همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)
خانواده در اندیشه و سیره عملی امام خمینی رحمة الله
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : شیخ زاده، محمد جمعه

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1389

زبان اثر : فارسی

خانواده در اندیشه و سیره عملی امام خمینی رحمة الله

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

خانواده در اندیشه و سیره عملی

امام خمینی(رحمة الله)

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

محمدجمعه شیخ‌زاده

‏ ‏

‏ ‏

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 225

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 226

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

چکیده

‏نهاد خانواده به اقتضای نیاز‌های طبیعی، عاطفی و اجتماعی انسان‌ شکل گرفته و پیشینۀ ‏‎ ‎‏آن به درازای تاریخ تمدن بشر بر روی زمین است. با وجود این، هنوز این نهاد برای ‏‎ ‎‏دانشمندان و صاحب‌نظران کاملاً شناخته شده نیست و هرکدام، از آن تعریف خاص ‏‎ ‎‏خود را دارند. همچنین، عامۀ مردم، نگاه‌های متفاوت و برخوردهای مختلف و گاه ‏‎ ‎‏متضادی را نسبت به خانواده از خود نشان می‌دهند. به همین جهات بررسی علمی ‏‎ ‎‏خانواده با مشکلات زیادی روبه‌رو است.‏

‏آسیب‌شناسی بنیادی خانواده به شناخت درست و نزدیک به‌واقع این نهاد بستگی ‏‎ ‎‏دارد و تا این شناخت، محور مباحث نباشد، این کاروان راه به جایی نخواهد برد. برای ‏‎ ‎‏این‌که بتوانیم نهاد خانواده را درست بشناسیم، فقط یک راه وجود دارد، و آن رسیدن به ‏‎ ‎‏تعریف دقیق و برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که دین اسلام برای این نهاد مقدس ‏‎ ‎‏ارائه کرده است. ‏

‏در این راستا چند سؤال مطرح می‌شود که مقالۀ حاضر می‌کوشد به آن‌ها پاسخ دهد: ‏‎ ‎‏آیا دین اسلام برای نهاد خانواده برنامه و دستورالعمل خاصی ارائه نموده است؟ آیا همۀ ‏‎ ‎‏برنامه‌هایی که به نام اسلام ارائه شده و دستورالعمل‌هایی که در خانواده‌های مسلمانان ‏‎ ‎‏به نام دین به مرحلۀ اجرا گزارده می‌شود، قابل اعتماد است؟ اگر چنین نیست، پس چه ‏‎ ‎‏باید کرد؟ آیا در این میان کسی یا کسانی هستند که اندیشه و سیرۀ عملی آنان در نهاد ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 227

‏خانواده بازگوکنندۀ برنامه‌ها و دستورالعمل‌های دین اسلام باشد؟‏

‏یکی از فقهایی که توانست اسلام را درست بشناسد و مهم‌تر این‌که آن را در زندگی ‏‎ ‎‏خود پیاده کند، امام خمینی(رحمة الله) بود. ‏

‏مقالۀ حاضر اندیشه و سیرۀ خانوادگی امام خمینی(رحمة الله) را به بحث نهاده و به قدر توان ‏‎ ‎‏در پی معرفی این الگوی عملی برای خانواده‌های مسلمان است. ‏

کلید واژه‌ها‏: خانواده، خانه‌داری، تربیت و آموزش.‏

اهمیت و نقش خانواده 

‏امام خمینی(رحمة الله) نهاد مقدس خانواده را از بنیادی‌ترین، مهم‌ترین، طبیعی‌ترین و ‏‎ ‎‏تأثیرگذارترین نهادهای اجتماعی می‌داند و دربارۀ آن می‌فرماید: ‏

‏نقش خانواده و خصوص مادر در نونهالان و پدر در نوجوانان بسیار حساس ‏‎ ‎‏است. و اگر فرزندان در دامن مادران و حمایت پدران متعهد به طور شایسته ‏‎ ‎‏و با آموزش صحیح تربیت شده و به مدارس فرستاده شوند، کار معلمان نیز ‏‎ ‎‏آسان‌تر خواهد بود. اساساً تربیت از دامان پاک مادر و جوار پدر شروع ‏‎ ‎‏می‌شود و با تربیت اسلامی و صحیح آنان استقلال و آزادی و تعهد به ‏‎ ‎‏مصالح کشور پایه‌ریزی می‌شود.‏‎[1]‎

‏امام یکی از مهم‌ترین وظایف‌ خانواده را نقش تربیتی آن می‌داند. این خانواده است ‏‎ ‎‏که در آن باید اساس و بنیان صحیح تربیت، نهاده شود. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) دربارۀ نهاد ‏‎ ‎‏مقدس خانواده چنین می‌فرماید: ‏

‏«‏ما بنی بناء فی الإسلام أحبّ الی الله عزّ وجلّ من التزویج‏»؛‏‎[2]‎‏ در اسلام بنایی ‏‎ ‎‏[نهادی] که نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج باشد، نهاده نشده است. ‏

‏در مکتب اسلام نهاد خانواده جایگاهی منحصر به فرد و بی‌بدیل دارد که هیچ ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 228

‏سازمان و نهادی نمی‌تواند کارآیی آن را داشته باشد.‏

‏امروزه بسیاری از کشورها، نظام آموزش و پرورش را همانند قلب در بدن می‌دانند و ‏‎ ‎‏بیش‌ترین بودجه را به این وزارتخانه اختصاص می‌دهند. دین اسلام با همۀ ارزش و ‏‎ ‎‏اعتباری که برای علم و علم‌آموزی قائل است، به نهاد مقدس خانواده بیش از آن توجه ‏‎ ‎‏دارد. به همین جهت، اهمیت و کارآیی خانواده بیش‌تر از آموزش و پرورش رسمی است. ‏

جایگاه زن و مرد در نهاد خانواده

‏ارکان اصلی خانواده، مرد و زنی هستند که با پیوند زناشویی پایه‌های این نهاد را تشکیل ‏‎ ‎‏می‌دهند. برای شناخت این نهاد ساده و در عین‌حال مهم و تأثیرگذار، بهتر است در قدم ‏‎ ‎‏اوّل، نظر امام را نسبت به آن بدانیم؛ چون دانستن نظر ایشان که همان نظر اسلام است، ‏‎ ‎‏دربارۀ زن و مرد، تأثیر زیادی در جایگاه آنان در داخل نظام خانواده دارد. ‏

‏امام در این باره می‌فرماید: ‏

‏اسلام زن‌ها را در مقابل مردها قرار داده؛ نسبت با آن‌ها تساوی دارند. البته ‏‎ ‎‏یک احکام خاص به مرد است که مناسب با مرد است، یک احکام خاص به ‏‎ ‎‏زن است مناسب با زن است. این، نه این است که اسلام نسبت به زن و مرد ‏‎ ‎‏فرقی گذاشته است.‏‎[3]‎

