرموده‌اند:‏

‏هیچ چیز انسان را سیر نمی‌کند مگر این‌که تربیت بشود که با این تربیت به ‏‎ ‎‏منتها سیری که در این سیر آن منتها تمام چیزهایی است که انسان می‌خواهد، ‏‎ ‎‏و آن رسیدن به کمال مطلق ‏‎]‎‏است‏‎[‎‏. به کمال مطلق اگر رسید این طمأنینه ‏‎ ‎‏برایش حاصل می‌شود. اطمینان قلوب به رسیدن به خداست.‏‎[14]‎

‏دامنه تربیت قرآنی محدود نبوده و تا آن‌جا ادامه دارد که انسان به مقام خواص ‏‎ ‎‏برسد. امام در این ارتباط فرموده‌اند:‏

‏انسان مراتب سیرش از طبیعت است تا مافوق طبیعت، تا برسد به آن‌جایی که مقام ‏‎ ‎‏الوهیت است، انسان با تربیت‌های صحیح تمام معنویت‌ها و مراتب معنوی را در ‏‎ ‎‏خودش ایجاد می‌کند و به یک مقامی‌که حتی فوق مقام ملائکة الله است‏‎[15]‎‏ و غیر از خدا ‏‎ ‎‏هیچ نمی‌بیند می‌رسد.‏

1. امام و جلوه محبت قرآنی

‏وقتی یک رهبر، معلّم و پیشوا به مردمش محبت ورزید و جان آنان را شاداب و اشباع ‏‎ ‎‏نمود، محبت آنان هم به رهبر جلب می‌شود و آن ‌وقت است که در راه اجرای فرامین ‏‎ ‎‏آن رهبر، سر از پا نمی‌شناسند و رهبر در سایه چنین مردمی‌ به همه اهداف متعالی ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 311

‏خویش می‌رسد. و امام خمینی در عصر ما آتشفشان کاستی ناپذیز محبت و رأفت به ‏‎ ‎‏مردم مؤمن و مسلمان و جوانان امت اسلامی‌ بودند.‏

‏یکی از نمونه‌های محبت‌ورزی ایشان، در پیام تسلیت فاجعۀ 17 شهریور نمودار ‏‎ ‎‏است که شهدای این فاجعه را فرزندان خود می‌نامد و می‌فرماید:‏

‏خدا شاهد است مصطفای من تنها آن نبود که سالش نزدیک است، بلکه همه ‏‎ ‎‏به خاک و خون کشیده‌های حادثه شوال، مصطفاهای من بوده‌اند.‏‎[16]‎

‏روش محبت، یکی از روش‌های تربیتی بسیار مؤثر است و نشانه شرح صدر و نفس ‏‎ ‎‏مطمئنه داشتن فرد است. خدای تعالی رمز پیروزی پیامبر اکرم‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ را در همین شرح ‏‎ ‎‏صدر و محبت‌ورزی پیامبر اکرم‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم) ‏‏به امت می‌داند.‏

فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ ‎ ‎وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشاوِرْهُمْ فِی الأمْرِ‏.‏‎[17]‎

‏از جلوه‌های دیگر محبت‌ورزی که در آیه ذکر گردیده و در رفتار فردی و خانوادگی ‏‎ ‎‏و عملکرد سیاسی ـ اجتماعی حضرت امام بسیار مشهود بود، گذشت و عفو، دعا و ‏‎ ‎‏طلب آمرزش برای افراد، مشورت کردن با افراد و به عبارت دیگر شخصیت دادن به ‏‎ ‎‏افراد بود، تا در پرتو نور محبت قرآنی امام، افراد متحول و تربیت شوند.‏

2. امام و جلوه امید و بشارت قرآنی

‏یکی از اصولی که حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ همواره بر آن تکیه و تأکید داشته‌اند «اصل امید» در ‏‎ ‎‏تعلیم و تربیت است. امید از عوامل موفقیت و یأس از عوامل شکست است. انسان ‏‎ ‎‏همین‌که در امور مختلف زندگی (مسائل فردی و اجتماعی، مادی و معنوی) گرفتار ‏‎ ‎‏یأس شد، توان حرکت و تلاش و مبارزه با موانع را از دست می‌دهد و دچار ‏‎ ‎‏عقب‌ماندگی می‌شود.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 312

