همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س)
دوری تحریف از قرآن، آرا و اندیشه های امام خمینی رحمة الله
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : اخوان صراف، علی رضا

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1388

زبان اثر : فارسی

دوری تحریف از قرآن، آرا و اندیشه های امام خمینی رحمة الله

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

دوری تحریف از قرآن، 

 

 

آرا  و ‌اندیشه‌های امام خمینی(رحمةالله)

 

 

علی‌رضا اخوان صراف

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 272

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 273

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

چکیده

‏مصونیت قرآن از تحریف، همواره در طول تاریخ، جولان‌گاه ‌اندیشه‌ها و آرای ‏‎ ‎‏‌اندیشمندان اسلامی‌ و غیر آن بوده است و بزرگانی را از همه فرق اسلامی ‌به چالش ‏‎ ‎‏کشیده، تا برای اثبات مصونیت این آخرین کتاب الهی از تحریف، همه تلاش خویش را ‏‎ ‎‏به‌کار گیرند‏‏؛‏‏ چرا که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقطه قوت دین اسلام، اصیل بودن منابع آن ‏‎ ‎‏است.‏

‏با توجه به جایگاه بلند وحی الهی، عده‌ای برای تضعیف موضع فِرَق دیگر، به اتهام ‏‎ ‎‏تحریف به‌زیاده و کم، به آنان واداشته است.‏

‏افزون بر این، از آغاز بعثت تاکنون، ساحت وحی الهی از خدشه و اتهام کج‌فهمان و ‏‎ ‎‏بیماردلان خالی نبوده است‏‏؛‏‏ هر گروهی از ظن خویش یار این معرکه شده و به خیال ‏‎ ‎‏خویش دست پُر بازگشته است. این جستار کوتاه بر آن است تا بیانگر گوشه‌ای از آرا و ‏‎ ‎‏‌اندیشه‌های امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در این باب باشد.‏

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 274

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

پیشگفتار

‏مصونیت و پیراستگی قرآن از تحریف، در طول تاریخ، جولان‌گاه ‌اندیشه‌ها و آرای‌ ‏‎ ‎‏اندیشمندان اسلامی‌ و غیر آن بوده است و بزرگانی را از همه فرق اسلامی‌ به چالش ‏‎ ‎‏کشیده، تا برای اثبات مصونیت این آخرین کتاب الهی، تمام تلاش خویش را به کار ‏‎ ‎‏گیرند‏‏؛‏‏ چرا که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقطه قوت اسلام، اصیل بودن منابع آن است. ‏

‏در طول تاریخ اسلام، حتی هنگام نزول وحی و در حضور پیامبر گرامی‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏، عده‌ای ‏‎ ‎‏برای تأمین دیدگاه‌های فردی و جمعی خویش، به دگرگون سازی، جا به جایی و تغییر ‏‎ ‎‏معنا و مفهوم وحی الهی دست یازیده‌اند. ‏

‏از دیگر سو، عدم ذکر فضایل خاندان عصمت و طهارت‏‏(علیهم السلام)‏‏ به صورت ظاهر در ‏‎ ‎‏قرآن، گروهی را بر آن داشته، تا به توهم تأثیر گردش زمان در نحوه نگارش قرآن، به ‏‎ ‎‏نفوذ قلم تحریف، حذف و دگرگونی در کتاب الهی اعتقاد یابند و اکنون، خود انگشت ‏‎ ‎‏به دهان، نظاره‌گر پیامدهای درون و برون مذهبی این دیدگاه باشند.‏

‏دسته دیگر کسانی هستند که با قصد و غرض، در این معرکه وارد شده‌اند، تا با هر ‏‎ ‎‏دستاویزی، خدشه یا خللی به اصالت قرآن وارد آورند. ‏

‏اثری سراسر دروغ و جعل در ناکجا آبادی، توسط ناشناسی جمع‌آوری شده و به ‏‎ ‎‏وسیله دستگاهی مغرض، در شمارگان زیادی منتشر می‌شود، سپس در نگارش‌های ‏‎ ‎‏بعدی، توسط همین جریان، به عنوان منابع دست اول مذهب اهل بیت معرفی می‌شود.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 275

‏در حرکتی دیگر، پرسش‌هایی ساده و احساسی از جانب عده‌ای ناشناس، ‏‎ ‎‏نویسنده‌ای را به نگارش کتابی وا می‌دارد که نگارش ده‌ها و صدها کتاب و مقاله دیگر ‏‎ ‎‏را برای راست کردن فهم کج‌فهمان لازم می‌افتد.‏