‏از سخنان امام خمینی(رحمة الله) به دست می‌آید که ما در بحث خانواده، با دو انسان ‏‎ ‎‏سروکار داریم که در اصل انسانیت هیچ فرقی با هم ندارند و همسانند، البته هرکدام ‏‎ ‎‏ویژگی‌های خاص خودشان را نیز دارند. زن و مرد در عین همسانی نوعی و انسانی، از ‏‎ ‎‏ویژگی‌های جسمی و روانی متفاوت برخوردار هستند. تفاوت‌ها به گونه‌ای است که ‏‎ ‎‏وقتی در کنار هم قرار می‌‌گیرند، مکمل‌ می‌شوند و از زن و مرد ناقص، خانواده‌ای کامل ‏‎ ‎‏به وجود می‌آید. ‏


مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 229

‏ امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: ‏

‏«لایزال الناس بخیر ما تفاوتوا فاذا استووا هلکوا»؛‏‎[4]‎‏ مادام که تفاوت‌ها در میان ‏‎ ‎‏مردم موجود باشد، خیر و صلاح مردم تضمین شده است و آن زمان که ‏‎ ‎‏تفاوت‌ها برداشته شود، هلاکت و نابودی مردم قطعی است. ‏

‏بنابراین، پویایی، تکامل و سعادتمندی در تفاوت‌ها است، بدین معنا که باید از ‏‎ ‎‏توانایی‌هایی که منشأ آن، گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف است، استفاده کنیم. اگر ‏‎ ‎‏تمایزها را برداریم، دیگر زن و مرد بودن و تشکیل نهادی به نام خانواده معنا ندارد.‏

‏ واقعیت‌های موجود در خانواده و کارهای اجتماعی، درک و پذیرش اصل تفاوت‌ ‏‎ ‎‏را آسان‌‌تر کرده است. همگی می‌دانیم که نادیده‌گرفتن تفاوت‌های طبیعی و سعی در ‏‎ ‎‏همانندسازی زن و مرد در غرب، هلاکت و نابودی نظام خانواده را در پی ‌داشته ‏‎ ‎‏است.‏

‏پس ارکان نهاد خانواده، مرد و زنی هستند که با وجود تفاوت، در اصل انسانیت ‏‎ ‎‏هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. ‏

دقت در انتخاب همسر

‏دربارۀ گزینش همسر و ملاک‌های آن از سوی معصومان(علیهم السلام) تأکیدات زیادی شده است ‏‎ ‎‏و از آن جمله امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:‏

‏ «‏اُنظر أین تضع نفسک و من تشرکه فی مالک و تطلعه علی دینک وسرک ‎ ‎وأمانتک‏»؛‏‎[5]‎‏ نگاه کن که وجود و هستی خود را در کجا قرار می‌دهی، چه ‏‎ ‎‏کسی را شریک زندگی، محرم راز و امانت‌دار خود قرار می‌دهی.‏

‏آیا هر مرد و زن به صرف این‌که یکی مرد و دیگری زن است، می‌توانند با هم ‏‎ ‎‏زندگی مشترکی داشته باشند؟‏


مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 230

‏در پاسخ به این پرسش، امام خمینی(رحمة الله) می‌فرماید: ‏

‏اسلام، انسان‌ساز است؛ می‌خواهد انسان درست کند. از قبل از این‌که شما ‏‎ ‎‏ازدواج کنید، به زن گفته است چه مردی را انتخاب کن، به مرد گفته چه زنی ‏‎ ‎‏را انتخاب کن... آنی که همه، همۀ قوانین دنیا از آن غفلت دارند، هیچ توجه ‏‎ ‎‏به آن ندارند، اسلام به آن توجه دارد.‏‎[6]‎

‏می‌بینیم که امام(رحمة الله)، صرف زن و مرد بودن را کافی نمی‌دانند، بلکه به چگونه بودن ‏‎ ‎‏آنان نیز توجه داشته‌اند. امام در نامه‌ای که به فرزندشان، خانم فریده مصطفوی نوشته‌اند، ‏‎ ‎‏به این امر توجه نموده‌اند: ‏

‏نامۀ شما واصل، از سلامت شما خوش‌وقت شدم. قبلاً جواب نامۀ شما را ‏‎ ‎‏داده‌ام و تبریک امر خیر را گفته‌ام. امید است خداوند تعالی برای آن‌ها ‏‎ ‎‏سعادت و سلامت و خیر مقدّر فرماید. مورد بسیار خوب است، لابد خود ‏‎ ‎‏جوان را هم تحقیق کرده‌اند.‏‎[7]‎

‏از محتوای نامه به دست می‌آید که در زندگی خانوادگی امام به این دستورالعمل ‏‎ ‎‏اسلامی که با چه کسی باید ازدواج کرد، اهتمام داشته و به آن عمل می‌کردند. نکتۀ ‏‎ ‎‏دیگری که از نامۀ امام استفاده می‌شود، این است که ایشان خانوادۀ داماد را ‏‎ ‎‏می‌شناختند. پس توجه به این‌که خانواده‌های دختر و پسر، خانواده‌های خوبی باشند، ‏‎ ‎‏مهم است، اما کافی نیست. لذا امام این دغدغه را داشتند که خود داماد چگونه جوانی ‏‎ ‎‏باشد، با این‌که این احتمال را می‌دادند که در چنین خانواده‌ای جوان شایسته‌ای تربیت ‏‎ ‎‏شده باشد.‏

‏سخن امام، نشان‌گر عمق و ژرفای زندگی مشترک است؛ زیرا در آن، صحبت از ‏‎ ‎‏تلاقی و پیوستن دو روح است.‏


مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 231

ارزش و اعتبار خانه‌داری

‏«خانه‌داری» در عرف عام، در مقابل «اشتغال» به کار برده می‌شود. در این اصطلاح، ‏‎ ‎‏«اشتغال» به معنای حضور در خارج از منزل و پرداختن به کاری معین، در وقتی ‏‎ ‎‏مشخص و با حقوق و مزایای تعیین‌شده است و «خانه‌داری» نوعی حضور بی‌اجر و ‏‎ ‎‏پاداش در محیط خانه دانسته شده که فایدۀ چندانی بر آن مترتب نیست و نوعی بیکاری ‏‎ ‎‏تلقّی می‌شود.‏‎[8]‎

‏حال باید دید، آیا اسلام هم خانه‌داری را کاری بی‌فایده و نوعی بیکاری می‌داند یا ‏‎ ‎‏خیر؟ چنانچه در بحث اهمیت و نقش خانواده دیدیم، امام در محیط خانواده، زن را ‏‎ ‎‏محور اصلی تربیت انسان به شمار می‌آورند و دامان پاک مادران را اولین کانون تربیتی ‏‎ ‎‏که سعادت و شقاوت انسان‌ها در آن رقم زده می‌شود، می‌دانند. بنابراین، به نظر امام، ‏‎ ‎‏خانه‌داری از مهم‌ترین اشتغالاتی محسوب می‌شود که کم‌تر کاری به اهمیت آن است. ‏‎ ‎‏خانم فریده مصطفوی می‌گوید: ‏