‏حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ امید را، از جنود و لشکریان خدای رحمان و یأس را، از جنود و ‏‎ ‎‏لشکریان شیطان دانسته و فرموده‌اند:‏

‏ما باید این جنود ابلیس را کنار بزنیم. و امید، که از جنود الله است در ‏‎ ‎‏خودمان زنده بکنیم.‏‎[18]‎

‏حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ با توجّه به آیه شریفه قرآن ‏)لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ الله‏،‏‎[19]‎‏ فرموده‌اند:‏

‏هیچ‌وقت اصلاً کلمه یأس را در ذهنتان وارد نکنید که این از جنود شیطان ‏‎ ‎‏است.‏‎[20]‎

‏خطاب به همه نویسندگان و گویندگان فرموده‌اند:‏

‏نویسنده‌های ما، گویندگان ما همه‌شان دنبال این باشند که به این ملت امید ‏‎ ‎‏بدهند، در ملت امید ایجاد کنند، اطمینان بدهند و استقلال روحی در ملت ‏‎ ‎‏ایجاد کنند، اگر این خدمت را انجام دهند ما تا آخر پیروز هستیم.‏‎[21]‎‏ ‏

‏ایشان در مبارزه با گناهان و سیر و سلوک معنوی فرموده‌اند:‏

‏تو نیز مأیوس نباش، که یأس از اقفال بزرگ است، به قدر میسور در رفع ‏‎ ‎‏حجب و شکستن اقفال برای رسیدن به آب زلال و سرچشمه نور کوشش کن.‏‎[22]‎

3. امام خمینی و جلوه‌های اخلاص قرآنی

‏قرآن کریم می‌فرماید:‏

قُلْ إِنّمَا أعِظُکُمْ بِوَاحِدَة أنْ تَقُومُوا للهِِ مَثْنَی وَفُرَادَی‏.‏‎[23]‎

‏قرآن کریم، محور حرکت انبیا و داعی و محرّک آن‌ها برای حرکت را اخلاص و ‏‎ ‎‏توجّه تام آن‌ها به حضرت رب العالمین معرفی می‌کند.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 313

‏نیّت مشخصه شعاع دید و برد عملی انسان است. اعمال از نیت رنگ می‌گیرند و در ‏‎ ‎‏همان محدوده اثرآفرین می‌شوند.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ با توجّه به عنصر اثر گذار «اخلاص» فرموده‌اند:‏

‏کسی که دارای حبّ جاه و ریاست است و این حبّ ملکه نفسانیه و شاکله ‏‎ ‎‏روح او شده است، غایت آمال او رسیدن به آن مطلوب است و افعال صادره ‏‎ ‎‏از او تابع آن غایت است.‏‎[24]‎

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در تمام فعالیت‌های خود، گوهر اخلاص را به همراه داشتند ‏‎ ‎‏و همین امر سبب گردیده بود که تمام اقشار مردم بالاترین ارادت و شیفتگی خود را به ‏‎ ‎‏این اسوه حسنه‌ای که خالصانه برای احیای اسلام و قرآن به‌پا خواسته بود ابراز دارند و ‏‎ ‎‏حرف او را با جان و دل پذیرا باشند و او با تمام خدمت‌هایی که به جهان اسلام و ‏‎ ‎‏مسلمین کرده بود، می‌گفت: من طلبه‌ای بیش نیستم.‏‎[25]‎‏ ‏

‏حضرت امام در کلامی‌ دیگر در ارتباط با اهمیت اخلاص فرموده‌اند:‏

‏با هر ریاضت و جدیّتی شده قصد خود را تخلیص کند. سرمایه نجات و ‏‎ ‎‏سرچشمه فیوضات تخلیص نیّت و نیّت خالص است. ‏«من أخلص لله ‎ ‎أربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»‏.‏‎[26]‎

‏حضرت امام کسب اخلاص را، توجّه ویژه به سیره ائمه اطهار‏‏(علیهم السلام)‏‏ از جمله ‏‎ ‎‏امیرالمؤمنین علی‏‏(علیه السلام)‏‏ دانسته و فرموده‌اند:‏

‏خداوند چند آیه برای چند قرص نان که حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ و ‏‎ ‎‏عائله‌اش صدقه دادند،... چند آیه نازل فرمود. این آیات برای قرص نان ‏‎ ‎‏نیست، این آیات برای اخلاص، برای آن‌که برای خدا بود.‏‎[27]‎