‏از آن بدتر، در حرکتی دیگر، افسانه‌ای از لابه‌لای متون تاریخی و روایات بازشناسی ‏‎ ‎‏شده، در غالب داستانی فراگیر، منتشر می‌شود تا نقطه‌ای سیاه، در پرونده ‏‎ ‎‏تحریف‌ناپذیری قرآن همه‌گیر شود.‏

‏افسانه‌های تاریخی، از متون کهن روایی استخراج شده، در قالب داستان یا نوشته، ‏‎ ‎‏با دَرهم‌گویی و پرگویی منتشر می‌شود، چرا که به هر حال، نوشته بی‌ارزش امروز، ‏‎ ‎‏میراث مکتوب آیندگان خواهد بود.‏

‏پژوهشگر مذهب اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏، نمی‌تواند به دلیل کهنگی بحث، به این مهم ‏‎ ‎‏نپردازد، زیرا از سویی در معرض طعن هم‌دینان است که روایات و آرای انبوهی را بر ‏‎ ‎‏صدق مدعای خویش دلیل می‌آورند و از سوی دیگر، باید آگاهانه، پاسخ‌گوی شبهات و ‏‎ ‎‏حرکت‌های خزنده تحریف خواهی در تاریخ قرآن و متون باشد که مبادا آیندگان چون ‏‎ ‎‏ما، وارث ساده‌دلی و نیک‌اندیشی‌ اندیشمندان پیشین و ناراستی بیماردلان گردند.‏

‏این نوشته می‌کوشد، تا آرای بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ ایران، درباره پیراستگی ‏‎ ‎‏قرآن از تحریف کاویده و دیدگاه‌های علمی‌ و عرفانی آن بزرگ بیان شود.‏

روش‌شناسی

‏از دیدگاه کلی، همه ‌اندیشه‌های بشری را می‌توان از دو دیدگاه درونی و بیرونی ‏‎ ‎‏سنجید‏‏؛‏‏ روش نخست روشی استدلالی، یکسان با روش صاحب‌ اندیشه در معرض ‏‎ ‎‏نقد است. در برخورد افراطی، این روش با ‌اندیشه‌ای که «متن باوری» نامیده می‌شود، ‏‎ ‎‏موقعیت تاریخی و شرایط سیاسی، اجتماعی و تاریخی‌ اندیشه‌ور نادیده گرفته ‏‎ ‎‏می‌شود. روش دوم که «تاریخ باوری» است، ‌اندیشه را زندانی زمان و مکان خویش ‏‎ ‎‏دانسته، آن را دارای اعتباری محدود می‌داند. چنین رویکردی، همواره با جایگزینی ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 276

‏علت و دلیل، ‌اندیشه‌ اندیشمند را از اصالت می‌اندازد.‏‎[1]‎

‏در جستار حاضر، سعی بر آن است که روشی بینابین در پیش گرفته شود و در سایه ‏‎ ‎‏جایگاه سیاسی امام، قلم از متن باوری، به دامان تاریخ باوری نگریزد‏‏؛‏‏ هر چند که برخی ‏‎ ‎‏آرای حکومتی، ناگزیر تاریخ‌مند هستند. افزون بر این، در این نوشته کوتاه، هدف، تبیین ‏‎ ‎‏‌اندیشه‌هاست؛ نه نقد آنها.‏

منبع‌شناسی

‏با توجه به نبود تألیف، تدریس ـ به جز تفسیر سوره حمد ـ یا سخنرانی مستقل قرآنی ‏‎ ‎‏از امام خمینی، در مورد آرای قرآنی ایشان چهار مصدر زیر بازشناسی شده‌اند: ‏

‏ـ تألیفات و تصنیفات مختلف در علوم حوزوی‏‏؛‏‏ ‏

‏ـ سخنرانی‌ها و گفته‌های عمومی‌ و مناسبتی‏‏؛‏

‏ ـ درس‌های تفسیر سوره حمد‏‏؛‏‏ ‏

‏ـ نامه‌های خانوادگی.‏

‏همچنین، طی سال‌های اخیر منابع دست دومی‌ نیز توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار ‏‎ ‎‏امام خمینی و دیگران نگارش یافته که در واپسین بخش این نوشتار خواهند آمد.‏

‏نکته مهم دیگر توجه به سیر تاریخی آرای قرآنی امام و سیر باطنی ایشان است‏‏؛‏‏ ‏‎ ‎‏التفاتی به زمان تقریبی نگارش آثار مرتبط، راهگشای ما در بازشناسی برخی تعارضات ‏‎ ‎‏ظاهری خواهد بود: ‏

‏1318 هـ. ش، ‏‏کشف الاسرار‏

‏1321 هـ. ش، ‏‏آداب الصلوة‏

‏1325 هـ. ش، ‏‏انوار الهدایة‏

 


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 277

پیشینه تاریخی

‏مبحث صیانت قرآن از تحریف، طی محورهای درون‌مذهبی، برون‌مذهبی و برون‌دینی، ‏‎ ‎‏در دوره‌های تاریخی متفاوت قابل بازشناسی است: ‏

‏در حیطه درون‌مذهبی، با پذیرش ادله قائلین به تحریف، پیامدهای ناگواری رخ ‏‎ ‎‏می‌نمایاند‏‏؛‏‏ از دست رفتن حجیت ظواهر قرآن و راه یافتن اجمال در آن، بنیان‌های ‏‎ ‎‏اصولی فقه را می‌لرزاند.‏

‏در حیطه برون مذهبی، تشیّع همواره آماج حملات هم‌کیشان خود، در اتهام به قول ‏‎ ‎‏به تحریف بوده و هست‏‏؛‏‏ کمتر ‌اندیشمند شیعی را می‌توان یافت که نظری در این زمینه ‏‎ ‎‏نداشته باشد.‏

‏در حیطه برون دینی نیز، از شیاع اسرائیلیات و افسانه‌ها، چون افسانه غرانیق گرفته، ‏‎ ‎‏تا فعالیت‌های تبشیری و تخریبی سده‌های اخیر، همه و همه، دژ محکم «صیانت قرآن» ‏‎ ‎‏را هدف گرفته‌اند‏‏؛‏‏ چرا که اگر این باور ویران شود، تسخیر کلیّت اسلام، با اصول ‏‎ ‎‏کلامی ‌فعلی، چندان مشکل نخواهد بود.‏

مباحث برون مذهبی

‏پیشینه تاریخ متهم ساختن علمای امامیه به اعتقاد به تحریف قرآن، به سده‌های نخست ‏‎ ‎‏تاریخ اسلام باز می‌گردد‏‏؛‏‏ شاید بتوان نخستین موضع گیری‌ها را در نوشته‌های شیخ ‏‎ ‎‏صدوق‏‏(رحمةالله)‏‏ (م 381) یافت:‏

اعتقادنا أنّ القرآن الذی أنزله الله علی نبیّه‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏ هو ما بین الدفّتین، وهو ما فی ‎ ‎أیدی الناس، لیس بأکثر من ذلک... ومن نسب إلینا أنّا نقول أنّه أکثر من ذلک ‎ ‎فهو کاذب‏.‏‎[2]‎

‏کلام زیر از امام راحل بیانگر همین موضع علمای امامیه است:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 278

‏حتی قرآن به خط حضرت امیر یا به خط حضرت سجاد هم الآن موجود ‏‎ ‎‏است در بین ما که همین است‏‏؛‏‏ غیر از این هیچ چیز نیست‏‏؛‏‏ همین قرآن ‏‎ ‎‏است‏‏؛‏‏ هیچ تغییری نکرده است.‏‎[3]‎

مباحث درون مذهبی

مقالة الأخباریین بالنسبة إلی ظواهر الکتاب المجید، واستدلّوا علی ذلک ‎ ‎بوجوه: منها: وقوع التحریف فی الکتاب حسب أخبار کثیرة، فلا یُمکن التمسّک ‎ ‎به لعروض الإجمال بواسطته علیه. وهذا ممنوع بِحَسب الصغری والکبری‏.‏‎[4]‎

‏در بحث حجیت ظهور و ظواهر، امام ضمن رد ادعای قائلین عدم حجیت ظواهر ‏‎ ‎‏کتاب (اجمال ظواهر کتاب به دلیل تحریف)، چند دلیل اقامه می‌کند:‏

‏نخست صغرای استدلال، یعنی تحریف قرآن به نقیصه و حذفِ مواردی چون ‏‎ ‎‏فضایل اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ را با توجه به سیره امامان‏‏(علیهم السلام)‏‏ و علمای گذشته، با عبارت زیر رد ‏‎ ‎‏می‌کنند:‏