‏نوه‌های آقا همه شلوغ بودند: امام به دختر من که از شیطنت بچۀ خود گله ‏‎ ‎‏می‌کرد، می‌گفتند: من حاضرم که ثوابی که تو از تحمل شیطنت حسین ‏‎ ‎‏می‌بری، با ثواب تمام عبادات خودم عوض کنم.‏‎[9]‎

‏امام به فرزندانشان سفارش می‌کردند که هوای مادرشان را داشته باشند: ‏

‏مادران گرچه همه نمونه‌اند، لکن بعض آنان از ویژگی‌های خاصی ‏‎ ‎‏برخوردارند و من در طول زندگی با مادر محترم تو و خاطراتی که از او‏‎ ‎‏ـ در شب‌هایی که با اطفال خود می‌گذراند و در روزها نیز ـ دارم، او را ‏‎ ‎‏دارای این ویژگی‌ها یافتم. اینک به تو‌ ای فرزند و به سایر فرزندانم وصیت ‏‎ ‎‏می‌کنم که کوشش کنید در خدمت به او و در تحصیل رضایت او پس از ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 232

‏مرگ من، همان‌گونه که او را از شماها راضی می‌بینم در حال زندگی و پس ‏‎ ‎‏از من بیش‌تر در خدمتش بکوشید.‏‎[10]‎

‏در اعتبار و ارزش خانه‌داری همین بس که امام حاضر است تمام ثواب عبادت خود ‏‎ ‎‏را با ثواب خانه‌داری نوه‌اش عوض کند. جای تأسف است که جامعۀ اسلامی از این ‏‎ ‎‏مبانی بسیار مهم اسلامی که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات خانوادگی که به ‏‎ ‎‏خاطر اشتغال زنان در خارج از منزل به وجود می‌آید، بی‌اطلاع باشد. این بدان معنا ‏‎ ‎‏نیست که امام با اشتغال زنان در خارج از خانه مخالف باشند. بسیاری از خانم‌ها به ‏‎ ‎‏خاطر این‌که خانه‌داری را نوعی بردگی می‌دانند، برای آزادی و مفید نشان دادن خود به ‏‎ ‎‏کارهای بیرون از خانه روی می‌آورند و می‌بینیم که این گرایش در میان خانم‌ها، روز به ‏‎ ‎‏روز افزوده می‌شود. ‏

‏نکتۀ دیگری که از سیرۀ عملی امام استفاده می‌شود، این است که اهمیت دادن به ‏‎ ‎‏کارهای داخل خانه و محترم شمردن آن، سبب می‌شود که زن نسبت به وظیفۀ خویش ‏‎ ‎‏در قبال خانواده که هماهنگ با فطرت، سلیقه و توانایی‌اش است، دچار شک و تردید ‏‎ ‎‏نشود. ‏

در اولویت بودن خانواده

‏نکتۀ بسیار مهم و کاربردی که در زندگی خانوادگی امام خمینی(رحمة الله) وجود داشت، این ‏‎ ‎‏بود که ایشان در هیچ شرایطی از خانه و خانواده غافل نبودند. این نقطۀ برجسته در ‏‎ ‎‏کارنامۀ کسی است که مشغله‌های زیاد و مهمی داشت. ایشان با وجود مشغله‌های ‏‎ ‎‏فراوان، وقتی را برای خانواده گذاشته، برای آن‌ها نامه می‌نویسد و مرتب آنان را در ‏‎ ‎‏جریان کارهای خود قرار می‌دهد و از احوال آن‌ها نیز با خبر می‌شود. ‏

‏امام در نامه‌ای به همسرش می‌نویسد: ‏

‏مرقوم شما پس از مدت‌ها انتظار واصل شد مثل این‌که شما از نجف که ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 233

‏خارج شدید، دیگر از فکر ماها بیرون رفتید و خیال نکردید از دیر آمدن ‏‎ ‎‏کاغذ، ما نگران می‌شویم. در هر حال ان‌شاء‌الله تعالی خوش و سالم باشید. ‏‎ ‎‏ماها بحمدالله تعالی سلامت هستیم و می‌گذرانیم ... از سلامت خودتان ولو ‏‎ ‎‏به دو کلمه ما را در هر هفته یا لااقل در هر دو هفته مطلع کنید.‏‎[11]‎

‏وقتی این نامه امام را می‌خواندم، به یاد آن جملۀ دختر امام افتادم که فرموده بود: ‏‎ ‎‏امام چیزی را از ما نمی‌خواست، مگر این‌که خودش قبلاً آن را انجام داده بود. لذا ‏‎ ‎‏کنجکاو شدم به تاریخ نامه‌های ارسالی از امام که برای خانواده‌ محترمشان فرستاده ‏‎ ‎‏بودند، دقت کنم؛ دیدم بسیار پیش آمده که امام هر هفته از نجف برای خانوادۀ خود ‏‎ ‎‏نامه‌ای فرستاده‌اند. مثلاً در فروردین 1351، سوم فروردین به احمد آقا، چهارم فروردین ‏‎ ‎‏به دخترشان فریده و احمد آقا، سیزدهم فروردین به احمد آقا و بیست و هفتم فروردین ‏‎ ‎‏به احمد آقا که احوال همۀ خانواده را جویا شده بودند. ‏

‏امام خمینی(رحمة الله) در مناسبت‌ها و اعیاد بیش از پیش به فکر خانواده بودند. در میان ‏‎ ‎‏نامه‌های امام به چند نامه برمی‌خوریم که عید را به خانواده تبریک گفته و برای هر یک ‏‎ ‎‏عیدی نیز فرستاده‌اند: ‏

‏احمد عزیز مرقوم مورخ 10 صفر واصل، سلامت و سعادت شما را ‏‎ ‎‏خواهانم... مبلغ یک هزار تومان فرستادم برای عیدی شما و خانم محترمه و ‏‎ ‎‏سه دختر، هر یک دویست تومان.‏‎[12]‎

‏اهتمام امام به خانواده و در اولویت قرار دادن آن، برای بسیاری از خانواده‌ها ‏‎ ‎‏می‌تواند الگوی خوبی باشد. کم ‌نیستند کسانی که به خاطر کارهای اقتصادی، تحقیقاتی ‏‎ ‎‏و... خانه و خانواده را به کلی فراموش کرده‌اند که مشکلات جبران ناپذیری را در پی ‏‎ ‎‏‌داشته است. ‏


مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 234

محبّت و اظهار آن به همسر

‏مبنای تشکیل خانواده، علاقۀ درونی و عشق پاکی است که زن و مرد نسبت به یکدیگر ‏‎ ‎‏پیدا می‌کنند. خداوند می‌فرماید: ‏

وَجَعَلَ بَینَکُم مَّوَدَّةً وَرَحمَةً‏؛‏‎[13]‎‏ و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد.‏

‏پس مهر و محبّت میان همسران، از ارکان اصلی زندگی مشترک و خانوادگی ‏‎ ‎‏می‌ باشد. به عبارت دیگر، زندگی واقعی یعنی داشتن رابطه ای سرشار و لبریز از محبّت.‏

‏پیدا است که دوستی و محبّت در آغاز تشکیل خانواده، امر لازمی است که در ‏‎ ‎‏حقیقت محرک زندگی جدید به حساب می‌آید و همین‌طور تداوم و حیات این زندگی ‏‎ ‎‏نیز به دوستی و محبّت بستگی دارد. یکی از مواردی که موجب آسیب جدی در روابط ‏‎ ‎‏زناشویی می‌ شود، این است که زن یا مرد، احساس کند همسرش نسبت به او بی‌ توجه ‏‎ ‎‏و یا نسبت به گذشته کم‌علاقه شده است. مرد یا زنی که چنین تصوری را از طرف ‏‎ ‎‏مقابل در ذهن داشته باشد، احساس بی‌ ارزشی و پوچی خواهد کرد که در نهایت این ‏‎ ‎‏بی توجهی و بی‌ محبّتی، زمینه ساز تنش و اختلاف می‌شود.‏

‏این بحث را در سیرۀ عملی امام خمینی(رحمة الله) که گوش به زنگ نیازهای روحی و ‏‎ ‎‏روانی همسرش‌ بود، پی می‌گیریم. نامۀ امام به همسرش سرشار و لبریز از محبّت است: ‏

‏تصدقت شوم، الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن ‏‎ ‎‏نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم، متذکر شما هستم و صورت زیبایت در ‏‎ ‎‏آئینۀ قلبم منقوش است.‏

‏عزیزم، امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ ‏‎ ‎‏کند. [حالٍ] من با هر شدتی باشد، می‌گذرد، ولی بحمدالله تاکنون هرچه ‏‎ ‎‏پیش آمد، خوش بوده و الآن در شهر زیبای بیروت هستم. حقیقتاً جای شما ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 235

‏خالی است، فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظرۀ خوش دارد. صد ‏‎ ‎‏حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظرۀ عالی به دل بچسبد.‏

‏در هر حال، امشب، شب دوم است که منتظر کشتی هستیم. از قرار معلوم و ‏‎ ‎‏معروف، یک کشتی فردا حرکت می‌کند، ولی ماها که قدری دیر رسیدیم، ‏‎ ‎‏باید منتظر کشتی دیگر باشیم. عجالتاً تکلیف معلوم نیست، امید است ‏‎ ‎‏خداوند به عزت اجداد طاهرینم، که همۀ حجاج را موفق کند به اتمام عمل. ‏‎ ‎‏از این حیث قدری نگران هستیم، ولی از حیث مزاج بحمدالله به سلامت، ‏‎ ‎‏بلکه مزاجم بحمدالله مستقیم‌تر و بهتر است. خیلی سفر خوبی است، جای ‏‎ ‎‏شما خیلی خیلی خالیست. دلم برای پسرت قدری تنگ شده است. امید ‏‎ ‎‏است که هر دو به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزیز و محافظت ‏‎ ‎‏خدای متعال باشند. اگر به آقا و خانم‌ها کاغذی نوشتید، سلام مرا برسانید. ‏‎ ‎‏من از قِبَل همه، نایب‌الزیارۀ هستم. به خانم شمس‌آفاق سلام برسانید و به ‏‎ ‎‏توسط ایشان به آقای دکتر سلام برسانید. به خاور سلطان و ربابه سلطان ‏‎ ‎‏سلام برسانید.‏‎[14]‎

‏این نامه توانسته دورنمایی از زندگی خانوادگی امام را به تصویر بکشد. زندگی ‏‎ ‎‏خانوادگی امام، حکایت از آن دارد که احساس عاشقانه، نه تنها حفظ گردیده، بلکه روز ‏‎ ‎‏به روز تقویت و جوانه‌های بیش‌تری برای شکفتن پیدا ‌کرده است. امام در نهاد خانواده ‏‎ ‎‏و کنار همسر به آن آرامش و سکون و محبّتی که خداوند نوید آن را داده، رسیده بود.‏‎[15]‎

امام خمینی(رحمة الله) و فرزندان

‏کودک، انسانی کوچک است، با همان روح و حساسیت یک انسان بالغ. مشکل این‌جا ‏‎ ‎‏است که کوچکی او بر رفتار، عکس‌العمل و قضاوت‌های ما تأثیر می‌گذارد. بسیاری، ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 236

‏کودکان را دست‌کم می‌گیرند؛ چرا که آنان به لحاظ ظاهری کوچک و ناتوانند. در ‏‎ ‎‏مجموع این نگاه‌ها و به تبع آن قضاوت‌ها، سبب شده است، انسان به تنهایی نتواند ‏‎ ‎‏مسیر کمال را برای کودکان خویش ترسیم نماید. یکی از دانشمندان به این عجز و ‏‎ ‎‏ناتوانی اعتراف می‌کند: ‏

‏نشان دادن دورنمای زندگی ممکن نیست؛ زیرا زندگی اساساً راز نهانی است ‏‎ ‎‏و رودخانه‌ای است که سرچشمۀ آن ناپیداست و در سیر تکامل آن نکته‌ها و ‏‎ ‎‏باریکی‌های بی‌پایانی است که اندیشه را در آن راه نیست، تا چه رسد به بیان ‏‎ ‎‏و گفتار.‏‎[16]‎

‏حق این است که انسان بدون کمک و راهنمایی دین، قادر نخواهد بود راه درست ‏‎ ‎‏را پیش پای فرزندانش بگذارد. گرچه علما و دانشمندان تلاش‌های بی‌وقفه و ‏‎ ‎‏ارزشمندی در زمینه‌ کشف دنیای کودکان و نوجوانان انجام داده‌ و راهکارهای زیادی را ‏‎ ‎‏ارائه کرده‌اند.‏

‏امام خمینی(رحمة الله) با الهام از منبع وحی و الگوگیری از زندگی اهل‌بیت(علیهم السلام) توانسته‌‌اند ‏‎ ‎‏برنامه‌های جامع و کاملی برای فرزندان خویش ترسیم نمایند و آن را در رفتار خود با ‏‎ ‎‏فرزندان عملی سازند. آنچه برای ما در این قسمت مهم است، سیرۀ عملی امام در ‏‎ ‎‏برخورد با فرزندان است.‏

1. شناخت و درک فرزند

‏یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی در مواجهه با فرزند، شناخت و درک آن است. پس ‏‎ ‎‏از شناخت این عضو جدید و تازه از راه رسیده، می‌توان دربارۀ آیندۀ او تصمیمات ‏‎ ‎‏بهتری اتخاذ نمود. ‏

‏تضاد اندیشه و افکار بین نوجوان و کهنسال، طبیعی و بر اساس حکمت و مصلحت ‏‎ ‎‏است. در رفتار با فرزندان، مهم درک این تضاد‌ها و احترام گذاشتن به افکار آنان است. ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 237

‏بسیاری از اختلافات و بی‌نظمی‌هایی که خانواده‌ها با آن مواجه‌اند، ناشی از پافشاری ‏‎ ‎‏هریک از والدین و فرزندان بر افکار خود و تحمیل آن بر دیگری است. امام خمینی(رحمة الله) ‏‎ ‎‏در این باره می‌فرماید: ‏