‏و همچنین فرموده‌اند:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 314

‏روایتی است از رسول اکرم‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ ‏«ضربة علیّ یوم الخندق أفضل من عبادة ‎ ‎الثقلین»‏؛ آنچه این یک ضربت را با عبادت ثقلین، عبادت جن و انس مقابل ‏‎ ‎‏کرده مرتبه اخلاص است.‏‎[28]‎

‏امام خمینی از همان ایام جوانی که به مقام اجتهاد رسید، تا زمانی که بر کرسی ‏‎ ‎‏قیادت و امامت نشست، در راه شناساندن خود و به دست آوردن مقام و مسند، ‏‎ ‎‏کوچک‌ترین گامی ‌برنداشت و از ریاست و مقام و مرجعیت و تبلیغات شخصی فراری ‏‎ ‎‏بود. این‌ها همه از اخلاص قرآنی امام نشأت می‌گرفت. به دو نمونه از صدها رفتار ‏‎ ‎‏مخلصانه ایشان توجه نمایید:‏

‏سال‌ها پیش از درگذشت مرحوم آیت الله العظمی ‌بروجردی‏‏(رحمةالله)‏‏، امام بر دو کتاب ‏‎ ‎‏وسیله ‏‏و‏‏ عروه‏‏ حاشیه داشتند و حاشیه بر این دو کتاب در مرجعیت هر فقیهی ‏‎ ‎‏دخیل بود، ولی هیچ کس از این موضوع خبر نداشت تا بعد از درگذشت مرحوم ‏‎ ‎‏آیت الله العظمی ‌بروجردی، تازه افراد فهمیدند که امام بر این دو کتاب حاشیه داشته ‏‎ ‎‏است.‏

‏بعد از درگذشت آیت الله حکیم، در نجف عده‌ای از شهرهای موصل و کرکوک ‏‎ ‎‏آمدند و گفتند: ما از آقای حکیم تقلید می‌کردیم الآن از چه کسی تقلید کنیم؟ امام با ‏‎ ‎‏این‌که می‌توانستند رساله خود را به آن‌ها بدهند، این کار را نکردند و فرمودند به تقلید ‏‎ ‎‏از آقای حکیم باقی باشید. این خیلی عظمت می‌خواهد که اشخاصی پیش یک مرجع ‏‎ ‎‏بیایند و آن مرجع این‌گونه بگوید.‏‎[29]‎

4. امام و جلوه ادعیه و نیایش‌های قرآنی

‏قرآن در آیات متعدد، مخاطبان خود را دعوت به دعا و فرهنگ دعا و آفاق و اعمال و ‏‎ ‎‏احوال و ابعاد دعا نموده است. در سیره قرآنی امام، «دعا» به عنوان یک روش مؤثر در ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 315

‏تعلیم و تربیت و تهذیب و تزکیه و به‌سازی و سالم‌سازی فرد و محیط مورد توجّه و ‏‎ ‎‏تأکید بوده است.‏

‏روش «دعا» در نظام فکری حضرت امام معنادار است‏‏؛‏‏ چرا که دعا روشی است که ‏‎ ‎‏انسان را به عالم بالا وصل می‌کند تا با عنایات و توجّهات حضرت حق تعالی، در دنیا ‏‎ ‎‏حیات طیبه داشته باشد.‏

‏دعا، کلید گشودن درهای رحمت و عنایت الهی است.‏

‏حضرت امام با توجّه به جایگاه ادعیه ائمه اطهار آن‌ها را «قرآن صاعد» نامیده‌اند و ‏‎ ‎‏در کلامی ‌فرموده‌اند:‏

‏ما مفتخریم که ادعیه حیات‌بخش که او را «قرآن صاعد» می‌خوانند از ائمه ‏‎ ‎‏معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه» امامان و «دعای عرفات» حسین ‏‎ ‎‏بن علی ـ علیهما السلام ـ و ‏‏«صحیفه سجادیه»‏‏ این زبور آل محمد و ‏‎ ‎‏«صحیفه فاطمیه» ‏‏که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای ‏‎ ‎‏مرضیه است از ماست.‏‎[30]‎

‏و همچنین فرموده‌اند:‏

‏مطالعه در ادعیه معصومین ـ علیهم السلام ـ و سوز و گداز آنان از خوف ‏‎ ‎‏حق و عذاب او سرلوحه افکار و رفتارت باشد.‏‎[31]‎

