همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س)
مقدمه ناشر
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1388

زبان اثر : فارسی

مقدمه ناشر

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

مقدمۀ ناشر

‏قرآن کریم، کتاب انسان‌سازی است. این جمله مشهور امام خمینی(س) بارها توسط ‏‎ ‎‏رسانه‌‌های مختلف مطرح شده و به گوش همگان آشناست. و می‌توان گفت عصاره ‏‎ ‎‏تمام اندیشه‌های قرآنی ایشان در همین جمله پرمعنا نهفته است.‏

‏به جرأت می‌توان گفت، امام بعد از عصر معصومین‏‏(علیهم السلام)‏‏ محصول کاملی از تربیت و ‏‎ ‎‏سازندگی قرآنی بود و انسان‌ساز بودن کتاب الهی را نخست در وجود خویش یافته بود. ‏‎ ‎‏همین بینش بلند او در فهم قرآن و تفسیر و تأویل آن و عمل به آن و اجرای آن در ‏‎ ‎‏جامعه تأثیر تامّ داشت.‏

‏حضرت امام(س) همچون سایر جنبه‌های شخصیتی‌اش که مملو از نوآوری و ابتکار ‏‎ ‎‏است در زمینۀ تفسیر و فهم قرآن نیز گامی فراتر نهاد و تفاسیر موجود را دون شأن ‏‎ ‎‏تفسیر خواند و به بیان دیگر، شأن تفسیر را بسیار بالاتر برد.‏

‏این شخصیت با جنبه‌های مختلف وجودی‌اش، خود را مدیون و مرهون قرآن ‏‎ ‎‏می‌دانست و همواره و در همه روز و در چند نوبت به محضر قرآن می‌رسید و انس ‏‎ ‎‏دائمی خود را با آن حفظ می‌کرد.‏

‏گرچه تسلط به علوم قرآنی و فنون تفسیر و دانش‌های پیش‌نیاز تفسیر، در راهیابی ‏‎ ‎‏مفسر به معارف قرآن نقش عمده دارد، اما مهم‌ترین عنصر در فهم و توفیق در کشف ‏‎ ‎‏مقاصد و اغراض آیات و سور و موضوعات، انس دائم با این کتاب الهی است. مرور ‏‎ ‎‏منظم و همراه با تدبر و کلان‌نگری و هماهنگ‌بینی و ارتباط‌یابی آیات و سور، در کنار ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه ا

‏تفکر و اندیشه در پشت صحنه و دلیل‌یابی استدلالات در آیات، و تحلیل و جزئی‌نگری ‏‎ ‎‏در واژگان و جملات است که توان فهم قرآن را در مفسر افزایش می‌دهد و افرادی ‏‎ ‎‏چون علامه طباطبائی(ره)  و امام خمینی(س) را از دیگران جدا می‌سازد.‏

‏از این رو، تداوم این سیره در زندگی این مرد بزرگ، به او روحی قرآنی بخشید که ‏‎ ‎‏این روح در تمامی حرکات و سکنات و پیام‌ها و درس‌ها و کتاب‌ها و آثار فرهنگی و ‏‎ ‎‏سیاسی‌اش نمود یافت و غرض قرآن را که تشکیل جامعه‌ای برپایۀ توحید است، تحقق ‏‎ ‎‏بخشید. امام برای تمام سطوح معرفتی جامعه دینی و حتی جامعه کفر و الحاد، معارف ‏‎ ‎‏قرآن را با بیان‌ها و زبان‌های مختلف مطرح نمود. مفسرانی که سه نوع از تفاسیر مبسوط ‏‎ ‎‏و متوسط و مفصل را ارائه کرده‌اند، کم نیستند، اما کمتر مفسری داریم که برای هر سه ‏‎ ‎‏سطح معرفتی بتواند تفسیر قرآن ارائه کند. به بیان روشنتر باید گفت: تفاسیر به لحاظ ‏‎ ‎‏معرفتی و سنگینی مباحث یا عمومی‌اند؛ مانند ‏‏تفسیرنمونه‏‏ و ‏‏تفسیر نور ‏‏و... و یا از آنِ ‏‎ ‎‏خواص‌اند؛ مانند ‏‏مجمع البیان‏‏ و ‏‏المیزان‏‏ و ‏‏تسنیم‏‏ و ... و یا از آنِ اخص خواص‌اند؛ مانند ‏‎ ‎‏بخش‌هایی از ‏‏المیزان‏‏ و ‏‏تسنیم‏‏ و تفاسیر ابن عربی و ملاصدرا. دلیل این امر این است که ‏‎ ‎‏تغییر سطح بیان و سطح معرفتی برای مفسران بسیار سخت است و این فقط انبیا و ‏‎ ‎‏معصومین‏‏(علیهم السلام)‏‏ هستند که می‌توانند برای هر مخاطب، متناسب با سطح فهم او و با ‏‎ ‎‏ادبیاتی متفاوت مطالب را القا کنند. امام راحل پس از معصومین‏‏(علیهم السلام)‏‏ از جمله نادر ‏‎ ‎‏شخصیت‌هایی است که در طول زندگی پربار خویش توانست میان این سه سطح جمع ‏‎ ‎‏کند و برای اقسام مخاطبین سودمند باشد.‏