‏بچه شیطون است. او باید شیطنت کند و بچه‌ای که یک گوشه بیفتد و ‏‎ ‎‏بخوابد، چهارزانو بنشیند، این بچه نیست، بزرگسال است.‏‎[17]‎

‏فرمایش امام دربارۀ کودکان، نشانگر این مطلب است که عالم کودکی با بزرگسالی ‏‎ ‎‏تفاوت دارد؛ یعنی سن کودکی اقتضای بازی‌گوشی دارد، در حالی‌که بزرگسالی اقتضای ‏‎ ‎‏وقار و متانت. بنابراین، امام با دنیای کودکان آشنا بوده است. نکتۀ بسیار مهم تربیتی که ‏‎ ‎‏در این زمینه به دست می‌آید، این است که در مقام تعامل، این پدر و مادر و بزرگسالان ‏‎ ‎‏هستند که باید خود را در شرایط سنی کودکان قرار دهند و با آن‌ها کودکی کنند، نه ‏‎ ‎‏این‌که از بچه‌ها بخواهند که مثل بزرگ‌ترها باشند.‏

‏امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: ‏

‏«‏من کان له ولد صبا‏»؛‏‎[18]‎‏ کسی که فرزند کودکی دارد، با او کودکی کند.‏

چون که با کودک سروکارت فتاد پــس زبــان کـودکی باید گشاد

2. توجه به نیازهای اساسی فرزند 

‏این مرحله از حساس‌ترین دوران کودک به حساب می‌آید که دقت و آگاهی زیادی را ‏‎ ‎‏می‌طلبد. بسیاری از این نیازها به‌گونه‌ای است که کودک خود قادر به ابراز آن نیست. ‏‎ ‎‏این پدر و مادر هستند که باید با درایت و تیزبینی، نیازهای کودک را شناسایی و به آن ‏‎ ‎‏پاسخ مثبت و مفیدی دهند.‏

بازی‏بازی یکی از طبیعی‌ترین فعالیت‌هایی است که بیش‌ترین وقت کودک را به ‏‎ ‎‏خود اختصاص می‌دهد. کودک، ساعت‌ها بدون این‌که احساس خستگی و کسالت کند، ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 238

‏به بازی مشغول می‌شود. رمز این شور و شوق در این است که میل به بازی از درون او ‏‎ ‎‏می‌جوشد و هیچ امر و نهی بیرونی در آن دخالت ندارد. این خود از شگفتی‌های ‏‎ ‎‏آفرینش است که در این سن و برای این روح لطیف، چنین شغل مورد علاقه‌ای در نظر ‏‎ ‎‏گرفته شده است. خانم «ماریا مونته سوری» پزشک و مربی تربیتی، بازی را‏‎ ‎‏مدرسۀ ‏‎ ‎‏بزرگی می‌داند که کودک در آن پرورش می‌یابد و نیروی بدنی، ذهنی و اجتماعی او‏‎ ‎‎ ‎‏رشد می‌کند و برای زندگی کردن از هر جهت او را آماده می‌کند.‏‎[19]‎

‏امام خمینی(رحمة الله) به این نیاز کودک توجه ویژه داشت. مرحوم حاج احمد آقا نقل ‏‎ ‎‏می‌کند: ‏

‏بارها شده بود که من وارد اتاق می‌شدم و امام مرا نمی‌دیدند. می‌دیدم که ‏‎ ‎‏امام به زانو روی زمین نشسته‌اند و پسرم علی روی دوششان سوار است. ‏‎ ‎‏خیلی دلم می‌خواست از آن صحنه‌ها عکس بگیرم، اما می‌دانستم که امام ‏‎ ‎‏نمی‌گذارند.‏‎[20]‎

‏امام خمینی(رحمة الله) در بازی‌های بچه‌ها شرکت می‌کرد و بقیۀ خانواده را نیز راهنمایی ‏‎ ‎‏می‌کرد که چه بازی‌هایی برای کودک مفید است. امام خطاب به خانم فاطمه طباطبایی ‏‎ ‎‏می‌گوید: ‏

‏بگذار بچه آزاد باشد و بچه‌ها با محیط و طبیعت اطرافشان بازی کنند، ‏‎ ‎‏بچه‌هایی که در خاک بزرگ می‌شوند، خیلی سالم‌ترند تا آن بچه‌هایی که لای ‏‎ ‎‏زرورق بزرگ می‌شوند.‏‎[21]‎

محبّت:‏ محبت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای کودک است. کودک، این ‏‎ ‎‏موجود ظریف، لطیف و عاطفی، توان رو‌ در ‌رویی با بی‌مهری‌ها را ندارد. امام ‏‎ ‎‏صادق(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کند: ‏


مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 239

‏«‏من قبّل ولده کتب الله عزّ وجلّ له حسنة ومن فرّحه فرّحه الله یوم القیامة ‎ ‎و...‏»؛‏‎[22]‎‏ کسی که فرزندش را ببوسد، خداوند در پرونده او عمل ‌نیک ‏‎ ‎‏می‌نویسد و کسی که فرزندش را خوشحال کند، خداوند او را در روز قیامت ‏‎ ‎‏خوشحال می‌کند. ‏

‏در اهمیت و ضرورت محبّت به فرزند، همین بس که خداوند، بوسیدن او را عمل ‏‎ ‎‏‌نیکو شمرده و برای مسرور کردن او پاداش قطعی در نظر گرفته است. در دیوان عدل ‏‎ ‎‏الهی، پاداش بدون حساب و کتاب نیست؛ ‏فَمَن یعمَل مِثقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ‎[23]‎‏ بلکه ‏‎ ‎‏براساس اعمال مفیدی که انجام داده‌اند، مستحق دریافت پاداش می‌شوند. پس اصل ‏‎ ‎‏محبت و نیاز فرزند به آن یک امر مسلم و پذیرفته شده‌ است.‏

‏دربارۀ محبّت امام خمینی(رحمة الله) به بچه‌ها مواردی زیادی نقل شده که به چند نمونه ‏‎ ‎‏اکتفا می‌کنیم: ‏

‏علی، خیلی به امام علاقه داشت. در مقابل، آقا هم خیلی به ایشان علاقه‌مند ‏‎ ‎‏بودند. روزی نبود که علی امام را نبیند. امام قبل از ظهر می‌خوابیدند، ما ‏‎ ‎‏مواظب بودیم که مبادا علی، آقا را از خواب بیدار کند. و... [بالاخره یک روز ‏‎ ‎‏این اتفاق می‌افتد] این بچه خودش را روی آقا انداخت و آقا را بیدار کردند. ‏‎ ‎‏ایشان بدون این‌که کوچک‌ترین حرفی بزنند، بچه را بغل کردند و در آغوش ‏‎ ‎‏گرفتند و بنا کردن به بوسیدنش.‏‎[24]‎‏ ‏