‏و در کلامی‌دیگر فرموده‌اند:‏

‏یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌ها بر بندگان و رحمت گسترده در میان اهل شهرها ‏‎ ‎‏دعاهایی است که از گنجینه‌های وحی و شریعت و حاملان دانش و حکمت ‏‎ ‎‏نقل شده است، زیرا همین دعاهاست که رابطه معنوی میان خالق و مخلوق، ‏‎ ‎‏و رشته پیوند میان عاشق و معشوق است، و وسیله‌ای است برای درآمدن به ‏‎ ‎‏‌اندرون قلعه محکم، و چنگ زدن به آن دستاویز استوار و ریسمان پرتوان.‏‎[32]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 316

‏دعا بذری است در زمینی به نام معرفت، که نتیجه آن تهذیب نفس است‏‏؛‏‏ دعا ‏‎ ‎‏جوشیدن چشمه ربَّنا از کویر سینه‌های سوزان و جریان آن بر دشت‌های استجابت ‏‎ ‎‏است. و آنچه هیچ را با همه پیوند می‌دهد دعا است و حضرت امام بر همین موضوع ‏‎ ‎‏عنایت ویژه‌ای داشته و فرموده‌اند:‏

‏این ادعیه‌شان برای تجهیز مردم بود،... اشخاص وقتی که ادعیه را ‏‎ ‎‏می‌خواندند قوّت روحی پیدا می‌کردند و سبکبار می‌شدند و شهادت برای ‏‎ ‎‏آن‌ها هیّن و آسان می‌شد.‏‎[33]‎

‏این ادعیه انسان را از این ظلمت بیرون می‌برد. وقتی که از این ظلمت بیرون ‏‎ ‎‏رفت، انسانی می‌شود که برای خدا کار می‌کند.‏‎[34]‎

‏در ارتباط با نقش آفرینی ادعیه، در صحنه‌ها و عرصه‌های متعدد زندگی فردی و ‏‎ ‎‏اجتماعی انسان فرموده‌اند:‏

‏ائمه طاهرین، علیهم السلام، بسیاری از مسائل را با لسان ادعیه بیان ‏‎ ‎‏فرموده‌اند. لسان ادعیه با لسان‌های دیگری که آن بزرگواران داشتند و احکام ‏‎ ‎‏را بیان می‌فرمودند خیلی فرق دارد. اکثراً مسائل روحانی، مسائل ماوراء ‏‎ ‎‏طبیعت، مسائل دقیق الهی و آنچه را مربوط به معرفة الله است، با لسان ادعیه ‏‎ ‎‏بیان فرموده‌اند.‏‎[35]‎

‏حضرت امام در سیره قرآنی خود، الگوگیری از سیره پیامبر‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ و ائمه اسلام را مورد ‏‎ ‎‏توجه و تأکید قرار داده و این چنین فرموده‌اند:‏

‏باید متشبث به آن سیره‌ای بشوید که پیغمبر اکرم و ائمه اسلام بین ما گذاشته ‏‎ ‎‏است،... با ادعیه‌شان مردم را دعوت می‌کردند‏‏؛‏‏ دعا می‌کردند، با دعا مردم را ‏‎ ‎‏دعوت می‌کردند.‏‎[36]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 317

‏یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏، توجّه ویژه به ادعیه و زیارات و ‏‎ ‎‏توسلات به امامان معصوم‏‏(علیهم السلام)‏‏ بود. به دو نمونه از این جلوه قرآنی امام توجّه نمائید.‏

‏1. در تمام مدت اقامت ایشان در نجف اشرف جز در موارد استثنایی، برنامه زیارت ‏‎ ‎‏و دعای هر شب ایشان هرگز ترک نشد. در اغلب ایّام مشغول زیارت در کنار قبر امام ‏‎ ‎‏حسین‏‏(علیه السلام)‏‏ بودند و در دهه عاشورا، هر روز زیارت عاشورای معروفه را با صد مرتبه ‏‎ ‎‏سلام و صد مرتبه لعن، می‌خواندند.‏

‏2. امام مقید به قرائت زیارت جامعه کبیره بودند. در 15 سال در نجف به طور ‏‎ ‎‏مرتب در تمام شب‌ها، این دعا را می‌خواندند و در زمستان و تابستان این برنامه ایشان ‏‎ ‎‏ترک نشد.‏