لو کان الأمر کما ذکره هذا وأشباهه، من کون الکتاب الإلهی مشحوناً بذکر أهل ‎ ‎البیت وفضلهم، وذکر أمیرالمؤمنین وإثبات وصایته وإمامته، فَلِمَ لم یحتجّ ‎ ‎بواحد من تلک الآیات النازلة والبراهین القاطعة من الکتاب الإلهی ‎ ‎أمیرالمؤمنین وفاطمة، والحسن والحسین ـ علیهم السلام ـ .‎[5]‎

‏این بحث به گونه‌ای مشروح‌تر، در درس‌های اصول امام بررسی شده است:‏

‏اگر کسی به تاریخ اسلام مراجعه کند، در می‌یابد تا چه‌اندازه مسلمین به ‏‎ ‎‏قرائت، حفظ و ضبط قرآن عنایت داشته‌اند و می‌تواند بفهمد که این دیدگاه، ‏‎ ‎‏چقدر سخیف و به دور از واقعیات است و آنچه در برخی از روایات در ‏‎ ‎‏تأیید این نظریه رسیده، برخی از آن‌ها ضعیف و برخی مجهول و برخی ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 279

‏دیگر از مضامین آن، نامتناسب است و گروهی از روایات آن، گرچه صحیح ‏‎ ‎‏است‏‏؛‏‏ اما مضمون آن‌ها، هرگز دلالت بر تحریف کتاب ندارد و نکاتی است ‏‎ ‎‏در باب تأویل قرآن و تطبیق مصادیق بر آیات شریف.‏‎[6]‎

‏کبرای استدلال را نیز به دلیل وقوع تحریف (به شرط قبول آن) در غیر آیات ‏‎ ‎‏الأحکام رد می‌کند: ‏

وأمّا الکبری: فلأنّ التّحریف ـ  علی فرض وقوعه ـ إنّما وقع فی غیر آیات ‎ ‎الأحکام، ممّا هو مخالف لأغراضهم الفاسدة.‎[7]‎

‏از دیدگاه امام، ذکر اهل بیت و فضایل آن‌ها، به صورت غیر مستقیم، در جای جای ‏‎ ‎‏قرآن شریف آمده است: ‏

‏ما می‌گوییم «اولوا الأمر» در قرآن و «أهل الذکر»، در آیات بسیار و «أهل ‏‎ ‎‏البیت» در آیه تطهیر و صادقین در آیه ‏)کُونُوا مَعَ الصّادِقِینَ(‏ و حبل الله ‏‎ ‎‏در آیه اعتصام «بحبل الله» و صراط الله و صراط مستقیم و مؤمنون در آیه ‏‎ ‎)إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ(‏ و امانت در آیه ‏)إِنّا عَرَضْنَا اْلأَمانَةَ( ‏و صدها غیر این ‏‎ ‎‏آیات، درباره امامت و امام است‏‏؛‏‏ نه آن‌که اسم امام به خصوص در قرآن، ذکر ‏‎ ‎‏شده است.‏‎[8]‎

‏امام هم نظر با دیگر علمای امامیه، معتقدند که نوعی تحریف معنوی در قرآن راه ‏‎ ‎‏یافته است‏‏؛‏‏ این مسأله جلوه‌ای عرفانی در کلام امام می‌یابد: ‏

‏و آن قرآن بی‌تحریف و تغییر است و از کتاب وحی الهی. کسی که تحمل ‏‎ ‎‏این قرآن را می‌تواند کند، وجود شریف ولیّ الله مطلق، علی بن ابی طالب، ‏‎ ‎‏علیه السلام ‏‎]‎‏است‏‎[‎‏ و سایرین نتوانند، اخذ این حقیقت کنند‏‏؛‏‏ مگر با تنزّل از ‏‎ ‎‏مقام غیب به موطن شهادت... و این یکی از معانی «تحریف» است که در ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 280

‏جمیع کتاب الهی و قرآن شریف واقع شده و تمام آیات شریفه، با تحریف، ‏‎ ‎‏بلکه تحریفات بسیار، به حسب منازل و مراحلی که از حضرت اسماء تا ‏‎ ‎‏اخیره عوالم شهادت و ملک طی نموده، در دسترس بشر گذاشته شده. و ‏‎ ‎‏عدد مراتب تحریف مطابق با عدد مراتب بطون قرآن است.‏‎[9]‎