‏ از سیرۀ امام خمینی(رحمة الله) به دست می‌آید که ایشان، تنها به دوست داشتن و حتی به ‏‎ ‎‏رفتارهای محبّت‌آمیز با فرزندان اکتفا نمی‌کردند، بلکه این دوستی را به طرف اعلام ‏‎ ‎‏می‌کردند که شما را دوست دارم. امام شعر زیبایی دربارۀ نوۀ عزیزش علی دارد که ‏‎ ‎‏بیانگر همان ابراز دوستی است:‏


مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 240

فـارغ از هـر دو جهانــم بـه گل روی علی

از خـم دوسـت جـوانـم بـه خم موی علی

طی‌کنم عرصۀ ملک و ملکوت از پی دوست

یــاد آرم بـه خـرابـات چـو ابروی علـی‎[25]‎

‏بنابراین، در امر محبت، مهم این است که در کودک این باور به وجود بیاید که کسی ‏‎ ‎‏او را دوست دارد. بهترین راهکار عملی امام خمینی(رحمة الله) برای تقویت این باور، ابراز و ‏‎ ‎‏اعلام دوستی به فرزندان است.‏

3. تربیت فرزندان

‏کودکان همگی با فطرت الهی و همراه با روحیاتی پاک و زمینه‌هایی آراسته زاده ‏‎ ‎‏می‌شوند. محیط با تأثیر مستقیم و غیر مستقیم، زمینۀ هدایت یا گمراهی آنان را فراهم ‏‎ ‎‏می‌آورد. مؤثرترین و نخستین آموزگاران تربیت فرزندان، والدین هستند. تمدن بشری ‏‎ ‎‏میراثی نیست که بدون کوشش و رنج از گذشتگان به دست آیندگان رسیده باشد، بلکه، ‏‎ ‎‏میراثی اجتماعی است که بشر در به دست آوردن آن تلاش کرده و سالیان بی‌شمار در ‏‎ ‎‏نگهداری آن کوشیده است. این میراث، جز به وسیلۀ تربیت، از نسلی به نسل دیگر ‏‎ ‎‏انتقال نیافته است؛ زیرا تربیت، عامل انتقال اندوخته‌های فکری، ارزش‌های والای ‏‎ ‎‏انسانی و خصلت‌های نیکو از پدران به فرزندان می‌باشد.‏‎[26]‎‏ ‏

‏با توجه به شناخت و اعتماد فرزندان به والدین، رفتار و کردار آن‌ها در ذهن ‏‎ ‎‏خودآگاه و ناخودآگاه فرزندان نقش می‌بندد و فرزندان کپی آن را در رفتار با دیگران ‏‎ ‎‏ارائه می‌دهند. لذا برای الگوپذیری و اعتمادسازی هرچه بهتر فرزندان، پدر و مادر باید ‏‎ ‎‏شرایط لازم را داشته باشند.‏

هماهنگی در گفتار و رفتار‏ایشان آنچنان بین گفتار و کردارشان پیوند زده بودند ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 241

‏که فرزندان با تمام وجود، اندوخته‌های فکری، ارزش‌های والای انسانی و خصلت‌های ‏‎ ‎‏نیکو را در وجود پدر لمس می‌کردند. خانم زهرا مصطفوی فرزند امام می‌گوید: ‏

‏ایشان با عمل و سلوکشان بیش‌تر از سخنانشان به ما می‌آموختند. رفتار و ‏‎ ‎‏کردار ایشان نمونۀ عینی اخلاق اسلامی را در ذهنمان تداعی می‌کرد و ‏‎ ‎‏مصاحبت با ایشان اثر خاصی در روح و روان ما برجای می‌گذاشت... خوب ‏‎ ‎‏به یاد دارم که آرام از خواب برمی‌خاستند و به نماز می‌ایستادند و سعی ‏‎ ‎‏می‌کردند هنگام وضو، صدای گام‌هایشان آرامش دیگران را برهم نزند. غالباً ‏‎ ‎‏دیگران را نه با کلام که با عمل به ادای فرایض دعوت می‌کردند و همواره ‏‎ ‎‏سعی داشتند کلام حق را با حلاوت و شیرینی و آرامش و ملاطفت قرین ‏‎ ‎‏سازند. هرگز در این خصوص به عتاب متوسل نمی‌شدند و عبادت خدا و ‏‎ ‎‏انجام واجبات را در نظر دیگران سنگین و طاقت‌فرسا جلوه‌گر نمی‌ساختند. ‏‎ ‎‏همسرم به جهت عادت خانوادگی، دخترم را از خواب صبحگاهی بیدار ‏‎ ‎‏می‌کرد و به نماز وا می‌داشت. امام وقتی از این ماجرا خبردار شدند، برایش ‏‎ ‎‏پیغام فرستادند که: چهرۀ شیرین اسلام را به مذاق بچه تلخ نکن.‏

‏این کلام آنچنان مؤثر افتاد و اثر عمیقی بر روح و جان دخترم به جای ‏‎ ‎‏گذاشت که بعد از آن خودش سفارش کرد که برای اقامه نماز صبح به موقع ‏‎ ‎‏بیدارش کنم.‏‎[27]‎

‏خانم فریده مصطفوی فرزند دیگر امام می‌گوید: ‏

‏کارهای دینی، به ما دیکته نمی‌شد، در خانواده وقتی ما رفتار امام را ‏‎ ‎‏می‌دیدیم، خود به خود در ما تأثیر می‌گذاشت و همیشه سعی می‌کردیم مثل ‏‎ ‎‏ایشان باشیم، ولو این‌که مثل ایشان نمی‌شدیم. از نظر تربیتی، خود ایشان ‏‎ ‎‏برای ما یک الگو بودند. وقتی کاری را به ما می‌گفتند انجام ندهید و ما ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 242

‏می‌دیدیم که ایشان در عمرشان آن کار را نمی‌کنند، قهراً ما هم انجام ‏‎ ‎‏نمی‌دادیم.‏

‏مثلاً به ما می‌گفتند: باید نماز بخوانید، خودشان از نیم ساعت به ظهر وضو ‏‎ ‎‏می‌گرفتند و مشغول نماز خواندن می‌شدند و ما هم داخل حیاط مشغول ‏‎ ‎‏بازی کردن بودیم و... ولی یک بارهم به ما نگفتند که الان دست از کارتان ‏‎ ‎‏بردارید، موقع اذان است، دست از بازیتان بردارید و بایستید برای نماز.‏‎[28]‎‏ ‏

‏خانم فاطمه طباطبایی از امام نقل می‌کند: ‏

‏با بچه‌ها رو راست باشید تا آن‌ها هم روراست باشند. الگوی بچه‌ها، پدر و ‏‎ ‎‏مادر هستند، اگر با بچه‌ها درست رفتار کردید، بچه‌ها درست بار می‌آیند، هر ‏‎ ‎‏حرفی که به بچه‌ها زدید به آن عمل کنید.‏‎[29]‎

‏در نموداری که امام خمینی(رحمة الله) آن را برای فرزندانش با رفتار خویش ترسیم ‌نموده، ‏‎ ‎‏شاخص‌ها ارتباط با خدا، صداقت و راستی و... به گونه‌ای است که نمی‌توان اندازۀ ‏‎ ‎‏آن‌ها را با اعداد و ارقام نشان داد. این نمودار و شاخص‌های آن که فرزندان امام با تمام ‏‎ ‎‏وجود آن‌ها را لمس کرده‌اند، آثار تربیتی ژرف و ماندگاری را در وجود بچه‌ها نهادینه ‏‎ ‎‏کرده است.‏

‏پیام امام خمینی(رحمة الله) به پدران و مادران این است که اگر آموزه‌ها، با این روش به ‏‎ ‎‏فرزندان منتقل شوند، عمیق و ماندگار خواهد بود. لذا اگر مربّیان، با روش امام به سراغ ‏‎ ‎‏فرزندان بروند، قطعاً پاسخ آن مثبت است.‏

مراقبت از فرزندان‏پس از آشنا کردن فرزندان با هنجارها و هماهنگ بودن گفتار و ‏‎ ‎‏رفتار، باید رفتار آنان را نیز کنترل و هدایت کرد. امام خمینی(رحمة الله) در قبال رفتارهای ‏‎ ‎‏فرزندان، رضایت و خشنودی خویش را با کارهای مطلوب و نارضایتی و ناخشنودی را ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 243

‏با کارهای نامطلوب آنان همراه ساخته بودند. خانم فاطمه طباطبایی نقل می‌کند: ‏

‏یادم است که پسر کوچکم وقتی با تندی جوابم را می‌داد، آقا جداً از رفتار او ‏‎ ‎‏با من ناراحت می‌شد، بعداً او را جداگانه می‌خواستند و می‌گفتند: تو رفتارت ‏‎ ‎‏با مادرت خیلی بد بود. به من می‌گفتند: نباید رفتارش این‌گونه باشد؛ یعنی از ‏‎ ‎‏کنار این قبیل مسائل به ظاهر ساده هم، راحت رد نمی‌شدند.‏‎[30]‎

‏این عکس‌العمل امام در مقابل اشتباه بچه‌ها، نشان می‌دهد که ایشان تا چه اندازه به ‏‎ ‎‏هنجارها اهمیت می‌دادند و در مقابل هنجارشکنی‌های آنان می‌ایستادند تا به فرزندان ‏‎ ‎‏بفهماند که خواسته‌ها و رفتارهای آنان نمی‌تواند بی‌حد و حصر و بدون قاعده و قانون ‏‎ ‎‏باشد.‏

‏خانم فاطمه طباطبایی در جای دیگر نقل می‌کند: ‏

‏امام بعد از سن تکلیف بچه‌ها، بیش‌تر دقتشان در تعلیم و تربیت آن‌ها بود. ‏‎ ‎‏همیشه از ما می‌پرسیدند: آیا شما می‌دانید بچه‌تان کی از خانه بیرون می‌رود ‏‎ ‎‏و کی می‌آید، با چه کسانی رفت و آمد می‌کند و یا چه صحبت‌هایی می‌کند.‏‎[31]‎

4. آموزش فرزندان

‏خداوند دانا، دربارۀ ضرورت و کارآیی علم می‌فرماید: ‏

یا مَعشَرَ الجِنِّ وَالإِنسِ إِنِ استَطَعتُم أن تَنفُذُوا مِن أقطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالأرضِ ‎ ‎فَانفُذُوا لا تَنفُذُونَ إِلا بِسُلطَانٍ‏؛‏‎[32]‎‏ ای گروه جن و انس! اگر می‌توانید از ‏‎ ‎‏مرزهای آسمان‌ها و زمین بگذرید، پس بگذرید، ولی هرگز نمی‌توانید، مگر ‏‎ ‎‏با نیروی علم.‏

‏پس بهبودی زندگی مادی و معنوی انسان،‌ در گروی علم است. این علم است که به ‏‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 244

‏انسان کمک می‌کند که چگونه زندگی کند تا به هدف خویش نایل ‌آید. امّا آنچه مهم ‏‎ ‎‏است و باید روشن شود، تعیین هدف است و این‌که علم با چه راهکار و مبنایی ‏‎ ‎‏می‌تواند ما را به آن هدف برساند. ‏

‏امام(رحمة الله) در فراگیری علوم یک مبنا داشتند و آن این بود که انسان باید در هر رشته‌ای ‏‎ ‎‏که تحصیل می‌کند، فقط یک هدف داشته باشد و آن هم رسیدن به قرب الهی است.‏‎[33]‎‏ ‏‎ ‎‏خانم فاطمه طباطبایی می‌گوید: ‏

‏در مورد تحصیل دخترانشان... اصرار نمی‌کردند که حتماً فلان رشته را ‏‎ ‎‏بخوانند و یا فلان رشته‏‏ را نخوانند. اساساً دخالتی در این امور نمی‌کردند. ‏‎ ‎‏حداکثر این بود که توصیه به تحصیل علم می‌کردند. امام همیشه مشوق ادامۀ ‏‎ ‎‏تحصیل آن‌ها بودند.‏‎[34]‎

‏بنابراین، امام خمینی(رحمة الله) دربارۀ تحصیل فرزندان و این‌که در چه رشته‌هایی ادامۀ ‏‎ ‎‏تحصیل دهند، فقط راهکار و مبنا معرفی کرده و هدف از تحصیل را، قرب الهی ‏‎ ‎‏دانسته‌اند. پس هر علمی که انسان را به این هدف برساند، مفید است. فرق نمی‌کند که ‏‎ ‎‏موضوع این علم چه باشد؛ فقه، اصول، فلسفه، الهیات، تاریخ، جامعه‌شناسی، ‏‎ ‎‏روان‌شناسی، اقتصاد، فیزیک، شیمی، طب و... به نظر امام، مهم این است که مبانی این ‏‎ ‎‏علوم بر محوریت خدا و رسیدن به کمال طراحی شده باشد. ‏

‏به این نکته باید توجه داشته باشیم که مبنایی را که امام خمینی(رحمة الله) برای تحصیل ‏‎ ‎‏علوم در نظر گرفته‌اند، می‌تواند مبنایی کلیدی و راهگشا برای نظام آموزش و پرورش ‏‎ ‎‏جامعۀ اسلامی نیز باشد؛ یعنی نظام آموزش و پرورش به علومی اجازۀ ورود به این ‏‎ ‎‏نظام مقدس را بدهد که با این مبنا سازگاری داشته باشند و یا این‌که خود، هریک از ‏‎ ‎‏علوم را تعریف نماید و علومی را که بر مبنای غیر الهی بنا شده، فقط از داده‌ها و ‏‎ ‎‏اطلاعاتشان استفاده شود و در صورت نیاز، مبانی آنان نیز مورد نقد و ارزیابی قرارگیرد. ‏


مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 245

نتیجه‌

‏تئوری‌پردازان مسائل خانواده به‌ طور خاص و تودۀ مردم به طور عام، نتوانسته‌اند ‏‎ ‎‏راه‌حل مناسبی برای نهاد خانواده در نظر بگیرند و حاصل آنچه انجام شده، افراط و ‏‎ ‎‏تفریط‌هایی است که در این زمینه صورت گرفته است. اگر دیدگاه اسلام دربارۀ خانواده ‏‎ ‎‏درست شناسایی و به مرحلۀ اجرا گزارده شود، می‌توان بهترین راه‌حل و بهترین مدل از ‏‎ ‎‏نوع خانوادۀ اسلامی را به جهان ارائه نمود که ما نمونۀ بزرگی از این مدل اسلامی را در ‏‎ ‎‏زندگی خانوادگی امام خمینی(رحمة الله) می‌بینیم. ‏

‏امام خمینی(رحمة الله) با الهام از منبع وحی و سیرۀ عملی اهل‌بیت(علیهم السلام) توانستند خانواده‌ای را ‏‎ ‎‏تشکیل دهند که محور و اساس تربیت واقع شود. در خانوادۀ امام، خانه‌داری از ‏‎ ‎‏مهم‌ترین اشتغالات محسوب می‌شد که کم‌تر کاری به اهمیت آن دیده می‌شود. هیچ‌گاه ‏‎ ‎‏مسائلی چون رهبری جامعۀ اسلامی، کارهای علمی، تبعیدها وغیره، امام را از توجه به ‏‎ ‎‏مسائل معیشتی و روحی ـ روانی خانواده‌شان باز نمی‌داشت. ‏

‏امام، نهاد خانواده را از مهم‌ترین جایگاه‌های زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها می‌دانند. ‏‎ ‎‏ایشان فضای خانه را آکنده از محبت، عاطفه، عشق و معنویت می‌کردند تا فرزندان ‏‎ ‎‏بتوانند در این فضای سالم و خالی از آلودگی به رشد و تعالی دست یابند. یکی از ‏‎ ‎‏راهکارهای عملی امام برای تقویت این روند، تکریم و احترام به فرزندان و افکار و ‏‎ ‎‏خواسته‌های‌ آن‌ها بود، به‌طوری که در بازی‌های کودکانۀ آن‌ها شرکت می‌نمودند. ‏‎ ‎‏راهکار دیگر، بالا بردن سطح معنویات و اخلاق در خانواده بود. ‏

‏در جامعۀ امروزی، بسیاری از خانواده‌ها از آرامش و آسایش بی‌بهره‌اند و این در ‏‎ ‎‏حالی‌ است که نهاد خانواده برای رسیدن به آرامش، بنا نهاده شده است. برای برون‌رفت ‏‎ ‎‏از این مشکلات، بهترین راه‌ حل این است که زندگی خانوادگی امام خمینی(رحمة الله) را که ‏‎ ‎‏مورد قبول خانواده‌ها بوده و آن را به عنوان الگو می‌پذیرند، به جامعه معرفی کنیم تا ‏‎ ‎‏چراغ راه کسانی باشد که در صدد ایجاد و تقویت یک خانوادۀ سالم، پویا، با نشاط، ‏‎ ‎‏صمیمی، معنوی و اخلاقی هستند.‏

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 246

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

کتاب‌نامه

‏قرآن کریم.‏

‏1.‏ ‏بحار الانوار‏‏، محمد باقر مجلسی، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق.‏

‏2.‏ ‏پابه‌پای آفتاب‏‏، امیر رضا ستوده، انتشارات پنجره، تهران، 1373.‏

‏3.‏ ‏شرحی بر جلوه‌های رفتاری امام خمینی با کودکان و نوجوانان‏‏، محمدرضا مطهری، ‏‎ ‎‏انتشارات فرهنگ اسلامی، قم، چاپ سوم، 1383.‏

‏4.‏ ‏صحیفه امام‏‏، امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(رحمة الله)، تهران، 1373.‏

‏5.‏ ‏الکافی‏‏، محمد بن یعقوب کلینی، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ‏‎ ‎‏1365.‏

‏6.‏ ‏لذات فلسفه، ‏‏ویلیام جیمز دورانت، ترجمۀ عباس زریاب خویی، انتشارات علمی ـ ‏‎ ‎‏فرهنگی کتیبه، تهران، چاپ چهاردهم، 1380.‏

‏7.‏ ‏لغت نامه،‏‏ علی اکبر دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، 1383.‏

‏8.‏ ‏مکارم الاخلاق‏‏، رضی الدین حسن بن فضل طبرسی، انتشارات شریف رضی، قم، ‏‎ ‎‏1412 ق.‏

‏9.‏ ‏نظام تربیتی اسلام‏‏، باقر شریف قرشی، انتشارات فجر، قم، چاپ اول، 1361.‏

‏10.‏ ‏ وسائل الشیعه‏‏، محمد بن حسن حرّ عاملی، انتشارات آل البیت، قم، 1409 ق.‏

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 247

‎ ‎

مجموعه مقالات برگزیده اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)صفحه 248

  • . صحیفه امام، ج 15، ص 245.
  • . مکارم الاخلاق، ص 196.
  • . صحیفه امام، ج 5، ص 216 ـ 217.
  • . بحار الانوار، ج 74، ص 383، ح 10.
  • . مکارم الاخلاق، ص 199.
  • . صحیفه امام، ج 8، ص 81.
  • . همان، ج 3، ص 34.
  • . لغت نامه دهخدا، ص 2633.
  • . پابه پای آفتاب، ج 1، ص 147.
  • . صحیفه امام، ج 16، ص 225 ـ 226.
  • . همان، ج 3، ص 36.
  • . همان، ج 2، ص 493.
  • . روم (30): 21.
  • . صحیفه امام، ج 1، ص 2 ـ 3.
  • . وَمِن آیاتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفُسِکُم أزوَاجاً لِتَسکُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَرَحمَةً. (روم (30): 21)
  • . لذات فلسفه، ص 82.
  • . مجله آشنا، مقاله فاطمه طباطبائی، ش 10، آبان و آذر 1372، ص 30.
  • . وسائل الشیعه، ج 21، ص 486، ح 1.
  • . عربی، فاطمه، «روان شناسی کودک» (galaxyroad.com) 10 / 3 / 1384.
  • . پابه پای آفتاب، ج 1، ص 83.
  • . مجله آشنا، مقاله فاطمه طباطبائی، ش 10، آبان و آذر 1372، ص 30.
  • . الکافی، ج 6، ص 49، ح 1.
  • . زلزله (99): 7.
  • . شرحی بر جلوه های رفتاری امام خمینی با کودکان و نوجوانان، ص 65.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 209.
  • . نظام تربیتی اسلام، ص 12.
  • . پابه پای آفتاب، ص 123 ـ 124.
  • . شرحی بر جلوه های رفتاری امام خمینی با کودکان و نوجوانان، ص 108.
  • . همان، ص 27.
  • . مجله زن روز، ش 1267، خرداد 1369، ص 17.
  • . پابه پای آفتاب، ص 191.
  • . الرحمن (55): 33.
  • . ر.ک: پابه پای آفتاب، ص 212.
  • . پابه پای آفتاب، ص 171.