5. امام و جلوه‌های صبر و استقامت قرآنی

‏یکی از واژه‌های کلیدی قرآن و یکی از جلوه‌های بارز اخلاق حسنه که در آیات متعدد ‏‎ ‎‏قرآن کریم به آن سفارش شده و دارندگان آن مورد تشویق و تجلیل قرار گرفته‌اند «صبر ‏‎ ‎‏و استقامت» است. خداوند در قرآن ما را به بهره‌گیری از صبر دعوت نموده ‏)اسْتَعِینُوا ‎ ‎بِالصَّبْرِ وَالصَّلَوةِ‏؛‏‎[37]‎‏ ‏)وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ‎[38]‎‏ و آثار و برکات مطلوب صبر و مقاومت و ‏‎ ‎‏شکیبایی را ذکر نموده و صبر جمیل پیامبران و اولیای الهی را برای ما مثال زده، تا ‏‎ ‎‏مشمول بشارت‌های الهی بر صابرین شویم. ائمه هدی‏‏(علیهم السلام)‏‏ ریشه صبر را، ایمان و یقین ‏‎ ‎‏به خداوند دانسته و شرط بالا رفتن ظرفیت را مقاومت و صبوری و ارتقای ایمان و ‏‎ ‎‏یقین به خدا قلمداد نموده‌اند.‏

‏حضرت امام خمینی، به خوبی این خلق حسنه را در لحظه لحظه عمر شریفش به ‏‎ ‎‏منصه ظهور رسانده بود و با صبر و پایداری و شکیبایی بر تحقق نظام مقدس اسلامی‌ و ‏‎ ‎‏تقویت و کمال آن کوشش نمود. آن بزرگوار در این ارتباط فرموده است:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 318

‏باید صبر کرد، سفارش به صبر کرد، برای احقاق حق، صبر لازم است. اگر ما ‏‎ ‎‏اسلام را می‌خواهیم و اگر قرآن کریم را می‌خواهیم که در این مملکت و ‏‎ ‎‏ان‌شاء‌الله در ممالک دیگر پیاده بشود و می‌خواهیم که یک حکومت اسلامی ‏‎ ‎‏‌داشته باشیم، باید همه توصیه به حق بکنیم و سفارش به حق بکنیم.‏‎[39]‎

‏در کلامی‌دیگر، حضرت امام با اشاره به سیره  قرآنی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ‏‎ ‎‏ابی طالب‏‏(علیه السلام)‏‏ و سایر ائمه هدی‏‏(علیهم السلام)‏‏، نقش مقاومت و صبوری آن‌ها را برای حفظ ‏‎ ‎‏اسلام این‌چنین ذکر نموده‌اند:‏

‏حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ ...  در زمانی که به خلافت رسیدند ‏‎ ‎‏گرفتاریشان بسیار زیادتر بود‏‏؛‏‏ برای این‌که آن وقت عهده‌دار یک مسائل ‏‎ ‎‏بزرگ بودند‏‏؛‏‏ غیر از چیزهایی که باید انجام بدهند، که مؤونه‌اش کم بود، مع ‏‎ ‎‏ذلک، خوب، مقاومت کردند و اسلام را ترویج کردند و به پیش بردند. و ‏‎ ‎‏ائمه ما ـ علیهم السلام ـ همه‌شان یا در حبس بودند یا در تبعید بودند یا در ‏‎ ‎‏محاصره بودند. این‌ها یک چیزی بود که برای آن‌ها از باب این‌که برای ‏‎ ‎‏اسلام بود سهل بود.‏‎[40]‎

‏دو نمونه از سیره اخلاقی حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ را در این خصوص بیان می‌کنیم:‏

‏1. در اوج خفقان ستمشاهی، وقتی فرزند فرزانه و شایسته امام به طور مرموزی به ‏‎ ‎‏شهادت می‌رسد، امام در برابر این رویداد جانکاه و غمبار صبورانه و استوار مقاومت ‏‎ ‎‏کردند و در سخنرانی تاریخی خویش این حادثه سخت را، از «الطاف خفیّه الهی» ‏‎ ‎‏برشمردند.‏

‏2. پس از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی‌ و به خاک و خون کشیده شدن ‏‎ ‎‏جمعی از بهترین یاران باوفای اسلام و انقلاب و ضرباتی که منافقین بر نیروهای حزب ‏‎ ‎‏اللهی وارد کردند، ایشان ضمن تجلیل از شهیدان، هرگز اشکی از دیدگان نمی‌ریزند، و ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 319

‏باصلابت و استقامت کم‌نظیر می‌فرمایند: «بکشید ما را ملّت ما بیدارتر می‌شود».‏‎[41]‎‏ و ‏‎ ‎‏آروزی غم، سستی، پشیمانی و ضعف را در سخت‌ترین شرایط بر دل‌های پرکینه ‏‎ ‎‏دشمن، برای همیشه باقی می‌گذارد.‏

‏امام‏‏(رحمةالله)‏‏، صبر و استقامت را لازمه رهبری می‌دانستند و در این ارتباط چنین فرموده‌اند:‏

‏استقامت ـ  که لازمه رهبری انبیای گرام ‌است  ـ به طور کامل در رسول ‏‎ ‎‏اکرم بود ‏)وَاسْتَقِمْ کَما اُمِرْتَ)‏؛‏‎[42]‎‏ ‏‏نهضت کن و استقامت کن. این دو خاصیت ‏‎ ‎‏در پیشبرد مقاصد بزرگ پیغمبر اسلام دخالت داشت.‏‎[43]‎

6. امام و جلوه‌های تواضع و فروتنی قرآنی

‏در قرآن کریم آمده است: ‏)وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنْ اتَّبَعَکَ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ‏؛‏‎[44]‎‏ یکی از ‏‎ ‎‏مهم‌ترین و برترین صفات اخلاقی و تربیتی که قرآن بر روی آن تأکید دارد، تواضع و ‏‎ ‎‏فروتنی است. تواضع، سبب برتری و بلندی آدمی‌ و برتری‌جویی، موجب سقوط به ‏‎ ‎‏حضیض جهالت و شقاوت و باعث گرفتاری در بدبختی ابدی می‌شود.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ به معنای واقعی کلمه متواضع بودند و با آن همه مقام و ‏‎ ‎‏عظمت علمی ‌و فقهی و ولایتی که چشم جهانیان را خیره کرده بود، تنها خود را یک ‏‎ ‎‏طلبه خدمت‌گزار می‌دانستند و با این همه، خدمت به اسلام و احیای قرآن و عترت، ‏‎ ‎‏هیچ‌گونه حریم و امتیازی برای خود قائل نبودند و با کمال فروتنی و تواضع، خطاب ‏‎ ‎‏به جوانان رزمنده جبهه‌ها می‌فرمودند:‏

‏اینجانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن ‏‎ ‎‏است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم.‏‎[45]‎

‏همچنین امام در نامه‌ای به نمایندگان مجلس فرموده‌اند:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 320

‏همه در فکر مردم باشید... این‌ها بنده‌های خدا هستند. و از من افضل‌اند و ‏‎ ‎‏محتمل است که از شماها هم افضل باشند. چرا ما به فکر آن‌ها نباشیم؟‏‎[46]‎

‏تواضع است دلیل رسیدگان به کمال که چون سوار به مقصد رسد پیاده شود.‏

7. امام و جلوه‌های توکل قرآنی

‏از جمله موضوعاتی که در قرآن کریم زیاد درباره‌اش سخن به میان آمده و بر آن ‏‎ ‎‏سفارش شده، مسأله توکل است. در برخی از آیات قرآن، توکل از خصلت‌های والای ‏‎ ‎‏مؤمنان شمرده شده و در قرآن، «متوکلین» از محبوبین خداوند متعال تلقی شده‌اند.‏

‏توکل و اطمینان و واگذاشتن امور به قادر متعال، از جمله صفات برجسته بندگان ‏‎ ‎‏حق تعالی است. آنچه از تشویش‌ها، نگرانی‌ها و تردیدها نسبت به حال و آینده ‏‎ ‎‏جلوگیری می‌کند و به انسان قوّت قلب و اراده و گرمی ‌در کارها می‌بخشد، توکل و ‏‎ ‎‏اطمینان خاطر به حضرت حق جلّ و علا است.‏

‏یکی از بارزترین صفات روحی امام، توکل و اطمینان خاطر بود. همه کسانی که امام ‏‎ ‎‏را درک کرده‌اند می‌دانند که در تمام فراز و نشیب‌ها و سختی‌های زندگی، حتی دچار ‏‎ ‎‏یک لحظه اضطراب و تزلزل نگردیدند. همیشه جازم و مصمم و استوار باعث اطمینان ‏‎ ‎‏سایرین و آرامش خاطر همگان می‌شدند.‏

‏در جریان حمله بسیار حساب شده عراق به ایران که در یک لحظه خبر دادند ‏‎ ‎‏فرودگاه‌های ایران بمباران شده و هزاران تانک و نفربر و توپ جنگی به همراه بیش از ‏‎ ‎‏صدهزار نظامی‌ از سراسر مرز به ایران حمله نموده‌اند، اضطراب همه‌جا را فرا گرفت و ‏‎ ‎‏تشویش و نگرانی دامن‌گیر مسئولین کشور گردید، اما امام در کنار ده‌ها احتمال و ‏‎ ‎‏بازتاب این حمله غافل‌گیرانه فرمودند:‏

‏یک دزدی آمده است یک سنگی ‌انداخته‏‏ و‏‏ فرار کرده، رفته است سر جایش.‏‎[47]‎

‏و این چنین با آرامی‌ همه را آرام نموده و تزلزل به وجود آمده را برطرف کردند.‏

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 321

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

کتاب‌نامه

‏1.‏ ‏جلوه‌های حسینی در سیمای خمینی‏‏، سید نعمت الله حسینی، انتشارات قم، 1378.‏

‏2.‏ ‏جهاد اکبر‏‏، امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1373.‏

‏3.‏ ‏شرح چهل حدیث‏‏، امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1372.‏

‏4.‏ ‏صحیفه امام‏‏، امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1379.‏

‏5.‏ ‏کلمات قصار‏‏، امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1378.‏

‏6.‏ ‏مجموعه مقالات کنگره بررسی‌ اندیشه و آثار تربیتی امام خمینی‏‏، مؤسسه تنظیم و ‏‎ ‎‏نشر آثار امام خمینی، تهران، 1374.‏

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 322

‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 323

  • . صحیفه امام، ج 7، ص 415.
  • . همان، ج 15، ص 415.
  • . همان، ج 4، ص 191.
  • . همان، ص 192.
  • . شمس (91): 9 ـ 10.
  • . صحیفه امام، ج 8، ص 388.
  • . بقره (2): 31.
  • . جمعه (62): 2.
  • . صحیفه امام، ج 9، ص 135.
  • . همان، ج 14، ص 40.
  • . نساء (4): 102.
  • . صحیفه امام، ج 14، ص 153.
  • . همان، ج 7، ص 500.
  • . همان، ج 12، ص 505.
  • . ر.ک: همان، ج 8، ص 411.
  • . صحیفه امام، ج 3، ص 462.
  • . آل عمران (3): 159.
  • . صحیفه امام، ج 13، ص 536.
  • . زمر (39): 53.
  • . صحیفه امام، ج 15، ص 102.
  • . ر.ک: همان، ج 13، ص 537.
  • . صحیفه امام، ج 18، ص 446.
  • . سبأ(34): 46.
  • . شرح چهل حدیث، ص 330.
  • . ر.ک: صحیفه امام، ج 5، ص 300.
  • . همان، ص 394.
  • . صحیفه امام، ج 7، ص 341 ـ 342.
  • . ر.ک: همان، ج 16، ص 197.
  • . ر.ک: جلوه های حسینی در سیمای خمینی، ص 40.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 396 ـ 397.
  • . همان، ج 18، ص 520.
  • . شرح دعای سحر، ص 32.
  • . صحیفه امام، ج 13، ص 33.
  • . کلمات قصار، ص 52.
  • . جهاد اکبر، ص 37.
  • . صحیفه امام، ج 18، ص 424.
  • . بقره (2): 153.
  • . عصر (103): 4.
  • . صحیفه امام، ج 13، ص 469.
  • . همان، ج 14، ص 315.
  • . صحیفه امام، ج 7، ص 183.
  • . شوری (42): 15.
  • . صحیفه امام، ج 7، ص 244.
  • . شعراء (26): 215.
  • . صحیفه امام، ج 16، ص 143.
  • . همان، ج 14، ص 213 ـ 214.
  • . همان، ج 13، ص 223.