‏حکام جور و علمای وابسته نیز، نوعی تحریف عارضی بر قرآن روا داشته‌اند:‏

‏چون می‌دیدند که با قدرت‌های خودشان مخالف است، از آن اول، آن‌چه را ‏‎ ‎‏از قرآن که می‌دیدند با مصالح خودشان مخالف است، چون نمی‌توانستند از ‏‎ ‎‏قرآن بردارند، تعبیر می‌کردند، کج معنا می‌کردند، [به] روحانیونی که وابسته ‏‎ ‎‏به خودشان بود، وادار می‌کردند که این‌ها را کج معنا کنند، منحرف کنند ‏‎ ‎‏قرآن را از آن چیزی که هست‏‏؛‏‏ ولی بحمدالله قرآن ماند بین مسلمین، و ‏‎ ‎‏نتوانستند قرآن را تحریف کنند و بردارند، اگر می‌توانستند می‌کردند.‏‎[10]‎

مباحث برون دینی

‏بسمه تعالی‏

)إِنّا للهِ وَإِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

‏به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف کتاب «‏‏آیات شیطانی‏‏» ‏‎ ‎‏که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است...، محکوم ‏‎ ‎‏به اعدام می‌باشند... تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین ‏‎ ‎‏نماید... والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏

‏روح الله الموسوی الخمینی‏‎[11]‎

‏شاید بتوان گفت، پیش از صدور فتوای قتل سلمان رشدی، کمتر فقیهی به دلیل نشر ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 281

‏کتب ضالّه، فتوای ارتداد و قتل صادر کرده باشد. درنگی در متن فتوا که یکی از دلایل ‏‎ ‎‏آن، «تنظیم مطالبی علیه قرآن» و حکمت آن «عدم جرأت دیگران بر توهین به مقدسات ‏‎ ‎‏مسلمین» است و نام کتاب آیات شیطانی ـ که بر گرفته از افسانه غرانیق اسـت ـ نشان ‏‎ ‎‏می‌دهد که باید با هر گونه تلاشی در جهت اشاعه فرهنگ تحریف قرآن مبارزه کرد.‏

خاتمه

‏آنچه در پیشگفتار نیامد، تفاوت‌ اندیشه و رأی بود‏‏؛‏‏ همایشی که این نوشتار برای آن ‏‎ ‎‏تنظیم شده، همایش ‌اندیشه‌های قرآنی امام خمینی است‏‏؛‏‏ در حالی که در این نوشته و ‏‎ ‎‏اغلب نوشتارهای مشابه، آرا بررسی می‌شود‏‏؛‏‏ نه ‌اندیشه‌ها که این حیطه، به دلیل ‏‎ ‎‏وابستگی‌های اصولی و تاریخی، جای ‌اندیشه‌ورزی نیست. شاید بایسته‌تر بود که این ‏‎ ‎‏همایش به «بررسی ‌اندیشه‌ها و آرای قرآنی امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏» نامیده می‌شد.‏

‏ ‏

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 282

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

کتاب‌نامه

‏1.‏ ‏آداب الصلوة‏‏، امام خمینی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1373.‏

‏2.‏ ‏أنوار الهدایة فی التعلیقة علی الکفایه‏‏، امام خمینی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار ‏‎ ‎‏امام خمینی، 1372.‏

‏3.‏ ‏تهذیب الاصول‏‏، تقریرات درس اصول امام خمینی، جعفر سبحانی، قم، مؤسسه نشر ‏‎ ‎‏اسلامی، 1405 ق.‏

‏4.‏ ‏صحیفه امام‏‏، امام خمینی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1372.‏

‏5.‏ ‏قرآن کتاب هدایت در دیدگاه امام خمینی‏‏، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ‏‎ ‎‏خمینی، 1382.‏

‏6.‏ ‏کشف اسرار‏‏، امام خمینی، انتشارات مصطفوی.‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 283

  • . برگرفته از: مقاله اندیشه سیاسی امام خمینی، ابعاد و زوایا.
  • . رسالة الاعتقادات، ص 93.
  • . صحیفه امام، ج 4، ص 191.
  • . انوار الهدایه، ص 243.
  • . همان، ص 245.
  • . ر.ک: تهذیب الاُصول، ج 2، ص 165.
  • . أنوار الهدایه، ص 247.
  • . کشف اسرار، ص 131؛ به نقل از: قرآن کتاب هدایت.
  • . آداب الصلوة، ص 181.
  • . صحیفه امام، ج 18، ص 423.
  • . همان، ج 21، ص 263.