‏سخنرانی‌ها و بیانیه‌های ایشان دربردارنده برداشت‌هایی از قرآن کریم است که قابل ‏‎ ‎‏فهم و توجه عموم مردم و مخاطبین قرار دارد و با ادبیات بسیار ساده‌ای بیان شده است. ‏‎ ‎‏کتب فقهی و اصولی و ‏‏آداب الصلاة‏‏ ایشان دربردارندۀ بحث‌هایی از تفسیر و قرآن است ‏‎ ‎‏که به زبان خواص نگاشته شده و ‏‏تفسیر سوره حمد‏‏ ایشان و برخی مباحث تفسیری در ‏‎ ‎‏لابه‌لای کتب دیگرشان برای اخص خواص نگاشته و بیان شده و اندک افرادی توان ‏‎ ‎‏استفاده و فهم کامل این نوشته‌ها را دارند.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه ب

‏از این رو می‌توان گفت: تعالی برهان فلسفی با تجلی اشراق عرفانی به همراه نور ‏‎ ‎‏تام قرآنی چراغ راه امام بوده است تا همچون خواص مفسران در وادی فهم آن گام نهد ‏‎ ‎‏و همچون اخص خواص آنان، در وادی تأویل قرآن حرکت نماید و علاوه بر ظواهر ‏‎ ‎‏عامه فهم قرآن، در ظاهرِ ظاهر و باطنِ باطن آن هم غواصی نماید و دُرّهای ناب معارف ‏‎ ‎‏را از آن بیرون کشد.‏

‏با توجه به آنچه گذشت بر حوزه‌های علمیه و افاضل رشته‌های علوم قرآن و تفسیر ‏‎ ‎‏فرض است که کاوشی جدی و دقیق در اندیشه‌ها و آرا و تفاسیر قرآنی حضرت ‏‎ ‎‏امام(س) انجام دهند، تا علاوه بر پیش رفتن دانش تفسیر و نوآوری در آن، جهانیان با ‏‎ ‎‏این بعد از شخصیت امام(س) که ناشناخته مانده بیشتر آشنا شوند. کاری که پیش ‏‎ ‎‏روست، یکی از نخستین گام‌ها، در راستای همین هدف است که نیازمند گام‌های بعدی ‏‎ ‎‏و کامل‌تر است. این مجموعه در چند بخش کلی تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود:‏

‏الف. جایگاه و جلوه افکار و شخصیت قرآنی امام؛‏

‏ب. علوم قرآن و قرآن‌شناسی؛‏

‏ج. روش‌شناسی تفسیر و تأویل و فهم قرآن؛‏

‏د. تفسیر ترتیبی؛‏

‏هـ . تفسیر موضوعی و استنطاقی‏

‏در خاتمه یادکردِ چند نکته لازم است:‏

‏1. آنچه که پیش روی خواننده محترم قرار دارد، تلاشی است که با همکاری ‏‎ ‎‏مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و مدرسه عالی امام خمینی(س) در راه ‏‎ ‎‏معرفی اندیشۀ قرآنی آن بزرگ‌مرد مبذول داشته و با دعوت از محققان و قرآن‌پژوهان ‏‎ ‎‏برتر داخلی و خارجی گامی کوچک در مسیر کشف و تبیین اندیشۀ قرآنی و تفسیری ‏‎ ‎‏ایشان برداشته است. طبیعی است که فهم اندیشۀ شخصیتی چون امام(س) کار ساده‌ای ‏‎ ‎‏نیست و به توان علمی و فنی بالایی نیاز دارد. از این رو ادعا این نیست که هرچه در ‏‎ ‎‏این مقالات آمده، تابلوی راهنمای دقیق اندیشۀ ایشان است. بلکه مقالات از لحاظ ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه ج

‏سطح، عمق و دربرگیرندگی بر آرای امام راحل(س) متفاوت است و خواننده آگاه، خود ‏‎ ‎‏بر این امر واقف است.‏

‏2. مجموعۀ حاضر گزینشی از مقالات ارائه شده توسط محققان داخلی و خارجی به ‏‎ ‎‏این همایش است که جلد اول آن به مقالات قرآنی محققان داخلی و جلد دوم آن به ‏‎ ‎‏مقالات محققان خارجی اختصاص یافته است.‏

‏3. گرچه به لحاظ ترتیبی و کلاسیک تفسیر مطرح شده توسط امام راحل(س) حجم ‏‎ ‎‏فیزیکی زیادی ندارد، لکن در زمینۀ موضوعی، آثار بسیاری از کتب و سخنرانی‌های ‏‎ ‎‏مختلف ایشان می‌توان دریافت که تهیه یک تفسیر موضوعی از نگاه ایشان را نوید ‏‎ ‎‏می‌دهد. امیدواریم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، به زودی به این مهم نیز ‏‎ ‎‏همت گمارد.‏

‏4. در پایان از تمامی قرآن‌پژوهان و مفسران محترم قرآن که در تدوین این اثر ما را ‏‎ ‎‏یاری نمودند، کمال تشکر را داریم و از خدا می‌خواهیم همه این عزیزان را از رهروان ‏‎ ‎‏آن امام همام قرار دهد و در خدمت به قرآن کریم بیش از پیش موفق بدارد.‏

‏ ‏

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ـ دفتر قم

‏ ‏

‎ ‎

‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه د